Grundladd är högre än när magnetventilen är inkopplad.

MikkoHansen
20 mars 2013 · 265 Inlägg

Tjena!

Jag bytte turbo från en 15T till en K24.

När jag har 15T så laddade den c:a 1.2 peak, ibland mera och då klippte motorn och lampor började lysa.


Bilen är chippad!

Men efter att jag byt turbo så körde jag med wastegaten lös, utan slang från magnetventilen och då laddade den som mest 1.0 bar. men fick nu tummen ur röven och köpte slang och koppla in magnetventilen och till min stora förvåning så laddar den max 0.8 Bar.

Skall det vara så eller är något fel?

Skall jag spänna Wastegate stången lite eller?



Mvh Hansen

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
olof102
24 mars 2013 · 342 Inlägg

Nu kan jag inte Volvo så bra, men kan du byta turbo sådär utan att justera programvaran?
Behöver inte VE och laddtrycksmapparna ses över för att den nya turbon ska lira optimalt.

MikkoHansen
26 mars 2013 · 265 Inlägg

Tjena!

Mjo men de vore konstigt om bilen skall mappas för att b´man byta turbo?

Om motorn laddar 1.0 Bar innan med samma tryckrör och sedan laddar 1.0 Bar med den nya turbon så betyder det att den fortfarande får lika mycket luft som innan och därmer in behövas mappas? Right?

Jag tycker laddet är mycket mer stabilt nu än innan, och den laddar 0.8 jämt och peaker på 1.0 bar.


Mvh Hansen

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Christian S
26 mars 2013 · 4 816 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Tjena!

Mjo men de vore konstigt om bilen skall mappas för att b´man byta turbo?

Om motorn laddar 1.0 Bar innan med samma tryckrör och sedan laddar 1.0 Bar med den nya turbon så betyder det att den fortfarande får lika mycket luft som innan och därmer in behövas mappas? Right?

Jag tycker laddet är mycket mer stabilt nu än innan, och den laddar 0.8 jämt och peaker på 1.0 bar.


Mvh Hansen

nä för en större turbo pumpar ju mer luft än en mindre, det är ju därför man får ut mer effekt av en stor turbo jämfört med en liten.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MikkoHansen
27 mars 2013 · 265 Inlägg

Christian S skrev:

MikkoHansen skrev:
Tjena!

Mjo men de vore konstigt om bilen skall mappas för att b´man byta turbo?

Om motorn laddar 1.0 Bar innan med samma tryckrör och sedan laddar 1.0 Bar med den nya turbon så betyder det att den fortfarande får lika mycket luft som innan och därmer in behövas mappas? Right?

Jag tycker laddet är mycket mer stabilt nu än innan, och den laddar 0.8 jämt och peaker på 1.0 bar.


Mvh Hansen

nä för en större turbo pumpar ju mer luft än en mindre, det är ju därför man får ut mer effekt av en stor turbo jämfört med en liten.

Nja där har du ju lite fel.

Så länge ventilernas storlek är oförändrade så kommer alltid 1 Bar tryck motsvara samma volym luft oavsett turbo.

Att man byter turbo är för att den skall orka hålla upp laddtrycket och orka pumpa luft vid högre effekter. dvs tillgodose motorn med tillräckligt med luft.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Mickius
27 mars 2013 · 4 670 Inlägg

MikkoHansen skrev:

Christian S skrev:

MikkoHansen skrev:
Tjena!

Mjo men de vore konstigt om bilen skall mappas för att b´man byta turbo?

Om motorn laddar 1.0 Bar innan med samma tryckrör och sedan laddar 1.0 Bar med den nya turbon så betyder det att den fortfarande får lika mycket luft som innan och därmer in behövas mappas? Right?

Jag tycker laddet är mycket mer stabilt nu än innan, och den laddar 0.8 jämt och peaker på 1.0 bar.


Mvh Hansen

nä för en större turbo pumpar ju mer luft än en mindre, det är ju därför man får ut mer effekt av en stor turbo jämfört med en liten.

Nja där har du ju lite fel.

Så länge ventilernas storlek är oförändrade så kommer alltid 1 Bar tryck motsvara samma volym luft oavsett turbo.

Att man byter turbo är för att den skall orka hålla upp laddtrycket och orka pumpa luft vid högre effekter. dvs tillgodose motorn med tillräckligt med luft.

Du behöver läsa på lite mer

du får en större mängd syre vid samma tryck med en större turbo.

En större turbo ger kallare luft då den inte behöver jobba lika hårt som en liten.
Kallare luft ger mer syre vilket leder till mer effekt.

Annars skulle ju alla kunna slänga på en HX55 och laddar 1bar för 1 bar är ju lika mycket som 1 bar med en 13c

wink

Senast redigerat av mickius (27 mars 2013)

MikkoHansen
27 mars 2013 · 265 Inlägg

Precis!
Men nu har jag samma tryckrör, samma intercooler, samma insug och samma topp som innan.
Det som stryper är ventilerna.

Så länge jag har ett bar tryck så kommer det alltid vara samma mängd luft oavsett.
Det ända som skiljer är kanske hur fort trycket kommer att byggas upp och mottrycket.

Kolla här själv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

O du har en kub på 1m3. och du använder dig av en 13T för att bygga upp ett tryck på 1Bar och sedan tar en HX55 och bygger upp ett bar, vad är skillnaden? Joo att de tar llängre tid för 13T att bygga upp trycket medan HX55 gör de fortare, men det fortfarande 1 BAR och samma mängd luft som ryms i kuben.

Samma gäller motorn, den volvym / mängd luft som rums i motorn vid 1 bar är fortfarande lika mycket oavsett turbo. För motorn kan inte svälja mera luft än den får, ellerhur?

nu fuskar du lite och drar in andra faktorer wink vi pratar bara om lufttrycket förhållande till mängden luft som får plats i systmet wink

Tänk dig en hiss, på 3x3 meter, där får det bara plats 9 pers, och dörren är 1x3 meter.
MEn när du byter dörr till en 2x3 m istället betyder det att folket kan gå in i hissen fortare, men dock får de bara plats 9 pers i hissen ändå.

Desamma gäller motorn, Bara för du får i en större turbo, betyder de inte att de får plats mer luft i motorn. Visst byter du intercooler så får du plats med mera luft i motorn bara för att du kyler och komprimerar luftmolekylerna ytterliggare.

Mvh Hansen wink

Senast redigerat av MikkoHansen (27 mars 2013)

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Mickius
27 mars 2013 · 4 670 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Precis!
Men nu har jag samma tryckrör, samma intercooler, samma insug och samma topp som innan.
Det som stryper är ventilerna.

Så länge jag har ett bar tryck så kommer det alltid vara samma mängd luft oavsett.
Det ända som skiljer är kanske hur fort trycket kommer att byggas upp och mottrycket.

Kolla här själv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

O du har en kub på 1m3. och du använder dig av en 13T för att bygga upp ett tryck på 1Bar och sedan tar en HX55 och bygger upp ett bar, vad är skillnaden? Joo att de tar llängre tid för 13T att bygga upp trycket medan HX55 gör de fortare, men det fortfarande 1 BAR och samma mängd luft som ryms i kuben.

Samma gäller motorn, den volvym / mängd luft som rums i motorn vid 1 bar är fortfarande lika mycket oavsett turbo. För motorn kan inte svälja mera luft än den får, ellerhur?

nu fuskar du lite och drar in andra faktorer wink vi pratar bara om lufttrycket förhållande till mängden luft som får plats i systmet wink

Tänk dig en hiss, på 3x3 meter, där får det bara plats 9 pers, och dörren är 1x3 meter.
MEn när du byter dörr till en 2x3 m istället betyder det att folket kan gå in i hissen fortare, men dock får de bara plats 9 pers i hissen ändå.

Desamma gäller motorn, Bara för du får i en större turbo, betyder de inte att de får plats mer luft i motorn. Visst byter du intercooler så får du plats med mera luft i motorn bara för att du kyler och komprimerar luftmolekylerna ytterliggare.

Mvh Hansen wink

bygg din motor på ditt vis men skriv inte här sen när den pajjar wink

Läs igen och fundera lite wink
En större turbo ger kallare luft då den inte behöver jobba lika hårt som en liten.
Kallare luft ger mer syre vilket leder till mer effekt.

Senast redigerat av mickius (27 mars 2013)

Maffia
27 mars 2013 · 383 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Precis!
Men nu har jag samma tryckrör, samma intercooler, samma insug och samma topp som innan.
Det som stryper är ventilerna.

Så länge jag har ett bar tryck så kommer det alltid vara samma mängd luft oavsett.
Det ända som skiljer är kanske hur fort trycket kommer att byggas upp och mottrycket.

Kolla här själv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

O du har en kub på 1m3. och du använder dig av en 13T för att bygga upp ett tryck på 1Bar och sedan tar en HX55 och bygger upp ett bar, vad är skillnaden? Joo att de tar llängre tid för 13T att bygga upp trycket medan HX55 gör de fortare, men det fortfarande 1 BAR och samma mängd luft som ryms i kuben.

Samma gäller motorn, den volvym / mängd luft som rums i motorn vid 1 bar är fortfarande lika mycket oavsett turbo. För motorn kan inte svälja mera luft än den får, ellerhur?

nu fuskar du lite och drar in andra faktorer wink vi pratar bara om lufttrycket förhållande till mängden luft som får plats i systmet wink

Tänk dig en hiss, på 3x3 meter, där får det bara plats 9 pers, och dörren är 1x3 meter.
MEn när du byter dörr till en 2x3 m istället betyder det att folket kan gå in i hissen fortare, men dock får de bara plats 9 pers i hissen ändå.

Desamma gäller motorn, Bara för du får i en större turbo, betyder de inte att de får plats mer luft i motorn. Visst byter du intercooler så får du plats med mera luft i motorn bara för att du kyler och komprimerar luftmolekylerna ytterliggare.

Mvh Hansen wink

Så du tror att motorn inte klarar av att svälja mer luft än vad en 13c klarar av att leverera vid 1bar?

Mickius
27 mars 2013 · 4 670 Inlägg

10 grader högre temp motsvarar ca 3% lägre effekt.
Ju kallare luft, desto mindre volym har den, Ju kallare luft desto mer luft kan motorn suga i sig, Ju kallare luft desto mer Bränsleblandning kan motorn få i sig, ju kallare luft desto mer effekt!


Men din motor dina pengar ja skiter i vilket! big_smile

Senast redigerat av mickius (27 mars 2013)

torpis Forummoderator
27 mars 2013 · 10 572 Inlägg

Varför ens byta turbo alls när man byter till en turbo som klarar av lägre bar än den som satt från början?  Bar är coola, bar vill man ha så varför gå neråt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
27 mars 2013 · 10 572 Inlägg

olof102 skrev:
Nu kan jag inte Volvo så bra

Ingen som sagt vare sig Volvo, bilmodell eller motortyp än...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
olof102
27 mars 2013 · 342 Inlägg

torpis skrev:

olof102 skrev:
Nu kan jag inte Volvo så bra

Ingen som sagt vare sig Volvo, bilmodell eller motortyp än...

Mitsu 15T, k24 och en S70 som uppladdad bil, känns lite som vi är inne på Volvoområdet och snurrar, tycker du inte det?

1 bars tryck från en liten turbo motsvarar INTE samma luftmängd som 1 bars tryck från en större turbo, men det har redan många påpekat!
Det är just därför du ev. kan behöva justera lite i din programvara. Moderna styrsystem är ju rätt adaptiva och kan ev. ta hand om den ändrade lufttilförseln själv med bibehållen säkerhet. Räkna inte med i allafall, jag kan ha fel.

Visserligen kanske inte styrsystemet justerar AFR utöver lambdareglerat område? men de får någon med mer erfarenhet svara på.

Senast redigerat av olof102 (27 mars 2013)

torpis Forummoderator
27 mars 2013 · 10 572 Inlägg

olof102 skrev:
Mitsu 15T, k24 och en S70 som uppladdad bil, känns lite som vi är inne på Volvoområdet och snurrar, tycker du inte det?

Det är inte första gången det gissas fel om så inte är fallet.  15T sitter nämligen på Saab-motorer inte på en endaste Volvo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
27 mars 2013 · 10 572 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Tänk dig en hiss, på 3x3 meter, där får det bara plats 9 pers, och dörren är 1x3 meter.
MEn när du byter dörr till en 2x3 m istället betyder det att folket kan gå in i hissen fortare, men dock får de bara plats 9 pers i hissen ändå.

Mvh Hansen wink

Klurigt det där.  Du skall ju inte bara få in folk i hissen, dem skall ut också. En större turbo har kapacitet att leverera mera luft men även kapacitet att ta emot mera luft, dvs mindre mottryck.

Det är ju väldigt sällan man bara byter turboaggregat från pytte till jättestor utan att följa med med övriga prylar. Den lilla turbon kanske ger 1bar från 2000rpm till 4500rpm medan den stora ger 1bar från 3500rpm till 6000rpm.  I bägge fallen kommer bilen jobba i områden som inte är fullt mappade trots samma laddtryck. Mottrycket minskar och gör att motorn fungerar annorlunda också.

En S40 2.0t där man monterar en T4 turbo på eldar upp sig själv!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Kristian_L
27 mars 2013 · 1 893 Inlägg

torpis skrev:
En S40 2.0t där man monterar en T4 turbo på eldar upp sig själv!

Och då är det ingen jätte turbo man hangt dit heller. En liten uppgradering från en 12T till 14T.
TS borde läsa länken Torpis lade upp. Synd att inte bilden fungerar.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
spokenratt
27 mars 2013 · 3 860 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Tjena!

Jag bytte turbo från en 15T till en K24.

När jag har 15T så laddade den c:a 1.2 peak, ibland mera och då klippte motorn och lampor började lysa.


Bilen är chippad!

Men efter att jag byt turbo så körde jag med wastegaten lös, utan slang från magnetventilen och då laddade den som mest 1.0 bar. men fick nu tummen ur röven och köpte slang och koppla in magnetventilen och till min stora förvåning så laddar den max 0.8 Bar.

Skall det vara så eller är något fel?

Skall jag spänna Wastegate stången lite eller?



Mvh Hansen

Vad har du gjort med bilen?!
Du skriver ut BSR steg 2, men du har bytt downpipe?
Du kör alltså med mjukvara från steg 1 då och större turbo och grövre avgas...?! Klart bilen behöver mappas!!
Och du har kört utan MV inkopplad?
Vet du hur ditt laddtryck regleras?

"När jag har 15T så laddade den c:a 1.2 peak, ibland mera och då klippte motorn och lampor började lysa"


Varför har du bytt stakarna?
Och varför monterades K24an?

Senast redigerat av spokenratt (28 mars 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Elot
28 mars 2013 · 493 Inlägg

Aww ja älskar forum!! Denna tråden ska följas bara för att de e kul! xD

Googlemaster
torpis Forummoderator
28 mars 2013 · 10 572 Inlägg

Elot skrev:
Aww ja älskar forum!! Denna tråden ska följas bara för att de e kul! xD

Haha jaaa. Varför montera större turbo innan man barar ur den lilla med så många bar den har att ge om nu alla bar är samma :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Elot
2 april 2013 · 493 Inlägg

Hmm så trist att denna tråden självdog lite, ingen som kan skriva något mer kul?

Googlemaster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang