2894
Sök

Köpråd: Hyfsat rolig förstabil max 85k.

29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Då var det dags för förstabil då lappen är tagen, frågan är bara vad man ska ha. Har kollat långt innan jag tog körkort också och då blandannat på E46, Golf IV och nu senast Seat Leon.
E46'orna jag kollade på tyckte jag var för rostiga.
Golfarna alldeles för tråkiga, 1.6'orna då, och en fin GTI tycker jag man får betala lite för mycket för.
Fastnade verkligen för Seat Leon FR, men i min region så är dom 15-25k för dyra.

Så, har ni något tips på någon lite roligare bil, som är relativt snål på pappret och som är hyfsat billig att äga? Förstår att ekvationen är svår men, jag gör ett försök att fråga er om hjälp.
Som mall så, under 0.9 blandad, inte allt för dyr att serva etc.

Tacksam för förslag, oavsett vad det är för förslag.

Edit: Om ni har tips på någon riktigt billig bil att köra och äga så tar jag gärna emot tips om det också.
Senast redigerat av Freddanovic (10 maj 2013)


Evildan
10 maj 2013
#2
Corolla T-sport.
Civic Type-R.
Bägge stryktåliga och körglada med erkänt hög Japansk driftsäkerhet.

grattis till körkortet också.

29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
Corolla T-sport.
Civic Type-R.
Bägge stryktåliga och körglada med erkänt hög Japansk driftsäkerhet.

grattis till körkortet också.

Tackar så mycket!
Stör mig otroligt mycket på Type-R'ens skåpbilsspak faktiskt, haha.
T-sporten har jag ärligt talat väldigt dålig koll på och ska definitivt undersökas mer.


Bilplastreperatör
87 Inlägg
10 maj 2013
#5
saab aero?


29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#6
dengus skrev:
saab aero?

Har hört så mycket olika åsikter om dom. Som t.ex. kamkedjeproblem?


2 174 Inlägg
10 maj 2013
#7
Satsa på tysk kvalité. En rolig diesel med 250 Hk åker ifrån det mesta....

Listan går göra lång beror på om man vill ha komfort eller rå sportbil.


29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#8
hangman skrev:
Satsa på tysk kvalité. En rolig diesel med 250 Hk åker ifrån det mesta....

Listan går göra lång beror på om man vill ha komfort eller rå sportbil.

Att det är lite stötigt gör mig inte det minsta, hellre rolig på vägen.
Diesel är absolut inget hinder egentligen, däremot har jag svårt att motivera t.ex. Ca. 5000:- i skatt för en A3 2.0 TDI. Och tyvärr är ju 1-serien lite för dyr.
Senast redigerat av Freddanovic (10 maj 2013)


Of World
3 365 Inlägg
10 maj 2013
#9

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#10
opel_vectra_gts skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Vectra_3_0_CDTI_V6_Kombi_43617318.htm?ca=7&w=3

Tyvärr vill jag ha manuell, och skippar nog gärna det kissgula skinnet, men modellen i sig kanske man kan kolla vidare på.

Tackar för förslaget!


Evildan
10 maj 2013
#11
Freddanovic skrev:
opel_vectra_gts skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Vectra_3_0_CDTI_V6_Kombi_43617318.htm?ca=7&w=3

Tyvärr vill jag ha manuell, och skippar nog gärna det kissgula skinnet, men modellen i sig kanske man kan kolla vidare på.

Tackar för förslaget!

Om din urin har den färgen rekomenderar jag omgående ett besök till VC cool

Förutom Corolla T-sport jag tipsade om tidigare så finns även i Toyotastallet Celica och MR2 bägge med samma erkänt höga kvalité.

Civic Type-R växelspaksplacering kanske inte ser så kul ut men det är faktiskt riktigt bekvämt att slippa rota runt på golvet efter spaken, men gillar man det inte ska man givetvis inte köpa en sådan.

MB SLK? plåtcab med vissa sportiga ambitioner.

2 174 Inlägg
10 maj 2013
#12
Freddanovic skrev:
hangman skrev:
Satsa på tysk kvalité. En rolig diesel med 250 Hk åker ifrån det mesta....

Listan går göra lång beror på om man vill ha komfort eller rå sportbil.

Att det är lite stötigt gör mig inte det minsta, hellre rolig på vägen.
Diesel är absolut inget hinder egentligen, däremot har jag svårt att motivera t.ex. Ca. 5000:- i skatt för en A3 2.0 TDI. Och tyvärr är ju 1-serien lite för dyr.

Då ska jag hjälpa dig smile

en tank 60 liter är ca 900 spänn, du kommer över 100 mil i diesel modellen.

en tank 60 liter bensin audin kommer du ca 70 mil på sin höjd 75 blandad.

Och skatten skiljer ca 3000 om året / 12 =  250 kr i månaden MER i skatt på diesel bilen = 16 liter,  och även om du tankar i bensinbilen 16 liter till kommer du inte lika långt för samma summa, så att skatten är billigare gör inget smile


453 Inlägg
10 maj 2013
#13
Säger ändå Bmw e46 330, Finns rost fria där ute du kanske bara titta på dom lite sämre?
Sen kan du få en 325-325 bmw e90 med om du är rädd för rost. Dock har dom lite andra problem man kan läsa på internet. Men dom som det drabbat är dom du hör om och kan läsa om, men är så mååånga fler som aldrig stöter på det.

2 174 Inlägg
10 maj 2013
#14
Timjoh skrev:
Säger ändå Bmw e46 330, Finns rost fria där ute du kanske bara titta på dom lite sämre?
Sen kan du få en 325-325 bmw e90 med om du är rädd för rost. Dock har dom lite andra problem man kan läsa på internet. Men dom som det drabbat är dom du hör om och kan läsa om, men är så mååånga fler som aldrig stöter på det.

du har så rätt, Kaross mässigt är en e90 mycket nyare och fräshare för otränade ögat....Men jag köper hellre en e46 nyskick lågmil svensksåld, än en import e90 halv dåligt skick 10 ägare...


29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#15
Timjoh skrev:
Säger ändå Bmw e46 330, Finns rost fria där ute du kanske bara titta på dom lite sämre?
Sen kan du få en 325-325 bmw e90 med om du är rädd för rost. Dock har dom lite andra problem man kan läsa på internet. Men dom som det drabbat är dom du hör om och kan läsa om, men är så mååånga fler som aldrig stöter på det.

Tycker 330'n verkar lite dyr i soppa, och dom exemplaren jag har kollat på har varit både privata och firmor som säljer i väldigt olika prisklasser. Dörrarna har alltid varit väldigt muggiga.


Of World
3 365 Inlägg
10 maj 2013
#16
Freddanovic skrev:
opel_vectra_gts skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Vectra_3_0_CDTI_V6_Kombi_43617318.htm?ca=7&w=3

Tyvärr vill jag ha manuell, och skippar nog gärna det kissgula skinnet, men modellen i sig kanske man kan kolla vidare på.

Tackar för förslaget!

finns ju bensinare med V6 och Turbo. .

http://www.blocket.se/varmland/Opel_Vec … =7&w=3

finns som "5D Coupé" ochså

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

453 Inlägg
10 maj 2013
#17
Freddanovic skrev:
Timjoh skrev:
Säger ändå Bmw e46 330, Finns rost fria där ute du kanske bara titta på dom lite sämre?
Sen kan du få en 325-325 bmw e90 med om du är rädd för rost. Dock har dom lite andra problem man kan läsa på internet. Men dom som det drabbat är dom du hör om och kan läsa om, men är så mååånga fler som aldrig stöter på det.

Tycker 330'n verkar lite dyr i soppa, och dom exemplaren jag har kollat på har varit både privata och firmor som säljer i väldigt olika prisklasser. Dörrarna har alltid varit väldigt muggiga.

Som sagt tror du sätt dom sämre exemplaren! Körde själv en e46 320i-99 hade ingen rost på den förutom lite lite på bagage luckan bak vilket jag fixade. Men annars va det inga bubblor eller att det va på väg att bli rost på några andra ställen. Inte ens dom vanliga, huven, skärmkanter osv.

Som sagt min va bara en 320i och den gick köra billigt faktiskt för att va en v6a. körde 1 mil landsväg, 1 mil stad varje dag enkel resa. Drack ca 0,82-0,85 blandad. Och vad jag fattat det som och kunnat läsa mig till, samt vad en kompis som hade en 330i så är det inte så stor skillnad mellan dessa modeller förens du verkligen gasar i normal körning skiljer det ej mycket. Med lite "sportigare" körstil och en 330i manuell ligger du runt 1L/milen strax strax över. Så ge inte upp tankarna om e46 säger jag finns många fina där ute smile Du har även större utbud, och mer utrustning om du går ner till 325i, fortfarande en rolig motor.

Och glömde säga! Vridet i 6an är riktigt riktigt bra, vilket är bra för stads körning. Att ligga i 5an i 40 i stan va inga problem, och man kunde gasa iväg utan att bilen hoppar och frustar.
Senast redigerat av Timjoh (10 maj 2013)

Evildan
10 maj 2013
#18
Timjoh skrev:
Freddanovic skrev:
Timjoh skrev:
Säger ändå Bmw e46 330, Finns rost fria där ute du kanske bara titta på dom lite sämre?
Sen kan du få en 325-325 bmw e90 med om du är rädd för rost. Dock har dom lite andra problem man kan läsa på internet. Men dom som det drabbat är dom du hör om och kan läsa om, men är så mååånga fler som aldrig stöter på det.

Tycker 330'n verkar lite dyr i soppa, och dom exemplaren jag har kollat på har varit både privata och firmor som säljer i väldigt olika prisklasser. Dörrarna har alltid varit väldigt muggiga.

Som sagt tror du sätt dom sämre exemplaren! Körde själv en e46 320i-99 hade ingen rost på den förutom lite lite på bagage luckan bak vilket jag fixade. Men annars va det inga bubblor eller att det va på väg att bli rost på några andra ställen. Inte ens dom vanliga, huven, skärmkanter osv.

Som sagt min va bara en 320i och den gick köra billigt faktiskt för att va en v6a. körde 1 mil landsväg, 1 mil stad varje dag enkel resa. Drack ca 0,82-0,85 blandad. Och vad jag fattat det som och kunnat läsa mig till, samt vad en kompis som hade en 330i så är det inte så stor skillnad mellan dessa modeller förens du verkligen gasar i normal körning skiljer det ej mycket. Med lite "sportigare" körstil och en 330i manuell ligger du runt 1L/milen strax strax över. Så ge inte upp tankarna om e46 säger jag finns många fina där ute smile Du har även större utbud, och mer utrustning om du går ner till 325i, fortfarande en rolig motor.

Och glömde säga! Vridet i 6an är riktigt riktigt bra, vilket är bra för stads körning. Att ligga i 5an i 40 i stan va inga problem, och man kunde gasa iväg utan att bilen hoppar och frustar.

Att ge köpråd angående BMW utan att veta vad det är för motortyp i dom känns i mina ögon lite sisådär, även om du säkert har rätt angående bränsleförbrukningsskillnaderna på de olika motoralternativen.

2 174 Inlägg
10 maj 2013
#19
Evildan skrev:
Timjoh skrev:
Freddanovic skrev:

Tycker 330'n verkar lite dyr i soppa, och dom exemplaren jag har kollat på har varit både privata och firmor som säljer i väldigt olika prisklasser. Dörrarna har alltid varit väldigt muggiga.

Som sagt tror du sätt dom sämre exemplaren! Körde själv en e46 320i-99 hade ingen rost på den förutom lite lite på bagage luckan bak vilket jag fixade. Men annars va det inga bubblor eller att det va på väg att bli rost på några andra ställen. Inte ens dom vanliga, huven, skärmkanter osv.

Som sagt min va bara en 320i och den gick köra billigt faktiskt för att va en v6a. körde 1 mil landsväg, 1 mil stad varje dag enkel resa. Drack ca 0,82-0,85 blandad. Och vad jag fattat det som och kunnat läsa mig till, samt vad en kompis som hade en 330i så är det inte så stor skillnad mellan dessa modeller förens du verkligen gasar i normal körning skiljer det ej mycket. Med lite "sportigare" körstil och en 330i manuell ligger du runt 1L/milen strax strax över. Så ge inte upp tankarna om e46 säger jag finns många fina där ute smile Du har även större utbud, och mer utrustning om du går ner till 325i, fortfarande en rolig motor.

Och glömde säga! Vridet i 6an är riktigt riktigt bra, vilket är bra för stads körning. Att ligga i 5an i 40 i stan va inga problem, och man kunde gasa iväg utan att bilen hoppar och frustar.

Att ge köpråd angående BMW utan att veta vad det är för motortyp i dom känns i mina ögon lite sisådär, även om du säkert har rätt angående bränsleförbrukningsskillnaderna på de olika motoralternativen.

Har haft många många BMW med olika motorer och dom där siffrorna är ren landsväg inget annat!

BMW sluta med V6 för extremt många år sen, och raka sexan m52 motorn har fan inget vrid typ, en 330 manuell diesel med chip däremot, går som fan, och billigt men då ska man satsa på en fin och se till att insugs spjällen är borttagna, sitter på alla BMW dieslar typ 01-09 utom några automat, lossnar skruvar ramlar in i motorn men det går fixa på några timmar, så det är värt det, har gjort det på min förra Mercedes och min nya bmw


61 Inlägg
10 maj 2013
#20
Type R mannen.
Växelspaken är ruskigt skönt placerad, känns ovant första 10 minuterna men sen jävlar fuckar du upp vtec som aldrig förr.

Slå till.


Sök