Idag inhandlades en pneumatisk nibbler från Jula, helt fantastiskt bra investering för bara 400spänn! Har ni ingen gradsax i verkstan och ska laga lite rost så rekommenderar jag denna lilla pryl starkt. Han dock inte med opeln något idag då jag tog mig för att byta takantenn på skodan... jäkla bök men nu får jag in radiokanalerna iallafall. Passade på att byta torkarblad och fylla spolarvätska med men upptäckte då att den läcker spolarvätska som ett såll, det visade sig att spolarpumpen till lycktorna spruckit, fixade den med silicon och en slangklämma men det läcker fortfarande dock inte från den så jag måste lyfta ur behållaren i morgon och se om den andra pumpen till vindrutan också är paj
Behöver ha tag i en billig diff med spärr eller en spole till 240-7/940 då den är helt hopplös att drifta med. Lyfter bara på innerhjulet och spinner i kurvorna
Kanske svetsar men det blir jobbigt att bygga en ny axel när den rasar, är ju lite jobb med att flytta alla fästen och det igen. Annars om jag svetsar den och den sedan går åt he....vte så får jag väl gå loss med gasen och skära ur drivaxlarna ur diffen
En ny diffspärr på bakaxeldelar kostar runt 7papp och känns inte vidare aktuellt... Alternativt köpa en lamelldiffad axel från 740/940 på skroten och flytta innehållet, hamnar runt 3papp, har aldrig gjort det och det sägs vara svårt att shimsa in diffen? någon som vet mer om detta? Håller lamelldiffen när man får i lite fler hästar?
Det som känns mest värt besväret förutom svetsning är en spole men jag vet inte vart jag kan handla en sådan, bygga själv går ju men det är ganska komplicerat att göra splinesen. Svetsad axel är vad jag vet inte tillåtet om man vill ta bilen ut på bana eller stripp och även om det inte syns så kan det bli jobbigt om man oväntat sprider olja och delar över banan, jobbigt att förklara då
Nu känns bilen så pass klar i steg 1 att jag vill ta hem den igen ett slag och bruka den, har testkört den ca 10 mil utan några större missöden men jag har tyvärr inte en komplett uppsättning vinterdäck och det känns lite onödigt att få en flygande på det får se om jag får tag i billiga vinterdäck till nästa tur. Det finns en del grejer kvar att göra/göra om på den men kom fram till att jag fixar det lättare vid firman, sen ska ju självfallet saaben slaktas och växellåda införskaffas och allt det men jag väntar med steg 2 av ombyggnationen tills bilen blivit obes och jag förhoppningsvis hittat ett garage. Är lite desperat på garageområdet och kan tänka mig att hyra till rätt peng i stort sett vartsomhelst ifrån stockholm och ner till oskarshamn
Hoppas de kommer fram Hade tänkt mig orginal färg på bilen och chromade speglar, rutlister, dörrhandtag och kofångare från början men nu funderar jag på militärgrön med svarta detaljer, lätt att bättra om man sätter den i betongen.
Spenderade kvällen/natten med goda vänner och god öl i verkstaden på mc klubben och fick ihop den här av en hög skrot samt monterade motor på den, sik och falsmaskin numera döpt till Sick'n
Måste bara fixa en större remskiva så man får ner hastigheten på den sen lär mc skärmarna flyga ur den på löpande band
Är så jäkla klantig, budade och vann en aktion på ebay. ett rattnav till kadetten... men när jag läste annonstexten lite noggrannare så visade det sig att jag köpt ett rattnav till kadett d och e , ascona c så om någon vill köpa det när jag får hem det så är det tillsalu för 350kr så har jag bara förlorat frakten
I morgon är det Fredag och jag åker med grabbarna till Vimmerby för att delta i John Doe MC´s årliga badar fest på Hotell Ronja, ska bli grymt kul! och som ett plus tänker jag avsluta helgen med 35mil bakom ratten på Vopeln ända hem till stockholm. Tänker avnjuta denna vår och sommar med volvo snurran i bilen och försöka få in några träffar också. I vinter blir den obesiktigad igen och då kommer den ställas av för att få saabmotor inopererad. Hoppas att jag hittat en garageplats tills dess, så tips är välkommna! Ha en trevlig helg allesammans!
Fratma skrev: Är så jäkla klantig, budade och vann en aktion på ebay. ett rattnav till kadetten... men när jag läste annonstexten lite noggrannare så visade det sig att jag köpt ett rattnav till kadett d och e , ascona c så om någon vill köpa det när jag får hem det så är det tillsalu för 350kr så har jag bara förlorat frakten
Har studerat rattnav på internet en del och kommit fram till att splinesen antagligen är de samma och att jag kan använda rattnavet med mindre modifikationer... Vi får se hur det går
Idag provade jag det felköpta rattnavet och mot allt vad Murphys lag heter så passade det utan större modifikationer, ratten kommer dock ca 5cm närmare föraren än om jag haft ett rattnav till avsedd modell men det gör absolut ingenting då det passar bättre till en mer aktiv körställning. Bilder kommer i morgon om jagbara kan komma ihåg att knäppa några Har även så smått påbörjat ett extraktor och nya hårdare motorfästen... funderar på kuddar av aluminium eller koppar.
Dunder kul att ni hakar på genom mina tokerier, lovade bilder på den nya kringlan men tyvärr lyckades jag inte ta någon interiörbild idag innan det blev för mörkt och jag har ju tråkigt nog ingen blixt på min mobil Får se om jag lyckas i morgon... Har förövrigt beställt hem rör och böjar 48,2 x 2,6 mm bör trilla in på jobbet under fredagen så kanske man kan snickra vidare på extraktorn under helgen. Jag hittade en dxf på nätet så jag kunde skära ut grenrörsfläns med plasman på jobbet men jag gjorde lite ändringar. Gjorde om kanalerna till runda så de matchar 48,2 rören sen så skar jag ut en tunnare fläns som jag tänker använda som slipmall så kan jag gröpa ur i toppen så det blir en smooth övergång från fyrkantiga kanaler till runda. Vad tror ni om att skära ut en packning efter samma ritning fast i koppar? blir den för hård för att täta ordentligt?
Halloj alla readers.... Skickar ut en förfrågan i etern och hoppas på napp! Är det någon som har tillgång till däck och balanseringsmaskiner i stockholm med omnejd? Behöver kränga på gummin på sommarfälgarna men däckfirmorna har ju en tendens till att ta tokmycket pengar per hjul om man kommer med egna däck...
Hände lite efter jobbet idag, här kommer bilder...
Nya kringlan, räddad från en 140 som hamnade på skroten. Installerade en halvt hemmabyggd tuta också men glömde fota den Växelspaksdamasken är en universaldrivknutsdamask från biltema som jag fixade en ram till, blir en läderdamask över den sedan, men nu slipper man ju se vägen och hardyskivan när man kör och man slipper stenskott på insidan av framrutan
Såhär sexiga speglar hade man 78
Och såhär blev det med Tiwan speglarna, det lustiga är att jag verkar ha fått två vänsterspeglar, det går att snurra foten ett halvt varv men då kommer höger spegel att bli lustigt förskjuten fast jag borrat hålen på samma sätt som vänstersida... får titta på det i helgen kanske kan man lossa foten och snurra den på något annat vis...
Slutligen monterade jag en liten ljuddämpare till framför bakaxeln så nu låter den precis lagom för att inte dra till sig onödiga blickar, Smidig billyft?
Ny beställning lagd 1st elektrisk hastighetsmätare från twoastroke.se diameter 52mm, kommer antagligen ersätta det högra friskluftsintaget i instrumentpanelen