För en amatör som jag ser det ut som ett seriöst jobb! Undrar lite varför du inte tar bort listerna också när du ändå ska lacka större delen av dörren. Finns säkert lite bonus-rost som gömmer sig där dessutom!
alltid lika kul när man får Fjällbrynt-looken på spacklet... men likt förbannat tänker man "det här ska fan gå"
Trekmeister skrev: För en amatör som jag ser det ut som ett seriöst jobb! Undrar lite varför du inte tar bort listerna också när du ändå ska lacka större delen av dörren. Finns säkert lite bonus-rost som gömmer sig där dessutom!
Har också funderat över det. Finns det en anledning till att listerna behålls på?
Trekmeister skrev: För en amatör som jag ser det ut som ett seriöst jobb! Undrar lite varför du inte tar bort listerna också när du ändå ska lacka större delen av dörren. Finns säkert lite bonus-rost som gömmer sig där dessutom!
Eftersom detta ska gå så fort som möjligt (jag behöver verkstaden åt mitt Meteor-projekt) så får det bli så här. Och så vill jag hålla kostnaderna nere så jag kommer att lacka så lite som möjligt.
Det brukar sällan finnas rost under limmade lister, men om de hade varit fastsatta med clips hade jag ju självklart tagit bort dem
När jag anser att spacklandet är tillräckligt bra blir det dags att ta fram färgsprutan
Först blir det ett tunt lager epoxy, för att täcka alla partier som är plåtrena. Sedan blir det tre till fyra lager slipfärg för att täcka alla slipreporna efter slipningen.
Men jag börja med att maskera bilen. Färg har en tendens att tränga in överallt så man måste vara väldigt noggrann.
Jag börjar med att tejpa dörrarnas insidor. Färgen trängen lätt igenom dörrspringorna och läggar sig på dörrarnas insidor
Även dörrkanterna tejpas
Mellan motorhuv och framskärm lägger jag ett specialtejp som ser ut som en skummgummirulle
Huvens insida tejpas
Och så är det maskeringspapprets tur
För att inte behöva använda papper över hela bilen drar jag ett tunt plast över resten av bilen
Epoxyn är ljusgrå till nyansen och jag sprutar bara på de fläckar som är plåtrena
När Epoxyn torkat en, eller ett par timmar (högst 3) dra jag på slipfärgen. Den finns i många nyanser, från vit till svart. Jag har nu en ganska mörk nyans. Slipfärgen heter High Solid och den består av både härdare och förtunning. Liksom Epoxyn kommer även den från Dupont
.. Skämt åsido kommer ju detta bli kanon. Gött att se ordentligt förarbete. Hur mycket kostade dit sprut-kit? Ser gediget ut i alla fall
Jåå, den blir lite väl rå om man skulle lacka hela mattsvart
Grundfärgspruton är en Asturo, den kostade cirka 1000 kr. Färgsprutan är en Devilbiss. Den gick väl på sisådär 3000 kr. Båda har överkopp. Men jag har ju jobbat som proffesionell bilmålare, så därav dessa lite dyrare sprutor