2889
Sök

Fel monterad dumpventil?. Hackar vid högt laddtryck

9 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej, jag behöver lite hjälp då jag inte har någon större koll/erfarenhet själv.  (1). Jag misstänker att min dumpventil sitter på fel ställe?.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193332/193332-b899fefdfe246e7d42730e2029868ebb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193332/193332-1bba231ce8b34f2bde460f6fcd080a9a.jpg
(2). Sen har jag även ett annat problem, vid full gas laddar bilen väääääldigt mycket och laddtrycket "hackar". Ganska svårt att beskriva men jag upplever att det låter som att det skjuts ut luft i hög hastighet.
Någon som vet va felet är eller har varit med om liknande?

2 400 Inlägg
10 maj 2013
#2
Det kan inte vara så pass enkelt så att den laddar för mycket i förhållande till bränslemängden och resultatet blir spikningar?


4 670 Inlägg
10 maj 2013
#3
Sitter dumpen på insugsröret "det till filtret" så ja då sitter den väldigt fel


Forummoderator
26 325 Inlägg
10 maj 2013
#4
mickius skrev:
Sitter dumpen på insugsröret "det till filtret" så ja då sitter den väldigt fel

Ja, där tycks den sitta..och där gör den inte mycket till nytta..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#5
Vet inte hur det låter när det "spikar" men här är iaf en video när jag kör, lite dålig kvalite men som ni ser när mätaren når "max" så hackar den lite fram och tillbaka det är även då ljudet uppstår http://youtu.be/5e7_j1a_Q54 .
Dumpen sitter på samma rör som filtret ja.. alltså först filtret sedan går det in lite sladdar sen kommer dumpen lägger upp en till bild så kanske det syns bättre. https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193332/193332-ab8dfe2f151ea9a6e807543eb8279074.jpg. Jag antar att den ska sitta tvärtom? alltså att dumpen ska sitta dit återcirkulation går?. Det skumma är att det finns ett kvitto på chippning + montering av dump från dahlbäck racing..

4 670 Inlägg
10 maj 2013
#6
Dumpen ska sitta på tryckröret. Det är ju luften i tryckrören du vill få ur när du släpper gasen.

Men visst du har en slang ifrån tryckröret till dumpen så borde väl teoritiskt fungera. Men ser även ut som den är felvänd?
Senast redigerat av mickius (10 maj 2013)


Forummoderator
26 325 Inlägg
10 maj 2013
#7
Det där klippet sa mest ingenting kändes det som..enligt mätaren så högg det till dock, eller hur?
Skulle tippa på att laddet är alldeles för påställt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

279 Inlägg
10 maj 2013
#8
mickius skrev:
Dumpen ska sitta på tryckröret. Det är ju luften i tryckrören du vill få ur när du släpper gasen.

Men visst du har en slang ifrån tryckröret till dumpen så borde väl teoritiskt fungera. Men ser även ut som den är felvänd?

tycker det ser ut som en vag 1.8t och om den lilla svart som kommer in på sidan av dumpen går till tryckrör / sitter på trycksidan innan insug så är det rätt. och dumpen sitter rätt monterad då den håller trycker bättre när det kommer på sidan än underifrån. så inte felvän. sitter även så org på dessa motorer


9 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#9
mickius skrev:
Dumpen ska sitta på tryckröret. Det är ju luften i tryckrören du vill få ur när du släpper gasen.

Men visst du har en slang ifrån tryckröret till dumpen så borde väl teoritiskt fungera. Men ser även ut som den är felvänd?

Alltså jag har ju ingen aning om varför den är monterad där, det är ju inte jag som gjort det.
Ja som jag säger då att den borde byta plats med slangen?. Hur menar du med felvänd?, att ventilen ska vara monterad "liggandes" istället för "stående" som den är nu?.

Mack : Ja precis det hugger till upprepat om man fortsätter gasa på, kan man köpa någon pryl som gör så att man kan ställa in ett max för vad man vill ska laddas?. Fast det bästa vore ju att få reda på varför det blir som de blir.

4 670 Inlägg
10 maj 2013
#10
Klevert skrev:
mickius skrev:
Dumpen ska sitta på tryckröret. Det är ju luften i tryckrören du vill få ur när du släpper gasen.

Men visst du har en slang ifrån tryckröret till dumpen så borde väl teoritiskt fungera. Men ser även ut som den är felvänd?

tycker det ser ut som en vag 1.8t och om den lilla svart som kommer in på sidan av dumpen går till tryckrör / sitter på trycksidan innan insug så är det rätt. och dumpen sitter rätt monterad då den håller trycker bättre när det kommer på sidan än underifrån. så inte felvän. sitter även så org på dessa motorer

Skulle precis tillägga att dom går o felvända, Titta inte supernoga vad som satt för dump.


9 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#11
Klevert skrev:
mickius skrev:
Dumpen ska sitta på tryckröret. Det är ju luften i tryckrören du vill få ur när du släpper gasen.

Men visst du har en slang ifrån tryckröret till dumpen så borde väl teoritiskt fungera. Men ser även ut som den är felvänd?

tycker det ser ut som en vag 1.8t och om den lilla svart som kommer in på sidan av dumpen går till tryckrör / sitter på trycksidan innan insug så är det rätt. och dumpen sitter rätt monterad då den håller trycker bättre när det kommer på sidan än underifrån. så inte felvän. sitter även så org på dessa motorer

Seat cordoba cupra 1.8t, helt rätt wink

4 670 Inlägg
10 maj 2013
#12
Vad har detta motorer för typ av laddtrycksstyrning? Kollat upp så inte wg kärvar?


279 Inlägg
10 maj 2013
#13
Svindlaren skrev:
Klevert skrev:
mickius skrev:
Dumpen ska sitta på tryckröret. Det är ju luften i tryckrören du vill få ur när du släpper gasen.

Men visst du har en slang ifrån tryckröret till dumpen så borde väl teoritiskt fungera. Men ser även ut som den är felvänd?

tycker det ser ut som en vag 1.8t och om den lilla svart som kommer in på sidan av dumpen går till tryckrör / sitter på trycksidan innan insug så är det rätt. och dumpen sitter rätt monterad då den håller trycker bättre när det kommer på sidan än underifrån. så inte felvän. sitter även så org på dessa motorer

Seat cordoba cupra 1.8t, helt rätt wink

skulle helt klart säga att den sitter rätt. sen ser det ju inte ut att vara oginaldump.
det du skulle göra är ju att sätta i laddtrycksmätare då det troligen är så att den du har läcker. har du det i så kommer du ju se om den svajjar i laddet. vanligt att det gör det på dom när man kör med membrandump och har fått på lite ladd


279 Inlägg
10 maj 2013
#14
mickius skrev:
Vad har detta motorer för typ av laddtrycksstyrning? Kollat upp så inte wg kärvar?

kan vara bra att kolla med. dom ska ju ha elekroninskt styrt med sin kända n75 ventil som kan strula ofta. kolla även så inte tidigare ägare sätt en pysventil. då lär ju inte soppen vara med utan gå magert


9 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#15
Klevert skrev:
Svindlaren skrev:
Klevert skrev:

tycker det ser ut som en vag 1.8t och om den lilla svart som kommer in på sidan av dumpen går till tryckrör / sitter på trycksidan innan insug så är det rätt. och dumpen sitter rätt monterad då den håller trycker bättre när det kommer på sidan än underifrån. så inte felvän. sitter även så org på dessa motorer

Seat cordoba cupra 1.8t, helt rätt wink

skulle helt klart säga att den sitter rätt. sen ser det ju inte ut att vara oginaldump.
det du skulle göra är ju att sätta i laddtrycksmätare då det troligen är så att den du har läcker. har du det i så kommer du ju se om den svajjar i laddet. vanligt att det gör det på dom när man kör med membrandump och har fått på lite ladd

Det är en dump från dahlbäck racing. okej så då är det bara att köra på?, ingen fara?.
Hur kollar jag upp så att inte wastegate'n kärvar?. Vart skulle pysventilen sitta isf?

4 670 Inlägg
10 maj 2013
#16
Testa dra i stången om den går riktigt trögt o röra eller trycksätt den o se vid vilket bar den öppnar. Pysventilen skulle sitta på slangen till WG


9 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#17
mickius skrev:
Testa dra i stången om den går riktigt trögt o röra eller trycksätt den o se vid vilket bar den öppnar. Pysventilen skulle sitta på slangen till WG

Okej får försöka mig på det imorgon, ska se om jag kan få tag på nån polare med lite mer koll.
Tror inte det sitter någon pysventil där. Men alltså själva hackningarna sker vid ca 1.4/1.5 bar, bilen är bara chippad med 2.5" rör.. vad jag vet, är det inte för mycket ladd?

9 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#18
ingen som vet?


Sök