EvoTre's Mitsubishi Evolution III 600whp

Då var det dags och dela med mig mitt Evo projekt. Bilen införskaffades 2011 och sen dess har den rullat som steg 1. Nu ska det bli lite värre grejor inför 2013-2014. Målet är 500whp och den skall hålla för att vågas leka med rejält både gata och bana. 2 November 2013 bänkades bilen till 601HK/698NM. 2015 bänkades bilen till 560whp ~ 670HK/730NM. 2016 bänkades bilen till 616whp ~ 740HK/800NM.
  • 134 Följare
  • 120 231 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 maj 2017
EvoTre Evo raggare
11 mars 2013 · 386 Inlägg

Hallå!

Då var det dags och dela med mig mitt Evo projekt. Bilen införskaffades 2011 och sen dess har den rullat som steg 1. Nu ska det bli lite värre grejor inför 2013.  Målet är 500whp och den skall hålla för att vågas leka med rejält både gata och bana.

År 2011 Juli införskaffades bilen helt original med en effekt runt 270hk
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-26b89dcbedeb57d680a9ddbdfcb5979f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-fec0609348725f22adf33026c160935f.jpg

År 2012 bestämde jag mig för att bygga steg 1 vilket innebär
* 3" downpipe samt avgassystem
* Boostcontroll med uppställt laddtryck
* Bränsletrycksregulator
* Gizzmo chippad ECU
* Extraktorgrenrör
* Effekt runt 330-350hk
http://www.twostrokerider.se/forum/album_pic.php?pic_id=20299
Detta gav en strippen tid på 12,80s / 172km/h - 60-fot: 1,88s - Mantorp Action Meet 2012 (gatdäck)

År 2013 blev det planer att plocka ur motorn och bygga smiddbotten, byta turbo samt burbygge. Projekt start hittar ni längre ner.

Såhär blev då receptet:
Bottendelen:
* Wiseco kolvar 9.0:1 - 85,5mm ÖD
* Eagle H-Profil stakar
* ACL Tri-metal vevlager
* ACL Tri-metal ram- & axiallager
* ARP bultar till vevstakar

Turbo -avgas och Insug:
* Precision 5858 Turbo BB, mitsubishi bolton hus med integrerad wastegate
* XS-Power extraktorgrenrör
* 3" Turbo Elbow egetsvetsat
* 3" Downpipe/Frontpipe med cutout
* 2,5" Screamerpipe
* Rallykatalysator SBF Godkänd
* FMIC 600x300x76 - 3" in/ut
* Tial 50mm dumpventil
* Race insug byggt av Ferrita

Toppen:
* Topplock renoverat och Race portad av BMW750Robban
* Fixade förbränningsrum/Squishar
* Frästa ventilsäten
* Blästrade och frästa ventiler
* Inslipade ventilsäten
* Kelford 272 kammar
* Brian Crower hårdare ventilfjädrar
* Brian Crower titanbrickor
* 3mm lyftare
* HKS ställbara kamdrev
* ARP bultad topp
* Cometic MLS topplockspackning

Bränsle och motorstyrning:
* AN8>AN6 Etanol.
* Link G3 med G4 Programvara Motorstyrning
* 4 Bars Mapsensor
* Microtech x10 tändförstärkare
* Magnacore 10mm Racetändkablar
* Bosch 1680cc Spridare
* 40l Fuelcell
* Aeromotive A1000 BTR
* Aeromotive Tsunami extern bränslepump
* HKS S35G Iridiumstift
* TP Oljepump

Drivlina:
* ACT 2900 koppling
* Fidanze svänghjul
* 6 puckad sinter med fjädrad lamell centrum
* Växellåda original

Chassi:   
* 6punkt helbur
* Cusco Coilovers fram o bak
* Cusco Fjäderbensstag fram o bak
* Sparco Huvlås
* Taklucka

Såhär blev då resultatet

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-37c581deac21096700d977db54e9b6b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-90461823a6901c95aafcb807b1ec0514.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-67b809fddebea08661a88e5926e2ec46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-87d63353c09177ed9b79f3386e907f2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a95c65eb86172576ad709bb43ab04a03.jpg
Effekten låg runt 450HK (gatmappad 1.5bar). Detta gav en tid på strippen 11,70s / 202km/h - 60-fot: 1,90s (gatdäck).

Inför 2014, vinter 2013. Det slutade med att jag hade fått måndags exemplar av turbon så det var bara och bygga om, så det här blev ändrat i setupen.
* Precision 5858 Turbo BB - .63 AR med T3 v-band
* Tial MVR 44mm wastegate
* Coatat grenrör av Flandersmotosport
* JM Fabrication Race insug med PP 76mm gasspjäll
* Coil on plug tändning

Såhär blev resultatet

https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3244728.jpg
https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3290220.jpg
https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3244731.jpg
https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3226109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-2d61e96decc3312c5a047dfd723199f1.jpg
Bilen bänkades tillslut och gav 601HK/698NM@1.7bar. Så just nu står den redo inför 2014! smile


Slutet på 2014 inför 2015 blev det mindre förändringar. Mappning hos WiTune

https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3557119.jpg
Bilen lämnade 670hk/730nm ~ 560whp. Detta blev effekten för 2015 säsongen.

PROJEKT START 2013

Lite bilder på delar som ska i smile

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/644276_10200748970426492_1729524809_n.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e16d37628a8d90a28cf4739eb28196a4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1125003e9e685a7fd2eb574b72d62cdb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-de02e38b6349f9cfaf987a72fa4252c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-623a6913f737e27a0a09f53d6a628930.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f14af459d79bd314cbd6f713b6cd6be1_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-dd01dd5d2c8f3b625e7381bcf984f840.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a0b241dca7efec70f039d2d2b12d3002.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-76f3399a53a63503f66814d1d0e4baa6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-82b598bfe0da47bb547e975107662331.jpg

Helgens arbete wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-180a312295f2473dba4580f213d3e57a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-da615bbd60769badcb63ed3acbbbff2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a80c544b4ac756fed368c6e5e8ddb841.jpg

Nya garaget för Evon. Här kommer man trivas! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4623f986cb7fad30cfbf9aa6020f6618.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-cb53173e198eca03eb6308b5709903b9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c020d47e47535ba6d40dd14f29d6f844.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-cb05b432cf05f5a810e6b379cd0cf6e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-985fbd5e594a807bbef2dcbe293e1a2f.jpg
Provar liften lite, fungerar kanon. Inga fler pallbockar cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-496c2a7a6687319480e8bf6bdf9d510b.jpg
Flickvännen är till stor hjälp wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-172a0a416547c19d8c1a2e4b66ea9368.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-b4ab0458db021b8df6bf36f9c8af0781.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0eb08a5e2e1f6cdafba86bd9c685f06a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-8b593a5c3c1b06d4f7631ae029dc3c72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-88e4e50800cc27b86b34c0d94be643a3.jpg
Turbo systemet samt fördelningslådan väck!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a6cfa3a1066180e97dfdf13b37b47a23.jpg
Mr EvoFem, Erik i egen hög person assisterar självklart wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1b2e7d1561b08767a4bc706acc9ccde8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a681d24e3e9e5056c546fe6709b4cbdf.jpg
Börjar bli lite fullt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-51ef68b523a449c0f0286f975f06ed2f.jpg
Blev att snickra ihop något för att stödja upp motorn, farsan hjälper självklart till smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-9162d6e0714084020cc5ff8e5abb0f85.jpg
Snett? Nemas problemas

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-49745270bfcd58bec1bb4eb9d59394c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c9c9529929e17abc74a38f97ee747910.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4aafd474316bd2bfa344b126b1c6675b.jpg
Det tog sin lilla stund att få isär allt som satt ihop med motorn men tillslut fick vi ur den

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-5482e99f8a4288aec1feac7f9c0f17d7.jpg
Växellådan som har fungerat prima under dessa år och skall fortsättas vara original tillsvidare

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-747d80427dde8b58de36c2daa1fec1b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e1a84fcf3db3d3b6dcab7d721c76a3f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-07478953c457e65206a780ebb706d9d8.jpg
Time to work wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e0c1f145e58cbac6014e3bb9b7bf2bd6.jpg
Växellådan, koppling, lamell samt svänghjul. Kopplingen såg riktigt bra ut för att vara original, man ser även att lamellen har varit utbytt någon gång, men trots det har den hållit nästa två hårda säsonger neutral Den är iaf historia nu!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c6bee2e7d9509046e6784d661a646d16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0dde737ba0d53b04c43c56cfb4558f2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-b69249a51d923527101b8e01f2c92504.jpg
Då var insuget borta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1d3b8a0168a3ed11faca3bf73c0629c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d3b356ba0ee828e0a9853a5af68c8e38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e00e968c95072638ba346436a7ae25a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4217e93919bcfb97bbdd9bfbf0ea175e.jpg
Sen var det dags för topplocket. Nu ska den göras ordning och skickas till Robban som ska Race porta, plana, samt renovera den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4eaa650c2efaf633e6a24342fb35042e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-61e20051b3bb29160178cc3015cd58c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1c126234929b5b11498b8ea1e4cdfe10.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-2c51fcc99bd98069cbacb9ef88f83456.jpg
Kolvarna såg bra ut tills jag kom till sista cylindern. Som jag har trott hela tiden, broken ringlands och en sprucken kolvring, ett vanligt fel på dessa gamla Evos, men nu ska det renoveras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-85cac790f60f203d686740596ed14b6a.jpg
Lite skillnad? H-Profilstakar vs tandpetarna wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0df0aa2901b89718e52d9ed089e9db67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-afeb11a76df4c2283332b421f6d5e438.jpg
Vevstaks- samt axiallagerna såg relativt fina ut till min förvåning. Men dem ska såklart bytas ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-32e526264877707defeb57e0c0dbd56e.jpg
Avslutar helgens arbete med den här bilden. Nästa steg är att få av vevaxeln samt montera loss allt ifrån blocket som skall rengöras och lämnas in för motorarbete.

Glöm inte att följa! wink

// KoNG

Senast redigerat av EvoTre (17 april 2016)

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
11 mars 2013 · 386 Inlägg

Äntligen kastar du upp en tråd här! Kommer följas

Jaa! Jag tyckte det var dags nu, thanks! smile

TurboEmil skrev:
Här gör vi inget i snigelfart iaf! Grymt bra jobbat och ska bli oerhört spännande att följa upp detta både IRL och här på gorg! wink

Sweet! Ska bli roligt sen när du har tid över så vi kan börja greja tillsammans! smile

Ser riktigt trevligt ut i det där garaget, en dröm att ha något liknande i framtiden.

Fungerade den hemmagjorda trä-supportbalken för motorn bra?

Den fungerade suveränt! smile Men vi använde den inte så mkt, då vi valde att lyfta ur motorn med växellådan

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
11 mars 2013 · 386 Inlägg

P-K skrev:
gött att du är igång nu! jag har väntat länge! big_smile

detta blir ju suveränt! najs garage du fick till! smile

Schysst PK! Ja det blev riktigt bra, kommer spenderas mycket tid där nu framöver wink

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
11 mars 2013 · 386 Inlägg

Din jävel ! Lagom gött garage du har då...
Vad händer med drivlinan då? Planer`?

Hehe det är förjävla gött wink Växellådan skall vara original, den har fungerat bra de tidigare säsongerna så hoppas den håller till sommar också. Annars blir det, ACT2900 tryckplatta med 6puckad fjädrad lamell med fidanza svänghjul smile Diffarna kommer antagligen också förbli original.

Mattyyy skrev:
Härligt att projektet är igång! smile Givetvis ska man ju följa det. När du ska trimma så mycket kommer du låta kardan och bakaxel vara original eller? Har hört att Evo 3 och 4 hade problem med dom när man trimmade men det kanske inte stämmer.

Kan ju säga att jag är lagom avundsjuk på ditt garage. Själv har man ett garage men det är fyllt med hojar och annat "skit" så jag får stå ute på gården och skruva bil sad


Känns som att detta är lite seriösare än projekttråden du hade på tsr förut? wink

Aja lycka till Kong detta kommer nog bli fett!

Tackar och bockar! smile Nja kardan samt bakaxel håller inga problem för högre effektuttag så det är lugnt. Ja det kommer underlätta en hel del arbete nu med garaget smile Yes detta kommer bli lite mer seriösa än tråden på TSR, så följ här istället

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
13 mars 2013 · 386 Inlägg

Uppdatering 13 Mars! Start med burbygget

Nu när motorn är ur så ska den börjas förbereda för inlämning för motorarbete. Nu är det tid att börja på buren som skall monteras och lackeras vit. Till min förvåning så upptäckte jag att det kommer bli mer arbete än väntat, buren som jag har skall passa EVO 3 bolton. Dock så är min lite speciell, för jag har glastaklucka.. detta betyder att taket är lägre och buren är gjord för en Evo utan. Så den tog självklart i.

Men men, trots detta så kommer det fixa sig ändå, det vi kommer få göra är att kapa huvudbågen lite för att få ner buren lite.  Så det var en lättnad att kunna fixa utan några större ingrepp! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-49b2600d930ce5b0e5d35f45fdf822df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-412ad1b69daa9d1745c2747e54208b63.jpg
Dags och börja riva ur inredningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-23a399b1ed570bbb71cd317b5effecad.jpg
Då var sätena ur, men ser verkligen hur skitiga dem är haha. Dem var ljusgråa i sommras big_smile dem ska självklart stoppas om och tvättas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-79e893cc8b2c1eccb6c625564af76349.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-8c772b83baa58af0c03f0e92e2a7e7ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c8648b061478d0032dfd5ad0572020ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c0d7ed486320cea6cc71885510cfe4f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-dc86fba8461d3a31b0518c7ca2046505.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-b8040c9b412ad0c0fab01be967fe7d34.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f04b649a040b96491c58b901a098785a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f04b649a040b96491c58b901a098785a.jpg
Provmonterade buren utanför och allt ser riktigt bra ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f7699277f412086e9d9e5418e55365ee.jpg
En liten overview på arbetsplatsen just nu, jag sprider ut mig bra haha wink

Undertiden farsan kapar buren så pillade jag med lite småsaker som ändå skall göras sen! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-47bad39b273d7ff6b2c1788e9f0e20a1.jpg
Skillnad? Kommer bli awesome!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-5ba7b441c65e39032adf02c20b2880c0.jpg
Standard trottelhuset passar som lovat

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-7aa1342a251d5d322ebd06c032403eb1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-69d4f9e10fa80fcc4ae9f0c4c67ac74f.jpg
Fixade även ihop den nya fuelrailen med dem nya Precision spridarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-54562fbd1da0d1c5e03b2c0ff5341436.jpg
Skrapa asfaltsmattor är inget kul, men det gick riktigt fort ändå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4eb0c5c304f5340973627feec1e8264f.jpg
Efter ha kapat huvudbågen så gick buren in utan problem

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-fcb78f8ee5f454b401e272fff96cfcb7.jpg
Från och med nu får man ta ett stort kliv in i bilen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0a6a05097895a2893bcf77f80f26b9ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-23ab3c587f5b073873cc2b64dbd89967.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e0ab33c85c4571232e0145ab72864440.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-b1bfb425ffdc5dc3d97c7533112d199c.jpg
Här skall det svetsas på ett krysstag i bak så man kan köra med 4punkts bälte sen! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d6da65dfb1767e171199c259be56e98e.jpg
Avslutar uppdateringen med denna bild. Kommer bli grymt sen i vitt! cool

Det var allt för den här gången! Glöm inte att prenumerera! wink

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
13 mars 2013 · 386 Inlägg

Tackar allihopa för kommentarerna! Här kommer en uppdatering cool

karpson skrev:
smile som  Foffis sa   "bara lagom avundsjuk på ditt garage " ! big_smile lycka till med motorn .

vad jobbar din farsa med ? tycker han ser bekant ut..

Schysst karpson! Han jobbar som brevbärare här i Skara. Hade det varit i Skövde hade det nog inte varit omöjligt för dig att sett honom smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
13 mars 2013 · 386 Inlägg

beckvall skrev:
snyggt kommer bli intresant detta! ha hört en metod att få bort asfaltsmattor... man hammrar på den lite lagomt hård, den ska de bara va att lyfta foss den smile

Jaa precis det funkar också. Man kan värma den lite också har jag hört, men min var så hård så det var bara till och tryck under mejseln och få bort allt i ett stycke typ! smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
14 mars 2013 · 386 Inlägg

karpson skrev:

EvoTre skrev:
Tackar allihopa för kommentarerna! Här kommer en uppdatering cool

karpson skrev:
smile som  Foffis sa   "bara lagom avundsjuk på ditt garage " ! big_smile lycka till med motorn .

vad jobbar din farsa med ? tycker han ser bekant ut..

Schysst karpson! Han jobbar som brevbärare här i Skara. Hade det varit i Skövde hade det nog inte varit omöjligt för dig att sett honom smile

okej då är det en annan "Nisse" som heter Dan, som är jäkligt likt din farsa han jobbar på ett bemaningsföretag ..uniflex eller nåt..
det går undan med Evon,jag säger bara att det ser bra ut med buren.  :-)

Hehe se där ja! Ja nu går det undan, måste ligga i nu om jag ska få ihop bilen till sommaren. Väldigt mycket att göra nu när jag vill få ihop allt från början redigt. :-) hur går det själv? Sist hade du bildelar överallt i hemmet ;-)

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
21 mars 2013 · 386 Inlägg

starcrew skrev:
Hur går det? fullt upp med annat kanske wink

Det går full fart framåt faktiskt! Kommer en stor uppdatering till helgen så håll utkik då. Nu börjar det hända grejor ska jag säga! cool

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
21 mars 2013 · 386 Inlägg

nordstromj skrev:
Ser grymt ut. Vart köpte du buren?

Minns ej vart jag köpte den ifrån, men har för mig att det är Griffin här på garaget som har byggt den från början! Ser att du är den nya ägaren till min kompis förra E2:a smile

Senast redigerat av EvoTre (21 mars 2013)

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
21 mars 2013 · 386 Inlägg

nordstromj skrev:

EvoTre skrev:

nordstromj skrev:
Ser grymt ut. Vart köpte du buren?

Minns ej vart jag köpte den ifrån, men har för mig att det är Griffin här på garaget som har byggt den från början! Ser att du är den nya ägaren till min kompis förra E3:a smile

Okej, får kolla närmare på det. Såg rätt smidig ut att montera?

Jaha, ja det kan nog stämma smile

Ja absolut! Den passar ju en Evo 1-3 bolton, lite mekel är det ju med tanke på att man måste göra egna fästen till hjulfästena till stagen där bak, sen var jag tvungen att kapa och svetsa lite eget då jag har taklucka i min, dvs lägre tak

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
24 mars 2013 · 386 Inlägg

Uppdatering 24 mars!

Då var det äntligen dags för uppdatering, mycket har hänt! Det har jobbats för fullt för att hinna med tidsramen men som det ser ut nu så kommer det kunna funka! smile

I veckan kom ett efterlängtat paket ifrån USA med massa godis!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-cfd3225025f4b8ec96bbac2cee7b30c7.jpg
Precision 5858BB billet snurran wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-30adf3c05c61ea3c1fa62bc2f0f10be3.jpg
Lite skillnad?roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-dd01346fd6a065c4756b336df6fe8386.jpg
Nya TP oljepumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e976054d90dd921c12c39db91ba93903.jpg
Aermotive Tsunami bränslepumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-47c663e38c835554dfc3ae531ff32fdd.jpg
Nya Wiseco kolvarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-bb0fb8da6c05a673f6751d050edaf589.jpg
Fidanza svänghjulet

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-01a7f9dd3d5fbd2229ec5bc39641fefe.jpg
Kelford 272 kammarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e0f70a9d10292f75500943a2e9f8040c.jpg
Komplett TP packningssats samt packboxar för hela motorn


Buren

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-9e69c1ee4e004268566e89423382b648.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-711d9cec6043469ca38d16c33b2a95c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c4bb1c09ce30e101e329d7e5e77133e6.jpg
Då var huvudbågen kapad då den var för hög

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-cf4fd13f0aba5fe2775e53379d0e75d2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-9cb5549c81895075caee7460d3e5c5aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ed6fde88f4825d61b9f517bd948d16b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-781c2766d2c3731a519a88e9da0121c7.jpg
För att få buren att sitta stabilt i bakfästena så var vi tvungna att tillverka en platta som skall svetsa fast i de bakre hjulhusen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f4b05a76f59d8d73c2f14336d55271af.jpg
Nu när burens alla fästen är klara så var det dags för sista provmontering innan lackering. För att få en så bra lackering som möjligt så valde vi att slipa rent alla delar, vilket var något av det jobbigaste hittills i projektet haha tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-804afd52432cee0970aeac04b7916e34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f0bac8ecc344977b96d6b3d376d6daba.jpg
Såhär kommer det ser ut! Vad tycks? cool färgen är Hammerites vita färg som förhoppningsvis kommer tåla mycket! Som vi märkte så är torktiden väldigt lång, så dem kommer få stå minst ett par dagar till innan vi monterar in den


Bränslesystemet

Bilen skall köras på E85 så bränslesystemet ska byggas ifrån en Fuellcell som ska finnas i skuffen. Iden är att förfina utrymmet, lackera den och använda durkplåt för att få det stilrent.

Setup:
AN8(matning)>AN6(retur)
Aeromotive Bränsletrycksregulator
Aeromotive Tsunami extern bränslepump
Aeromotive Bränslefilter

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-deaa09caaa34d185174152cd16b24b8a.jpg
40l Fuelcellen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c1e0ae03c29f80863e05c6e6eb0bfaa2.jpg
Den kommer sitta ungefär såhär, utrymmet skall lackeras och det ska sättas durkplåt runt om. Samt jag ska sätta en platta på botten av baljan där pumpen och bränslesystemet skal byggas på

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-5579938b5eeeacc9f0cdaaea5e6a1ed2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ccaf974f0ac52c44022cd2dd340f645c.jpg
För att fuelcellen ska stå stabilt så tillverkade vi ett stöd järn där den skall stå på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4000d8d9b76ea5323d01c51715c92938.jpg
Blev förjävla bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-691f82865912fb5f22059c91457527be.jpg
Lackerade utrymmet lite lätt som staget. Fortsättningen om detta kommer i nästa uppdatering smile


Topplocket

I helgen blev det även en resa till Västerås för inlämning av topplocket! Det blir en hel renovering med frästa ventilsäten, nya ventiltätningar, planing och mycket mer! Samt få den race portad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4217e93919bcfb97bbdd9bfbf0ea175e.jpg


Setup
* Topplock renoverat och Race portad av BMW750Robban
* Kelford 272 kammar
* Brian Crower hårdare ventilfjädrar
* Brian Crower titanbrickor
* 3mm lyftare
* HKS ställbara kamdrev
* ARP bultad topp
* Cometic MLS topplockspackning

Motorblocket

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-7845d9d3628c8aa4703d6546335d5a9b.jpg

Äntligen så är motorblocket isär från något. Nu skall det iväg till Skara motor för motor/maskin arbete. Den skall borras till första Ö.D (85.5mm), topp deckas, slipas, viktas samt renoveras med nya lager samt packboxar så jobbet blir komplett.

Setup:
* Wiseco kolvar 9.0:1
* Eagle H-Profil stakar
* ACL Tri-metal vevlager
* ACL Tri-metal ram- & axiallager
* ARP bultar till ram- & axiallager
* ARP bultar till vevstakar
* Nya packboxar samt packningar
* Ny TP oljepump
* Borttagna balansaxlar


Det var allt för denna uppdatering! Nästa update blir troligen i veckan då buren har torkat, då den skall monteras in. Nu när motorn samt topplocket är inne på på arbete så är det fullt arbete på att få ihop på bränslesystemet så det blir den största prion nu! smile

Glöm inte att följa! wink

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
24 mars 2013 · 386 Inlägg

Griffin skrev:
Kul tråd att följa!:-)
Jag gjorde ett snitt på varje sida av baksätet för bakstöttorna och lät det sitta i bilen. Det isolerar rätt mycket ljud och ser mer gatbil ut med sätet i även om ingen kan sitta i det:-D

Mvh Mats

Ah smart! Det har du helt rätt i. Kommer nog få snitta i mina säten också då fästena till bakstöttorna tar i, så då är det lika bra jag snittar så jag kan ha i baksäten helt! smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
24 mars 2013 · 386 Inlägg

youask skrev:
vill du ha lite tips?

Skippa topline sakerna... Jag har inte provat pumpen men vad jag läst så är den inte bra. Orginal pumpen är visserligen bra men jag hade 10x hellre kört en beg org pump än en topline pump

Första motorn byggde jag med en topline packningssats, efter 1år hade jag bytt ut alla packningar pga att det svettades olja här o därsad

Hm ja du har nog rätt, efter lite research nu så verkar det vara lite sådär snack om TP oljepumpen.. Känns ju sådär att stoppa i den nu när man har läst runt lite. Har du nån oljepump till övers?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
1 april 2013 · 386 Inlägg

Updatering 1 April

Nu är buren äntligen lackerad och monterad, skönt och få den klar! Blev sjukt nöjd med resultatet. Längtar inte tills jag måste skruva ur den inför besiktningen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-90461823a6901c95aafcb807b1ec0514.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-24445206ffc5eb5cd097d3a5d49ea0d4.jpg
Har även beställt Sparco röda 4-punktsbälte som förhoppningsvis kommer i veckan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d946691add5296ad50ca15bc5f1c1b0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-67b809fddebea08661a88e5926e2ec46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-6771755e03747001d5a2132b051599aa.jpg
Brandvägen för Fuelcellen i skuffen

Bränslesystemet är fortfarande underombyggnad, ska beställa lite slangar och bränslefilter samt BTR sen är det bara och börja montera

Motor & Topplock Topplocket kommer förhoppningsvis i veckan och motorblocket skulle dröja ca 1-2 veckor så på den fronten står det rätt stilla!

Det var allt för den här gången, händer inte så mycket nu då det bara är små saker kvar, men vi får väl se vad som händer till nästa gång wink

/ Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
2 april 2013 · 386 Inlägg

TurboEmil skrev:
Fan vad snyggt det blev med buren!! Du kunde inte valt en bättre färg heller smile Detta kommer bli hur grymt som helst!

Jaaa visst blev det?! Nu kommer vi åka säkert i sommar cool

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
10 april 2013 · 386 Inlägg

Uppdatering 10 April

Då var det dags för en uppdatering!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d11cbbad9e5bde13972715eebf21247a.jpg
Diverse motordelar etc har legat i avfettningsbad så nu är dem rengjorda och fräscha! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-6f7f92af542c0599f79fda613dea5a20.jpg
Har även lackerat allt! Är sjukt nöjd. Lackerat alla remhjul, oljekyl, kylare, motorfästen, vattenpump osv

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-b571b7070b4f3afb23722edbe7944f2d.jpg
Cusco coilovers, Tvättade, fräscha bussningar, sänkta, inställt retur tryck samt inställd camber!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-fd8b4e473fd44fa8e6af5230581243d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-27c52c0a91ccea4ce776b7763745e5fb.jpg
Nu är det även dags och ta tag i och fixa utsidan, börjar med parkeringsskadan som jag fick i somras..

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-fa07c787412c5991350c535db3ad9cbd.jpg
Har fått diverse mätare som jag placerade lite, så såhär kommer cockpiten se ut i sommar cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d486ecdd21425c18422eb89f2b3a7329.jpg
Tackar Mitsubishi Härenebil Lidköping för sponsringen! Kamrem, damask, och diverse remmar till motorn smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-5081f2f73b7e5252698df7f31ffdb911.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0f03c93a700b7b6aedf0994ce1c1d257.jpg
Ett stort tack till David Rudhem också som har hjälp till med diverse svetsarbeten! Ventilkåpan med AN8 Vevhusventilation, dags och lackera den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-6b59f67ea6d8e55acf84693089f3cfc2.jpg
3" cutout! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-9ee648f956d0f9539b26ac9d9aa50546.jpg
Lindat grenrör

Topplocket skall hämtas på fredag samt motorn skall bli klar från verkstaden i veckan så till helgen blir det förhoppningsvis montering! big_smile

Sponsorer och Tack till:
Mitsubishi Härenebil Lidköping
Flanders Motorsport
BDS Skara Motor
Robban Blomqvist
David Rudhem
Joshua Bazzell
Robert Wede
KLRacing.se
Extremepsi.com
Summitracing.com

Och självklart vänner och familjen för allt stöd och hjälp

Det var allt för den här gången

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
10 april 2013 · 386 Inlägg

Audi_powah skrev:
Schysst projekt! Har en del Evo saker till salu om det vore intressant, kika in min sida smile

Tack! Yes har kikat, vad kan du ge mig för pris för olje- och kylarlocket? wink

Hej!
Såg att du skall plocka bort balansaxlarna. Jag gjorde det på min motor också. Fast jag behöll den bakre som stödlager åt oljepumpen. Slipade ner den till en rak axel bara. Inga motvikter kvar. Behöll även original oljepump.
Ett tips jag kan ge dig är att porta olje relief hålet i filterhållaren en aning då oljetrycket blir ganska högt efter att du har satt igen hålen som normalt flödar olja för balansaxlarna. (packboxar och packningar börjar svettas rätt fort annars.)
Och att oljehålet i toppen behöver portas lite också eftersom du deckar både topp och block.

Ser bra ut detta bygget! Fortsätt så!

Tackar så mycket! Tack för tipset, skall absolut ha det i åtanke, skall se vad som kan göras smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
10 april 2013 · 386 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:
Härligt! big_smile
Rudhem kan sina saker wink
Jobba på nu, säsongen har ju börjat..! wink

Ja Rudhem kan sina saker! Riktigt duktig är han. Han kommer sponsra en hel till det här projektet smile Jupp jobbar på som bara den, det är i garaget jag spenderar större del av tiden just nu wink men som det ser ut nu så håller jag tidsplanen bra, har som mål med att få den klar till 1 Juni smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
14 april 2013 · 386 Inlägg

Uppdatering 14 April

Äntligen har bältena kommit!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-735d429747c36980f92e106fe8b9b2f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-3ea75bbd8e7070a79446c94061daf912.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-30626c9ec5e99e3dc18e6bbfd1e4e373_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e4ca235decb574cf1b2bc3ccabc0fe2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-2ecaf3563c2b3789c3f3be5a5afc2a53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ab441a7385e42767a9d29a089f8b4066.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-60afe42bae7ba014bac9713b61ee52b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ea29d80cdf91c4157cb695643d91884f.jpg
Passade suveränt med buren! Man sitter förjävla gött kan jag lova wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-50cb5a0625dddecbb0f3ff0d2830a4d8.jpg
Work work work med bakre kofångare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-de6b1c26d5446fa6c36276e9ca6e73c7.jpg
Lackerad ventilkåpa

Det var allt för den här gången! I veckan anländer sista resterande delar för bränslesystemet. Motorblocket samt toppen kommer även i veckan så nu kommer det bli fullt jobb för att få klart allt.

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang