Ny koppling slirar m90

M_pettersson
6 april 2013 · 76 Inlägg

dawwe skrev:
Men hur skulle då en luftning laga den slitna lamellen?

Nej det sa jag inte. men han kan kolla om de är luft i systemet o är det de kan plocka bort lamellen o se om den är sliten igen.

dawwe ...has left the building...
6 april 2013 · 4 474 Inlägg

M_p: Men hur skulle en korrekt luftad koppling få lamellen att greppa IGEN??

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
6 april 2013 · 4 474 Inlägg

Ja men ha vill ha hjälp med att fixa den slirande kopplingen? Då uttrycker du dig dumt. Du skulle skrivit: "Om du nu kört med dåligt luftad koppling så kan den ha slitit ner kopplingslamellen rätt fort". Rätt fort torde vara iaf 20 mil i detta fall är min gissning. Själv tror jag på att det beror på andra saker, kanske felmonterad lamell om den inte är original eller nåt sånt

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
M_pettersson
6 april 2013 · 76 Inlägg

dawwe skrev:
M_p: Men hur skulle en korrekt luftad koppling få lamellen att greppa IGEN??

Har jag någonstans skrivit att om han luftar kopplingen så vipps så funkar de som de ska? nej! Jag skrev att han skulle kolla om de va luft i systemet och det var för om det är de och han har lyckats slira sönder lamellen slipper han byta lamell igen o få samma problem igen.

Sen är de ju idiotiskt o åka runt o testa bilen om man tkr pedalen är svampig o tar dåligt.

dawwe ...has left the building...
6 april 2013 · 4 474 Inlägg

M_pettersson skrev:
Lufta o kolla om de blir bättre.

Varsågod. Kan man tolka detta på något annat sätt?????

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Xuri One Man Clan
6 april 2013 · 4 287 Inlägg

jag e fullständigt inne på dawwes tankebanor... även om de varit luft i kopplingen så hade de inte slirat vid växling å absolut inte efteråt.

Så länge in förare har suttit med foten på pedalen under körningen...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
6 april 2013 · 467 Inlägg

skulle gissa på ditt svänghjul.

Xuri One Man Clan
6 april 2013 · 4 287 Inlägg

om de varit hans svänghjul så tror jag de hade slirat på 1-2ans växel också å inte bara när han har max belastning på 3-4-5an.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
M_pettersson
6 april 2013 · 76 Inlägg

dawwe skrev:
Ja men ha vill ha hjälp med att fixa den slirande kopplingen? Då uttrycker du dig dumt. Du skulle skrivit: "Om du nu kört med dåligt luftad koppling så kan den ha slitit ner kopplingslamellen rätt fort". Rätt fort torde vara iaf 20 mil i detta fall är min gissning. Själv tror jag på att det beror på andra saker, kanske felmonterad lamell om den inte är original eller nåt sånt

Jo jag kan förstå om inte du/alla förstod vad jag mena men jag gav tipset att kolla det, så om han hade kollat det och de va luft i systemet hade det kunnat va anledning till att nya lamellen oxå slirar.

Antar det är detta paket han köpt http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dri … 240mm.html  och enligt mig borde det inte slira om allt va som det ska med de lilla som är gjort på hans bil.

dawwe ...has left the building...
6 april 2013 · 4 474 Inlägg

Xuri: Jag håller med om att en dåligt luftad koppling skulle kunna göra så den inte kopplar ur helt, vilket borde slita mer på lamellen. Men eftersom det verkar som om han fick i växlarna tämligen normalt så kan den inte ha varit såååå dålig, är den riktigt dåligt luftad borde han ha haft problem att få i växel vid stillastående, inget han nämner iaf. Nej felet har INGET med luftning att göra, om jag får säg.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Xuri One Man Clan
6 april 2013 · 4 287 Inlägg

dawwe skrev:
Xuri: Jag håller med om att en dåligt luftad koppling skulle kunna göra så den inte kopplar ur helt, vilket borde slita mer på lamellen. Men eftersom det verkar som om han fick i växlarna tämligen normalt så kan den inte ha varit såååå dålig, är den riktigt dåligt luftad borde han ha haft problem att få i växel vid stillastående, inget han nämner iaf. Nej felet har INGET med luftning att göra, om jag får säg.

jag får de inte ens till att luft i systemet skulle kunna göra att den inte kopplar ur, luft är komprimerbart, visst de är även vätska men inte i detta fallet :p

har han luft i systemet får han inte rätt slaglängd på slavcylindern å den kommer inte koppla tillräckligt,  den lär inte kunna ligga å hålla emot fjädertrycket heller från solfjädrarna i tryckplattan.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
M_pettersson
6 april 2013 · 76 Inlägg

dawwe skrev:
Xuri: Jag håller med om att en dåligt luftad koppling skulle kunna göra så den inte kopplar ur helt, vilket borde slita mer på lamellen. Men eftersom det verkar som om han fick i växlarna tämligen normalt så kan den inte ha varit såååå dålig, är den riktigt dåligt luftad borde han ha haft problem att få i växel vid stillastående, inget han nämner iaf. Nej felet har INGET med luftning att göra, om jag får säg.

Jo och jag vet själv en som böt till nytt kopplingskitt och inte luftade och sen skulle han ut o prova o gasa på som fan och åkte inte mer än 5 mil förens de börja slira o lamellen va slut. sen böt han igen och luftade o det har funka i 2år med en jävla massa lek o hård körning utan några problem.

Men som sagt det var bara ett tips. om någon annan vet vad felet är kan dom då skriva det så han som har problemet får sin bil o fungera.

dawwe ...has left the building...
6 april 2013 · 4 474 Inlägg

M_p: Inlägg nr 6 där du skriver "Lufta o kolla om det blir bättre". Kan det misstolkas? Det du säger är "Är det luft i kopplingssystemet så kan det få kopplingen att greppa sämre". Men vad du menar är "Är det luft i kopplingssystemet så kanske den inte kopplar ur helt varvid lamellen kan slitas ner fort". Himla korkat av mig att inte kunna utläsa att det är det senare du menar, du var ju verkligen övertydlig...NOT.

Senast redigerat av dawwe (6 april 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Xuri One Man Clan
6 april 2013 · 4 287 Inlägg

Jag har då i alla fall aldrig hört nån som fått anliggande bromsar pga av luft i systemet tongue
så risken att hans koppling skulle göra nått sådant är för mig helt omöjligt å tänka i alla fall.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
M_pettersson
6 april 2013 · 76 Inlägg

dawwe skrev:
M_p: Inlägg nr 6 där du skriver "Lufta o kolla om det blir bättre". Kan det misstolkas? Det du säger är "Är du luft i kopplingssystemet så kan det få kopplingen att greppa sämre". Men vad du menar är "Är det luft i kopplingssystemet så kanske den inte kopplar ur helt varvid lamellen kan slitas ner fort". Himla korkat av mig att inte kunna utläsa att det är det senare du menar, du var ju verkligen övertydlig...NOT.

Du ser du förstod vad jag mena;) Försök o tänk vad ja menar istället för o va så in i helvete dryg. kanske inte formulerar mig helt korrekt eller stavar helt perfekt. Men om du la lika mycket energi på att dryga så skulle du kanske hjälpa han som vill ha hjälp lite mer;) Men hjälp han ni som är experter då så kan jag gå o göra något annat då. för o sitta här blir varken jag eller han som har problem klockare av:)

dawwe ...has left the building...
6 april 2013 · 4 474 Inlägg

Xuri: Han menar att luften inte får den att koppla ur helt, dvs den "slirar" endast när man växlar...Sen hur luften sedan skulle få den att slira vid helt uppsläppt koppling förstår jag....inte alls.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
M_pettersson
6 april 2013 · 76 Inlägg

Xuri skrev:
Jag har då i alla fall aldrig hört nån som fått anliggande bromsar pga av luft i systemet tongue
så risken att hans koppling skulle göra nått sådant är för mig helt omöjligt å tänka i alla fall.

Nu har ju dawwe kommit fram till vad jag mena. inte som du tror jag mena.

M_pettersson
6 april 2013 · 76 Inlägg

dawwe skrev:
Xuri: Han menar att luften inte får den att koppla ur helt, dvs den "slirar" endast när man växlar...Sen hur luften sedan skulle få den att slira vid helt uppsläppt koppling förstår jag....inte alls.

Nu fattar du:). menar inte att de får den o slira vid släppt koppling. menar att han kan ha slitit ut nya lamellen pga dåligt luftad koppling o det gör att de slirar nu.

Xuri One Man Clan
6 april 2013 · 4 287 Inlägg

dawwe skrev:
Xuri: Han menar att luften inte får den att koppla ur helt, dvs den "slirar" endast när man växlar...Sen hur luften sedan skulle få den att slira vid helt uppsläppt koppling förstår jag....inte alls.

vänta jag kommer om en stund, ska bara ta mig några rediga jävla järn å se fall jag förstår lättare efter de.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
M_pettersson
6 april 2013 · 76 Inlägg

Förstår vi varandra nu? Dawwe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang