Eftermontera dieselvärmare, fläktstyrning

Mercimedes
24 februari 2013 · 2 Inlägg

Hej,

Jag är ny här på forumet så jag hoppas ni ursäktar om jag snubblar över regler och policys. Då får ni skälla på mig. Efter några veckors sökande och bökande så tänkte jag vända mig till den samlade expertisen här på Garaget.

Utmaning: Eftermontera en dieselvärmare på en modern bil (i mitt fall en MB C270 cdi -02) och lyckas få igång fläktarna i kupén, UTAN att behöva lämna in bilen på allehanda programmeringar på auktoriserad verkstad och gå via bilens dator (=jättedyrt) eller köpa specialanpassade (läs "modelanpassade") värmare som kostar skjortan. Går det överhuvudtaget??

I mitt fall är det koppling mot Canbus och konfigurering hos Mercedes som gäller. Endast en viss specialanpassad modell av Webasto Thermo Top C gäller och den satsen kostar sisådär 17-18 tkr att köpa. Sedan tillkommer pris för installation och programmering. Vips är man uppe i närmare 30.000 kr!!

Mina alternativ:
1. Betala halva bilens värme för att få en modellanpassad parkeringsvärme med tidur integrerat i MB-instrumenteringen. Uteslutet.
2. Installera en godtycklig värmare och simulera en tryckning på restvärmeknappen (drar igång kupéfläkt på lägsta varv utan att tändingen behöver vara i ca 20 min)
3. Som ovanstående men med separat värmeväxlare med fläkt, som blåser värme genom ett rör genom torpedväggen.

Alla tips välkomnas! Bor ni i närheten av Enköping och kommer med en lösning så kan jag betala för hjälp med installation!

Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 februari 2013 · 835 Inlägg

Det går säkert att lösa, frågan är bara hur invecklat det är och vilka vägar man måste ta.
Ett sätt att kapa kostnaden är att leta värmare på Ebay t.ex.
Jag satte en Thermo Top i en Kia Venga där värmaren med fjärrkontroll var köpt på Tradera för ~7-8.000 kr.
Han (bilägaren) fick med en monteringsmanual i köpet för aktuell bil.

Det största problemet kan vara om bilen har övervakning av elsystemet, det gäller framförallt övervakning av batteriet och kliman.
Batteri går att montera ett till i värsta fall, att strömsätta fläkten är enkelt, det som kan vara svårt är att strömsätta styrsystemet så att eventuella elstyrda luftspjäll och värmekranar står rätt. Men troligtvis går det att komma runt också.
Ett värsta scenario är ett extra batteri, en separat dieseltank och nån specialvariant för att styra fläkten.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Mercimedes
25 februari 2013 · 2 Inlägg

Tack för svar! Det verkar vara svårt med installationsmanualer för just Mercedes. Troligen för att dom har avtal med Webasto om att inte yttra ett smack som kan göra att Mercedes-ägare råkar installera värmare själva (dvs mycket billigare). Bränsle tänker jag samla via en catchtank på dieselreturen. Ett extra batteri borde man kunna klara sig utan också. Just fläktstyrningen är det absolut största problemet. Det gäller nog de flesta modernare bilar där alla styrsignaler till kliman går via canbus / ipcu.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
25 februari 2013 · 835 Inlägg

Jag kan kolla om jag kan få tag på en monteringsanvisning.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
valle22 Smidd i rostigt stål
26 februari 2013 · 933 Inlägg

Mercimedes skrev:
Hej,

Jag är ny här på forumet så jag hoppas ni ursäktar om jag snubblar över regler och policys. Då får ni skälla på mig. Efter några veckors sökande och bökande så tänkte jag vända mig till den samlade expertisen här på Garaget.

Utmaning: Eftermontera en dieselvärmare på en modern bil (i mitt fall en MB C270 cdi -02) och lyckas få igång fläktarna i kupén, UTAN att behöva lämna in bilen på allehanda programmeringar på auktoriserad verkstad och gå via bilens dator (=jättedyrt) eller köpa specialanpassade (läs "modelanpassade") värmare som kostar skjortan. Går det överhuvudtaget??

I mitt fall är det koppling mot Canbus och konfigurering hos Mercedes som gäller. Endast en viss specialanpassad modell av Webasto Thermo Top C gäller och den satsen kostar sisådär 17-18 tkr att köpa. Sedan tillkommer pris för installation och programmering. Vips är man uppe i närmare 30.000 kr!!

Mina alternativ:
1. Betala halva bilens värme för att få en modellanpassad parkeringsvärme med tidur integrerat i MB-instrumenteringen. Uteslutet.
2. Installera en godtycklig värmare och simulera en tryckning på restvärmeknappen (drar igång kupéfläkt på lägsta varv utan att tändingen behöver vara i ca 20 min)
3. Som ovanstående men med separat värmeväxlare med fläkt, som blåser värme genom ett rör genom torpedväggen.

Alla tips välkomnas! Bor ni i närheten av Enköping och kommer med en lösning så kan jag betala för hjälp med installation!

ring KG Knutsson +46 08 92 30 00 och be och få prata med teknisk support om de kan ha en monterings anvisning, de är väldigt hjälpsamma. Då kan du få modellspecifik monteringsanvising i PDF-format i din epost låda

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang