Grundladd är högre än när magnetventilen är inkopplad.

spokenratt
4 april 2013 · 3 860 Inlägg

mickius skrev:

spokenratt skrev:

MSpader skrev:

fortfarande ventilerna som styr laddet!!!!!!

Eller styrs laddet via mjukvaran?! Kan väl köra olika ladd med samma ventiler annars vore chip/mjukvara uppgraderingar helt meningslöst!

Hehe för min del var detta en peak wink tror även att det andra var det oxå :p

Hoppas det men så som tråden varit vet man snart inte vem som menar allvar! hahaah

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
MikkoHansen
4 april 2013 · 265 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Tänk dig ett cykeldäck och du pumpar i 1bar slangen är det då lika mycket luft i ett traktor däck med 1 bar?

Men e du dum eller?
Nu har du ju ändrat system, från ett cykeldäck till ett traktordäck.

Vi ändrar inte systemet, vi ändrar turbon, i detta fall pumpen.

Pumpar du ett cykeldäck med biltema minipump till 1 Bar så är de lika mycket luft som du hade pumpat det med Mekonomens största kompressor...


Fattar ni inte? Jag har inte ändrat något annat än "Pumpen" ( turbon )

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
torpis Forummoderator
4 april 2013 · 10 572 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Fattar ni inte? Jag har inte ändrat något annat än "Pumpen" ( turbon )

Klura lite på om turbon bara berör insugsdelen.  Turbon stryper ju utloppet också, eftersom den sitter på grenröret. Liten turbo gör att cylindern inte töms lika bra som om med en större och du kan ju inte fylla på lika mycket i någonting som inte är tomt från början.

Du måste ju ser hela kretsloppet och inte bara övertrycket vid ventilen på insug.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
silversnurran
4 april 2013 · 773 Inlägg

Tycker denna tråskapare passar in på ordvalet quote- envis som ett troll dummare än en åsna quote. Men seriösaste snubben på LÄNGE!!!! Även när han har så fel att en 6 åring förstår era förklaringar:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Janneutanb
4 april 2013 · 7 272 Inlägg

torpis skrev:

MikkoHansen skrev:
Fattar ni inte? Jag har inte ändrat något annat än "Pumpen" ( turbon )

Klura lite på om turbon bara berör insugsdelen.  Turbon stryper ju utloppet också, eftersom den sitter på grenröret. Liten turbo gör att cylindern inte töms lika bra som om med en större och du kan ju inte fylla på lika mycket i någonting som inte är tomt från början.

Du måste ju ser hela kretsloppet och inte bara övertrycket vid ventilen på insug.

Som sagt så ändras både mottryck och motorns VE.

Nyman1337 Hhehehehhest
4 april 2013 · 375 Inlägg

Jag ger upp.. Du är hemskt..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Johan85 Avstängd
4 april 2013 · 1 418 Inlägg

MikkoHansen skrev:

Nyman1337 skrev:
Tänk dig ett cykeldäck och du pumpar i 1bar slangen är det då lika mycket luft i ett traktor däck med 1 bar?

Men e du dum eller?
Nu har du ju ändrat system, från ett cykeldäck till ett traktordäck.

Vi ändrar inte systemet, vi ändrar turbon, i detta fall pumpen.

Pumpar du ett cykeldäck med biltema minipump till 1 Bar så är de lika mycket luft som du hade pumpat det med Mekonomens största kompressor...


Fattar ni inte? Jag har inte ändrat något annat än "Pumpen" ( turbon )

hur drivs den så kallade pumpen?

MVPerformance
4 april 2013 · 755 Inlägg

spokenratt skrev:

MSpader skrev:

mickius skrev:

Men om man kör större ic och större tryckrör då?

fortfarande ventilerna som styr laddet!!!!!!

Eller styrs laddet via mjukvaran?! Kan väl köra olika ladd med samma ventiler annars vore chip/mjukvara uppgraderingar helt meningslöst!

tror mina posts var mest ironiska om du skrollar upp i tråden winkwinkwinkwink

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Johan85 Avstängd
4 april 2013 · 1 418 Inlägg

MSpader skrev:

spokenratt skrev:

MSpader skrev:

fortfarande ventilerna som styr laddet!!!!!!

Eller styrs laddet via mjukvaran?! Kan väl köra olika ladd med samma ventiler annars vore chip/mjukvara uppgraderingar helt meningslöst!

tror mina posts var mest ironiska om du skrollar upp i tråden winkwinkwinkwink

ja det var faktiskt chalmers som sa det från början om man läser hela tråden som är underhållande:D

fredriq Olika
4 april 2013 · 907 Inlägg

MikkoHansen skrev:

Nyman1337 skrev:
Tänk dig ett cykeldäck och du pumpar i 1bar slangen är det då lika mycket luft i ett traktor däck med 1 bar?

Men e du dum eller?
Nu har du ju ändrat system, från ett cykeldäck till ett traktordäck.

Vi ändrar inte systemet, vi ändrar turbon, i detta fall pumpen.

Pumpar du ett cykeldäck med biltema minipump till 1 Bar så är de lika mycket luft som du hade pumpat det med Mekonomens största kompressor...


Fattar ni inte? Jag har inte ändrat något annat än "Pumpen" ( turbon )

Vilken går det snabbast att pumpa däcket fullt med?
Varför går det fortare?

Nu är dock inte motorn någon ackumulator som däcket är så den måste förses med luft hela tiden, ju mera desto mera effekt blir det på vevaxeln.

Mvh
Fredrik
Johan85 Avstängd
4 april 2013 · 1 418 Inlägg

enligt MikkoHansen får det inte plats mer luft än vad tryckrören tillåter men hur ska man då få plats med mer luft än 2.5liter om nu motorn är på 2.5liter?
tror inte han fattat att turbon komprimerar luften:D

spokenratt
4 april 2013 · 3 860 Inlägg

Johan85 skrev:

MSpader skrev:

spokenratt skrev:

Eller styrs laddet via mjukvaran?! Kan väl köra olika ladd med samma ventiler annars vore chip/mjukvara uppgraderingar helt meningslöst!

tror mina posts var mest ironiska om du skrollar upp i tråden winkwinkwinkwink

ja det var faktiskt chalmers som sa det från början om man läser hela tråden som är underhållande:D

Tack nu kan jag pusta ut! Blev nästan lite rädd wink haha

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
spokenratt
4 april 2013 · 3 860 Inlägg

Men MikkoHansen för i helvete!!! Hur kan du sitta och vara så förbannat insnöad på ditt tryck! Du säger att du bara har ändrat pumpen, alltså luft in, men inte systemet?! Men hur fan förklarar du hur avgasssidan på en turbo fungerar då?!!?
Turbon här är väl en ganska stor del av "systemet"!?

Senast redigerat av spokenratt (4 april 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Johan85 Avstängd
4 april 2013 · 1 418 Inlägg

spokenratt skrev:
Men MikkoHansen för i helvete!!! Hur kan du sitta och vara så förbannat insnöad på ditt tryck! Du säger att du bara har ändrat pupen, alltså luft in men hur fan förklarar du hur avgasssidan på en turbo fungerar då?!!?

det sitter ett troll på en träningscykel med ett snöre runt turbinhjulet i avgashuset och trampar som fan:)
det är ju han som pustar ut när du släpper gasen;)

spokenratt
4 april 2013 · 3 860 Inlägg

Johan85 skrev:

spokenratt skrev:
Men MikkoHansen för i helvete!!! Hur kan du sitta och vara så förbannat insnöad på ditt tryck! Du säger att du bara har ändrat pupen, alltså luft in men hur fan förklarar du hur avgasssidan på en turbo fungerar då?!!?

det sitter ett troll på en träningscykel med ett snöre runt turbinhjulet i avgashuset och trampar som fan:)
det är ju han som pustar ut när du släpper gasen;)

I klass med den amerikanska julganen!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Naslund93
4 april 2013 · 297 Inlägg

Johan85 skrev:

spokenratt skrev:
Men MikkoHansen för i helvete!!! Hur kan du sitta och vara så förbannat insnöad på ditt tryck! Du säger att du bara har ändrat pupen, alltså luft in men hur fan förklarar du hur avgasssidan på en turbo fungerar då?!!?

det sitter ett troll på en träningscykel med ett snöre runt turbinhjulet i avgashuset och trampar som fan:)
det är ju han som pustar ut när du släpper gasen;)

Hahaha det gjorde min kväll! tack så mycket wink

MikkoHansen
4 april 2013 · 265 Inlägg

Men tror ni inte jag fattar att större turbo ger mindre motstånd för avgaserna.

Men fortfarande så gäller ju principen för Tryck förhållande till flöde i ett och samma system...

Så länge systemet är desamma så kommer oavsett turbo ett bar alltid vara ett bar och skillnaden i massflöde är nästa obefintlig i och med att man varken bytt ventiler, intercooler eller tryckrör. Du får bara ett senare laddtryck och en turbo som orkar hålla stabilt laddtryck vid höga varv.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
MVPerformance
4 april 2013 · 755 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Men tror ni inte jag fattar att större turbo ger mindre motstånd för avgaserna.

Men fortfarande så gäller ju principen för Tryck förhållande till flöde i ett och samma system...

Så länge systemet är desamma så kommer oavsett turbo ett bar alltid vara ett bar och skillnaden i massflöde är nästa obefintlig i och med att man varken bytt ventiler, intercooler eller tryckrör. Du får bara ett senare laddtryck och en turbo som orkar hålla stabilt laddtryck vid höga varv.

Tänkt dig att du pumpar upp ett cykeldäck med 1 bars tryck, sen tar du den luften och trycker in i ett traktor däck och se vad som händer.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Janneutanb
4 april 2013 · 7 272 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Men tror ni inte jag fattar att större turbo ger mindre motstånd för avgaserna.

Men fortfarande så gäller ju principen för Tryck förhållande till flöde i ett och samma system...

Så länge systemet är desamma så kommer oavsett turbo ett bar alltid vara ett bar och skillnaden i massflöde är nästa obefintlig i och med att man varken bytt ventiler, intercooler eller tryckrör. Du får bara ett senare laddtryck och en turbo som orkar hålla stabilt laddtryck vid höga varv.

Men det är ju inte samma system?

MikkoHansen
4 april 2013 · 265 Inlägg

vet ni vad systemet är?
Systemet är inte turbon. systemet är Tryckrör, Intercooler, Insug, Topplock, ventiler, utlopp. Det är systemet. Du ändrar ingenting förutom turbon.

Låt oss säga att systemet är samma som cykeldäcket som killen ovan beskriver, du pumpar upp de systemet med en pump 1 till 1bar, och sedan tar pump 2 och pumpar 1 bar med den med. Alltså så kommer 1 bar vara samma som innan. MEN!t pumpar pump 2 mera så ökar flöde, och ökar flödet så ökar trycker i systemet.

Hur svårt är de att förstå? smile

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang