Radioantenn i bagaget?

Mrjimmy
20 april 2013 · 14 Inlägg

Har en mazda som har en elantenn som skjuts ut när jag startar radion. Nu slutade den fungera så jag tänke om det går att lägga en antenn i bagaget? Så slipper man att den fryser fast på vintern och inte vill gå tillbaka när man släcker radion. Men det jag tänke var att kommer antennen få tillräckligt bra kontakt om den är i bagaget, kommer radion höras? Eller finns det något annat ställe man skulle kunna lägga en antenn eller någon annan slags antenn?

Roffer
20 april 2013 · 59 Inlägg
Swedenrockers Living life on two wheels.....
20 april 2013 · 835 Inlägg

Ett vanligt antennspröt behöver ett jordplan, en metallyta som vanligtvis består av karossen för att det ska finnas en referens för signalen. Den fungerar även bättre om den inte ligger ned p.g.a polarisationen på den utsända signalen. Polarisationen kanske du får ett hum om om du tänker på hur de flesta radioantenner är monterade gentemot tv-antenner, stående respektive liggande.
Det kan fungera tillfredsställande med en liggande antenn t.o.m utan jordplan men funktionaliteten sjunker drastiskt med ökat avstånd från sändaren.
Har du plastkaross så dämpas inte signalen lika mycket som om det är plåtkaross.
Jag har själv kört med vanlig installationskabel som antenn (inne i bilen innanför instrumentbrädan) och det fungerar 'inne i stan'.
Satsa hellre på ett fast spröt http://www.brl.se/sv/artiklar/rma832.html
eller en aktiv antenn http://www.loudstore.se/autoleads--rma8 … -165.aspx.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Mrjimmy
20 april 2013 · 14 Inlägg

okej då är det nog inte så bra o ha den i bagaget. Hur brukar el teleskopantennerna sitta fast i bilen? jag vet inte hur jag ska få lös antennen från bilens chassi.

Motorn sitter ju inne i bagaget den har jag hittat skruvarna till. Men där var antennen kommer ut just vid bilplåten hur får man lös den. Det är även nån svart gummisak som sitter mot chassit och där kommer antennen ut.
Jag förklarade kanske inte så bra men ni kanske förstår vad jag menar!

fred89 Mazda Über Alles
25 april 2013 · 121 Inlägg

Vet att dom bilarna har en elkontakt som styr att antennen åker upp & ner. Koppla väck den så stannar antennen uppe

snart på en väg nära dig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang