Kadett 78 med volvo motor

En dröm om en femte växel, sen spårade det ur.
  • 80 Följare
  • 124 778 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 augusti 2018
Fratma Prototyp tekniker
5 maj 2013 · 259 Inlägg

Projektet:

Vardags bilen Opel kadett c 1978 får drivlina från Volvo 245 1991.

Efter några månader och ganska många mil med bilen i original utförande 1,2s och 4 växlar tröttnar man och vill inget hellre än att lägga i femman. Under en osedvanligt tråkig och högljudd transportsträcka började planer så smått att smidas att byta till diverse växellådor och med dem motorer. Väl hemma och med blodad tand började jag snoka runt på allehanda forum och klubbsidor och med mitt vinnande recept mejlade jag med sfro tills jag hade ett något mindre vilt recept som dessutom skall vara möjligt att regga som ombyggt fordon.

Receptet:
Motor från SAAB 9000 cse 200 hk, växellåda getrag från BMW 525, bakaxel och bromsar från Volvo 240.

Dilemma:
Ingen thriller utan en konflikt! Eftersom Opeln är min bruksbil och faktiskt enda bil så kan jag inte riva den och låta den stå i månader under tiden som man dricker öl med vänner och bygget går så där lagom fort. Med 35 mil enkel resa till garaget, som dessutom bara är ledigt fredag till söndag då min bror inte använder det till bilverkstad, är det viktigt med planering. Därför kommer ombyggnaden att ske i tre steg:
1 Volvo inhandlas, skrotas och drivlina, axel och bromsar monteras
2 BMW låda inhandlas omsvetsas för att passa SAAB motor, SAAB inhandlas och skrotas. motor monteras mot   omsvetsad växellåda.
3 Rostlagning, lackering och färdigställning för sfro besiktning.

Ett tio dagar långt program för steg 1 utarbetades och planerades in runt Kristiflax så att uttag av semesterdagar minimerades. och här är jag nu.

Senast redigerat av Fratma (7 maj 2013)

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
henke_99 Offroad Racing
5 maj 2013 · 3 122 Inlägg

Intressant projekt, men jag förstår inte valet av en saab-motor då opel själva har bättre maskiner (framför allt insprutning som tillåter både lek och bränsleekonomi på samma gång)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
pellepervert
5 maj 2013 · 490 Inlägg

som sagt kör på opel eller volvo motor. SAAB är ju inga höjdar motorer enligt mig

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383
Volkswagen typ 1 "bubbel" (1961)
Volvo 240 "den gröne" (1988)
Fratma Prototyp tekniker
5 maj 2013 · 259 Inlägg

Har haft några saabar och alltid upplevt att det varit mycket hk per krona, nu är jag bara i steg 1 av ombyggnaden och mycket kan hända på vägen...

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
6 maj 2013 · 259 Inlägg

I lördags var dag ett för projektet och motor, växellåda, el, pumpar och golv mm plockades ur Volvon. I dag råkade Opeln ut för samma behandling så nu får jag cykla till och från garaget, är väl skönt med lite motion men varför uppfann man uppförsbackar? Efter lunch trillade volvo motorn förvånansvärt enkelt ner i Opeln och jag kunde få den i linje innan jag gjorde några grova motorfästen som kommer användas till mallar till de riktiga fästena.
För den som undrar, ja jag håller tidsschemat, ligger faktiskt lite före, Nej allt går inte problemfritt, jag har lyckats såga av två bromsrör fast jag gjorde mitt bästa för att undvika dem och ett motorfäste i Opeln vägrade släppa under flera timmar av fysiskt och verbalt våld. Men det största problemet hittills är att spjället pekar rakt mot huvudbromscylindern och eftersom jag inte har tillgång till en ac/dc tig här och därmed inte kan svetsa i aluminium så måste jag lösa det på något annat finurligt och högst temporärt vis.
Det var allt för idag återkommer i morgon och då blir det bilder om jag bara kan komma på hur man lägger upp dem i tråden hmm

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
ascona-tic
6 maj 2013 · 1 496 Inlägg

Hoppas det inte stannar vid Volvostadiet bara, för saab snurran är helt klart fränare och då med trionic sprut,

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Fratma Prototyp tekniker
6 maj 2013 · 259 Inlägg

Idag känns det som det blev mindre gjort, men en del framsteg blev det. Tändsteg, tändspole och motorkontakt monterat och kopplat. Bensintanken togs ur och matar kopplingen byttes från 6 mm till 10 mm invändig diameter. Växellådsbalk tillverkades men måste modifieras lite då motorn sjönk lite för mycket när jag släppte den tillfälliga upphängningen. Borrade hål i torpeden och drog in kabelstammen till boxarna... det var nog allt. I morgon måste jag gå tillbaka till mitt schema och göra punkterna klara en efter en annars blir det för många påbörjade saker och inget färdigt... hoppas på uppstart i morgon.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Pantsfoff
6 maj 2013 · 204 Inlägg

Ladda upp bilderna på en sida, typ forumbilder.se sen skriver du [img]bildens länk[/img]

Fratma Prototyp tekniker
6 maj 2013 · 259 Inlägg

tackar!

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
6 maj 2013 · 259 Inlägg

http://forumbilder.se/CE8NV/20130506-171655.jpg
Varit och shoppat idag tongue Inte en enda damsko den här gången smile

Senast redigerat av Fratma (6 maj 2013)

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
6 maj 2013 · 259 Inlägg

http://forumbilder.se/CE8NV/20130505-215333.jpg
Flush men huven går att stänga

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
6 maj 2013 · 259 Inlägg

http://forumbilder.se/CE8NV/20130505-214949.jpg
Problemet är uppenbart lösningen blir att montera koppen på slang, det är teorin iallafall.

Senast redigerat av Fratma (7 maj 2013)

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
kyngas Varvstopparn
7 maj 2013 · 460 Inlägg

Ser ut att gå framåt smile
Ett adapterrör mellan insug och spjäll  så de vinklas neråt/snett framåt kanske kan funka?

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Fratma Prototyp tekniker
7 maj 2013 · 259 Inlägg

Adapter är plan b men då måste man ändra allt för gas vajern också.

Senast redigerat av Fratma (7 maj 2013)

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
7 maj 2013 · 259 Inlägg

Idag startade vopeln för första gången, mycket tack vare min bror som kunde med ren erfarenhet lösa mitt bristande elshema. Jag kunde inte hålla mig för skratt när den hoppade igång efter att jag klippt och klistrat mellan elsystemen under hela dagen. Imorgon gör jag klart bränsle systemet och förhoppningsvis kardanen, har bestämt mig för att vänta med axelbytet och fokusera på motorn den här gången.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
7 maj 2013 · 259 Inlägg

http://forumbilder.se/CE8R1/20130507-160459.jpg
El spagetti och tuffsar av slitna hårstrån

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
7 maj 2013 · 259 Inlägg

http://forumbilder.se/CE8R1/20130507-160512.jpg
Det finns enligt Volvos säkringsdosa en inside fueltank fuelpump men det här är en så kallad outdoors fule pump smile

Senast redigerat av Fratma (9 juli 2013)

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Lilljegern däcksparkare
7 maj 2013 · 1 046 Inlägg

sen finns det även en förpump i tanken om jag inte minns helt fel smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
Fratma Prototyp tekniker
7 maj 2013 · 259 Inlägg

Ja det sitter en matare i volvon men den behövs inte i opeln eftersom tanken är monterad i bagagen stående mot baksätets ryggstöd och har därför ypperligt själv fall.

http://forumbilder.se/CE8R1/20130507-075735.jpg

Så låg blev den fram med dubbelt så stor motor, tre körsbär staplade på höjden alternativt en smurf mellan framvagnsbalken och moder jord. Byggherren kastar sin skugga över projektet smile

Senast redigerat av Fratma (9 juli 2013)

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
7 maj 2013 · 259 Inlägg

Kul att så många har valt att följa tråden Välkomna!

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang