AC funkar inte Saab 9-3

Blondie
19 april 2013 · 67 Inlägg

tjena,
nu när de har har blivit varmt ute å inne i bilen så skulle jag starta min ac men den funka inte
finns de nått enkelt sätt man kan felsöka själv? för jag har för mig att om man startar ac så ska tomgången gå upp lite, kan de vara nån säkring eller ac motor  som gått sönder?

tacksam för alla tips
///Blondie

reeLay
19 april 2013 · 443 Inlägg

Säkringen är ju bara kolla, ta bort säkringskåpan och kolla vilken säkring som går till AC. Har själva AC-kompressorn gått sönder blir det dyrt. På vilket sätt märkte du att den inte funka? Fick du ingen kyla?

Blondie
19 april 2013 · 67 Inlägg

säktringen är hel, de kommer inte den kalla kylan som man får från ac,  har kört en test på klimat anlägningen man trycker auto å off knappen samtidigt så gör den en test

olof102
19 april 2013 · 342 Inlägg

Troligtvis har gasen läckt ur AC-systemet.

Du bör nog ta din bil till en verkstad som kan provtrycka AC:n, visar det sig att systemet har ett läckage får dom inte fylla på någon gas förän läckan är åtgärdad.

Det man kan göra om man är ett miljösvin är att köpa burk med R134 köldmedium och adapter för påfyllningen och fylla på själv. Hur länge det sen håller och hur bra det kyler kan vara rent lotteri.

Skalman
19 april 2013 · 508 Inlägg

Brukar vara torkluftfiltret som brukar rosta då det sitter dumt till.. I alla fall på Saab 9-5.

Ta en titt på hur det ser ut , om det sitter som på 9-5 så sitter det vänster eller höger fram vid nere vid kylaren bara böja sig ner och kolla in under bilen vid grillen så brukar man se en silvrig behållare som det går två stålrör till/från.

Du kan även prova att öppna motorhuven och starta bilen och trycka ner tempen till lägsta och lyssna fall det knäpper till när ac kompressor startar,  det gör den om det finns kylmedel i systemet men finns det inte finns så ska den inte starta för att inte ac kompressorn ska gå sönder.

Oftast brukar det vara för lite kylmedel i systemet därför det inte kyler så in och gör en läck och trycktest, torkluft filtret brukar man ändå byta när man har fyller systemet efter man åtgärdat läckaget.

Hoppas jag har hjälpt till lite i alla fall.(rätta mig gärna om jag har fel)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2013 · 17 534 Inlägg

olof102 skrev:
Troligtvis har gasen läckt ur AC-systemet.

Du bör nog ta din bil till en verkstad som kan provtrycka AC:n, visar det sig att systemet har ett läckage får dom inte fylla på någon gas förän läckan är åtgärdad.

Det man kan göra om man är ett miljösvin är att köpa burk med R134 köldmedium och adapter för påfyllningen och fylla på själv. Hur länge det sen håller och hur bra det kyler kan vara rent lotteri.

Var?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
19 april 2013 · 10 388 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

olof102 skrev:
Troligtvis har gasen läckt ur AC-systemet.

Du bör nog ta din bil till en verkstad som kan provtrycka AC:n, visar det sig att systemet har ett läckage får dom inte fylla på någon gas förän läckan är åtgärdad.

Det man kan göra om man är ett miljösvin är att köpa burk med R134 köldmedium och adapter för påfyllningen och fylla på själv. Hur länge det sen håller och hur bra det kyler kan vara rent lotteri.

Var?

Någon skillnad på R134 och R134a?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kwansa Hmm, vet inte?
19 april 2013 · 1 775 Inlägg

inte helt ovanligt att magnetkopplingen på 9-3 ger sig, rasslar det något om ac-kompressorn?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Aern
19 april 2013 · 457 Inlägg

Har magnetkopplingen gått sönder på AC-pumpen så kan eventuellt "remhjulet" låsa sig och därav att du kommer köra sönder din multirem! Lyssna, låter det illa? Titta om magnetkopplingen slår till/från!

Går pumpen sönder så är det även risk att järnspån letar sig in i hela AC-systemet. Då är det inte bara dit och laga en läcka, utan det blir att byta ut kondensator, skölja systemet, kan eventuellt vara något mer och efter det fylla på systemet igen smile

Blondie
21 april 2013 · 67 Inlägg

tack för tipsen ska kolla på de,
de låter inget från remmarna dem går tyst å fint så inga miss ljud där,
men ska titta på den kyllar delen å se hur det ser ut, men kan kanske vara så enkelt att de är lite vätska till kompressorn men hur går de att kolla den vätske nivån?

krakus
14 juni 2013 · 360 Inlägg

Hur har det gått?

kjell-gbg
14 juni 2013 · 85 Inlägg

här finns en tråd till :
där du kan lära dig en del .....
läs det inlägget som jag har skrivit

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274082

hör av dig hur det går

hls kjell

krakus
14 juni 2013 · 360 Inlägg

kjell-gbg skrev:
här finns en tråd till :
där du kan lära dig en del .....
läs det inlägget som jag har skrivit

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274082

hör av dig hur det går

hls kjell

Det kan vara ventilen som fastnade! i min sons bil som saknar kyla! Magnetkopplingen drar nämligen och gas finns!
Vet du var den där ventilen finns?

kjell-gbg
14 juni 2013 · 85 Inlägg

ventilen sitter i motorrummet .... framför ratten .... ovanför startmotorn ....
ventilen är slangmonterad ....
ser ut som en skarv på vattenledningen
vatten till och vatten från .... samt en tunn slang med luft / vakum i .....

beskrivningen gäller min 945a -97 men ser säkert nåtsånär lika ut i alla bilar

ventilen kanske saknar luft / vakumstyrningen .... jag lyckades inte fundera ut om vakum skulle ge vatten genom ventilen ... eller tvärtom så därför skrev jag inget om det ....

ventilen kan också vara bortmonterad .....

jag hade vattenläcka mellan motor o värmepaketet inne i bilen ... och jag har för mig att reservdelen jag köpte ... slangen .... var sådan att den skulle kapas där ventilen sitter ..... jag bytte bara ena "halvan"....

945an e inte här så du kan inte få bilder .....

jag vet inte om ventilen finns om AC saknas ....

leta upp en 940 med kylande AC och jämför slangarna mellan motor och värmepaketet ....
för en bortmonterad ventil kan vara lurit o hitta ....

sen ... har AC:n slutar kyla .... utan att du mekat slang ... så borde ventilen vara kvar

hls kjell

Blondie
15 juni 2013 · 67 Inlägg

krakus skrev:
Hur har det gått?

har inte kommit så långt med ac:n får lägga den till sidan så länge eftersom jag har lite motor problem som mäste fixas.

Blondie
15 juni 2013 · 67 Inlägg

Skalman skrev:
Brukar vara torkluftfiltret som brukar rosta då det sitter dumt till.. I alla fall på Saab 9-5.

Ta en titt på hur det ser ut , om det sitter som på 9-5 så sitter det vänster eller höger fram vid nere vid kylaren bara böja sig ner och kolla in under bilen vid grillen så brukar man se en silvrig behållare som det går två stålrör till/från.

Du kan även prova att öppna motorhuven och starta bilen och trycka ner tempen till lägsta och lyssna fall det knäpper till när ac kompressor startar,  det gör den om det finns kylmedel i systemet men finns det inte finns så ska den inte starta för att inte ac kompressorn ska gå sönder.

Oftast brukar det vara för lite kylmedel i systemet därför det inte kyler så in och gör en läck och trycktest, torkluft filtret brukar man ändå byta när man har fyller systemet efter man åtgärdat läckaget.

Hoppas jag har hjälpt till lite i alla fall.(rätta mig gärna om jag har fel)

tack ska ta närmare titt. för jag har kollar de röret som går från ac kompressorn och den ser inte skadad ut eller rosta på. men ska ta närmare titt under dagen när jag endå ska kolla genom fram bromsarna.

CarpeDiem German Engineering
15 juni 2013 · 9 083 Inlägg

Nedsatt effekt kan orsakas av:

1. Felaktikg oljemängd
2. Lagerskador
3. Läckage
4. Fukt
5. Defekt magnetkoppling

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang