Namninsamling om a-kassan

Epitaph
9 november 2006 · 835 Inlägg

gick på a-kassa ett tag förut o jag fick fasen ut mer i månaden då än vad jag får när jag jibbar 9.45-1800 nu smile hehe.

klaga inte!

Android
9 november 2006 · 892 Inlägg

jonesono skrev:
Okej, nu tar vi det här en gång för alla! Jag blir så j-la trött på folk som tror att så fort någon är bidragsberoende så är det = att vara soffliggare! Jag tror innerligen att de alla FLESTA vill ha ett riktigt jobb att gå till.. MEN, det jag irriterar mig på är att så oerhört många som jobbar som tror att denna andel som är riktiga soffliggare är skyhög! Då gör vi så här.. fram med fakta på hur många som aldrig söker jobb och bara ligger hemma i sängen. Och fram till dess.. håll vänligen käft om att "si och så många bidragstagare ligger hemma på soffan".

Tack!
Det är riktigt synd att det verkar som om en del vill bekämpa de arbetslösa, inte arbetslösheten. Hur f*n kan man skapa fler jobb om man sänker a-kassan? Bor man inte i en större stad så är det inte så säkert att det finns jobb just när man behöver det. Vad händer då? Jo man kanske borde flytta. Om man har familj och barn då, som måste skaffa nytt jobb, ny skola och nya vänner?
Om man gör vad man kan för att få ett jobb då, men man får ändå inget. Ska man då "bestraffas" för att man har otur? När man redan har det sämre än vad folk kallar minimilön och existensminimum, vad gör man då?
Det är INTE kul att vara bidragsberoende, det är INTE kul att bara gå hemma, det är INTE kul att bli sedd som samhällets avskum och det går oftast INTE ihop ekonomiskt alls...men det slår oftast tv-lådsboende...

Och...

gick på a-kassa ett tag förut o jag fick fasen ut mer i månaden då än vad jag får när jag jibbar 9.45-1800 nu smile hehe.

klaga inte!

Jag får ut 5000:-/mån. Vad får du på jobbet?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
pUs Ûbersturmstekare
9 november 2006 · 534 Inlägg

Android skrev:
Tack!
Det är riktigt synd att det verkar som om en del vill bekämpa de arbetslösa, inte arbetslösheten. Hur f*n kan man skapa fler jobb om man sänker a-kassan? Bor man inte i en större stad så är det inte så säkert att det finns jobb just när man behöver det. Vad händer då? Jo man kanske borde flytta. Om man har familj och barn då, som måste skaffa nytt jobb, ny skola och nya vänner?

Jösses. Ja, självklart får du flytta i så fall? Vad är det för inställning egentligen?

"Näe, det finns inget jobb där jag bor, varför ska jag tvingas flytta någonstans dit jag kan arbeta?"

Ledsen att behöva säga det, men det där är en riktigt slapp slöinställning. Sverige skulle stå stilla om alla resonerade sådär.

Och det kvittar om du har familj och barn, det är ärligt talat ingen katastrof att flytta till en annan stad, så stort är ändå inte Sverige. Vem vet, det kanske till och med skulle innebära något positivt med en nystart.

Epitaph
9 november 2006 · 835 Inlägg

när jag stämplade plockade jag ut ca 9000:- nu får jag ut 14-15. men då e jag på jobbet jämt. och jag VET att det inte e kul o va arbetslös, värsta som finns! Men man har det 1000000000000000% bättre som arbetslös i sverige än något annat land.... även om den sänks me typ 10%. Det finns sånna som vill jobba o sånna som lika gärna skiter i det för pengaskillnaden är marginell.....sånnt vill jag ha bort! vill inte att min skatt ska gå till nån soffliggare! bara tanken gör mig förbannad..

ghost_boy83 CREW
9 november 2006 · 2 594 Inlägg

pUs skrev:

Android skrev:
Tack!
Det är riktigt synd att det verkar som om en del vill bekämpa de arbetslösa, inte arbetslösheten. Hur f*n kan man skapa fler jobb om man sänker a-kassan? Bor man inte i en större stad så är det inte så säkert att det finns jobb just när man behöver det. Vad händer då? Jo man kanske borde flytta. Om man har familj och barn då, som måste skaffa nytt jobb, ny skola och nya vänner?

Jösses. Ja, självklart får du flytta i så fall? Vad är det för inställning egentligen?

"Näe, det finns inget jobb där jag bor, varför ska jag tvingas flytta någonstans dit jag kan arbeta?"

Ledsen att behöva säga det, men det där är en riktigt slapp slöinställning. Sverige skulle stå stilla om alla resonerade sådär.

Och det kvittar om du har familj och barn, det är ärligt talat ingen katastrof att flytta till en annan stad, så stort är ändå inte Sverige. Vem vet, det kanske till och med skulle innebära något positivt med en nystart.

så du menar att du skulle kunna tänka dig att flytta 70mil i från dina familj och vänner bara för att ha ett jobb suck!!!

Phaetoon
9 november 2006 · 8 156 Inlägg

När det gäller höjningen av avgiften till a-kassan så beror den på att a-kassan inte bär sig själv. Istället för att staten ska ta ut det på skatten så tar man ut den som en avgift.
Nu ska man ju tydligen även tvinga alla att betala in avgiften. (Även dom som är snorrika och inte vill...)

Hörde en byggjobbare som pratade om att han minsann inte kunde tänka sig ta ett vanligt knegarjobb. Han levde bättre på a-kassan...
Självklart sökte han en massa jobb, men han la inte ner någon energi på sina ansökningar direkt.

Tycker att a-kassan bara skulle garantera en viss inkomst. Typ ett väldigt lågt tak, eller en och samma summa pengar. Sen skulle man själv få teckna en inkomstsbortfallsförsäkring. Sen så ska den vara väldigt tidsbegränsad. Typ 1 år eller så, som i Danmark.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
bullen30 svetsare
9 november 2006 · 119 Inlägg

det är ju bara o skratta åt dom jä..larna som röstade på moderaterna.
för dom tjänar ju  inget på det...
tvång o gå med i a-kassan
höjda trafikförsäkringar
ingen skattesänkning
mm mm

jag hoppas att det slår till dom riktigt hårt i huvet så dom fattar vad f..n dom röstade på..

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!
pUs Ûbersturmstekare
9 november 2006 · 534 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

pUs skrev:

Android skrev:
Tack!
Det är riktigt synd att det verkar som om en del vill bekämpa de arbetslösa, inte arbetslösheten. Hur f*n kan man skapa fler jobb om man sänker a-kassan? Bor man inte i en större stad så är det inte så säkert att det finns jobb just när man behöver det. Vad händer då? Jo man kanske borde flytta. Om man har familj och barn då, som måste skaffa nytt jobb, ny skola och nya vänner?

Jösses. Ja, självklart får du flytta i så fall? Vad är det för inställning egentligen?

"Näe, det finns inget jobb där jag bor, varför ska jag tvingas flytta någonstans dit jag kan arbeta?"

Ledsen att behöva säga det, men det där är en riktigt slapp slöinställning. Sverige skulle stå stilla om alla resonerade sådär.

Och det kvittar om du har familj och barn, det är ärligt talat ingen katastrof att flytta till en annan stad, så stort är ändå inte Sverige. Vem vet, det kanske till och med skulle innebära något positivt med en nystart.

så du menar att du skulle kunna tänka dig att flytta 70mil i från dina familj och vänner bara för att ha ett jobb suck!!!

Ja, självklart. Det är så naturligt för mig att jobba att inget annat kan komma på tal.

pUs Ûbersturmstekare
9 november 2006 · 534 Inlägg

bullen30 skrev:
det är ju bara o skratta åt dom jä..larna som röstade på moderaterna.
för dom tjänar ju  inget på det...
tvång o gå med i a-kassan
höjda trafikförsäkringar
ingen skattesänkning
mm mm

jag hoppas att det slår till dom riktigt hårt i huvet så dom fattar vad f..n dom röstade på..

Nu kanske inte alla röstar på det parti som erbjuder mest bröd och skådespel till pöbeln, utan kanske finns det dom som tänker lite mindre egoistiskt än så.

Kanske bryr sig en del faktiskt om hur det går för hela landet Sverige. Du gör det uppenbarligen inte.

bullen30 svetsare
9 november 2006 · 119 Inlägg

hahahah ,roligt du!! 
så du menar att moderaterna gör det då?
ha,skulle inte tro det.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!
Epitaph
9 november 2006 · 835 Inlägg

moderaternas att göra lista:

skattesänkningar? japp fixat
354 milj mer till skolan? japp fixat
4% spärren för arbetslöshet? japp fixat

o jag tycker det är självklart att betala för sin egen A-kassa.....förstår ju folk som hellre vill att andra betalar (som kan betala) men jag har ju lite stolthet.

Senast redigerat av Epitaph (9 november 2006)

pUs Ûbersturmstekare
9 november 2006 · 534 Inlägg

bullen30 skrev:
hahahah ,roligt du!! 
så du menar att moderaterna gör det då?
ha,skulle inte tro det.

Tung argumentation, verkligen. Är det nu som jag ska garva tillbaka och säga att "DE TROR JA VISST DE!!!!!!!!!11" ?

För övrigt var det den svenska väljarkåren som jag syftade på (och inte såssarnas tendenser att lova nya bidrag till höger och vänster precis innan varje val) men det förstod du tydligen inte.

Senast redigerat av pUs (9 november 2006)

jonesono Personal- och beteendevetare
9 november 2006 · 1 082 Inlägg

pUs skrev:

jonesono skrev:
Regeringen vill sänka ersättningen för a-kassan och höja avgiften (vilket motsäger sig självt), samtidigt som de sänker förmögenhetsskatten och andra dylika skatter som minst sagt Inte gynnar de med "hål i plånboken". För de vanliga "knegarna", vilka blev fullständigt grundlurade på Moderaternas tjat om att vara ett "arbetarparti" blir det knappast någon stor skillnad på den ekonomiska fronten.

Tre grejer här bara.

För det första; Varför "motsäger det sig självt" att man vill sänka ersättningen samtidigt som man vill att a-kassorna i högre utsträckning ska vara självförsörjande? Det är väl alldeles utomordentligt logiskt? Mindre pengar försvinner ut och mer kommer in.

För det andra; Hur hemskt det än kan låta, så behöver vi rika människor som faktiskt stannar i Sverige. Har vi inte folk här med kapital för att investera i stort och smått, så har du snart inget jobb att gå till. Om du nu ens har ett idag.

För det tredje; Om du lyssnade överhuvudtaget i debatten innan valet (vilket du uppenbarligen inte gjort) så hade du vetat om det här sedan lång tid tillbaka. Alliansen gör nu vad man har sagt precis från första början. Vad är du så överraskad över? Varför känner du dig lurad?

Att vara "en vanlig knegare" är ingen ursäkt för att inte hålla sig informerad..

För det första: För vem försvinner pengarna ut och för vem dimper pengarna ner i plånboken? Man är dum på riktigt om man inte kan räkna ut det själv.. det är bara att titta på deras budetproposition (vilket du inte har gjort) så ser man det med egna ögon. Skall jag stava förmögenhetsskatt och fastighetsskatt för dig? Säger det något om vilken typ av människor det riktar sig till? Och dra nu inte en gammal dänga om att "ja den som arbetar, han får mer"... nej, vilka är det som får ett par hundra mer.. men som senare måste betala tillbaks det pga att de höjer avgiften på andra områden? För vem slår det hårdast, ja inte fan är det Bodil på Lidingö i alla fall. Tänk till lite!

För det andra: Har jag sagt något om att det inte behövs folk som investerar? Klart de behövs! Men till vilket pris för de arbetande? Ska bli oerhört spännande att se om dessa jobb M pratade om (flera hundra tusen) plötsligt "poppar" upp överallt, företag vill massanställa folk helt plöstligt.. eller vänta nu, om de sänker arbetsgivaravgifterna... och redan har det bra idag... då kan de ju skita i att anställa folk.. och får mer cash i kassan. God damn, där satt den du! Hoppas att fler egenföretagare tänker till och anställer mer folk, för det måste till något snabbt.

För det tredje: Har jag ens yttrat mig om att jag själv blev grundlurad? Har jag sagt något om att jag röstade på M? Med "vanliga knegare" syftar jag på de som sliter hårt för liten peng... om dem röstade på M, säger jag "grattis men du blev just lurad". Tror du jag inte visste om M:s politik? Då får du nog ta dig en god titt i diverse trådar här på garage, om just årets val. Det jag vill uppmärksamma de som röstade på M och trodde att det skulle bli bra för dem, får nog allt ta och engagera sig mer till nästa gång. Om du hade varit lite uppmärksam så hade du sett att jag är studerande (universitet om du skulle undra) och jag tillhör alltså dem som inte jobbar. Fast snart tvingas man till att jobba och plugga pga det förbannade studiemedlet... men politiker verkar ju inte se studier på 100% som något som är just 100% sysselsättning.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
9 november 2006 · 1 082 Inlägg

pUs skrev:

ghost_boy83 skrev:

pUs skrev:

Jösses. Ja, självklart får du flytta i så fall? Vad är det för inställning egentligen?

"Näe, det finns inget jobb där jag bor, varför ska jag tvingas flytta någonstans dit jag kan arbeta?"

Ledsen att behöva säga det, men det där är en riktigt slapp slöinställning. Sverige skulle stå stilla om alla resonerade sådär.

Och det kvittar om du har familj och barn, det är ärligt talat ingen katastrof att flytta till en annan stad, så stort är ändå inte Sverige. Vem vet, det kanske till och med skulle innebära något positivt med en nystart.

så du menar att du skulle kunna tänka dig att flytta 70mil i från dina familj och vänner bara för att ha ett jobb suck!!!

Ja, självklart. Det är så naturligt för mig att jobba att inget annat kan komma på tal.

Vet inte hur gammal du är och om du har barn osv. men så enkelt är det inte i alla fall! Försök att förstå det! Försök sätt dig in i andra människors situation, för det verkar vara ett stort problem för dig just nu..

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Slovenian
9 november 2006 · 482 Inlägg

"Ge inte människan en fisk, lär den fiska" ...
Man kommer ingenstans på bidrag, det gör man på arbete.
Jag lever iaf hellre i ett Sverige där fler arbete skapas, och bidragen minskas - då fler personer jobbar och akademiker slipper fritera pommes på mc donalds.

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
pUs Ûbersturmstekare
9 november 2006 · 534 Inlägg

jonesono skrev:
För det första: För vem försvinner pengarna ut och för vem dimper pengarna ner i plånboken?

Du får mer pengar över den dagen du eventuellt söker ett jobb och blir anställd, ja. Helt rätt och riktigt. Det ska löna sig att förvärsarbeta.

jonesono skrev:
Man är dum på riktigt om man inte kan räkna ut det själv..

Tunga argument. Man riktigt hör hur du räknar så det knakar. wink

jonesono skrev:
Skall jag stava förmögenhetsskatt och fastighetsskatt för dig? Säger det något om vilken typ av människor det riktar sig till?

Nej, det gör det inte alls. Om du lånar cash till en villa så äger du i praktiken inte kåken du bor i, den ägs av banken. Varför ska du då lyxbeskattas trots att du är skuldsatt upp över öronen?

jonesono skrev:
För det andra: Har jag sagt något om att det inte behövs folk som investerar? Klart de behövs! Men till vilket pris för de arbetande?

"Jag är inte rasist, men..."  bestäm dig nu. Hoppa över alla löjliga brasklappar. Behöver vi folk med cash eller inte? Du kanske tror att folk startar företag av ren barmhärtighet?

jonesono skrev:
Tror du jag inte visste om M:s politik? Då får du nog ta dig en god titt i diverse trådar här på garage, om just årets val. Det jag vill uppmärksamma de som röstade på M blah blah blah blah

Jag är faktiskt inte intresserad av vad du har skrivit i övriga trådar, det här smakprovet räcker bra som ett kvitto på allt du inte vet.

Det låter nästan som om du sitter och hoppas på att Sverige ska gå under, bara för att väljarkåren hade den fräcka smaken att inte tycka som du. Stackars smile

pUs Ûbersturmstekare
9 november 2006 · 534 Inlägg

jonesono skrev:
Vet inte hur gammal du är och om du har barn osv. men så enkelt är det inte i alla fall! Försök att förstå det! Försök sätt dig in i andra människors situation, för det verkar vara ett stort problem för dig just nu..

Det kanske är så enkelt som att du är mer trångsynt på den punkten. Du kanske ser det som en rättighet att det ska finnas ett jobb precis där du behagar bo. Jag har en annan inställning, och tur är väl det.

Senast redigerat av pUs (9 november 2006)

jonesono Personal- och beteendevetare
9 november 2006 · 1 082 Inlägg

Android skrev:

jonesono skrev:
Okej, nu tar vi det här en gång för alla! Jag blir så j-la trött på folk som tror att så fort någon är bidragsberoende så är det = att vara soffliggare! Jag tror innerligen att de alla FLESTA vill ha ett riktigt jobb att gå till.. MEN, det jag irriterar mig på är att så oerhört många som jobbar som tror att denna andel som är riktiga soffliggare är skyhög! Då gör vi så här.. fram med fakta på hur många som aldrig söker jobb och bara ligger hemma i sängen. Och fram till dess.. håll vänligen käft om att "si och så många bidragstagare ligger hemma på soffan".

Tack!
Det är riktigt synd att det verkar som om en del vill bekämpa de arbetslösa, inte arbetslösheten. Hur f*n kan man skapa fler jobb om man sänker a-kassan? Bor man inte i en större stad så är det inte så säkert att det finns jobb just när man behöver det. Vad händer då? Jo man kanske borde flytta. Om man har familj och barn då, som måste skaffa nytt jobb, ny skola och nya vänner?
Om man gör vad man kan för att få ett jobb då, men man får ändå inget. Ska man då "bestraffas" för att man har otur? När man redan har det sämre än vad folk kallar minimilön och existensminimum, vad gör man då?
Det är INTE kul att vara bidragsberoende, det är INTE kul att bara gå hemma, det är INTE kul att bli sedd som samhällets avskum och det går oftast INTE ihop ekonomiskt alls...men det slår oftast tv-lådsboende...

Och...

gick på a-kassa ett tag förut o jag fick fasen ut mer i månaden då än vad jag får när jag jibbar 9.45-1800 nu smile hehe.

klaga inte!

Jag får ut 5000:-/mån. Vad får du på jobbet?

"Bekämpa de arbetslösa och bekämpa arbetarna".. har inte M det som ett sigill någonstans? Kan ju tro det iaf! Om man tror att en "piska" hjälper bättre att få folk att få jobb skapar bara problem.. finns det inget jobb att få och ersättningen blir än lägre, hur löser man det? Vad ger det till dem som redan söker jobb som faen och inte får något? Jag skulle personligen vilja ge dem en stor käftsmäll och be dem gå ut i samhället och se vilka som har det svårt och på vilket sätt som de har det jobbigt. Det är solklart att alla inte kan flytta hur som helst.. alla har helt olika förutsättningar för att ställa om sitt liv och en familj gör inte saken lättare.. gissa varför så många chefer ratar kvinnor som är i åldern 25-35 år? hmm.. ja just det, barnafödande och ledighet var det ja. Jag förstår dig verkligen! Min flickvän är i precis samma sits.. hon har sökt kring 60 jobb sen sist jag frågade (innan hon blev sjukskriven) på 1½ månad.. och har fått sig ett extrajobb varannan helg! Hur bra känns det när ersättningen sänks trots att man söker jobb som en tok? Blir så jävla galet förbannad på dem som tror att alla bidragstagare går hemma och aldrig söker jobb! För mig är ingen bidragstagare ett avskum.. även om de är det för många andra.. kanske beror det på att jag vet hur många bidragstagare har det? Hoppas att du snart lyckas få tag på ett jobb!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
9 november 2006 · 1 082 Inlägg

Epitaph skrev:
när jag stämplade plockade jag ut ca 9000:- nu får jag ut 14-15. men då e jag på jobbet jämt. och jag VET att det inte e kul o va arbetslös, värsta som finns! Men man har det 1000000000000000% bättre som arbetslös i sverige än något annat land.... även om den sänks me typ 10%. Det finns sånna som vill jobba o sånna som lika gärna skiter i det för pengaskillnaden är marginell.....sånnt vill jag ha bort! vill inte att min skatt ska gå till nån soffliggare! bara tanken gör mig förbannad..

Hmm vänta nu? Var ordentligt försiktig med att jämföra att vara arbetslös här och i ett annat land. Hur bra hälsa tror du arbetslösa har har i många andra länder? Eller menar du att arbetslösa i sverige skall ha det så som man har i många andra länder? Så de har det inte illa nog? Som sagt, inte ett till uttalande om att "ååh vad många som aldrig söker jobb och bara ligger på soffan". Vet du inget om det, var vänligen knip igen. Har du statestik.. fram med dem!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
9 november 2006 · 1 082 Inlägg

pUs skrev:

jonesono skrev:
För det första: För vem försvinner pengarna ut och för vem dimper pengarna ner i plånboken?

Du får mer pengar över den dagen du eventuellt söker ett jobb och blir anställd, ja. Helt rätt och riktigt. Det ska löna sig att förvärsarbeta.

jonesono skrev:
Man är dum på riktigt om man inte kan räkna ut det själv..

Tunga argument. Man riktigt hör hur du räknar så det knakar. wink

jonesono skrev:
Skall jag stava förmögenhetsskatt och fastighetsskatt för dig? Säger det något om vilken typ av människor det riktar sig till?

Nej, det gör det inte alls. Om du lånar cash till en villa så äger du i praktiken inte kåken du bor i, den ägs av banken. Varför ska du då lyxbeskattas trots att du är skuldsatt upp över öronen?

jonesono skrev:
För det andra: Har jag sagt något om att det inte behövs folk som investerar? Klart de behövs! Men till vilket pris för de arbetande?

"Jag är inte rasist, men..."  bestäm dig nu. Hoppa över alla löjliga brasklappar. Behöver vi folk med cash eller inte? Du kanske tror att folk startar företag av ren barmhärtighet?

jonesono skrev:
Tror du jag inte visste om M:s politik? Då får du nog ta dig en god titt i diverse trådar här på garage, om just årets val. Det jag vill uppmärksamma de som röstade på M blah blah blah blah

Jag är faktiskt inte intresserad av vad du har skrivit i övriga trådar, det här smakprovet räcker bra som ett kvitto på allt du inte vet.

Det låter nästan som om du sitter och hoppas på att Sverige ska gå under, bara för att väljarkåren hade den fräcka smaken att inte tycka som du. Stackars smile

1. Läs mitt inlägg i ett sammanhang och inte mening för mening, tack! Kanske det klingar till då? Klart det skall löna sig.. men skall man straffas hårt för att man är arbetssökande? Det låter på många som att de som är arbetssökande är "avskum"just därför att de inte har kunnat få ett jobb. Den attityden är ett stort problem! För vem spelar det stor roll och för vem spelar det liten roll med ett par hundra mer eller mindre.. säger sig självt!

2. Därför att du har råd att just kunna skaffa dig en villa.. det är inte ens tal på att fundera på detta för merparten av befolkningen. glömt det? Som sagt, för vem gör lite pengar stor skillnad? Du verkar ju inte seriös för fem öre! Läs hela inlägget en gång till? Vet inte om det hjälper, men hoppas kan man ju alltid. Du tycker att vi behöver folk med cash som gör precis hur fan de vill? Right, trodde väl det.

Det faktum att dina argument och ditt inlägg i övrigt är fullkomligt naivt gör att jag tappar lust att ens argumentera här. Jag hoppas inte sverige går under.. vem gör det? Jag försöker upplysa folk som kanske inte fattat vad de röstat på! Ringer klockan eller? Folk får rösta hur de vill, men jag som du, har den fria möjligheten att kunna argumentera för och emot saker och få folk att tänka till.. det lär behövas!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang