Lite sent svar kanske! Gissar att du har 2.0 ABF 150hp motorn?
Av egen erfarenhet så verkar den motorn vara känslig med att stå stilla en längre/kortare tid..
Min bil stod stilla i vintras i ca 1 vecka. Dum som jag var startade jag bara den en gång och flyttade den 1,5 m.

Ett par dagar efter gick den inte att starta, inte ens med startkablar.
Laddade batteriet, nej. Försökte putta igång den, icke det. Bogsera igång den, fan heller. De flesta skrek att min startmotor var paj, men det vägrade jag av bekvämlighetsskäll.
Upp med tändstiften, sotiga och rälliga. Rengjorde dom och i igen! Efter ett par försök drog bilen igång och hostade å fräste! Lät den stå ett tag, där efter blåste vi rent den ordentligt. (Låga växlar - höga varv)
Innan bilen "dog" var den inte som vanligt. Den reagerade inte vid gasning, tomgången var ojämn, upplevdes svårstartad, hostade igång mm. La jag i 4:an för att acca upp i från 70 km/h till 110 på motorvägspåfarten, så reagerade den inte - hastighetsmätaren tillochmed SJÖNK! Gick nödochnäppe i 3:an..
Så kolla tändstiften! Se om du får fram ordentligt med gnista på alla! Det är en billigare lösning än en ny startmotor iallafall!

Du har inte råkat skada en slang vid bytet? Sitter alla slangar fast ordentligt?