Namninsamling om a-kassan

jonesono Personal- och beteendevetare
26 oktober 2006 · 1 082 Inlägg

Slänger här upp två länkar som jag tycker Du skall ta en god titt på och kanske (om det berör dig) skriva under på!

Regeringen vill sänka ersättningen för a-kassan och höja avgiften (vilket motsäger sig självt), samtidigt som de sänker förmögenhetsskatten och andra dylika skatter som minst sagt Inte gynnar de med "hål i plånboken". För de vanliga "knegarna", vilka blev fullständigt grundlurade på Moderaternas tjat om att vara ett "arbetarparti" blir det knappast någon stor skillnad på den ekonomiska fronten. Till er som inte ens orkade läsa deras partiprogram.. läs det igen, men denna gång INNAN nästa val 2010, tack!



http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story … 24,00.html

http://www.namninsamling.com/site/list. … 3&p=23

http://aftonbladet.se/vss/debatt/story/ … 38,00.html

http://aftonbladet.se/vss/debatt/story/ … 82,00.html

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Founder
2 november 2006 · 1 414 Inlägg

Visst svider det att sossarna inte vann... wink

Tack för några trevliga disskusioner innan valet dock... Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Pi Just another freak in the freak kingdom
2 november 2006 · 378 Inlägg

Så typiskt sverige.. Folk inser inte hur bra dom har det innan det går åt de sämre.. Kanske detta är vad som behövs för att svensson ska vakna till? Visst de drabbar mig (arbetslös). Men vad ska man göra? Jag har skrivit på listan men de kommer inte att hjälpa. Se bara på bensinskatteuppror. Dom har 1046512 namn på sin lista och politikerna lyssnar inte ändå.. Men kolla i frankrike tex när regeringen gör något som dom inte vill så lamslås ju halva landet pga alla protester.. Det har effekt... Tyvärr så är det så.. Kanske dax för svenskarna att göra som fransmännen?

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
linn
2 november 2006 · 158 Inlägg

jaha så vaknar svenskarna till liv .... dåligt minne eller ?? 

Det har ju hänt förut... frustrationen är stor men vad hjälper det nu...

fyra år är en lång tid och under den tiden kan den sittande regeringen ställa till med mkt
och vem ska ta hand om det sen ?
morgontrötta tankar från
linn

xy
hyperion
2 november 2006 · 305 Inlägg

Pi skrev:
Men kolla i frankrike tex när regeringen gör något som dom inte vill så lamslås ju halva landet pga alla protester.. Det har effekt... Tyvärr så är det så.. Kanske dax för svenskarna att göra som fransmännen?

Det har sverige behövt att göra länge. Tack vare höga arbetsgivaravgifter och skatter så flyttar företag sin verksamhet utomlands där det är billigare. Det är där sveriges problem har ursprung. Soss körde den principen att, nu flyttar jobben utomlands då blir fler arbetslösa men som tur är så har vi A-kassa och olika bidrag så det går ju bra ändå. Då kommer ju givetvis de få som har jobb kvar att betala för alla som inte har jobb, därför höjs avgifter och skatter för att ha råd med det. I och med det så flyttar ännu fler företag utomlands. Denna onda cirkeln är startad för länge sen och det fortsätter och blir värre bara, kanske M kan få det att löna sig att jobba lite mer men frågan är om det kan rädda upp det. Inom 100 år så är vi nog ett relativt tomt land med kanske ett och annat tjänsteföretag och nån högteknologisk forskning. Resten av människor blir tvugna att remigrera för att folks löner inte längre kan betala alla bidrag osv.

Men det är klart bara avgiften för a-kassan sänks och ersättningen höjs så blir ju livet lättare. Typisk svensk filosofi, låt andra jobba. Jobbar inte dom så ska faen inte jag heller. Blir så trött!

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
lundwall
2 november 2006 ·

Ja, det är verkligen synd om alla stackare som går på a-kassa. Stackars, stackars dem.

ghost_boy83 CREW
2 november 2006 · 2 594 Inlägg

lundwall skrev:
Ja, det är verkligen synd om alla stackare som går på a-kassa. Stackars, stackars dem.

går det bra me sponsrings sökandet ho ho ho
du kange skall ta på dig dina rosa sting kallingar ha ha och slå på din charm

m_a_c X40 Nordic
2 november 2006 · 784 Inlägg

Men tyckere ni alltså att man ska käna typ 10% på att börja jobba i stället för att gå hemma på bidrag för så är det för 1/2 av dom som gör det i sverige och jag tycker att de vore bra om man fick lite mer motivation till att jobba och inte ligga hemma på soffan. jag säger inget om dom som försöker få jobb men det finns ju dom som inte vill jobba aftersom dom tjänar så lite på att göra det. jag tycker moderaterna gör helt rätt man ska bli motiverad till att jobba man ska tjäna på det Om det nu finns nån som har läst partiprogramet så kan man se där att dom också vill binda bidragen till att man söker jobb. om man söker jobb får man bidrag ocm man inte gör det så får man inget bidrag. Och slutligen så är det så att sverige har fortfarande världens högsta skattetryck och världens högsta bidrag... de e fel mot dom som får jobba för sinna pengara att dom ska della ut en så stor del av lönen till dom som inte gör det. (om man inte vill jobba alltså)

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
jonesono Personal- och beteendevetare
2 november 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:
Visst svider det att sossarna inte vann... wink

Tack för några trevliga disskusioner innan valet dock... Mvh Tim

Ja, eftersom jag är student och lever på mindre än vad som anses som "fattig" i detta land.. så ja, det svider lite. Men, det är inte direkt för mig problemen kommer.. det är bra mycket värre för dem som levde tunt innan denna a-kassekorkade idé om att sänka och höja (vi vet ju alla på vilket sätt), men som nu kommer få det betydligt jävligare. Klart att man skrattar gott om man har ett välbetalt jobb.. det tragiska är väl att många som har detta, sällan har varit arbetslösa och ändå uttalar sig om det som om det vore ett slött pack med folk. Det är tragiskt!

Får också tacka för diskussionerna.. till skillnad från mååånga andra, så la du dig på en vettig nivå. smile

/Henrik

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ghost_boy83 CREW
2 november 2006 · 2 594 Inlägg

m_a_c skrev:
Men tyckere ni alltså att man ska käna typ 10% på att börja jobba i stället för att gå hemma på bidrag för så är det för 1/2 av dom som gör det i sverige och jag tycker att de vore bra om man fick lite mer motivation till att jobba och inte ligga hemma på soffan. jag säger inget om dom som försöker få jobb men det finns ju dom som inte vill jobba aftersom dom tjänar så lite på att göra det. jag tycker moderaterna gör helt rätt man ska bli motiverad till att jobba man ska tjäna på det Om det nu finns nån som har läst partiprogramet så kan man se där att dom också vill binda bidragen till att man söker jobb. om man söker jobb får man bidrag ocm man inte gör det så får man inget bidrag. Och slutligen så är det så att sverige har fortfarande världens högsta skattetryck och världens högsta bidrag... de e fel mot dom som får jobba för sinna pengara att dom ska della ut en så stor del av lönen till dom som inte gör det. (om man inte vill jobba alltså)

hur menar du att moderaterna får en att bli motiverad att jobba ??känner många som endast får jobba på sommaren så kallade sesångsarbetare tex vägarbetare mm dom måste ju va stämpla på vintern eftersom det inte finns nå jobb för dom

jonesono Personal- och beteendevetare
2 november 2006 · 1 082 Inlägg

Pi skrev:
Så typiskt sverige.. Folk inser inte hur bra dom har det innan det går åt de sämre.. Kanske detta är vad som behövs för att svensson ska vakna till? Visst de drabbar mig (arbetslös). Men vad ska man göra? Jag har skrivit på listan men de kommer inte att hjälpa. Se bara på bensinskatteuppror. Dom har 1046512 namn på sin lista och politikerna lyssnar inte ändå.. Men kolla i frankrike tex när regeringen gör något som dom inte vill så lamslås ju halva landet pga alla protester.. Det har effekt... Tyvärr så är det så.. Kanske dax för svenskarna att göra som fransmännen?

Jo, jag vet.. troligtvis kommer det inte göra så jättemycket.. men hoppet finns ju kvar.
Tycker också att Frankrike är ett  guldexempel på hur det går när regeringen gör något som går emot folkets vilja.. då jävlar blir det konsekvenser. Här hemma sitter vi vid middagsbordet och gnäller, men vad hjälper det!? Fram för fransk protestanda!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
2 november 2006 · 1 082 Inlägg

m_a_c skrev:
Men tyckere ni alltså att man ska käna typ 10% på att börja jobba i stället för att gå hemma på bidrag för så är det för 1/2 av dom som gör det i sverige och jag tycker att de vore bra om man fick lite mer motivation till att jobba och inte ligga hemma på soffan. jag säger inget om dom som försöker få jobb men det finns ju dom som inte vill jobba aftersom dom tjänar så lite på att göra det. jag tycker moderaterna gör helt rätt man ska bli motiverad till att jobba man ska tjäna på det Om det nu finns nån som har läst partiprogramet så kan man se där att dom också vill binda bidragen till att man söker jobb. om man söker jobb får man bidrag ocm man inte gör det så får man inget bidrag. Och slutligen så är det så att sverige har fortfarande världens högsta skattetryck och världens högsta bidrag... de e fel mot dom som får jobba för sinna pengara att dom ska della ut en så stor del av lönen till dom som inte gör det. (om man inte vill jobba alltså)

Okej, nu tar vi det här en gång för alla! Jag blir så j-la trött på folk som tror att så fort någon är bidragsberoende så är det = att vara soffliggare! Jag tror innerligen att de alla FLESTA vill ha ett riktigt jobb att gå till.. MEN, det jag irriterar mig på är att så oerhört många som jobbar som tror att denna andel som är riktiga soffliggare är skyhög! Då gör vi så här.. fram med fakta på hur många som aldrig söker jobb och bara ligger hemma i sängen. Och fram till dess.. håll vänligen käft om att "si och så många bidragstagare ligger hemma på soffan".

Och, inför språktest för svenskar för h-vete.. detta våldtagande på språket gör mig galen.. i synnerhet om man heter Sten och bor i skogen och klagar på att de inte hör vad invandrare säger. Frågan är bara vad man gör med dem som underkänns? smile Underbart förslag från folkpartiet som man kan göra parodi på till världens ände.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
2 november 2006 · 1 082 Inlägg
Litterarum radices amarae, fructus dulces.
lundwall
2 november 2006 ·

ghost_boy83 skrev:

lundwall skrev:
Ja, det är verkligen synd om alla stackare som går på a-kassa. Stackars, stackars dem.

går det bra me sponsrings sökandet ho ho ho
du kange skall ta på dig dina rosa sting kallingar ha ha och slå på din charm

Är du seriöst efterbliven?

FreddeK
2 november 2006 ·

jonesono skrev:

m_a_c skrev:
Men tyckere ni alltså att man ska käna typ 10% på att börja jobba i stället för att gå hemma på bidrag för så är det för 1/2 av dom som gör det i sverige och jag tycker att de vore bra om man fick lite mer motivation till att jobba och inte ligga hemma på soffan. jag säger inget om dom som försöker få jobb men det finns ju dom som inte vill jobba aftersom dom tjänar så lite på att göra det. jag tycker moderaterna gör helt rätt man ska bli motiverad till att jobba man ska tjäna på det Om det nu finns nån som har läst partiprogramet så kan man se där att dom också vill binda bidragen till att man söker jobb. om man söker jobb får man bidrag ocm man inte gör det så får man inget bidrag. Och slutligen så är det så att sverige har fortfarande världens högsta skattetryck och världens högsta bidrag... de e fel mot dom som får jobba för sinna pengara att dom ska della ut en så stor del av lönen till dom som inte gör det. (om man inte vill jobba alltså)

Okej, nu tar vi det här en gång för alla! Jag blir så j-la trött på folk som tror att så fort någon är bidragsberoende så är det = att vara soffliggare! Jag tror innerligen att de alla FLESTA vill ha ett riktigt jobb att gå till.. MEN, det jag irriterar mig på är att så oerhört många som jobbar som tror att denna andel som är riktiga soffliggare är skyhög! Då gör vi så här.. fram med fakta på hur många som aldrig söker jobb och bara ligger hemma i sängen. Och fram till dess.. håll vänligen käft om att "si och så många bidragstagare ligger hemma på soffan".


Och, inför språktest för svenskar för h-vete.. detta våldtagande på språket gör mig galen.. i synnerhet om man heter Sten och bor i skogen och klagar på att de inte hör vad invandrare säger. Frågan är bara vad man gör med dem som underkänns? smile Underbart förslag från folkpartiet som man kan göra parodi på till världens ände.

Bra där...inte en enda särskrivning trots att du var upprörd!

Senast redigerat av Freddeponken (2 november 2006)

ghost_boy83 CREW
3 november 2006 · 2 594 Inlägg

lundwall skrev:

ghost_boy83 skrev:

lundwall skrev:
Ja, det är verkligen synd om alla stackare som går på a-kassa. Stackars, stackars dem.

går det bra me sponsrings sökandet ho ho ho
du kange skall ta på dig dina rosa sting kallingar ha ha och slå på din charm

Är du seriöst efterbliven?

skall citera från en annan skribent =tyckte det lät så kul inte för at jag för allt i hela världen skule se dig i rosa string

MickeK: Nää tyvärr jag struntade i brudarna och bjöd LUNDWALL på en romantikst middag istället, kunde inte stå emot en sån sexbomb;)

PUMPISH: Hehe ok. Vd bjöds det på? Tacos? big_smile (tänker mest på vad du sa om tacos på SO wink ) Hehe

MickeK: Nää tyvärr han ville hoppa över maten och köra direkt på desserten med lite sirap, såser, lösa naglar och hans rosa string!

jonesono Personal- och beteendevetare
3 november 2006 · 1 082 Inlägg

Freddeponken skrev:

jonesono skrev:

m_a_c skrev:
Men tyckere ni alltså att man ska käna typ 10% på att börja jobba i stället för att gå hemma på bidrag för så är det för 1/2 av dom som gör det i sverige och jag tycker att de vore bra om man fick lite mer motivation till att jobba och inte ligga hemma på soffan. jag säger inget om dom som försöker få jobb men det finns ju dom som inte vill jobba aftersom dom tjänar så lite på att göra det. jag tycker moderaterna gör helt rätt man ska bli motiverad till att jobba man ska tjäna på det Om det nu finns nån som har läst partiprogramet så kan man se där att dom också vill binda bidragen till att man söker jobb. om man söker jobb får man bidrag ocm man inte gör det så får man inget bidrag. Och slutligen så är det så att sverige har fortfarande världens högsta skattetryck och världens högsta bidrag... de e fel mot dom som får jobba för sinna pengara att dom ska della ut en så stor del av lönen till dom som inte gör det. (om man inte vill jobba alltså)

Okej, nu tar vi det här en gång för alla! Jag blir så j-la trött på folk som tror att så fort någon är bidragsberoende så är det = att vara soffliggare! Jag tror innerligen att de alla FLESTA vill ha ett riktigt jobb att gå till.. MEN, det jag irriterar mig på är att så oerhört många som jobbar som tror att denna andel som är riktiga soffliggare är skyhög! Då gör vi så här.. fram med fakta på hur många som aldrig söker jobb och bara ligger hemma i sängen. Och fram till dess.. håll vänligen käft om att "si och så många bidragstagare ligger hemma på soffan".


Och, inför språktest för svenskar för h-vete.. detta våldtagande på språket gör mig galen.. i synnerhet om man heter Sten och bor i skogen och klagar på att de inte hör vad invandrare säger. Frågan är bara vad man gör med dem som underkänns? smile Underbart förslag från folkpartiet som man kan göra parodi på till världens ände.

Bra där...inte en enda särskrivning trots att du var upprörd!

Inga problem för en som kan skriva. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
m_a_c X40 Nordic
3 november 2006 · 784 Inlägg

jag har aldrig sagt nått om dom som försöker få ett jobb jag tycker att dom ska få det dom behöver men dom som inte äns försöker ska väll inte kunna leva på andra lite ego kan man väll få vara. Nån måste väll hålla me mig om att det är väll lite dålig motivation till att jobba då man bara höjer inkomsten med 10 %. Är man arbetslös och jobbar svart typ nån da i veckan har man ju täckt upp den ökningen lätt.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Germax
3 november 2006 · 12 086 Inlägg

Regeringen gör helt rätt!

pUs Ûbersturmstekare
9 november 2006 · 534 Inlägg

jonesono skrev:
Regeringen vill sänka ersättningen för a-kassan och höja avgiften (vilket motsäger sig självt), samtidigt som de sänker förmögenhetsskatten och andra dylika skatter som minst sagt Inte gynnar de med "hål i plånboken". För de vanliga "knegarna", vilka blev fullständigt grundlurade på Moderaternas tjat om att vara ett "arbetarparti" blir det knappast någon stor skillnad på den ekonomiska fronten.

Tre grejer här bara.

För det första; Varför "motsäger det sig självt" att man vill sänka ersättningen samtidigt som man vill att a-kassorna i högre utsträckning ska vara självförsörjande? Det är väl alldeles utomordentligt logiskt? Mindre pengar försvinner ut och mer kommer in.

För det andra; Hur hemskt det än kan låta, så behöver vi rika människor som faktiskt stannar i Sverige. Har vi inte folk här med kapital för att investera i stort och smått, så har du snart inget jobb att gå till. Om du nu ens har ett idag.

För det tredje; Om du lyssnade överhuvudtaget i debatten innan valet (vilket du uppenbarligen inte gjort) så hade du vetat om det här sedan lång tid tillbaka. Alliansen gör nu vad man har sagt precis från första början. Vad är du så överraskad över? Varför känner du dig lurad?

Att vara "en vanlig knegare" är ingen ursäkt för att inte hålla sig informerad..

Senast redigerat av pUs (9 november 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang