Tändningen styrs via en databox!
Har du monterat ihop allt rätt, så "nya" kamaxeln(klackarna på kamaxeln ska vara uppåt på cylinder 1, om jag inte minns fel.) och vevaxeln osv var nollställt när du hängde på remmen?
Kanske fått remmen ett kugg fel ?
Drog du runt motorn ett par varv efter montering och kollade så allt fortfarande stod rätt?
Sitter tändkablarna rätt ?
Har du bra ventilspel ?
Många säger att ventilspelet oftast blir bra och inte behöver justeras så länge man bara byter bland volvos original kamaxlar.
Men på de 240 & 940 jag har bytt på så har ventilspelet blivit helt åt helvete efteråt, så varit tvungen att shimsa om.
Det ska vara 0,35-0,40mm i ventilspel.
Har du fel avstånd så går den sämre. Är det väldigt fel så kanske inte ens ventilerna stängs eller öppnas som de ska.
Man kan ändra tändningen 3grader genom att skifta ett par kablar, men kommer inte ihåg om den sänks eller höjs.
Sök i forumet eller på google, så finner du beskrivning.
Dock ska du inte hålla på och försöka ändra tändningen på det sättet nu!
Går bilen dåligt efter byte av kamaxel så är det nåt som är fel, troligtvis något fel vid monteringen.
En V-kam drar bra på högvarv men är inte lika stark på lågvarv som en original T är, och T är ju rätt död över 3000rpm.
1. Kolla så du inte satt tändkablarna fel
2. Nollställ motorn och se så allt sitter rätt.
3. Mät och justera ventilspelet, om du ej gjort det.
3.
Senast redigerat av Louksor (3 mars 2013)
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01