Volvo 940 Turbo+ PROBLEM MED MAGNETVENTIL

Axeland
20 april 2013 · 26 Inlägg

Hej! Hade problem med för högt laddtryck på min Volvo. Antog att det var magnetventilen som var kass. Så lyckades få tag på en begagnad för nån hundralappar. Bytade ut den mot den gamla och bilen gick klockrent. cool Man kunde känna att laddet var normalt och den tjöt/lät inte som om den var på väg o sprängas. Så körde jag en eller två dagar och var hur nöjd som helst. Men sen under några accelerationer kom det tjutande ljudet sakta tillbaka och man kunde känna att laddet var för högt igen... mad

Eftersom en ny magnetventil löste problemet temporärt borde det varit den det var fel på?
Verkar däremot konstigt att den nya magnetventilen skulle ge upp efter en eller två dagar?
Känner inte riktigt för att beställa en ny och testa den med...

Någon som har några tankar eller idéer kring vad som kan vara fel?

Kan man lätt ta bort en magnetventil? Verkar mest klödda tycker jag. Köper hellre en ställbar wastegate sen isåfall och ökar laddet manuellt.  hmm

Tack på förhand

volvo142-73
21 april 2013 · 385 Inlägg

Axeland skrev:
Hej! Hade problem med för högt laddtryck på min Volvo. Antog att det var magnetventilen som var kass. Så lyckades få tag på en begagnad för nån hundralappar. Bytade ut den mot den gamla och bilen gick klockrent. cool Man kunde känna att laddet var normalt och den tjöt/lät inte som om den var på väg o sprängas. Så körde jag en eller två dagar och var hur nöjd som helst. Men sen under några accelerationer kom det tjutande ljudet sakta tillbaka och man kunde känna att laddet var för högt igen... mad

Eftersom en ny magnetventil löste problemet temporärt borde det varit den det var fel på?
Verkar däremot konstigt att den nya magnetventilen skulle ge upp efter en eller två dagar?
Känner inte riktigt för att beställa en ny och testa den med...

Någon som har några tankar eller idéer kring vad som kan vara fel?

Kan man lätt ta bort en magnetventil? Verkar mest klödda tycker jag. Köper hellre en ställbar wastegate sen isåfall och ökar laddet manuellt.  hmm

Tack på förhand

Menar du att du bytt en ventil som sitter på luftburken med tre anslutningar för vacuum och ett kontakstycke med 2 stift? Ventilen är i metall och ser ut som en treudd där vacuumanslutningarna är. Isåfall har du turbo+ system på bilen och då ökar laddtrycket vid belastning och varvtal över 3000rpm och med min bil tjuter turbon vid fullgas från 3 ans växel och upp till 5 ans växel i hastigheter över 120-130 km/h, min tjuter på rätt högt. Du får gärna ta en bild på ventilen så kan jag verifiera att det är en sån ventil då 940 inte har någon magnetventil egentligen, endast om bilen trimmats med Volvos original trim turbo+.

Mvh

Axeland
21 april 2013 · 26 Inlägg

Tjena! Nää den sitter till höger ovanför batteriet! På den sitter två vacumslangar och en kontakt! Det är det som är grejjen! Tror den har ett trim turbo+ paket! smile Aoo tjuter gör den ju, och innan jag bytta så slog den ju till och med ifrån för att den kände av att de var för högt tryck :S Men sen precis efter bytet tjöt den i princip inte, men nu tjuter den minst lika mycket igen som innan jag byta.

Fattar inte riktigt hur man bifogar en bild men här kommer en länk istlt smile
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1938640

amazonsimme
21 april 2013 · 303 Inlägg

På bilden har du en vacuumförstärkare till EGR-ventilen iaf.

volvo142-73
21 april 2013 · 385 Inlägg

Axeland skrev:
Tjena! Nää den sitter till höger ovanför batteriet! På den sitter två vacumslangar och en kontakt! Det är det som är grejjen! Tror den har ett trim turbo+ paket! smile Aoo tjuter gör den ju, och innan jag bytta så slog den ju till och med ifrån för att den kände av att de var för högt tryck :S Men sen precis efter bytet tjöt den i princip inte, men nu tjuter den minst lika mycket igen som innan jag byta.

Fattar inte riktigt hur man bifogar en bild men här kommer en länk istlt smile
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1938640

Den bild du har länkat är ventil för EGR om jag inte blandar ihop något, det är definitivt inte en magnetventil för turbon.
Du märker om du har turbo+, om du gasar på 2 ans växel ända ut till rödstreck så efter 3000-3500rpm så kommer det kännas att du får mer effekt laddet går från 0,65 till 0,9 bar.. kolla om det går 3 vacuumslangar till luftfilter boxen, där ska det sitta en magnetventil samt en liten svart plastdosa, 6cm * 12cm cirka i storlek. Annars lägg upp en bild på hur vacuumslangarna går från turbon. Kan lika väl vara turbon som får dålig smörjning eller är påväg att rasa, omöjligt att säga om man inte vet hur det låter. Har du möjligheter att filma hastighet och varvtal samt få med ljudet på film blir det lättare, min turbo+ are tjuter som sagt över 120km/h vid fullgas då turbon laddar fullt.
Kör du med "sport luftfilter"?
Du säger att den har slått ifrån och det kan ju bero på att knackgivarna har känt av knackningar och då får den inte slå in turbo+en(om du nu har turbo+), vanligast brukar vara dåliga tänddelar (rotor,fördelare,tändstift,kablar) eller tätt bränslefilter eller dålig bränslekvalité.

MVH

Senast redigerat av volvo142-73 (21 april 2013)

Axeland
21 april 2013 · 26 Inlägg

Ahhkay :S min kusin kallade det magnetventil och på bildelsbasen hette den även magnetventil? Men kanske nått gemensamt namn för den sorten? tongue känner exakt som du beskriver att vid det varvet kommer lite extra boost smile
Yes, har ett sportluftfilter med avskärmning från bsr smile

Turbon borde de inte vara fel på för den är bara ett halvår gammal :S
Ska ut o fota o filma lite nu nån dag så återkommer jag med bilder o film smile

Tack för hjälpen

volvo142-73
22 april 2013 · 385 Inlägg

Axeland skrev:
Ahhkay :S min kusin kallade det magnetventil och på bildelsbasen hette den även magnetventil? Men kanske nått gemensamt namn för den sorten? tongue känner exakt som du beskriver att vid det varvet kommer lite extra boost smile
Yes, har ett sportluftfilter med avskärmning från bsr smile

Turbon borde de inte vara fel på för den är bara ett halvår gammal :S
Ska ut o fota o filma lite nu nån dag så återkommer jag med bilder o film smile

Tack för hjälpen

Jag skulle gissa på att det inte är något fel på bilen min tjöt mer med "sportluftfilter". Men försök att filma lite och fota, jag fick dra in en vacuumslang i luftfiltret för att turbo+en skulle fungera riktigt då den går på undertryck när den skall ladda mer.

Mvh

Axeland
23 april 2013 · 26 Inlägg

Ahhkay smile Yes ska jag göra! Tenta imorn så inte hunnit än smile Okay! tongue

Axeland
3 maj 2013 · 26 Inlägg

Hej igen! Förlåt att det tagit sån tid att lägga upp bilder och film, hoppas ni fortf är intresserade av att hjälpa till smile

Här kommer några bilder på hur det ser ut kring turbon. Hoppas vinklarna på bilderna duger annars så får jag ut o ta fler smile!
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145640/145640-574cba9e943f0c0197a87c05c96313f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145640/145640-7ac9f4c68d138e25998eb4ed20207f40.jpg

Luftburken? Innebär det den jag bytat ut mot ett luftfilter och avskärmning big_smile? Inte så van vid biltermer än wink
Här kommer ialf en bild på det big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145640/145640-06eca444e97c65ae385cd08564982f01.jpg

Ska lägga upp en film också alldeles strax! Ligger på brorsans mobil smile

Tack på förhand

Maffia
3 maj 2013 · 383 Inlägg

Turbo+ har du inte, sen täta alla avgasläckor så kanske den blir tystare. Turbon ser verkligen inte ut att va 6månader gammal....

volvo142-73
4 maj 2013 · 385 Inlägg

Nepp ser häller ingen turbo+ tyvärr. Har tyvärr inga referenser över huruvida de tjuter från turbon från ftt med öppet filter. Men försök lägga upp en film
Mvh

turbodeath
4 maj 2013 · 2 452 Inlägg

sitter inget turbo plus på denna så då är det nått annat fel,finns ingen magnetventil på dessa bilar o tippar på att turbon är bra mer sliten en vad du tror isåfall ta bort filtret o känn om den glappar.

döden kommer tillbaka
Axeland
6 maj 2013 · 26 Inlägg

Hej igen! big_smile Lagt upp ett videoklipp men vågade bara dra den till 5k varv som högst. Lite rädd för o maxa om det nu skulle vara för högt ladd :S

VIDEON:
http://www.youtube.com/watch?v=lXINKysg … e=youtu.be

Tyvärr hörs inte det ljusa ljudet på videon :S Svårt o få med, har testat med annan filmkamera också...
Men hoppa till 0:40 för den accelerationen är bäst, från stillastående och på ettan smile

Köpt mig en laddtrycksmätare nu åsså så ska koppla in den o se vad den säger big_smile

Tack på förhand! smile

turbodeath
6 maj 2013 · 2 452 Inlägg

det pysljud du hör kommer nog från filtret ...typ som raggare har att det dumpar lite....vet inte vad du menar med för högt laddtryck den går ju inte ner till botten så det finns ju inget som säger att det är för högt....bara o koppla in en riktig mätare så ser du vad du hammnar på,men tippar på ca 0,75

döden kommer tillbaka
Axeland
6 maj 2013 · 26 Inlägg

Aoo precis smile Nää det är ju klart! big_smile Aoo ska göra det i veckan så får vi se! smile Tyvärr hörs ju inte det ljduet som jag var ute efter o visa på filmen, ett mer tjutande/skrikande ljud när turbon kickar hårt tongue Men som sagt behöver ju inte vara något fel, kan ju vara luftfiltret som skapar ljudet smile Det ända konstiga var ju isåfall att den ryckte/knyckte till vid acceleration innan hmm men har man tur har det gått över, inte testat o dra den riktigt hårt sen dess smile!

Tack för all hjälp, uppskattas! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang