SAAB 900: Service, reparation och uppfräschning.

Upprfräschning och service på bruksbilen.
  • 77 Följare
  • 162 187 Visningar
  • Projektet avslutat 16 mars 2018
Gussam
11 november 2013 · 619 Inlägg

JohnWayne skrev:

Gussam skrev:

JohnWayne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 71ac6f.jpg

Ha ha... Batmansaaben big_smile

.. Skämt åsido kommer ju detta bli kanon. Gött att se ordentligt förarbete. Hur mycket kostade dit sprut-kit? Ser gediget ut i alla fall

Jåå, den blir lite väl rå om man skulle lacka hela mattsvart tongue

Grundfärgspruton är en Asturo, den kostade cirka 1000 kr. Färgsprutan är en Devilbiss. Den gick väl på sisådär 3000 kr. Båda har överkopp. Men jag har ju jobbat som proffesionell bilmålare, så därav dessa lite dyrare sprutor smile

Ok.. tyckte det såg proffsigt ut. Skiljer det mycket mellan de dyrare märkena och mer budgetsprutor?

Hur kommer du lösa färgmatchningen? Kommer du polera upp resten av bilen och satsa på att du får fram rätt nyans då?

Djo
11 november 2013 · 10 157 Inlägg

Maska kan man ju inte kalla det tycker du jobbar på rätt bra wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JohnWayne
14 november 2013 · 5 071 Inlägg

Gussam skrev:

JohnWayne skrev:

Gussam skrev:

Ha ha... Batmansaaben big_smile

.. Skämt åsido kommer ju detta bli kanon. Gött att se ordentligt förarbete. Hur mycket kostade dit sprut-kit? Ser gediget ut i alla fall

Jåå, den blir lite väl rå om man skulle lacka hela mattsvart tongue

Grundfärgspruton är en Asturo, den kostade cirka 1000 kr. Färgsprutan är en Devilbiss. Den gick väl på sisådär 3000 kr. Båda har överkopp. Men jag har ju jobbat som proffesionell bilmålare, så därav dessa lite dyrare sprutor smile

Ok.. tyckte det såg proffsigt ut. Skiljer det mycket mellan de dyrare märkena och mer budgetsprutor?

Hur kommer du lösa färgmatchningen? Kommer du polera upp resten av bilen och satsa på att du får fram rätt nyans då?

Är man en dålig målare måste man kompensera med en bra spruta tongue Skämt åsido, en bra spruta ger bättre finnish och håller den längre. Jag har använt min Devilbiss i över 13 år och inte bytt munstycke eller nål ännu smile

Resten av bilen kommer att poleras joo smile

JohnWayne
14 november 2013 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:
Maska kan man ju inte kalla det tycker du jobbar på rätt bra wink

hoho smile

Djo
14 november 2013 · 10 157 Inlägg

JohnWayne skrev:

Djo skrev:
Maska kan man ju inte kalla det tycker du jobbar på rätt bra wink

hoho smile

Jaså redan dags för tomten i Finland? tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JohnWayne
14 november 2013 · 5 071 Inlägg

Efter att bilen är inmaskerad så blåses den med tryckluft igen. Efteåt får den stå över natten, så allt damm hinner lägga sig. Jag torkar av ytorna med silicon-degreaser och till sist torkas bilen med en klibbduk. Tre gånger går jag över ytorna med klibbduken. Golvet vattnas och utsuget startas


NU ÄR DET NÄRA!!!!!!


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2e0b5d132e959882165c4ac60fa2a455.jpg

JohnWayne
14 november 2013 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:

JohnWayne skrev:

Djo skrev:
Maska kan man ju inte kalla det tycker du jobbar på rätt bra wink

hoho smile

Jaså redan dags för tomten i Finland? tongue

Det börjar lacka jultid wink

Djo
14 november 2013 · 10 157 Inlägg

JohnWayne skrev:

Djo skrev:

JohnWayne skrev:

hoho smile

Jaså redan dags för tomten i Finland? tongue

Det börjar lacka jultid wink

Nä nu börjar det här lacka ur lol

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JohnWayne
14 november 2013 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:

JohnWayne skrev:

Djo skrev:

Jaså redan dags för tomten i Finland? tongue

Det börjar lacka jultid wink

Nä nu börjar det här lacka ur lol

cool cool cool

Djo
16 november 2013 · 10 157 Inlägg

Blankare än ny big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JohnWayne
16 november 2013 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:
Blankare än ny big_smile

Njae, jag är inte riktigt nöjd. Tcyker ytan är lite väl grov, men jag tror det beror på färgtillverkaren. Detta var PPG:s färg. Dupont:s brukar bli blankare. Dessutom hade jag några små rinningar. Men detta ör ju som sagt en bruksbil och ingen utställningsbil, så jag tror jag lämnar den så här smile

Djo
16 november 2013 · 10 157 Inlägg

JohnWayne skrev:

Djo skrev:
Blankare än ny big_smile

Njae, jag är inte riktigt nöjd. Tcyker ytan är lite väl grov, men jag tror det beror på färgtillverkaren. Detta var PPG:s färg. Dupont:s brukar bli blankare. Dessutom hade jag några små rinningar. Men detta ör ju som sagt en bruksbil och ingen utställningsbil, så jag tror jag lämnar den så här smile

Okej jaja riningar går att ficksa resten kan man polera till smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
9000Griffin
16 november 2013 · 193 Inlägg

Ja dessa trevliga 900or smile gilla dessa skarpt.. har ju mitt egna lilla projekt tongue frågan är ju om man blir klar med det... men man får ju hoppas..
Fin bruksbil blir det du kommer att ha iallafall smile prem lagd big_smile

Saab_2takt Turbo lover
16 november 2013 · 329 Inlägg

Blev ju riktigt smutt de där ju! big_smile Men hur får man färgen gå in bra jämförelse mot org färgen? Kompenserar du mot åldern i kulören? Har aldrig fått det funka personligen hmm

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Henkix
16 november 2013 · 6 737 Inlägg

inte  nöjd?! ser ju skit fint ut!! big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
JohnWayne
18 november 2013 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:

JohnWayne skrev:

Djo skrev:
Blankare än ny big_smile

Njae, jag är inte riktigt nöjd. Tcyker ytan är lite väl grov, men jag tror det beror på färgtillverkaren. Detta var PPG:s färg. Dupont:s brukar bli blankare. Dessutom hade jag några små rinningar. Men detta ör ju som sagt en bruksbil och ingen utställningsbil, så jag tror jag lämnar den så här smile

Okej jaja riningar går att ficksa resten kan man polera till smile

Ja det går det, bara man väntar tills lacken är genomhärdad smile

JohnWayne
18 november 2013 · 5 071 Inlägg

9000Griffin skrev:
Ja dessa trevliga 900or smile gilla dessa skarpt.. har ju mitt egna lilla projekt tongue frågan är ju om man blir klar med det... men man får ju hoppas..
Fin bruksbil blir det du kommer att ha iallafall smile prem lagd big_smile

Tackar tackar smile
Jag kan bara hålla med, dessa vagnar har stor personlighet smile

JohnWayne
18 november 2013 · 5 071 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Blev ju riktigt smutt de där ju! big_smile Men hur får man färgen gå in bra jämförelse mot org färgen? Kompenserar du mot åldern i kulören? Har aldrig fått det funka personligen hmm

Tackar smile

I många fall när man skall  beställa lack åt en bil och går efter färgkoden, så kan det finnas flera alternativ på samma färgkod. Vissa tillverkare kan ha upp till över 10 olika alternativ på sammafärgkod. Då använder jag färgkort som jag matchar mot bilens färg. Och väljer då den jag tycker är närmast.

Ett vanligt fel är att bara beställa färgen med färgkoden och inte kolla upp ifall det finns alternativ.

I detta fall så finns det bara ett alternativ, alltså bara en nyans av denna färg. Då brukar det bero på hur lika den som blandar får färgen.

Om man lyckats ser man första när man tar bort allt maskeringspapper, så det kommer att bli spännande att se. Jag brukar polera upp lacken efteråt, ifall det är nödvändigt. Metallic-lacker, som har ett klarlackslager ändrar inte i nyans när det blir polerade, de blir bara blankare.

Men solida färger kan man polera upp så både lyster och rätt nyans framträder.

Så det blir intressant att se om det blir en prickig hund av Saaben eller inte tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang