Bilen går bara 120km/h?!

Potrovski
11 april 2013 · 312 Inlägg

Har en Opel Corsa B 1.4 -95 som börjat bete sig konstigt. Går inte att köra fortare än 120-130km/h och det tar lång tid innan man kommer upp i dem farterna, bilen känns allmänt slö och orkeslös. Tar mig till och från jobbet men något är fel. Märker även att om bilen står på tomgång och jag gasar till snabbt och släpper, så varvar den ner så pass att den nästan vill dö. Samma gäller när man trycker ner bromsen när den står på tomgång, bilen börjar typ "bluddra" och varvar ner riktigt lågt för att sen varva upp igen.

Har nyligen bytt tändstift, fördelarlock, rotor och batteri. Har även kollat efter vakuumläckor men inte hittat några. Allt är jätte fräscht i motorrummet, slangar etc. Har även kollat luftfiltret, lite dammigt men det är nog inte där felet sitter. Går på alla cylindrar och går inte ojämnt heller. Är torr på idéer om var jag ska felsöka.

Kanske värt att tillägga är att bilen känns rappare när den är kall, blir den varm så känns den slö. Motortempen är på normala nivåer 87-90 grader.

Motorn har gått kring 17000mil om det hjälper.

Tacksam för all hjälp och vägledning jag kan få smile

Roaster
11 april 2013 · 175 Inlägg

Jag hade hällt i STP insprutningsrengöring i bensinen och provkört utan luftfilter.

Potrovski
11 april 2013 · 312 Inlägg

Roaster skrev:
Jag hade hällt i STP insprutningsrengöring i bensinen och provkört utan luftfilter.

Det gjorde jag för typ 4-5 dagar sedan smile Har kollat i spjällhuset för insuget och där är det kliniskt rent och fint.

NiclasAudi
11 april 2013 · 60 Inlägg

kollat olja/oljefilter ev bytt olja?

Potrovski
11 april 2013 · 312 Inlägg

NiclasAudi skrev:
kollat olja/oljefilter ev bytt olja?

Alltid noga med oljan och kör alltid kvalitetsolja, bytt senast förra sommaren och ska bytas nu under helgen. Dock är oljenivån bra nu.

Roaster
11 april 2013 · 175 Inlägg

kollat kompressionen? går den jämnt fast den är slö? inga missljud?

Potrovski
11 april 2013 · 312 Inlägg

Roaster skrev:
kollat kompressionen? går den jämnt fast den är slö? inga missljud?

Har tyvärr ingen komptestare. Men den går jämnt och inga missljud..

Potrovski
11 april 2013 · 312 Inlägg

Var nyss ut och provade köra bilen utan lambda, märkte ingen skillnad med lambdan urkopplad. Bilen går jätte bra när den är kall, men så fort den blivit varm så blir den såhär dålig

volvochefen
11 april 2013 · 514 Inlägg

Dålig tempgivare kanske?
Om bilen har någon sån

Volvo 945 "tdi" (1992)
Putteliten
11 april 2013 · 9 090 Inlägg

Luftmassemätaren?

Potrovski
11 april 2013 · 312 Inlägg

Putteliten skrev:
Luftmassemätaren?

Sitter MAP-sensor

Potrovski
11 april 2013 · 312 Inlägg

volvochefen skrev:
Dålig tempgivare kanske?
Om bilen har någon sån

Har inte alla bilar tempgivare ? smile Får köpa en ny sån i alla fall, 120kr kostar den

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2013 · 17 630 Inlägg

thesvensk skrev:

volvochefen skrev:
Dålig tempgivare kanske?
Om bilen har någon sån

Har inte alla bilar tempgivare ? smile Får köpa en ny sån i alla fall, 120kr kostar den

Röstar för det. Går den sönder går bilen fett när den är varm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Potrovski
11 april 2013 · 312 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

thesvensk skrev:

volvochefen skrev:
Dålig tempgivare kanske?
Om bilen har någon sån

Har inte alla bilar tempgivare ? smile Får köpa en ny sån i alla fall, 120kr kostar den

Röstar för det. Går den sönder går bilen fett när den är varm.

Okey får hoppas på det. Det kan inte vara lambdasonden då? Provade som sagt koppla lös den och ingen skillnad alls. Har dock inte grejjer för att mäta så den är ok hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang