3579
Sök

Passat Variant 2.0 årsmodell 96 - Knasig tomgång efter byte av startmotor / ladda batteri

12 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
Hej!

Jag vill ha svar på en snabbfråga... Hur skjuttsingen fixar jag tomgången på min bil ?

Historia:
Startmotorn krascha... kasta in handduken.

Kopplade bort batteri, skruvade bort startmotorn, kastade in startmotorn (nya) och satte på batteriet.
Under denna tiden stod bilen stilla i 2 veckor .
(Jag behövde hjälp, jag kan inte bilar... )

Bilen stod utan batteri i 2 veckor.

Nu när jag startar bilen så tjongas varvmätaren till runt 1600 varv, sedan ska den lägga sig på runt 900 varv på tomgång. Men nej nej, den sticker ner till 450-500 varv, och om jag inte gasar vid starten och varvar i några sekunder, så kan den inte hålla sig levande på ~550 varv.

Jag har fått höra saker som att minnet till gasspjället behöver några "cykler" för att ställa in sig, jag har nu kört till och från jobbet 5 gånger, sammanlagt 10 mil, startat och stoppat, men ingenting. Fortfarande samma sak dagen efter.

Det ska finnas någon "tomgångsskruv" att justera ? Var hittar jag den? Hur ser den ut ? (Med bild så kan jag leta lättare).

Det kan också vara en läcka i något rör, vilket rör? Det finns många rör i bilen. Den som kan peka ut rätt rör på en bild får plus i kanten.

Värt att anteckna är att, detta problem fanns INTE innan startmotorn gav upp...

Behöver ni mer information så fråga på, jag gör så gott jag kan...

Och, kan två startmotorer "låta" olika ? För när jag vrider om startnyckeln så låter startmotorn som om den hostar igång motorn, medans, den gamla inte gjorde det (Jag vill veta om det är ett problem eller inte).

Tack för allt, hoppas på snabba, lugnande svar.!

12 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
Bump,

Snälla någon, svara? hmm

43 Inlägg
11 maj 2013
Lite sent svar kanske! Gissar att du har 2.0 ABF 150hp motorn?
Av egen erfarenhet så verkar den motorn vara känslig med att stå stilla en längre/kortare tid..

Min bil stod stilla i vintras i ca 1 vecka.  Dum som jag var startade jag bara den en gång och flyttade den 1,5 m. roll  Ett par dagar efter gick den inte att starta, inte ens med startkablar.
Laddade batteriet, nej.  Försökte putta igång den, icke det.  Bogsera igång den, fan heller. De flesta skrek att min startmotor var paj, men det vägrade jag av bekvämlighetsskäll. tongue

Upp med tändstiften, sotiga och rälliga.  Rengjorde dom och i igen! Efter ett par försök drog bilen igång och hostade å fräste!  Lät den stå ett tag, där efter blåste vi rent den ordentligt. (Låga växlar - höga varv)

Innan bilen "dog" var den inte som vanligt. Den reagerade inte vid gasning, tomgången var ojämn, upplevdes svårstartad, hostade igång mm. La jag i 4:an för att acca upp i från 70 km/h till 110 på motorvägspåfarten, så reagerade den inte - hastighetsmätaren tillochmed SJÖNK!  Gick nödochnäppe i 3:an..

Så kolla tändstiften! Se om du får fram ordentligt med gnista på alla! Det är en billigare lösning än en ny startmotor iallafall!  smile
Du har inte råkat skada en slang vid bytet? Sitter alla slangar fast ordentligt?
Senast redigerat av Elipowe (11 maj 2013)

12 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Elipowe skrev:
Lite sent svar kanske! Gissar att du har 2.0 ABF 150hp motorn?
Av egen erfarenhet så verkar den motorn vara känslig med att stå stilla en längre/kortare tid..

Min bil stod stilla i vintras i ca 1 vecka.  Dum som jag var startade jag bara den en gång och flyttade den 1,5 m. roll  Ett par dagar efter gick den inte att starta, inte ens med startkablar.
Laddade batteriet, nej.  Försökte putta igång den, icke det.  Bogsera igång den, fan heller. De flesta skrek att min startmotor var paj, men det vägrade jag av bekvämlighetsskäll. tongue

Upp med tändstiften, sotiga och rälliga.  Rengjorde dom och i igen! Efter ett par försök drog bilen igång och hostade å fräste!  Lät den stå ett tag, där efter blåste vi rent den ordentligt. (Låga växlar - höga varv)

Innan bilen "dog" var den inte som vanligt. Den reagerade inte vid gasning, tomgången var ojämn, upplevdes svårstartad, hostade igång mm. La jag i 4:an för att acca upp i från 70 km/h till 110 på motorvägspåfarten, så reagerade den inte - hastighetsmätaren tillochmed SJÖNK!  Gick nödochnäppe i 3:an..

Så kolla tändstiften! Se om du får fram ordentligt med gnista på alla! Det är en billigare lösning än en ny startmotor iallafall!  smile
Du har inte råkat skada en slang vid bytet? Sitter alla slangar fast ordentligt?

Hej, ursäkta ännu senare svar.

Jag är inte hundra på motorn, men den har 115Hk iaf. men det är en 2.0.

Jag bytte startmotor för att få igång den, så det var startmotorn det var fel på.

Jag är osäker på om jag kommit åt någon slang, jag är mest bara tveksam på vilken jag skulle kunnat komma åt, alla "stora svarta slangar" sitter inte där jag liksom, pillade med motorn tongue.
Jag hade haft problem 3-4 gånger med trög start, alltså att jag inte fick igång den på första vridet. Men upplevde aldrig att tomgången var ojämn eller att jag hade problem med att acca.

Sök