Dåligt laddtryck 850 t5

klacko
15 april 2013 · 25 Inlägg

Har chippat bilen hos BSR och enligt dem borde den ladda runt 1.1 om jag minns rätt.

Just nu laddar den rent 0,6-0,7 på växel 1-3 och kommer upp i ca 0,8 på 4an och 5an.. kollat vacumslangar men inte hittat något fel..

Av vad jag läst runt kan det vara magnetventilen eller wastegaten? någon som har tips? hur ska man kolla detta?

Bsr skulle väll ha 3000kr bara för en felsökning. Tkr det är sjukt dålig stil att bara skicka iväg en bil som inte går som den ska när man betalat dem för trimning.. men men

MVH

Senast redigerat av klacko (15 april 2013)

BMW 335i (2007)
Marlboroman
15 april 2013 · 8 234 Inlägg

Enklaste är väl att ta tag i stången på wastegaten. Kan du dra ut den utan att behöva ta i rejält så är fjädern i wastegateklockan slut.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
inuzen
15 april 2013 · 168 Inlägg
spokenratt
15 april 2013 · 3 860 Inlägg

MVär ju ett vanligt fel annars, den kostar ju inte så mycket heller så den kan man ju kolla innan man skickar den på en dyr felsökning isf..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
klacko
15 april 2013 · 25 Inlägg

inte samma symtom Linus smile

inuzen skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=204747

Google är din vän anton! smile

BMW 335i (2007)
klacko
15 april 2013 · 25 Inlägg

Marlboroman skrev:
Enklaste är väl att ta tag i stången på wastegaten. Kan du dra ut den utan att behöva ta i rejält så är fjädern i wastegateklockan slut.

Vart kan man få tag i en ny sådan?

BMW 335i (2007)
klacko
15 april 2013 · 25 Inlägg

kostar en sådan? hittar ingen online??

spokenratt skrev:
MVär ju ett vanligt fel annars, den kostar ju inte så mycket heller så den kan man ju kolla innan man skickar den på en dyr felsökning isf..

BMW 335i (2007)
Kollan
15 april 2013 · 618 Inlägg

Slå in regnumret på bildelsbasen och sök på magnetventil.

F4S4N CAD-konstruktör
18 april 2013 · 1 392 Inlägg

Om du kört länge med samma magnetventil på ett visst laddtryck så kan det bli svårt för ventilen att passera tidigare laddgräns om du sedan chippar bilen. Det blir en "tröskel" som den måste ta sig över...

Men det behöver ju inte vara det som är felet. Du kan ju börja med att kika på wastegaten. Det kostar ju ingenting smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Mr-Sniper
1 juli 2013 · 25 Inlägg

Marlboroman skrev:
Enklaste är väl att ta tag i stången på wastegaten. Kan du dra ut den utan att behöva ta i rejält så är fjädern i wastegateklockan slut.

Jag har lite samma problem jag har bytt mv o alla tryckslangar +wg o forfarande ingen skildnad  min e steg 3 chippad på bsr med 3" downpipe o hela vägen bak imorrn ska jag plocka bort katten o kolla om det blir någon skildnad

Mr-Sniper Racing
!! Stockholm !!
Volvo S60 2.4T "Sniper Racing" (2001)
klacko
18 juli 2013 · 25 Inlägg

Mr-Sniper skrev:

Marlboroman skrev:
Enklaste är väl att ta tag i stången på wastegaten. Kan du dra ut den utan att behöva ta i rejält så är fjädern i wastegateklockan slut.

Jag har lite samma problem jag har bytt mv o alla tryckslangar +wg o forfarande ingen skildnad  min e steg 3 chippad på bsr med 3" downpipe o hela vägen bak imorrn ska jag plocka bort katten o kolla om det blir någon skildnad

Blev det någon skillnad?

BMW 335i (2007)
Mr-Sniper
19 juli 2013 · 25 Inlägg

klacko skrev:

Mr-Sniper skrev:

Marlboroman skrev:
Enklaste är väl att ta tag i stången på wastegaten. Kan du dra ut den utan att behöva ta i rejält så är fjädern i wastegateklockan slut.

Jag har lite samma problem jag har bytt mv o alla tryckslangar +wg o forfarande ingen skildnad  min e steg 3 chippad på bsr med 3" downpipe o hela vägen bak imorrn ska jag plocka bort katten o kolla om det blir någon skildnad

Blev det någon skillnad?

Ja det blev grym skilldnad nu laddar den som fan igen o går som ett spjut

Mr-Sniper Racing
!! Stockholm !!
Volvo S60 2.4T "Sniper Racing" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang