Chevrolet van problem!

Hakiki
5 april 2013 · 510 Inlägg

Har stött på ett litet problem med min Cheva van,  plocka fram den från vinterförvaringen hos en polare och märker att hela "Ratt partiet" sitter löst, jätte löst.. nästan som att rattstången vore knäckt ? Vet inte om de är nån som har gjort inbrott och försökt tjuvstartat den, körde iväg den till verkstan ialf och tänkte plocka isär ratt och blinkers skam mm, men fick inte loss de.. ratten skuvar man ju av med insekts, men ja lossade bulten som håller ratten, men sen satt de som berget, är de inte så man ska göra för att plocka isär de ? Tips mottages tacksamt!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Brown_bomber
5 april 2013 · 6 Inlägg

Kanske prova montera ner den bakifrån?? DVS från snäckan och uppåt??? Svårt när man inte ser det IRL?

Super40
5 april 2013 · 415 Inlägg

Är det tiltratt? Det ska tydligen vara vanligt att det glappar. Jag har inte gjort det själv men läst på lite amerikanska forum att man får ta isär och dra åt lite skruvar.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Hakiki
6 april 2013 · 510 Inlägg

Aa de är till ratt, men de glappar typ 15 cm upp och ner.. känns som de ska lossa när som hellst, vill ju ha isär och se om de är några skruvar som har lossat, men får ju inte isär skiten wink

Super40 skrev:
Är det tiltratt? Det ska tydligen vara vanligt att det glappar. Jag har inte gjort det själv men läst på lite amerikanska forum att man får ta isär och dra åt lite skruvar.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
6 april 2013 · 510 Inlägg

De blir nog svårt, vill helst ta av ratt, nav och växelspak framåt så man ser om de sitter nån skruv lös till tillt anordningen!

Brown_bomber skrev:
Kanske prova montera ner den bakifrån?? DVS från snäckan och uppåt??? Svårt när man inte ser det IRL?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
henke_99 Offroad Racing
6 april 2013 · 3 122 Inlägg

Låter som att spärren till tilten inte fungerar. Hur känns spaken till tilten? Tyvärr är det ett helt h*vete rent ut sagt att skruva i chevas rattstänger, oftast enklare att byta hela rattstången mot en bättre.

Jag har försökt ta isär en på en bil jag skrotade. (ett fäste till tilten var trasig men ville plundra den på allt användbart, alternativt laga) Det slutade med att jag tog ratt, tändningslås och blinkersspak, sen åkte den till skroten...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Hakiki
6 april 2013 · 510 Inlägg

Spaken är lite glapp, men de funkar fortfarande att tilta ratten upp och ner och den låser när man släpper spaken, har fått tag i ny rattstång med allt tillbehör så funderar på att sätta på de, men måste lik förbannat få bort skiten.. är de bara att lossa vid styrsnäckan och dra allt innåt ? Man vill ju få bort plast kåpor helt och så!

henke_99 skrev:
Låter som att spärren till tilten inte fungerar. Hur känns spaken till tilten? Tyvärr är det ett helt h*vete rent ut sagt att skruva i chevas rattstänger, oftast enklare att byta hela rattstången mot en bättre.

Jag har försökt ta isär en på en bil jag skrotade. (ett fäste till tilten var trasig men ville plundra den på allt användbart, alternativt laga) Det slutade med att jag tog ratt, tändningslås och blinkersspak, sen åkte den till skroten...

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Vicky92
8 april 2013 · 12 Inlägg

Har ingen erfarenhet av vanar, men på äldre amerikanska bilar lossar du både invändigt och sedan vid styrsnäckan och drar inåt

Hakiki
8 april 2013 · 510 Inlägg

Okej! Ska prova de i morrn smile

Vicky92 skrev:
Har ingen erfarenhet av vanar, men på äldre amerikanska bilar lossar du både invändigt och sedan vid styrsnäckan och drar inåt

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang