Frejd
13 mars 2013
· 53 Inlägg
Trevligt att du ska köpa Supra :-) helt rätt!
Motor och växellåda är nästan aldrig något som går sönder så pass att det "rasar" om du inte åker mellan 700-1000hk.
En utav dom absolut mest hållbara motorerna och för att inte tala om växellådan, i princip skottsäker...
Det du kan kolla är ju oljeläckage, främre delen på motorn under veven, och mellan motor-växellådan samt bakre delen av växellådan och differentialen.
OM motor, växellåda eller bakaxel skulle gå ner ("rasa"), så blir det VÄLDIGT dyrt, VÄLDIGT fort.
Räkna med 50k för en beg motor, 30k för en bättre beg låda och ca 15k för en axel.
Försök att lyssna efter knack i motor både vid kall och varm, lyssna efter tendenser till skrap i lådan vid hårdare belastning upp till 3:an och ner från 4:an till 3:an, skulle synkringarna vara dåliga så kostar en ny sats till lådan mellan 10k-20k på Toyota, och om det ska hålla så är det originaldelar du ska ha.
Ska du köpa delar till dom så finns det massor på nätet, men Toyota originaldelar är det bästa.
Ska du ha trim så finns det också hur mycket som helst på nätet, men man får se upp med vissa "kit" som kan innehålla mycket kopierat skit. Hör med lite folk vad dom har kört med och om dom är nöjda med det :-).
Dom är lätta att skruva med (enligt mig, ingen bilmekaniker), men om du ska göra omfattande jobb inne i motor eller inne i växellåda så rekommenderar jag att du lämnar bort det om du inte har väldigt gott om kunskap i dessa ämnen :-)
Dom är dyra i försäkring, däck och bränsle.
Inga sparbössor men det är ju inte därför man köper en :-)