Frågor ang turbo byte av volvo 945 turbo!

ge
7 mars 2013 · 18 Inlägg

Hej! Jag håller på att byta turbo på min 945a -91
Jag undrar om det är något annat jag måste tänka på nu efter turbobytet, vad är nästa steg liksom..

Jag byter till en 19t

övriga delar,

B230FT
portad 531
vx3
3"
100cell race katt
3" lmm
gröna s60R spridare
chipp till både bränsle och guldboxen anpassade för just 3"lmm och gröna spridare (från KL-racing)
återcirkulerande dump
m46 låda

Som sagt något jag måste göra/köpa till bilen efter turbobytet? big_smile

Kan ju säga med att jag kommer köra på 1.4bar villken kommer ge... 350hk med min setup? big_smile

MVH Emil.

Senast redigerat av ge (7 mars 2013)

Volvo s40n (2006)
Jonasarvidsson Maniac
7 mars 2013 · 536 Inlägg

Några 350 hästar kommer du inte få ut. Det är bara att drömma om wink Och om du får över 300. Så kan du börja att fundera på ny koppling och ny växellåda. Alternativt nya vevstakar också. Som referens har jag min egen bil, och en bekants bil, som bänkades till 261 hk på 1,4 med en kkk24 och större spridare.

Mvh

ge
7 mars 2013 · 18 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Några 350 hästar kommer du inte få ut. Det är bara att drömma om wink Och om du får över 300. Så kan du börja att fundera på ny koppling och ny växellåda. Alternativt nya vevstakar också. Som referens har jag min egen bil, och en bekants bil, som bänkades till 261 hk på 1,4 med en kkk24 och större spridare.

Mvh

vad kan jag göra för att få 300hk? Mer än det jag har gjort, om jag nu byter låda och koppling

Volvo s40n (2006)
Jonasarvidsson Maniac
7 mars 2013 · 536 Inlägg

Nej du behöver nog inte göra så mycket. Hur pass är toppen portad? Det är individuellt, du vet hur vissa är "Jag drar en t5a, jag drar en chippad R hit o dit" utan att tänka på omständigheterna runt om. DU kommer nog bli ganska nöjd med effekten du får ut smile

ge
7 mars 2013 · 18 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Nej du behöver nog inte göra så mycket. Hur pass är toppen portad? Det är individuellt, du vet hur vissa är "Jag drar en t5a, jag drar en chippad R hit o dit" utan att tänka på omständigheterna runt om. DU kommer nog bli ganska nöjd med effekten du får ut smile

eh, toppen är/har;

Natriumfyllda ventiler
riktplanad 1/10mm
nyfrästa ventilsäten
inslipade ventiler
ny termostat
ny pakbox för kamaxel
nya ventiltätningar

Den va visst inte portat utan planad...

Jo men jag har kört med original turbo helatiden och aldrig åkt någon 940 med 19t så jag vet absolut inte hur effekten kommer bli. Jag hoppas bara att jag kommer märka skillnad!

Eller att jag märker att bilen går sämre pga att något annat behövs byta som BTR, har ju original just nu på 3bar och mina spridare är på 3.8bar så jag kanske måste köpa en ställbar btr och justera till 3.8bar?

Senast redigerat av ge (7 mars 2013)

Volvo s40n (2006)
Jonasarvidsson Maniac
7 mars 2013 · 536 Inlägg

Okej. Japp en ställbar BTR behöver du. Enklast möjliga gör du för dig själv om du tar en BTR från en 850. Vilken som. Deras grundtryck är 3,8 bar smile

ge
7 mars 2013 · 18 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Okej. Japp en ställbar BTR behöver du. Enklast möjliga gör du för dig själv om du tar en BTR från en 850. Vilken som. Deras grundtryck är 3,8 bar smile

Har googlat runt lite och hittar inte någon "ny" btr.. Du kanske har en länk till en? roll

Kollade lite på denna tråden

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183669

Han har typ samma saker som jag har, Är det något jag med borde göra?

Senast redigerat av ge (7 mars 2013)

Volvo s40n (2006)
Jonasarvidsson Maniac
7 mars 2013 · 536 Inlägg

Finns både linjära och progressiva regulatorer. Jag skulle föredra en linjär så kan man ställa trycket själv. Finns på bland annat PPF och KLracing. Värt att tänka på är att man får oftast vad man betalar för. Jag köpte KLracings btr och den höll ungefär 10 minuter. Sen skulle jag dra ut ena slangen och fick med mig hela gängan och allt som satt i. Medans min nuvarande Aeromotive som kostar 2000 spänn har desto bättre hållbarhet och är bra mycket mer pålitlig. Men du ska nog klara dig med en billig.

Egentligen tycker jag du borde ha en bredbandslambda, så du vet om bilen går fett eller för magert. Mend et kanske är lite överkurs för många har fått dom att gå bra ändå. Kanske en ny soppapump? Behöver inte vara nån värsting men jag själv har för närvarande en Deatchwerks 301 i tanken, och den räcker för 450 whp etanol. Givetvis för stor för dig, men jag körde en sådan när jag körde nästan samma setup som du ska köra.

Kolla på en Walbro pump eller liknande, man märker ganska snart när du kör med bilen sen om du behöver en eller inte, men jag tror du kan klara dig på original=)

ge
12 mars 2013 · 18 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Finns både linjära och progressiva regulatorer. Jag skulle föredra en linjär så kan man ställa trycket själv. Finns på bland annat PPF och KLracing. Värt att tänka på är att man får oftast vad man betalar för. Jag köpte KLracings btr och den höll ungefär 10 minuter. Sen skulle jag dra ut ena slangen och fick med mig hela gängan och allt som satt i. Medans min nuvarande Aeromotive som kostar 2000 spänn har desto bättre hållbarhet och är bra mycket mer pålitlig. Men du ska nog klara dig med en billig.

Egentligen tycker jag du borde ha en bredbandslambda, så du vet om bilen går fett eller för magert. Mend et kanske är lite överkurs för många har fått dom att gå bra ändå. Kanske en ny soppapump? Behöver inte vara nån värsting men jag själv har för närvarande en Deatchwerks 301 i tanken, och den räcker för 450 whp etanol. Givetvis för stor för dig, men jag körde en sådan när jag körde nästan samma setup som du ska köra.

Kolla på en Walbro pump eller liknande, man märker ganska snart när du kör med bilen sen om du behöver en eller inte, men jag tror du kan klara dig på original=)

Nu har jag en fråga igen här.. ^^

Jag har satt in en bränsle klocka och den visar 3bar i tomgång.

Om jag sätter in en ställbar BTR och ställer den så att jag får 3.8bar i tomgång då ska allt vara i sin ordning va?

Jag måste t.ex. inte ställa den efter min laddtryck med? så om jag kör med 1.4bar ladd + 3.8bar bensin = 5.2bar bensin tryck? eller nu är jag helt ute och cyklar..?

Volvo s40n (2006)
GasGlad1337
12 mars 2013 · 460 Inlägg

ge skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Finns både linjära och progressiva regulatorer. Jag skulle föredra en linjär så kan man ställa trycket själv. Finns på bland annat PPF och KLracing. Värt att tänka på är att man får oftast vad man betalar för. Jag köpte KLracings btr och den höll ungefär 10 minuter. Sen skulle jag dra ut ena slangen och fick med mig hela gängan och allt som satt i. Medans min nuvarande Aeromotive som kostar 2000 spänn har desto bättre hållbarhet och är bra mycket mer pålitlig. Men du ska nog klara dig med en billig.

Egentligen tycker jag du borde ha en bredbandslambda, så du vet om bilen går fett eller för magert. Mend et kanske är lite överkurs för många har fått dom att gå bra ändå. Kanske en ny soppapump? Behöver inte vara nån värsting men jag själv har för närvarande en Deatchwerks 301 i tanken, och den räcker för 450 whp etanol. Givetvis för stor för dig, men jag körde en sådan när jag körde nästan samma setup som du ska köra.

Kolla på en Walbro pump eller liknande, man märker ganska snart när du kör med bilen sen om du behöver en eller inte, men jag tror du kan klara dig på original=)

Nu har jag en fråga igen här.. ^^

Jag har satt in en bränsle klocka och den visar 3bar i tomgång.

Om jag sätter in en ställbar BTR och ställer den så att jag får 3.8bar i tomgång då ska allt vara i sin ordning va?

Jag måste t.ex. inte ställa den efter min laddtryck med? så om jag kör med 1.4bar ladd + 3.8bar bensin = 5.2bar bensin tryck? eller nu är jag helt ute och cyklar..?

