Gnisselljud vid tomgång

volvo-s40v40
8 april 2013 · 72 Inlägg

Hej!

Tänkte kolla om någon visste vad det beror på att bilen gnisslar när den är på tomgång? det är en avensis -10.
Tänkte kolla om det skulle va något allvarligt innan man tar den till en verkstad.

Mvh

basdanne
8 april 2013 · 115 Inlägg

Någon av remmarna som glider?
Kanske bara behöver spännas lite men det är nog bästa om de gör det på verkstaden i samband men en service eller så.

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!
Mazda RX-8 (2004)
volvo-s40v40
8 april 2013 · 72 Inlägg

Tänkte också på att den bör spännas men har läst om att den har sån där automatisk spännare! eller kan man behöva spänna det ändå? Det är kamkedja också men vet inte om det skulle spela roll hmm

Meaganeowner
8 april 2013 · 2 250 Inlägg

På min Passat var det bulten i motorfästet som behövde dras åt! Metall mot metall som orsakade gnisslet.

volvo-s40v40
8 april 2013 · 72 Inlägg

Meaganeowner skrev:
På min Passat var det bulten i motorfästet som behövde dras åt! Metall mot metall som orsakade gnisslet.

Men var det konstant gnissel du  hade eller det var typ varann sekund? känns lite som fågelkvitter också smile

it_mutt Avstängd
8 april 2013 · 10 388 Inlägg

Kanske att dra det lite långt. MEN, på skoda pickupen är det "kvittrande" ljud, i just detta fall kommer det från ett spännhjul som håller på att ge upp (hjulet i sig då)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
volvo-s40v40
8 april 2013 · 72 Inlägg

it_mutt skrev:
Kanske att dra det lite långt. MEN, på skoda pickupen är det "kvittrande" ljud, i just detta fall kommer det från ett spännhjul som håller på att ge upp (hjulet i sig då)

Så det är bäst att kolla upp det? för det har gjort så ganska länge, typ 1 månad nu men förr var det bara när det var kallt, nu gör den så även när motorn är varm:/

it_mutt Avstängd
8 april 2013 · 10 388 Inlägg

volvo-s40v40 skrev:

it_mutt skrev:
Kanske att dra det lite långt. MEN, på skoda pickupen är det "kvittrande" ljud, i just detta fall kommer det från ett spännhjul som håller på att ge upp (hjulet i sig då)

Så det är bäst att kolla upp det? för det har gjort så ganska länge, typ 1 månad nu men förr var det bara när det var kallt, nu gör den så även när motorn är varm:/

Ja det är det väl alltid iofs. Skodan har hållit på så i snart 6 månader. Väntar väl iofs bara på att det ska ge upp (dumslö som man är med vissa saker).

Men ja, det var som sagt bara en tanke om vad det kunde vara smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
volvo-s40v40
9 april 2013 · 72 Inlägg

Kollade upp det idaag och ljudet kommer från ena sidan av motorn där det sitter nån sorts rem! även när man kör nu hör man kvittret/gnisslet

it_mutt Avstängd
9 april 2013 · 10 388 Inlägg

volvo-s40v40 skrev:
Kollade upp det idaag och ljudet kommer från ena sidan av motorn där det sitter nån sorts rem! även när man kör nu hör man kvittret/gnisslet

Ja, då satsar jag min femma på ett spännhjul som håller på att ge upp iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
volvo-s40v40
9 april 2013 · 72 Inlägg

it_mutt skrev:

volvo-s40v40 skrev:
Kollade upp det idaag och ljudet kommer från ena sidan av motorn där det sitter nån sorts rem! även när man kör nu hör man kvittret/gnisslet

Ja, då satsar jag min femma på ett spännhjul som håller på att ge upp iaf

Hur många tusenlappar behöver man ungefärligt förvänta sig att det ska kosta?

it_mutt Avstängd
9 april 2013 · 10 388 Inlägg

volvo-s40v40 skrev:

it_mutt skrev:

volvo-s40v40 skrev:
Kollade upp det idaag och ljudet kommer från ena sidan av motorn där det sitter nån sorts rem! även när man kör nu hör man kvittret/gnisslet

Ja, då satsar jag min femma på ett spännhjul som håller på att ge upp iaf

Hur många tusenlappar behöver man ungefärligt förvänta sig att det ska kosta?

Inte en blekaste när det gäller reservdelspriser till din kärra tyvärr. Kolla mekonomen så får du iaf en liten fingervisning, om de nu har en till din bil iofs smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang