4372
Sök

[Volvo S40] Originalljud ut, nytt ljud in.

4 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Hej,

Lite långt inlägg men jag hoppas du tar dig tid att läsa allt jag skriver.

Jag har en Volvo S40 2.4 2005 med originalstereo/-högtalare som jag nu vill byta ut allt ljud i. Jag är inte ute efter finlir utan vill ha så mycket dunka-dunka som det bara går att få för pengarna.

Så, vad ska jag köpa?

Det jag vet är att om jag t.ex. köper en JBL-bas så måste jag köpa allt annat i det märket med (framsystem, bas och slutsteg i alla fall), har tyvärr ett sådant tvångssyndrom. Kan som exempel alltså inte köpa JBL-bas, DLS-steg och framsystem. Måste vara samma märke. hmm

Huvudenheten måste ha en USB-ingång som sitter baktill, så man kan dra USB-kabel osynligt bak och in på baksidan av handsfacket där hårddisken eller mobilen (iPhone) med musik ska förvaras. USB-utgången måste alltså lämna tillräckligt med ström för att driva en extern hårddisk eller telefon. Att den klarar alla sedvanliga format så som AAC, MP3 etc. är ett måste, likaså att den klarar av att spela upp musik från Spotify.

När det gäller basen så vill jag ha mycket dunka-dunka men hela bagaget får inte tas upp av en baslåda så vad tror ni om en eller två 8-tummare? Blir det gott dunka-dunka eller krävs det 10- eller 12-tummare (som inte behöver så stor låda)? Lyssnar på bastung musik i alla dess former, från hip-hop till hardstyle.

Portad låda är ett måste.

Vad tror ni om två JBL GTO804? JBL är ju världsledande när det gäller ljud på konserter och där gäller det ju att spela högt men hur är det i bilstereovärlden?

Vad jag vill ha är en huvudenhet, 6.5"-kit i framdörrarna, 6.5"-kit i bakdörrarna, baslåda med bas(ar), 4-kanals slutsteg till fram- och baksystemet samt ett 1-kanals slutsteg till basen(arna).

Så, när du har tagit dig tid att läsa allt detta, och det tackar jag dig för, så återstår bara en sak, nämligen "problemet". Så... vad är det för problem då? Jo, jag vill få allt det ovan plus installation inkl allt kablage och dämpning i framdörrarna samt lite dämpning i bagaget på en begränsad budget av 20,000 kr. Kan sträcka mig några tusenlappar uppåt, max till 25,000 kr, men då ska det göra stor skillnad i ljudet. Stor skillnad i dunka-dunka, alltså.

Alla förslag på produkter och/eller kommentarer i övrigt är varmt välkomna.
Senast redigerat av Gozz (18 april 2013)

4 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
+80 personer som läst tråden men ingen som kan hjälpa?

1 400 Inlägg
18 april 2013
Det bästa du kan göra är att ta kontakt med olika butiker (tex,Ljudbyggaren,dB akuten) beroende på vart i landet du bor,Och berätta vad du vill ha så kommer dom att hjälpa dig på bästa sätt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

493 Inlägg
19 april 2013
Jag är exakt likadan som dig!! Ett tips om du inte vill spendera alla pengar på nya grejer så är det JBL och DLS jag ser väldigt mycket av till riktigt bra priser på blocket. Grejerna spelar på bra också, kört med dubbla JBL GTO508C kit i en liten Ford fiesta, dom rockar på högt och fint! GTO serien av JBL slutsteg går att få tag på billigt nu när nya EZ serien kom.

DLS kör jag nu, deras slutsteg levererar bra med kraft och inte snålt heller! Kommer ut en hel del äldre DLS steg titt som tätt på blocket för billiga pengar. DLS kit & basar har jag läst ett 20tals recensioner om att spela på riktigt bra också. Ingen erfarenhet av högtalarna än så länge dock.

Åk till BRL och be om att få provlyssna kitsystemen och eventuellt basar. Ber du om om installation så borde dom rimligtvis kunna låta dig provlyssna grejerna utan problem.

Sponsor: www.12vled.se

Sök