En linjär BTR kompenserar bränsletrycket linjärt mot laddtrycket, så vid 1.4bars laddtryck kommer du ha 5.2bar i bränsletryck smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Mickius
12 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Finns bra soppapump o köpa på exd.se Henko 275 Liters. Funkar alla tiders på e85 och har ett riktigt bra pris!

Knäpptyst är det oxå! Vet om ett par killar som kört denna i sina 740/940 med bra resultat, Och många saab killar som kör denna pump

Senast redigerat av mickius (12 mars 2013)

ge
12 mars 2013 · 18 Inlägg

GasGlad1337 skrev:

ge skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Finns både linjära och progressiva regulatorer. Jag skulle föredra en linjär så kan man ställa trycket själv. Finns på bland annat PPF och KLracing. Värt att tänka på är att man får oftast vad man betalar för. Jag köpte KLracings btr och den höll ungefär 10 minuter. Sen skulle jag dra ut ena slangen och fick med mig hela gängan och allt som satt i. Medans min nuvarande Aeromotive som kostar 2000 spänn har desto bättre hållbarhet och är bra mycket mer pålitlig. Men du ska nog klara dig med en billig.

Egentligen tycker jag du borde ha en bredbandslambda, så du vet om bilen går fett eller för magert. Mend et kanske är lite överkurs för många har fått dom att gå bra ändå. Kanske en ny soppapump? Behöver inte vara nån värsting men jag själv har för närvarande en Deatchwerks 301 i tanken, och den räcker för 450 whp etanol. Givetvis för stor för dig, men jag körde en sådan när jag körde nästan samma setup som du ska köra.

Kolla på en Walbro pump eller liknande, man märker ganska snart när du kör med bilen sen om du behöver en eller inte, men jag tror du kan klara dig på original=)

Nu har jag en fråga igen här.. ^^

Jag har satt in en bränsle klocka och den visar 3bar i tomgång.

Om jag sätter in en ställbar BTR och ställer den så att jag får 3.8bar i tomgång då ska allt vara i sin ordning va?

Jag måste t.ex. inte ställa den efter min laddtryck med? så om jag kör med 1.4bar ladd + 3.8bar bensin = 5.2bar bensin tryck? eller nu är jag helt ute och cyklar..?

En linjär BTR kompenserar bränsletrycket linjärt mot laddtrycket, så vid 1.4bars laddtryck kommer du ha 5.2bar i bränsletryck smile

Har du något tips på en bra och billig linjär btr? samt måste jag plocka bort min gamla btr?

Volvo s40n (2006)
Jonasarvidsson Maniac
13 mars 2013 · 536 Inlägg

Enklast gör du för dig om du tar en btr från en Volvo 850. Passar rakt på. Och ja, du måste ta bort din gamla men det tar inte många minuter smile

ge
13 mars 2013 · 18 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Enklast gör du för dig om du tar en btr från en Volvo 850. Passar rakt på. Och ja, du måste ta bort din gamla men det tar inte många minuter smile

Så jag kan köpa denna: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=21310975

Plugga in och sen kommer den få 3.8bar? big_smile

Har en sån här klocka... http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=2433

Och där ska den visa 3.8bar i tomgång, om jag inte har helt fel?

Volvo s40n (2006)
ge
16 mars 2013 · 18 Inlägg

har nu satt in en annan btr och jag har 3.8bar i bränsle tryck nu är frågan hur mycket jag vågar ladda med min "setup"?

Tror ni jag kan köra på 1.4bar?

Volvo s40n (2006)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
19 mars 2013 · 2 390 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Några 350 hästar kommer du inte få ut. Det är bara att drömma om wink Och om du får över 300. Så kan du börja att fundera på ny koppling och ny växellåda. Alternativt nya vevstakar också. Som referens har jag min egen bil, och en bekants bil, som bänkades till 261 hk på 1,4 med en kkk24 och större spridare.

Mvh

B230FK-96 , TB381 turbo från B204FT, IC från Saab 9k, 940 grenrör, 390cc spridare, malpassi prog BTR 1-1.2, 531 topp, K-kam. 1.7 i ladd ger 290 på bakhjulen. Ungefär 330hk+ i motorn. dock med autotech pulade boxar

Senast redigerat av _Performance_ (19 mars 2013)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang