Cheva C30 duel crew cab

Totalrenovering
  • 64 Följare
  • 40 361 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 augusti 2016
tekniknissen1
15 november 2013 · 866 Inlägg

Det ser lika dant ut som 6,5,an. Rev den för 3 år sedan och fluxa  blocket  och nya vevlager o ramlager. kolvarna ligger C,a 1/10del under så där är 18.1 i komp.  dock så är där 4" borr. Kolvarna ser ut som TRW kolvar utan märkning. Motorn är säkert fixad i USA innan bilen kom hit 92
resten kommer från Marin diesel i Helsingborg och jag fick för mig att porta, Jag är förvånad att den håller men jag kör den snällt på pumpen :-) Fördel med helmekanisk . Ja 700Nm är nog när det är -5 grader ute. Motsvarande Marin ger 300 Hk 680 Nm med kompressor som jag tjuv tittat på,

tekniknissen1
31 december 2013 · 866 Inlägg

Gott nytt år på er pickis lovers lol  I år blir det fan inte mer gjort lol Nu skjuter jag fram alla planer till nästa år lol

Senast redigerat av tekniknissen1 (31 december 2013)

blomman01
31 december 2013 · 405 Inlägg

haha ^

grymt cool/snygg bil dom där , självklart prem smile ! all lycka med bilen

tekniknissen1
29 april 2014 · 866 Inlägg

Ja då var det vackert väder och lite nya tag på C30,an ! Mitt jävla nöt lär trummorna sitta på i vinter ute och det var fan ingen fin syn nu i vår !! Men en tur till svarvaren löste sig. Även inredningen flög ut i helgen och var helt övertygad att man kunde se marken på fler ställen en plåt, Men nästan bara plåt !!! Fotbaljorna fram var lite tunna och lite hål över hytt fästet men det går att lösa. Återkommer med lite fler bilder på rostlagningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-692008adfa206c0b23746aab985b7a84.jpg

tekniknissen1
1 maj 2014 · 866 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-54d4b7de3342149645c082d729ad7b4f.jpg
Inte rost i där bak men fram i fotbaljorna



https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-a3665c81ee5ee5c0d111c099d9d54e67.jpg





Där ligger en förstärknings plåt på karosseri fästet som hade till hälften försvunnit och även balken var borta så gott som. lite ny plåt ..



https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-6a154670e27a02487a166317dd64aa02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-524aacba9e6b2cca146243b2f2d12403.jpg

[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-e27544e763c8239b12d7457f05660435.jpg[/img

Sen var det grillning och en öl så det blev inte mer gjort i dag !

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-eaac2ebdf7bcbf26a4bbe553b5afd372.jpg

tekniknissen1
2 juni 2014 · 866 Inlägg

Då har jag lyckats hitta tid för att lägga golv i shevan.
Började med en pappmall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-f4f9c5c5debe9da8695e0c3ca5231431.jpg

Fläns tillägg smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-1ef0a866a8b3d0467e72a1893beafa52.jpg

Skära ut och pryla upp kulhammare och lite annan massage big_smile Då blev det så här, 

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-35d9c7acb45fb9b2f6172a0a76dd5a93.jpg

Och se den passa !


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-c6bb3b1af34c279e64c5eddab14a6fbc.jpg

tekniknissen1
11 juni 2014 · 866 Inlägg

Då har jag varit i paragraf träsket och simmat runder big_smile Där sitter ett triplex drag från SIARR som blev uppköpta och ändrade namn till Monoflex. Nu är det så att jag får inte dra mer en 2000 kg med 50 kulan men 3000 kg med 60 kula !! Det är så att det var gamla reglerna som satte stopp för att dra mer en 2 ton med 50 kula. Då tänkte jag att då byter jag till ett fast drag från monoflex som har samma bultmönster som triplex draget och med 50 kula som är godkänd för 3500 kg. NÄÄ !! det går inte tyckte bilprovningen. Dragbalken måste vara godkänd för 3 ton !! sad Jo men det är väl det på 60 kula !
Nu kommer det där med PARAGRAFER!!! Ska man göra någon förändring på draganordningen så ska där vara intyg på ALLA komponenter. Även då dragbalken som troligen var monterad 1992 då bilen kom hit.
Skickade ett Mail till Monoflex och fråga om dom hade monteringsanvisning på dragbalk till C30,an och den typ av balk som jag har. Och se på fan !!!! Inga bekymmer. Där damp ner ett Mail med rätt monteringsanvisning .. Och mycket riktigt så var den godkänd för 3000 kg.
Då börjar det ! D- värdet är ett belastningsvärde mellan bil och släp. Nu har min bil 4530 kg i totalvikt och monoflex draget har D-värde 17,17 kN . Då får jag bara dra 2852 kg med 17.17 kN i D-värde. För 3000 kg blir det 17.7 kN Då blir man lite frustrerad. Då satt jag och slö surfa i dag och vad hittade jag då Bosal drag kula med fläns med samma bulthål med 20.2 kN. Härligt. Så nu ska jag åka till bilprovningen och papperna och kolla så det är OK.

Senast redigerat av tekniknissen1 (12 juni 2014)

tekniknissen1
12 juni 2014 · 866 Inlägg

Det är OK papper på dragkulan och balk och bilen har 3000 kg som max dragvikt.(60 kula) så ändrar dom dragvikten till 3000 kg på 50 kula vid första besiktningen.  big_smile

LocKtar Herr
12 juni 2014 · 1 722 Inlägg

*gilla*

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
tekniknissen1
3 augusti 2014 · 866 Inlägg

Nu hände det tid och motivation sammanföll big_smile fick svetsade golvet på förarsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-12c332952f411f7c95c8c9573b37ed54.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-34da09aaae86722419f62868d1e6a043.jpg

Ibanezman Skåning
13 september 2014 · 739 Inlägg

Det är ju grannt som fan!
Blir nog en kul vagn smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
tekniknissen1
13 september 2014 · 866 Inlägg

tackar ! Jo det ska det nog bli när man har tid till det :-D ska faktiskt ta och uppdatera lite i veckan då den ska få en renoverad kardan och på med bromsarna bak så den går att flytta för egen maskin så man får den under tak tidvis när motivationen faller på. ;-D

Ibanezman Skåning
13 september 2014 · 739 Inlägg

Lite fler bilder på drivpaketet hade varit kul att se smile
Kommer det att hända något med motorn i framtiden?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
tekniknissen1
13 september 2014 · 866 Inlägg

Inte mycket att se :-D 6.2/6,5 GM Detroit diesel. Dock friskt laborerat med vatten/metanol marinspridare och filat i analerna Opps Kanalerna ;-D så visst rör det på sig i alla fal upp till 90 knutar. Inte mycket som hänger med upp till 50 i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-600e0eaffed39969a17ef6a1c4fe6dc6.jpg

Ibanezman Skåning
13 september 2014 · 739 Inlägg

Hade inte intercooler varit något för en best som denna?
Berätta gärna om marinspridare och vatten/metanolen smile
Och självklart analerna wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
tekniknissen1
13 september 2014 · 866 Inlägg

Analerna  är regelrätt upp putsade och höjds något. Det ser så tradigt ut original med gjutkanter och framför allt så är övergången mellan kanal och maskinarbetet vid sätena till putsat så dom möter upp mot varan.
Marinspridare högre öppningstryck och något större flöde.
Jo men det är ingen sport då med intercooler :-D Dom här maskinerna är ingen höjdare att skrämma upp då dom är förkamardiesel och har 131 hk original. Vet i tusan hur mycket det är i min men gott om vrid är där. Hytten lutar 4-5 grader när laddet kommer.:-D  Vatten/Metanol system... En vanlig bensin spridare (550 cc)  framför turbinen i turbon och en trycktank med Metanol/vatten 8 lit  C,a . tar tryck efter turbon med en backventil från en bromsservo (volvo) Styr den med en SMT5 med EGT temp och vatten temp och ladd som trigger input. Metanol har 49% syre bundet i sig och vatten expanderar 1200 gånger sin volym när den går över till gas. och båda kyler bra när dom går över till gas. Gör undervärt på en förkamar diesel. mer syre och bra kylning i förbränningsrummet.

Senast redigerat av tekniknissen1 (13 september 2014)

Ibanezman Skåning
13 september 2014 · 739 Inlägg

Häftiga saker smile
Hur länge räcker den magiska saften vid inspirerad körning?
Finns det någon fördel med att ha högre öppningstryck på spridarna?
Lägg gärna upp bilder på metanol/vatteninsprutningen, det är ju inte så ofta man ser sånt smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
tekniknissen1
13 september 2014 · 866 Inlägg

inspirerande KÖRMING ?? med tjänstevikt på 2,7 ton blir inget sådant men det går nästan jämt upp på 100 lit diesel och 60 mil typ Mö Stockholm med släp o 7 tons tågvikt.. Kör man lokalt så räcker det till en tank a 60 lit.
Det där med spridarna det är nog samma sak som man sitter på dass dan efter.. släpper man det med högre tryck sprider det sig bättre !! ;-D jag har nog inga foto på systemet men det kan jag fixa. ligger lite överallt i verstan nu för tiden. :-D

Ibanezman Skåning
13 september 2014 · 739 Inlägg

Man kan ju syfta på hårt bruk utav den högra pedalen när det gäller inspirerande wink
Jo, det där med dasset känner jag igen!
Det låter trevligt, och det är alltid kul att se nya tekniker och lära sig än mer smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
tekniknissen1
13 september 2014 · 866 Inlägg

Jaha då är det alltid inspirerande körning jag sysslar med  då !!  :-D  Vatten /metanol är vanligt i traktorpulling och förr i truckracing. gammal teknik och i för sig gammal motor och gammal ägare så det passar mig :-D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang