Vad behövs för att starta mitt stereoprojekt?

Ludde82
25 oktober 2006 · 40 Inlägg

Hej hej

Hade tänkt att starta ett litet projekt nu i höst. Jag har tänkt att bygga baslåda och fixa till lite i bagegagen med slutsteg o så. Själva byggandet har jag en klar bild av hur det ska gå till och hur jag ska lösa det (tror jag :o) men den andra biten är jag inte så säker på.

Vad behöver jag ha för steg och basar mm. för att inte göra ett allt för avancerat och dyrt projekt?

Ronnie.L
25 oktober 2006 · 914 Inlägg

inte allt för dyrt eller avancerat hmm vad behöver du ? bara basar och slutsteg eller ska du ha framsystem och cd spelare också ? Vad är för dyrt ?
www.dbakuten.se finns många olika paketlösningar med bara bas och slutsteg och paket med framsystem också. Finns på de flesta nätbutikerna nån form av paketlösning.

Ludde82
25 oktober 2006 · 40 Inlägg

Det jag har tänkt först och främst är stereo, basar och slutsteg. Det andra får duga så länge.
nåra tusenlappar sådär, men inte massor av dom :o)

Ronnie.L
26 oktober 2006 · 914 Inlägg

cd får du kolla efter begagnad om du ska ha nån av lite bättre kvalitet om det är en budget på några tusenlappar. Sen är ett paket som t.ex det här nog rätt lämpligt för dig i så fall finns ju dyrare och billigare paket med.

2st Mutant MT1002 10"

Teknisk data:
40 Oz magnet
2" talspole
Känslighet 90dB/m
Effekt:150W rms 300W max
Frekvensgång 30-200Hz
Rek Låda: 20-40L slutet

1st sluteg MT80.2

Teknisk data:
2x50W rms 4ohm
2x80W rms 2ohm
2x120W rms 1ohm
Hög och Låg pass filter 24dB

Bas paket
Artnr: Loudmutant
Beskrivning:
Pris: 1.695,00 kr

ett ex på lite dyrare paket:

Beskrivning:
-2st Mutant NW1250X
-500W rms 1000W max
-4ohm
-50 Oz magnet

-1st Mutant MT800.1X
-800W rms i 1ohm
-Lågpass filter
-Klass D förstärkare
Pris: 4.495,00 kr

finns hur mycket som helst att välja på om man söker på internet. Kolla tråden där dom skriver vilka e-butiker det finns om inte alla så lär de flesta ha nån form av paketpriser.

Ludde82
26 oktober 2006 · 40 Inlägg

Okej...ska kolla på det.
Det jag funderar mest på är inte märken o så utan vilken prestanda de olika sakerna ska ha. Det är ju en hel djungel med siffror och tecken :o) Vilken effekt ett slutsteg ska ha, ska det vara två eller 4 kanaler. vad betyder det att "brygga" ett slutsteg? Men det första paketet lät ju som om det va i min prisklass :o)

Ronnie.L
26 oktober 2006 · 914 Inlägg

prestandan kan vara mellan 10kwrms och 50wrms på slutstegen och ändå spela lika bra beroende på vad man köper för steg big_smile . Så svårt att säga vad man ska ha då allt beror på märke kvalitet. Det är inte watt som är det allra viktigaste att kolla på. Det viktigaste anser jag är att man själv åker och lyssnar på sakerna man är intresserad av att köpa eller går på mässor och kollar/lyssnar så man själv kan se/höra om det verkar vara något att ha.

Ronnie.L
26 oktober 2006 · 914 Inlägg

brygga slutsteg innebär att tex ett 4kanals slutsteg görs till 3 kanaligt. Tex så använder du 2 kanaler till framsystem. Sen tar du + från tex kanal 3 och - på kanal 4 på steget då bryggar du det som en kanal. Bör dock tänka på vad slutsteget klarar av för motstånd. Låter som att du skulle behöva lära dig rätt mycket. Använd dig av alla miljoner ord som skrivits i detta forumet och använd sök knappen lite med jobbigt om folk ska skriva samma saker om å om igen tongue

Ludde82
27 oktober 2006 · 40 Inlägg

Hehe. Det stämmer nog alldeles utmärkt. Har inte så stor koll på detta men försöker att lära mig så mycket som möjligt. Hållerpå att kika runt en massa men ibland så förstår man ingenting bara för att det är en massa konstiga ord :o) Tack för all hjälp jag får...

/Anders

huckstar
28 oktober 2006 · 172 Inlägg

Kolla på www.masterweb.se billiga bra saker som första , www.nardik.se dem har fina kvalite grejer till fina priser...

Angående tråden ni nämnde om e-butiker vart ligger den?

Mercedes w115 compakt 220D "Compakten" (1974)
Ludde82
1 november 2006 · 40 Inlägg

Hej hej Igen,

Nu har jag köpt en stereo och högtalare till dörrarna. Det blev en Sony gt300 och lite budgetvarianter av dörrhögtalare (låter dock helt ok). Om jag vill att ett slutsteg ska sköta både en baslåda och dörrarna, hur gör jag då? ett eller två slutsteg, vad är minimikraven för ett hyffsat ljud och behövs det en kondensator?

Tack på förhand
/Anders

Karlzzon The One Evolution
1 november 2006 · 1 627 Inlägg

Ludde82 skrev:
Hej hej Igen,

Nu har jag köpt en stereo och högtalare till dörrarna. Det blev en Sony gt300 och lite budgetvarianter av dörrhögtalare (låter dock helt ok). Om jag vill att ett slutsteg ska sköta både en baslåda och dörrarna, hur gör jag då? ett eller två slutsteg, vad är minimikraven för ett hyffsat ljud och behövs det en kondensator?

Tack på förhand
/Anders

Kondensator behövs ju inte om du inte har några värre grejer    sen har du högtalare i 4 dörrar kan du ju ha ett 4 kanalssteg sen ett mono eller 2 kanals till basen

Fäll ner pungen och landa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang