Köp lag.

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
19 april 2013 · 2 322 Inlägg

Om vi säger så här exempelvis:

jag köper en vara via blocket,  jag för över till privatpersonen pengar, och de säger att det är skickat den 16 april på coops postservice. normalt tar det   2 dagar och få varan.

8 mils avstånd bara.


men om jag nuinte får varan och de säger att  de har skickat varan men har inget kvitto mer än att de har betalat  frimärken.

jag har sökt lite om paragraf  av köplag men hittar inget bestämt, men sen o andra sidan  kikade jag lite efter det utanför paragraferna. och en del säger att  säljaren har  ansvaret  fortfarande även fast det redan har skickat det och posten har ansvaret.

lägger till ett citat: "Oavsett om något paket faktiskt har skickats eller inte så måste alltså säljaren antingen se till att du får varan eller skicka tillbaka pengarna."


eftersom alla säger olika så  tänkte jag se om någon   vet el hittar en riktig paragraf inom  just de här.

skriv länken   och vilken paragraf om ni vet eller finner någon..   snacka går men   ingen har ju  fortfarande rätt så länge   den rätta köp lagen av  den rätta paragraf  tittar fram big_smile

Senast redigerat av mingan77 (19 april 2013)

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
19 april 2013 · 2 322 Inlägg

och läs det sista stycket i detta:

Ett paket skickas med Posten ska en fraktsedel skrivas ut till den som skickat paketet. Tanken är att denna fraktsedel ska fungera som ett kvitto och bevis på att paketet är inlämnat hos Posten. Ansvaret för paketet ligger från den stunden på Posten ända fram till att paketet hämtas ut hos mottagaren.

Som du förstår kan naturligtvis inte Posten ansvara för ett paket som de i själva verket inte har fått. Därför kommer Posten att kräva ett kolli-id eller annan bevisning för att undersöka ifall de verkligen har mottagit paketet. Ansvaret att visa upp detta kolli-id ligger på personen som har skickat paketet och innehar fraktsedeln, där nödvändig information står.

Det centrala är vad man brukar benämna som vem som står risken för varan. Detta regleras i Köplagen då både du och säljaren är privatpersoner. här Vad som är relevant i ditt fall är att den som står risken för varan är den som ska ersätta dig. Om det exempelvis är säljaren som står risken så ska denne ersätta dig, medan om det är du själv som står risken så blir du utan ersättning. Posten kan vi i detta skede bortse ifrån eftersom ingenting tyder på att paketet har varit i Postens händer.

Säljaren står risken fram till att varan är avlämnad (13§ KöpL). Säljaren måste bevisa att den är avlämnad. Eftersom säljaren inte kan bevisa att varan är avlämnad på något sätt hos Posten så står säljaren för risken och måste ersätta din förlust. Med andra ord måste skicka tillbaka din betalning.

Oavsett om något paket faktiskt har skickats eller inte så måste alltså säljaren antingen se till att du får varan eller skicka tillbaka pengarna.

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
19 april 2013 · 3 519 Inlägg

Vart vill du komma med det hela? Att ingen kan bli lurad?
Har man ett hemligt eller oreggat mobilnr, samt en vara på tex nu blocket och en köpare ringer upp och ber att få den skickad. Köparen sätter in pengar på ens konto och säljaren skickar en sten istället för själva varan. Köparen får hem paketet och upptäcker detta, och ska sedan kontakta säljaren, som då i detta fall inte svarar. Vad ska köparen göra åt saken? Hans fel att han satt in pengar på säljarens konto.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
19 april 2013 · 2 322 Inlägg

Mr_M_ skrev:
Vart vill du komma med det hela? Att ingen kan bli lurad?
Har man ett hemligt eller oreggat mobilnr, samt en vara på tex nu blocket och en köpare ringer upp och ber att få den skickad. Köparen sätter in pengar på ens konto och säljaren skickar en sten istället för själva varan. Köparen får hem paketet och upptäcker detta, och ska sedan kontakta säljaren, som då i detta fall inte svarar. Vad ska köparen göra åt saken? Hans fel att han satt in pengar på säljarens konto.

njae jag har all info.. smile men ville bara se vad lagen säger om det hela vad som är rätt och fel

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
19 april 2013 · 3 519 Inlägg

mingan77 skrev:

Mr_M_ skrev:
Vart vill du komma med det hela? Att ingen kan bli lurad?
Har man ett hemligt eller oreggat mobilnr, samt en vara på tex nu blocket och en köpare ringer upp och ber att få den skickad. Köparen sätter in pengar på ens konto och säljaren skickar en sten istället för själva varan. Köparen får hem paketet och upptäcker detta, och ska sedan kontakta säljaren, som då i detta fall inte svarar. Vad ska köparen göra åt saken? Hans fel att han satt in pengar på säljarens konto.

njae jag har all info.. smile men ville bara se vad lagen säger om det hela vad som är rätt och fel

Finns mycket som är rätt och fel, men det finns många som inte följer den wink
Det går även att komma undan på många olika sätt

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
19 april 2013 · 2 322 Inlägg

Mr_M_ skrev:

mingan77 skrev:

Mr_M_ skrev:
Vart vill du komma med det hela? Att ingen kan bli lurad?
Har man ett hemligt eller oreggat mobilnr, samt en vara på tex nu blocket och en köpare ringer upp och ber att få den skickad. Köparen sätter in pengar på ens konto och säljaren skickar en sten istället för själva varan. Köparen får hem paketet och upptäcker detta, och ska sedan kontakta säljaren, som då i detta fall inte svarar. Vad ska köparen göra åt saken? Hans fel att han satt in pengar på säljarens konto.

njae jag har all info.. smile men ville bara se vad lagen säger om det hela vad som är rätt och fel

Finns mycket som är rätt och fel, men det finns många som inte följer den wink
Det går även att komma undan på många olika sätt

så sant så men hittar man en paragraf som är fullständigt rät  så tar man bara det och sen   raka vägen till polisen så är det bra sedan. tror många har nytta av det framöver  så vet  man vad lagen säger och  allt rätta sig smile

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
19 april 2013 · 3 519 Inlägg

mingan77 skrev:

Mr_M_ skrev:

mingan77 skrev:

njae jag har all info.. smile men ville bara se vad lagen säger om det hela vad som är rätt och fel

Finns mycket som är rätt och fel, men det finns många som inte följer den wink
Det går även att komma undan på många olika sätt

så sant så men hittar man en paragraf som är fullständigt rät  så tar man bara det och sen   raka vägen till polisen så är det bra sedan. tror många har nytta av det framöver  så vet  man vad lagen säger och  allt rätta sig smile

Jo, men som sagt.
Det går att komma undan utan några problem från polisen eller dylikt med. Även om lagen säger si eller så.
Ajja, ska inte förstöra tråden tongue

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Muttley
19 april 2013 ·

Tipsen är att man inte betalar förrän man får en vara.  Postförskott som exempel.  Varför skulle man överhuvudtaget skicka pengar till någon främlings privata konton?  Har aldrig handlat på de viset och kommer aldrig göra det pga att folk blir ju blåsta varje dag.

Så tipset är väl betaltjänst via nätet eller postförskott. Är inte säljaren intresserad av något så köper man helt enkelt inte.

Ja och sen kommer någon och säger att man kan få en sten vid postförskott.  Helt rätt,  men sen är de giron man enbart kan använda sig via posten.  Och de är nog inte många som är så intresserade av att blåsa folk med just giron.

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
19 april 2013 · 2 322 Inlägg

tkd_rille skrev:
Tipsen är att man inte betalar förrän man får en vara.  Postförskott som exempel.  Varför skulle man överhuvudtaget skicka pengar till någon främlings privata konton?  Har aldrig handlat på de viset och kommer aldrig göra det pga att folk blir ju blåsta varje dag.

Så tipset är väl betaltjänst via nätet eller postförskott. Är inte säljaren intresserad av något så köper man helt enkelt inte.

Ja och sen kommer någon och säger att man kan få en sten vid postförskott.  Helt rätt,  men sen är de giron man enbart kan använda sig via posten.  Och de är nog inte många som är så intresserade av att blåsa folk med just giron.

så sant så, men nu rör det sig bara om en  100ing så  igentligen  är det skitsamma för mig, men   tillnästa gång eller någon annan gör något värre så  kan det vara bra o ha den paragraf.. mest nyfiken på  vad den räte  paragrafen befinner sig och jag vill läsa den

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
19 april 2013 · 2 322 Inlägg

och som jag sa innan, kan vara nyttigt för andra o  veta med

Muttley
19 april 2013 ·

mingan77 skrev:

tkd_rille skrev:
Tipsen är att man inte betalar förrän man får en vara.  Postförskott som exempel.  Varför skulle man överhuvudtaget skicka pengar till någon främlings privata konton?  Har aldrig handlat på de viset och kommer aldrig göra det pga att folk blir ju blåsta varje dag.

Så tipset är väl betaltjänst via nätet eller postförskott. Är inte säljaren intresserad av något så köper man helt enkelt inte.

Ja och sen kommer någon och säger att man kan få en sten vid postförskott.  Helt rätt,  men sen är de giron man enbart kan använda sig via posten.  Och de är nog inte många som är så intresserade av att blåsa folk med just giron.

så sant så, men nu rör det sig bara om en  100ing så  igentligen  är det skitsamma för mig, men   tillnästa gång eller någon annan gör något värre så  kan det vara bra o ha den paragraf.. mest nyfiken på  vad den räte  paragrafen befinner sig och jag vill läsa den

Så du råkade ut för det?  Men 100 kr är ändå 100 kr.  Och blåser 10 personer dig så blir de ju plötsligt mycket.
De är ju bedrägeri. Men du kan nog kallt räkna med att ifall du anmäler så dröjer de tills de händer något.

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
19 april 2013 · 2 322 Inlägg

tkd_rille skrev:

mingan77 skrev:

tkd_rille skrev:
Tipsen är att man inte betalar förrän man får en vara.  Postförskott som exempel.  Varför skulle man överhuvudtaget skicka pengar till någon främlings privata konton?  Har aldrig handlat på de viset och kommer aldrig göra det pga att folk blir ju blåsta varje dag.

Så tipset är väl betaltjänst via nätet eller postförskott. Är inte säljaren intresserad av något så köper man helt enkelt inte.

Ja och sen kommer någon och säger att man kan få en sten vid postförskott.  Helt rätt,  men sen är de giron man enbart kan använda sig via posten.  Och de är nog inte många som är så intresserade av att blåsa folk med just giron.

så sant så, men nu rör det sig bara om en  100ing så  igentligen  är det skitsamma för mig, men   tillnästa gång eller någon annan gör något värre så  kan det vara bra o ha den paragraf.. mest nyfiken på  vad den räte  paragrafen befinner sig och jag vill läsa den

Så du råkade ut för det?  Men 100 kr är ändå 100 kr.  Och blåser 10 personer dig så blir de ju plötsligt mycket.
De är ju bedrägeri. Men du kan nog kallt räkna med att ifall du anmäler så dröjer de tills de händer något.

medveten om det ja, men  FORTFARANDE  vill jag ha den rätte paragrafen  oavsett

AnTooNE
19 april 2013 · 10 Inlägg

Jag kommer aldrig någonsin mer föra över pengar till någon främlings konto innan jag fått se och känna på varan.. Jag blev lurad på 3500 kr och fick aldrig något och det gick inte att få tag i honom efter jag fört över pengarna. Det blev polisutredning och han hade lurat en mängd olika personer för belopp uppemot 100.000 sammanlagt.. Man lär sig en läxa smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang