Problem med hjulvinkel på bmw

thobbeee
25 april 2013 · 299 Inlägg

Har en bmw 528 som jag sänkte 35mm runt om och när säsongen va slut förra året ca däcken HELT slut på insidan och 4-5mm på utsidan för jag inte gjort nån hjulinställning. så idag när dom nya 19" va på så skulle jag in men har väldigt lite plats mellan däck och skärm, med tanke på att däcket kommer ut mer där uppe anade jag att det inte skulle gå och mycket riktigt så sa dom att det inge gick. så ska jag nu behöva höja bilen igen? finns inget annat sett som man kan vinkla upp dom lite på iaf så man slipper det stora slitaget som är nu? detta var på bakdäcken, fram verkar inte va så farligt. men ska jag behöva beställa 2 nya sänkfjädrar bak till den på typ 20mm istället så den höjs upp 1.5cm jämnfört med nu?
Tack för svar!

BMW 528i "Rurre" (2000)
it_mutt Avstängd
25 april 2013 · 10 388 Inlägg

Du kommer ju få snedslitning så länge inte däcket står "rätt", sen hur grov snedslitning beror ju då givet på hur mycket "fel" däcket står.

Valsa ut skärmen kan kanske vara ett alternativ?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DrenneR
25 april 2013 · 336 Inlägg

bmws får alltid ganska mycket negativ camber när man sänker dom, och detta gör så däcket slits på insidan. vet inte hur de ser ut på just din men på e36 vet ja man kan ställa cambern lite bak. så åk till en verkstad och fråga om dom kan göra en hjulinställning till dig smile

BMW 535i (1990)
FLindgren
25 april 2013 · 5 089 Inlägg

bmw sliter alltid insidan på däcken bak. Speciellt med stora och breda hjul. Gör en hjulinställnig och hoppas på att nya däcken går längre än dom gammla.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
demk
25 april 2013 · 680 Inlägg

jag har sänkt min och åker brett, har 275 bak mina sliter inte mycket insida alls ,har gjort hjulinställingen sj eftersom jag jobbar med de ,tror jag har 2 grader neg camber, man ställer lite extra toe så kompenserar de lite på slitnigen,, åk till en annan som gör hjulinställingar dels för alla vill inte göra sänka bilar och dels så finns de olika hållar vissa är lite dumma och tar i skärmen om de är mycket sänkt finns olika

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
baltis
25 april 2013 · 1 948 Inlägg

Du får köpa ett ställbart camberstag, så får du justermån på typ 1dm istället för 5mm smile

MEN jag tror faktiskt inte att det finns till e39, finns dock till både e36 och e46, med lite tur så kanske det kan passa? Annars går det ju alltid att låta tillverka egna, är ju faktiskt en jävligt simpel konstruktion.

Kolla millway.se eller turnermotorsport.com

thobbeee
26 april 2013 · 299 Inlägg

okej, tack för svaren! jag va inne och skulle göra hjulinatällning men det gick inte,  däcken hade tagit i skärmarna! o skärmarna vill jag inte hålla på med så får ta o köpa nya sänkfjädrar till 20mm isrället så kommer den upp 1.5cm, så får jag hoppas det räcker för att kumna  göra hjulinställning!

BMW 528i "Rurre" (2000)
demk
26 april 2013 · 680 Inlägg

åkt till nästa som gör hjulinställing allt går om man vill

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

håller med dom andra, fixa en hjulinställning! smile
bmw har alltid varit förjävliga med att käka insida på däcken, speciellt om man sänker o har breda/stora sommarhjul!

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang