Nu är sommaren här och folkan är snart färdig! har lite pyssel kvar med kopplingsvajern.. aluminium fästet på lådan gick av när jag skulle montera vajern så jag ska trolla lite så jag slipper att den vibrerar så förbannat. båge och inredning ska bekläs med svart skinn, ska montera framruta och speglar, bygga klart lådan bakom stolarna, skruva fast stolar och bälten, och så är det lite små pyssel runt omkring men absolut inga stora projekt kvar!
Jobbat mycket med inredning och klädsel av bågen igår och idag, limmet tog slut så jag fick komma på något annat.. kikade då på ramen till framrutan och fick till det rätt bra.. blev förvånad över hur svårt det var att beklä bågen med läder! det var skit klurigt och tog ett jävla bra tag att få det hyfsat!
Hej alla biltokiga! Bilen kommer inte på gatan iår då en jävla massa extra har dykt upp..
-beställde extra smala stolar med håll i nacken till 4'punkts-bälten- leverans tiden var 30 dagar och beställdes i början på Juni, och har inte dykt upp än men är "tydligen på väg med båt för tillfället"
-kolen var slut i generatorn och spåren på axeln var fulla av tjockpackat skit så gick en del tid att rensa generatorn och trimma reläet. (funkar och laddar nu)
-fått hem framruta och speglar (inte monterat ännu) tanken var att jag skulle besikta den utan framruta för att slippa vindrutetorkare, men efter ett snack med besiktningen sa dom att jag var tvungen att plocka bort hela bågen för att få igenom den utan rutan. så har tillkommit en massa extra för att få plats med El-motorer under huven:/
-fick hem nya fjäderstopp som ska kappas så jag slipper att däcken går i mot bakskärmarna
- bågen och inredningen är nästan färdigklädd
-fick även en smäll av garageporten på framskärmen en blåsig dag.. så jääävla surt!! ska målas innan säsongen nästa år
Kommit en bra bit under helgen! fått hem en massa godis, spegel, centerkåpa, fjäderstopp, 4punkts bälten och förgasare! har också blivit färdig med klädsel i hela bilen samt bågen, och byggt bagagerum. ska se om jag kommer på en bra lösning så jag kan stänga/låsa bagaget också! vill gärna ha verktyg med mig på lång färd!
Hela helgen har gått åt på bakvagnen... efter en provtur på 10 min var jag redan trött på att köra omkring och höra skrap ljud, Cambern och de breda hjulen bak fick bilen att "svabba" fram och tillbaka och det minsta lilla ojämna i asfalten fick hjulen att slå i skärmarna.. som tur är har jag förstärkt skärmarna så väl med glasfiber att den inte sprack! Så halvvägs på rundan vände jag bilen och körde hem och höjde bilen!
här ser ni hur nära skärmarna hjulen ligger
Dessa bilderna är efter höjningen, nu är det inte så mycket Camber men den har fått betydligt bättre väghållning och är 10x skönare att glida runt i
Gussam skrev: sjukt coolt bygge måste jag säga.. snubblade på det lite av misstag men är glad jag gjorde det. lägger en prem direkt
Gud så kul att du gillar mitt projekt! framrutan är limmad i bågen, annars har jag bara gjort saker som inte syns för tillfället. kopplingsvajern brast under en provtur så har haft en del bök att dra en ny på ett smidigare sätt genom ramen
Får göra en uppdatering! Framrutan är limmad, där i mot blev det inte alls det resultat jag ville ha då fog pistolen gick sönder mitt under arbetet, så jag fick skära upp tuben på mitten och lägga limmet med fingret, därför det inte ligger en snygg list runt rutan. Men rutan sitter riktigt bra i bågen och har köpt en ny tub och pistol så lägger en snygg fog nu i veckan! Inte nog med det har bilen strulat ännu mer, kopplings vajern har gått av precis i pedalfästet?? hur i he*vete kunde det hända, den var helt ny och den har inte legat och skrapat någonstans heller...
Gussam skrev: skummt med vajern... gå upp i dimension kanske?
Väldigt skumt! som du ser på bilderna så sitter vajern med en bult, så undrar om inte den har suttit för hårt så att vajern har blivit böjd varje gång jag har trampat ner kopplingen, och till slut gått av som vilket böjt stål som helst??
Oväntade grejer har hänt.. under provkörningar slirade kopplingen alltid när man gjorde gas pådrag, så jag rev isär och hittade motor olja i hela svänghuset. då upptäckte jag att veven glappar och troligtvis slagit sönder packboxen, och alla fyra centrum är skadade till svänghjulet, precis som att svänghjulet har suttit löst?.. Hittade då en 1600cc dubbel portad maskin och en IRS låda som jag ska lägga i bilen istället! Någon av mina läsare som har erfarenhet av detta byte? Hur går jag tillväga med hjulupphängning? Vilka grejer måste jag köpa? Kan man lösa det på ett sätt utan att byta ut hela bakänden av chassit? nya maskinen
Har jobbat på rejält den senaste tiden, körde 300km för att hitta en skrott som hade en 1303s bubbla stående. Skruvade bort bakvagnen vilket tog hela dagen och ändå brände vi bort det mesta som gick att bränna, pill rostig var den! men bärarmarna var i brukbart skick! plockade ihop cylindrar och toppar på 1600 motorn idag, fick överfört några bitar från 1500 maskinen. samt målat de flesta kåporna till maskinen!
Nu är IRS bakvagnen komplett! bärarmarna, växellådan och motorn sitter på plats, jag har test startat maskinen och den verkade gå halvdant. jag har ställt ventiler, tändning och grundinställt förgasaren. men den vägrade gå på tomgång.. jag komp testade alla cylindrar och hade bra resultat på 2an och 4ans cylindrar vilket var "7" och 1an och 3ans cylinder var dåliga "4,5" jag har nu tagit loss topparna och slipat ventiler och ventilsäten. hoppas att det har löst problemet.. kolvringarna var hela, men upptäckte att glipan i ringarna låg på samma ställe. kan det ha haft betydelse? eller snurrar ringarna fritt runt kolven?
Jaaa vafan ska man säga.. befinner mig just nu i ett läge då jag inte kan göra mycket mer än att rulla ut bilen och titta på den
Jag har bestämt mig för att köpa en cylinder sats 1641cc med smidda kolvar, vassare kam, 09 fördelare, och dubbla Weber 40.
Men innan jag kan beställa detta måste jag få min nästa lön.. hoppades på att pengarna skulle räcka till från förra, men eftersom att min bruksbil var i nöd av en ny bakvagn fick jag prioritera det viktigaste så jag trots allt kan ta mig till jobbet
Det är status, snart kommer den på vägarna! jag lovar!
Det var länge sedan jag gjorde en uppdatering.. Har börjat min utbildning som sjöingenjör och har därmed varit till sjöss i 10 veckor. Men nu tutar vi igång igen!! Inget nytt har hänt med bilen i sig då kaross och chassi i princip är klart, dock har jag kommit en bra bit på vägen med maskinen! har även fått hem mina f200 stolar
Weber 40 IDF std vevlager, ramlager med stålförstärkning, std kamlager med dubbla axiallager 294' 10,08mm kam 009 fördelare smidda kolvar & foder, std volym 1641 26mm smörjoljepump hade velat arborra blocket men det får bli till nästa vinter, veven har super fina lagerytor Någon som har några synpunkter angående mitt val av delar? Uppskattad effekt?
Som ni kanske kan se på bilderna så står maskinen på mitt soffa bord i min lilla studentlägenhet
Snoogiloo skrev: Hur är f200 stolarna att sitta i? Jag funderade själv på dom till min buggy men hittar ingen som äger sånna så jag kan provsitta dom
Jag blev mer än nöjd med mina, anledningen till att jag valde dom är för att sittkudden är rak och inte som andra sportstolar vilket gör dom väldigt sköna. samt att ryggen på stolen är lika snygg som framsidan, vilket lyfter bilen i helhet när man ser den bakifrån! Hoppas det var svaret på frågan
Det var länge sen jag gjorde en uppdatering! Jag har haft så mycket plugg att hälften hade räckt. Men jag får försöka krypa in i garaget och tänka på annat ibland. Och det har jag gjort! Här är lite bilder på det jag har åstadkommit under denna trista period av böcker till halsen.