Volvo pv444 1957 Custom plåtbredning B20 turbo med luftfjädring Sidan 65 svetsa rikta och spackling påbörjad.
Vart sugen på en pv vintern 2013 ett projekt som skulle bli en snygg sommarbil. Har nu bestämt mig för att göra en projekt tråd av bilderna och bygget så ni kan följa vad som händer. Det... Visa mer
Jo, ett original 140-servo passar så klart inte alls, och speciellt inte om man bultar det som det är i PVns lutande torpedvägg. Därför som jag använde ett pedalställ från Mercedes eftersom det fästet följer PVns torpedvägg så man slipper röra den allt för mycket. Det var då lätt att kapa struten och montera en fästplatta på densamma som passade mot MB-pedalerna. Men detta är så klart bara ett tips på hur man enkelt kan fixa hängande pedaler och servobromsar, finns lika många idéer som det finns byggare.
Jag säger så klart heller inte att du har gjort fel, utan han sökte ju tips så jag berättade mina erfarenheter.
Senast redigerat av Volvo544special65 (16 januari 2017)
Jo, ett original 140-servo passar så klart inte alls, och speciellt inte om man bultar det som det är i PVns lutande torpedvägg. Därför som jag använde ett pedalställ från Mercedes eftersom det fästet följer PVns torpedvägg så man slipper röra den allt för mycket. Det var då lätt att kapa struten och montera en fästplatta på densamma som passade mot MB-pedalerna. Men detta är så klart bara ett tips på hur man enkelt kan fixa hängande pedaler och servobromsar, finns lika många idéer som det finns byggare.
Jag säger så klart heller inte att du har gjort fel, utan han sökte ju tips så jag berättade mina erfarenheter.
Nejdå tog inte åt mig, Men viste inte du kunde korta struten läste väll skärvigt självklart ska man dela med sig merca pedalställ låter smidigt om man väll hittar ett
MaskinarN skrev:
Djo skrev:
Low skrev:
Vad ska det dom fyra rektanglarna bli gör något?:-)
Det undrar du va
finna fyra hål.
fyra hjul
fyra bromsskivor
fyra luftbälgar
fyra förgasare
hm jadu ingen aning men fyra fyrkantiga hål blev det iallafall
Choke på respektive förgasare!
Frän ide men nej lite overkill
Low skrev:
Djo skrev:
Low skrev:
Vad ska det dom fyra rektanglarna bli gör något?:-)
Det undrar du va
finna fyra hål.
fyra hjul
fyra bromsskivor
fyra luftbälgar
fyra förgasare
hm jadu ingen aning men fyra fyrkantiga hål blev det iallafall
Är det inte för aircontionregulatorkompressorn???
Oj är det för luft fjädring?!:-) grymt!
Haha exalt dom manuela ventilerna till luftfjädringen fick hamna där
Jo, ett original 140-servo passar så klart inte alls, och speciellt inte om man bultar det som det är i PVns lutande torpedvägg. Därför som jag använde ett pedalställ från Mercedes eftersom det fästet följer PVns torpedvägg så man slipper röra den allt för mycket. Det var då lätt att kapa struten och montera en fästplatta på densamma som passade mot MB-pedalerna. Men detta är så klart bara ett tips på hur man enkelt kan fixa hängande pedaler och servobromsar, finns lika många idéer som det finns byggare.
Jag säger så klart heller inte att du har gjort fel, utan han sökte ju tips så jag berättade mina erfarenheter.
Nejdå tog inte åt mig, Men viste inte du kunde korta struten läste väll skärvigt självklart ska man dela med sig merca pedalställ låter smidigt om man väll hittar ett
MaskinarN skrev:
Djo skrev:
Low skrev:
Vad ska det dom fyra rektanglarna bli gör något?:-)
Det undrar du va
finna fyra hål.
fyra hjul
fyra bromsskivor
fyra luftbälgar
fyra förgasare
hm jadu ingen aning men fyra fyrkantiga hål blev det iallafall
Choke på respektive förgasare!
Frän ide men nej lite overkill
Low skrev:
Djo skrev:
Det undrar du va
finna fyra hål.
fyra hjul
fyra bromsskivor
fyra luftbälgar
fyra förgasare
hm jadu ingen aning men fyra fyrkantiga hål blev det iallafall
Är det inte för aircontionregulatorkompressorn???
Oj är det för luft fjädring?!:-) grymt!
Haha exalt dom manuela ventilerna till luftfjädringen fick hamna där
Gjorde om förstärkningen av balken vid panhard staget (främst för att jag tyckte orginal såg dittslängt och slarvigt ut) och nu vart det lite stabilare också
Tog även och svetsade igen kardantunneln (äntligen haha)
idag har slipning påbörjats av golv och underrede får tacka far för hjälp där också
Nja kanske lite granna, Iallafall börjar underrede och golv bli redo för att bli grundade så jag kan kitta alla svetsar/skarvar och det kommer bli grymt skönt när det väl är gjort
Efter det får vi se om jag lägger färg och deklarerar golvet som klart och har på body under och börjar med karosseriet eller om jag gör karosseri jobbet innan. Hade ioförsig varigt skönt kunna täcka över golv och underrede och lägga det bakom sig för stunden så får vi se om jag lackerar den under sen eller inte är ju en liten dröm med lackerat underrede men samtidigt jävligt drygt hålla ordning på hm ja vi får se
Jo därför jag tänkt lägga body under känner en som använt sig av den metoden och tycker det blir tillräckligt bra och det håller (har gjort för honom iallafall)
så om jag lägger body nu kan jag under tiden jag fixar resten av karossen fundera på hur jag ska göra. Det positiva med att lägga body är att det döljer ju till viss del skavanker (för att spackla ett underrede det får andra göra jag gör det inte) så tror jag faktiskt man hamnar på en bra nivå (gäller ju bara att man inte vill lackera om bilen i framtiden )
Snyggt! Som vanligt bra jobbat! Som du säger så hade det vart en dröm med lackat underrede, men blir nog lite för mkt för att hålla det tillräckligt rent
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Snyggt! Som vanligt bra jobbat! Som du säger så hade det vart en dröm med lackat underrede, men blir nog lite för mkt för att hålla det tillräckligt rent
Angående bodyn så tycker jag helt klart att det är rätt väg o gå. Jag gjorde så på min egna Pv. Drog på några varv epoxygrund över hela underredet, ruggade av ytan o sen 2-3 varv body. Sen la jag bas o klarlack också men det e ju frivilligt. Ett plus är ju också att det är väldigt förlåtande mot ojämnheter . Va nog 3-4 år sedan jag gjorde det o det ser fortfarande helt okej ut så hållbarheten e det inget fel på.