Volvo 940, hur backar jag / justerar tändningen?

Danne_945
3 mars 2013 · 60 Inlägg

Hej! Jag bytte kamaxel på min volvo 940 turbo, till en v-kam (som ska vara bättre än t-kammen),
och jag nollställde motorn så det står rätt. Idag var jag ute och testkörde bilen och den gick mycket sämre än vad den gjorde innan bytet, så jag undrar vad det kan vara för fel? Själv tror jag att den tänder för sent,
så jag undrar hur man backar tändningen, ska man vrida på fördelaren eller hur gör man?
Tacksam för svar! smile

Mvh

Volvo v50 "brukisen" (2006)
Fiat 126 "Killer" (1999)
Louksor
3 mars 2013 · 1 915 Inlägg

Tändningen styrs via en databox!
Har du monterat ihop allt rätt, så "nya" kamaxeln(klackarna på kamaxeln ska vara uppåt på cylinder 1, om jag inte minns fel.) och vevaxeln osv var nollställt när du hängde på remmen?
Kanske fått remmen ett kugg fel ?
Drog du runt motorn ett par varv efter montering och kollade så allt fortfarande stod rätt?

Sitter tändkablarna rätt ?

Har du bra ventilspel ?

Många säger att ventilspelet oftast blir bra och inte behöver justeras så länge man bara byter bland volvos original kamaxlar.
Men på de 240 & 940 jag har bytt på så har ventilspelet blivit helt åt helvete efteråt, så varit tvungen att shimsa om.

Det ska vara 0,35-0,40mm i ventilspel.
Har du fel avstånd så går den sämre. Är det väldigt fel så kanske inte ens ventilerna stängs eller öppnas som de ska.

Man kan ändra tändningen 3grader genom att skifta ett par kablar, men kommer inte ihåg om den sänks eller höjs.
Sök i forumet eller på google, så finner du beskrivning.

Dock ska du inte hålla på och försöka ändra tändningen på det sättet nu!
Går bilen dåligt efter byte av kamaxel så är det nåt som är fel, troligtvis något fel vid monteringen.

En V-kam drar bra på högvarv men är inte lika stark på lågvarv som en original T är, och T är ju rätt död över 3000rpm.

1. Kolla så du inte satt tändkablarna fel
2. Nollställ motorn och se så allt sitter rätt.
3. Mät och justera ventilspelet, om du ej gjort det.
3.

Senast redigerat av Louksor (3 mars 2013)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Danne_945
3 mars 2013 · 60 Inlägg

Louksor skrev:
Tändningen styrs via en databox!
Har du monterat ihop allt rätt, så "nya" kamaxeln och vevaxeln osv var nollställt när du hängde på remmen?
Kanske fått remmen ett kugg fel ?

Sitter tändkablarna rätt ?

Har du bra ventilspel ?

Många säger att ventilspelet oftast är bra och inte behöver justeras så länge man bara byter bland volvos original kamaxlar.
Men på de 240 & 940 jag har bytt på så har ventilspelet blivit helt åt helvete efteråt, så varit tvungen att shimsa om.

Det ska vara 0,35-0,40mm i ventilspel.
Har du fel avstånd så går den sämre. Är det väldigt fel så kanske inte ens ventilerna stängs eller öppnas.

Man kan ändra tändningen 3grader genom att skifta ett par kablar, men kommer inte ihåg om den sänks eller höjs.
Men sök så finner du beskrivning.

Dock ska du inte hålla på och försöka ändra tändningen på det sättet nu!
Går bilen dåligt efter bytet så är det nåt som är fel, troligtvis något fel vid monteringen.

En V-kam drar ju bra på högvarv men är inte lika stark på lågvarv som en original T är, och T är ju rätt död över 3000rpm.

Tändkablarna sitter rätt, ska kolla det med att nollställa motorn en gång till, ventilspelet är mellan 0.30 - 0.35mm.
Bilen gick jätte bra innan, dock så ville jag byta kamaxel för att den skulle bli piggare, men den går sämre nu oavsett hur mycket man varvar, ja har hört att v-kammen ska vara ganska bra. Jag kollade på fördelaren idag och fick syn på att det är ett jack efter en skruvmejsel typ, där jag drog ett vit sträck (på bilden) men det kan väl inte vara felet? Tack för ditt svar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175622/175622-622ee0b74db1c0c56d3715069e5ec2a4.jpg
fördelare

Senast redigerat av Danne_945 (3 mars 2013)

Fiat 126 "Killer" (1999)
Volvo v50 "brukisen" (2006)
Louksor
3 mars 2013 · 1 915 Inlägg

Det jacket påverkar inte fördelarens funktion.
Fast om packboxen blir/är skadad, så kan det läcka olja. Annars är de nog ingen fara.

Om motorn är nollad som den ska och kamaxeln sitter rätt och allt annat är rätt, då återstår bara en sak!
Dålig/sliten kamaxel, men isåfall så kan du byta tillbaks till T-kam och se så motorn går bra igen.
Går den bra då, så bör det vara din v-kam som är kass! Men de kostar bara ett par hundra, så bara köpa en ny o testa med isåfall.
Själv föredrar jag A-kam, tyckte den var bättre än VX3 & V, men är väl olika vad man gillar smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
3 mars 2013 · 1 481 Inlägg

Lånar tråden lite, hur kollar man ventilspelet enklast? smile Är inte helt ovetandes om motorer men har aldrig kollat ventilspelet smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Danne_945
3 mars 2013 · 60 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Lånar tråden lite, hur kollar man ventilspelet enklast? smile Är inte helt ovetandes om motorer men har aldrig kollat ventilspelet smile

Du behöver ha bladmått, sen så mäter hur många mm det är mellan nockarna på kamaxeln och ventilbrickan.
du ska mäta den nocken som pekar upp, du mäter hur mycket det är mellan
nocken och ventilbrickan, sen vrider du på kamaxeln och och tar nästa som pekar upp osv.., det ska vara ca 0.35mm i en b230 smile

Volvo v50 "brukisen" (2006)
Fiat 126 "Killer" (1999)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
3 mars 2013 · 1 481 Inlägg

Danne_945 skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Lånar tråden lite, hur kollar man ventilspelet enklast? smile Är inte helt ovetandes om motorer men har aldrig kollat ventilspelet smile

Du behöver ha bladmått, sen så mäter hur många mm det är mellan nockarna på kamaxeln och ventilbrickan.
du ska mäta den nocken som pekar upp, du mäter hur mycket det är mellan
nocken och ventilbrickan, sen vrider du på kamaxeln och och tar nästa som pekar upp osv.., det ska vara ca 0.35mm i en b230 smile

Jasså det var så enkelt ändå smile Tack för hjälpen! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang