Audi 100 2,3E, Missljud från NY kamremspännare ?

matte90
4 maj 2013 · 57 Inlägg

Halloj!

Jag har ett irriterande (vinande/tjutande/visslande) missljud vad jag tror kan vara från spännrullen till kamremmen, den är nybytt men låter ändå skumt. Vad tror ni? Kan det vara den eller är det något annat?

Det som byttes när kamremmen byttes är:
Kamrem
Spännrulle
Vibrationsdämpare
Vattenpump
Multirem

Spännrullen till multiremmen är för övrigt nyrenoverad med nya lager.

Servopump samt generator är uteslutet då missljudet kvarstår när jag släpper på spännaren till multiremmen så den stannar. Trodde först det kunde vara vattempumpen men när jag läggen an ett öra nära dessa grejer och sveper det från generatorn mot toppen (kamaxeln) så låter det som att det kommer från drevet på kammen eller tex spännaren som sitter direkt under det.

Någon som varit med om samma fall?

te_wik Forummoderator
4 maj 2013 · 12 813 Inlägg

Du har spänt remmen för hårt låter det som.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
matte90
4 maj 2013 · 57 Inlägg

Tror du det? Hmm ska kika på det nu om ett tag då. Känns som att man inte vill ha den för slak heller så det inte blir sallad av toppen heh. tack för tipset!

dawwe ...has left the building...
4 maj 2013 · 4 474 Inlägg

Japp för hårt spänd kamrem. Justera spänningen bums innan remmen börjar ätas upp...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
matte90
6 maj 2013 · 57 Inlägg

Nepp det var ju inte det hörni.. Kikade närmare på kamremmen igår och den var bra spänd men testade slacka lite på den för att kanske märka skillnad men det var då ytterst lite, om inte man bara vart lurad. Låter lika lycket fortfarande. Det är inte heller själva remmen som gör detta oljud då den är remgjort ordentligt med WD-40.

Jag tror fortfarande på felande spännrulle eller vattenpump, lutar mer åt själva spännrullen då ljudet kommer mer uppifrån, alltså inte nere vid vattenpumpen.

Vad tror ni?

te_wik Forummoderator
6 maj 2013 · 12 813 Inlägg

Vänta nu lite, kamremmen rengjord? Med WD-40?




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
matte90
6 maj 2013 · 57 Inlägg

Fick tips från verkstad men är inte hundra vad vi använde riktigt just för tillfället. Inget silicon baserat iaf!

te_wik Forummoderator
6 maj 2013 · 12 813 Inlägg

Men ta reda på det, att använda smörjmedel på kamremmen är ju inte så bra. Det torkar ut remmen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
matte90
6 maj 2013 · 57 Inlägg

Det skulle tydligen vara lugnt. Sprejade på ett papper och höll mot remmen i några sekunder. Men Vad är det för oljud?

te_wik Forummoderator
6 maj 2013 · 12 813 Inlägg

Hmm varför rengöra en ny rem är ju nästa fråga då?
Hur spänd är remmen nu? Du ska ha den såpass lös att du kan vrida remmen 90grader med tummen och pekfingret typ på längsta sträckan, i ditt fall mellan kamdrev och vattenpump.

Svårt att säga något annat, filma ett klipp eller något så vi andra kan höra.


Edit: en bild
http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1264/max_3.jpg
Lånad från: http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (6 maj 2013)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Harrig
6 maj 2013 · 54 Inlägg

mycket långsökt men kolla remhjulen så inte nåt skit har fastnat i spåren

Förresten tror jag inte det där tricket med wd40, vatten, diskmedel (vi mekaniker har många tricks) funkar på ett tandat kugghjul

Senast redigerat av Harrig (6 maj 2013)

matte90
6 maj 2013 · 57 Inlägg

För att verkligen utesluta att den inte är defekt från fabrik (har hänt) jajamensan den är så pass spänd att jag kan vrida den 90deg (som den ska vara)
Ska kika närmare på samtliga hjul men det är inte lätt det.

Senast redigerat av matte90 (6 maj 2013)

matte90
6 maj 2013 · 57 Inlägg

Det var min tanke med men aja heh..

Harrig skrev:
mycket långsökt men kolla remhjulen så inte nåt skit har fastnat i spåren

Förresten tror jag inte det där tricket med wd40, vatten, diskmedel (vi mekaniker har många tricks) funkar på ett tandat kugghjul

Ska glida in på en mekonomen verkstad här i stan imorgon eventuellt så de får lägga ett par erfarna öron på oljudet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang