Hjälp med positionsljus och backljus, volvo 244!

pteee
3 maj 2013 · 278 Inlägg

Qvisten88 skrev:
kan vara att kretsmattan bara är nött också smile ändrar man lite läge på lamphållaren så brukar de börja lysa smile

Det fungerade inte, tar lyktorna från andra 240in för att se om det funkar idag, stod nått sånt i en tråd jag läste här smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Qvisten88
4 maj 2013 · 6 Inlägg

jag brukar ha de problemet ibland smile

Volvo 244 GLT "Traktorn" (1984)
pteee
4 maj 2013 · 278 Inlägg

Det jag skrev funkade inte sad

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
4 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Har du hunnit göra några spänningsmätningar där framme än?

Om det inte ens kommer spänning till kontaktstycket till baklyktorna så hjälper det ju inte att testa andra lyktor, därför är det viktigt att få reda på var spänningen finns och inte finns. smile

Toddemannen
4 maj 2013 · 664 Inlägg

Får man låna tråden lite?

Mitt problem var att det började med att jag demonterade baklyktorna för att jag skulle försöka lösa färgen i blinkers glasen men misslyckades och igår när jag monterade dit allt igen så lös endast 2 positionsljus på vardera baklykta och blinkers på samma , dålig jord var det där, ändra det till ett bra ställe och fick både blinkers och backlysen att fungera , men bromslyset jävlas och vill inte lysa när man trycker ned pedalen...

Alla lampor är hela och alla säkringar är hela , innan demontering fungerade allt felfritt.... Har aldrig haft elfel på bilen förr...

Drönirettab
4 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Mät om det kommer fram spänning till själva kontaktstycket, då kan du eventuellt utesluta kontaktproblem där framme och istället koncentrera felsökningen på exempelvis lyktans kretskort eller lamphållaren. smile

pteee
4 maj 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab: Säkring 16 får ström iaf, min far skulle fixa ljusen då han har tid. smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
4 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Men kommer det ut spänning från säkringen och vidare in i kabeln som sitter ansluten där också?

Att det kommer matningsspänning till säkringen garanterar inte att spänningen kommer ut i andra änden även om säkringen är hel, bäst att göra en mätning extra för att vara helt säker. När man gör mätningen så ska lyset vara påslaget så att det blir belastning i den kretsen, på så sätt är mätningen så pålitlig den kan bli tycker jag. smile

Senast redigerat av Drönirettab (4 maj 2013)

pteee
4 maj 2013 · 278 Inlägg

Det jag inte vet hur man mäter, därför skulle min far göra det då han påstår att han vet hur man gör smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
4 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Då får du väl lita på "gubben" då. wink

Roffer
4 maj 2013 · 59 Inlägg

Man kan få många roliga fel om elen i släpvagnskontakten har ärgat i hop, kan vara en sörja där

pteee
4 maj 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab: Jepp, får ju se vad kan kan nu wink

Roffer: Joo det har jag hört och det låter inte så speciellt roligt...

Chrysler Newport "byx" (1968)
pteee
10 maj 2013 · 278 Inlägg

Eftersom det regnar och man inte kan göra nått mer än och fixa baklysen utan kompis så undrar jag vad mer det kan vara? På 740in var det en brun kabel som lossnat så hela höger baksida slutat funka, kan det vara nått sånt till endast positionsljus på 240?

Hur många kablar ska det sitta på höger sida resp vänster? smile

Mvh

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
10 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Den bruna kabeln på 740 var väl kanske jordkabeln till hela lyktan, jag tror inte att enbart positionsbelysningen påverkas av liknande sak på din bil.

Borde vara minst 5 st kablar i kontaktstycket, sedan ska jordkabeln sitta direkt på kopparfoliet vad jag vet. På min -86 sitter det 5 st kablar i höger lykta, men 7 st i vänster lykta. smile

pteee
10 maj 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den bruna kabeln på 740 var väl kanske jordkabeln till hela lyktan, jag tror inte att enbart positionsbelysningen påverkas av liknande sak på din bil.

Borde vara minst 5 st kablar i kontaktstycket, sedan ska jordkabeln sitta direkt på kopparfoliet vad jag vet. På min -86 sitter det 5 st kablar i höger lykta, men 7 st i vänster lykta. smile

Det kan inte vara att en kabel har jorden på högra sidan bak positionsljus, låter dumt som fan.

Jepp jordkabeln sitter i själva "kopparkortet" på min, ska se hur många jag har, tack för svaret, hoppas allt funkar som det ska på din wink

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
10 maj 2013 · 21 761 Inlägg

volvo_anton skrev:
hoppas allt funkar som det ska på din wink

Vänster bromsljus bråkar, men det är glödtrådsvakten som är boven. smile

pteee
10 maj 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:

volvo_anton skrev:
hoppas allt funkar som det ska på din wink

Vänster bromsljus bråkar, men det är glödtrådsvakten som är boven. smile

Jahaaa, jag har en över om du vill köpa billigt smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
10 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Har faktiskt funderat på att plocka bort den, en del gör tydligen så. Får se hur jag gör. smile

I ditt fall måste vi ju få reda på var det finns och inte finns spänning, jag väntar fortfarande på mätningarna. wink

Senast redigerat av Drönirettab (10 maj 2013)

pteee
11 maj 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har faktiskt funderat på att plocka bort den, en del gör tydligen så. Får se hur jag gör. smile

I ditt fall måste vi ju få reda på var det finns och inte finns spänning, jag väntar fortfarande på mätningarna. wink

Jaadu min far är seg, men det är lugnt eftersom jag först använder den i december smile
Hur lyckas man koppla förbi en sådan?smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
11 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Man får väl kolla upp vilka kablar som går till vad, sedan klipper man av samtliga och skarvar ihop ingående med utgående, borde inte vara mer avancerat än så tycker jag. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang