Volvo S80 2.5T -07: Göra den lite gubbiga bilen mer ungdomlig

Då var det dags att börja göra i ordning bilen så man själv vill ha den :) Jag har ägt bilen sedan våren 2012 och till en början var det bara sjukt skönt att bara ha en bil igen. Men sedan slog något slint i huvudet (som vanligt). Klart man ska börja pilla på den :)
  • 108 Följare
  • 263 776 Visningar
  • Projektet avslutat 16 juni 2018
TimDogMannen
13 februari 2014 · 35 Inlägg

kollat här??  http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei … 2044p.html  bra pris är det också cool

Senast redigerat av TimDogMannen (13 februari 2014)

“Everything is hard before it is easy”
pulchi
13 februari 2014 · 640 Inlägg

hyrbil skrev:
Jag kontaktade säljaren jag köpte mina fjädrar av, nån tysk snubbe. Vet inte vad han hade för position men han löste en order åt mig vid sidan av eBay. Men han listade bara 30mm-fjädrar medan jag visste att det fanns 25mm så han ordnade en beställning på egen hand från tillverkaren.
Så, det är ju ett alternativ förstås.

Hur kommer det sig att Koni rekommenderar Eibach före H&R? Tror spontant inte att det bör vara någon väsentlig skillnad och båda märkena är ju mer eller mindre ledande när det kommer till fjädrar för Volvo.

Vet bara att jag läste att Koni rekommenderade Eibach, kan såklart inte hitta det nu dock..

Men, om jag tittar på hur mycket utrymme det finns att ta av så är nog 40mm sänkning att föredra före 30mm. Men får väl se smile

TimDogMannen skrev:
kollat här??  http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei … 2044p.html  bra pris är det också cool

Runt 1700 inkl frakt från Tyskland är ännu bättre wink Tar någon vecka längre att få hem, men jag har inte direkt bråttom. Ska inte montera något nytt förrän det är saltfritt på vägarna.

TimDogMannen
13 februari 2014 · 35 Inlägg

pulchi skrev:
Runt 1700 inkl frakt från Tyskland är ännu bättre wink Tar någon vecka längre att få hem, men jag har inte direkt bråttom. Ska inte montera något nytt förrän det är saltfritt på vägarna.

Ja det var ett bra pris, dela gärna med dig av kontakten wink ingen panik här heller, men den skall sänkas lite iallafall

“Everything is hard before it is easy”
pulchi
14 februari 2014 · 640 Inlägg

TimDogMannen skrev:

pulchi skrev:
Runt 1700 inkl frakt från Tyskland är ännu bättre wink Tar någon vecka längre att få hem, men jag har inte direkt bråttom. Ska inte montera något nytt förrän det är saltfritt på vägarna.

Ja det var ett bra pris, dela gärna med dig av kontakten wink ingen panik här heller, men den skall sänkas lite iallafall

I princip alla säljare som är från Tyskland på Ebay håller det priset, bara att söka på artikelnummer smile
http://www.ebay.com/itm/H-R-Federn-40mm … 0874119322 tex

TimDogMannen
14 februari 2014 · 35 Inlägg

tackar och bugar wink

just det påbörjar min s80's "botox" behandling nästa vecka wink

Senast redigerat av TimDogMannen (14 februari 2014)

“Everything is hard before it is easy”
pulchi
20 februari 2014 · 640 Inlägg

TimDogMannen skrev:
tackar och bugar wink

just det påbörjar min s80's "botox" behandling nästa vecka wink

Härligt! smile Vad kommer hända?



So, en liten uppdatering. I helgen så kom jag över något jag verkligen saknat i min bil, nämligen en automatiskt avbländande innerbackspegel. Ber om ursäkt om det var någon här som jag bjöd över på Tradera, men det var för bra tillfälle för att tacka nej wink

Fick hem spegeln i tisdags som tydligen kommer från en S80II -11. Idag kom den på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-4b7b194eef8567f5493ea0494d599502.jpg
Kabel för spegeln nerdragen ur innertaket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-40fa04d43b4de58d58da1f501f43c1dd.jpg
Spegeln på plats och monterad.

Bilderna är tyvärr tagna med en mobil i totalt mörker, så dom lämnar en del att önska smile Var relativt enkelt att montera spegeln. Av med den gamla spegeln och ner med innertaket. I innertaket ligger en kabelmatta fasttejpad, under tejpen ligger även kontakten för den automatiskt avbländbara spegeln. Så ner med den på samma ställe som kabeln för regnsensorn går ner. Sedan är det bara att sätta tillbaka innertaket, montera spegeln i sitt fäste och plugga i den.

Var ut och testade spegeln lite snabbt, den fungerar riktigt fint smile Avbländar helt sinnessjukt fort såfort någon kommer bakom smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 februari 2014 · 2 571 Inlägg

Det är guld värt! Fattas bara sidospeglar med automatisk avbländning sen är man good to go! big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
pulchi
20 februari 2014 · 640 Inlägg

hyrbil skrev:
Det är guld värt! Fattas bara sidospeglar med automatisk avbländning sen är man good to go! big_smile

Finns det nån biltillverkare som erbjuder det? smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 februari 2014 · 2 571 Inlägg

Jag var helt säker på att jag sett det till nyare Volvos men gick in och byggde en för skojs skull och kunde verkligen inte hitta det.
Men googlar man på det så verkar andra biltillverkare ha det, iallafall ett fåtal.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
TimDogMannen
21 februari 2014 · 35 Inlägg

pulchi skrev:

TimDogMannen skrev:
tackar och bugar wink

just det påbörjar min s80's "botox" behandling nästa vecka wink

Härligt! smile Vad kommer hända?

Det blir Facelift, nya kromlister till dörrarna, montera spärrad text på bakluckan, sätta dit polestar märket (har det fina med "aluram" så det måste på wink) och synliga slutrör modell Jula. På tur är nya grillen nya fälgar och en sänkning och pricken över i blir när jag får tag på r-design mätartavlor. Så till våren kommer lite riktiga bilder wink

“Everything is hard before it is easy”
pulchi
21 februari 2014 · 640 Inlägg

TimDogMannen skrev:

pulchi skrev:

TimDogMannen skrev:
tackar och bugar wink

just det påbörjar min s80's "botox" behandling nästa vecka wink

Härligt! smile Vad kommer hända?

Det blir Facelift, nya kromlister till dörrarna, montera spärrad text på bakluckan, sätta dit polestar märket (har det fina med "aluram" så det måste på wink) och synliga slutrör modell Jula. På tur är nya grillen nya fälgar och en sänkning och pricken över i blir när jag får tag på r-design mätartavlor. Så till våren kommer lite riktiga bilder wink

Låter ju riktigt gött smile Letar med ljus och lykta efter en kjolspoiler med synliga utblås, men det verkar ju vara helt omöjligt. Så får kanske bli Julas slutrör som nödlösning sålänge. I övrigt för mig så blir det montering av nya stötdämpare samt sänkning när allt salt har försvunnit från vägarna. Sen vet jag inte riktigt, men känner jag mig själv rätt så lär det nog bli krom, krom och åter lite mer krom smile

TimDogMannen
21 februari 2014 · 35 Inlägg

haha ja jula får funka tillsvidare, jag vill ju ha direktörslooken på min smile skall vara elegant och sportig om jag får välja...  ps. säg till om du behöver art nr till kromlisterna till dörrarna wink bra mycket billigare att modda dem enligt Midaz tips än att köpa paketet från volvo med nya plåtdelar...

Senast redigerat av TimDogMannen (21 februari 2014)

“Everything is hard before it is easy”
skalman_740
21 februari 2014 · 46 Inlägg

pulchi skrev:

hyrbil skrev:
Det är guld värt! Fattas bara sidospeglar med automatisk avbländning sen är man good to go! big_smile

Finns det nån biltillverkare som erbjuder det? smile

Audi har det iallafall på sin A6a som tillval smile kan säkert ha det på andra modeller med, men är just A6:an jag kollat på så bara den jag vet säkert att den har ^^

dont take your life for granted for one day it all might be over
xeno95
21 februari 2014 · 735 Inlägg

Räcker det att bara byta fjädrar om man vill sänka bilen? smile
Har tänkt köpa 60/40 fjädrar till min men undrar om man också måste ha nya stötdämpare..
Tacksam för svar smile

Volvo S70 "Greyline" (1999)
martinn
21 februari 2014 · 2 624 Inlägg

xeno95 skrev:
Räcker det att bara byta fjädrar om man vill sänka bilen? smile
Har tänkt köpa 60/40 fjädrar till min men undrar om man också måste ha nya stötdämpare..
Tacksam för svar smile

Ja du behöver bara byta fjädrar för att sänka, men passa även på att kolla skicket på stötdämparna då för sänkfjädrar är hårdare och sliter mer på en redan dålig stötdämpare.

Men normalt sett så är det bara och montera fjädrar och köra smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
pulchi
21 februari 2014 · 640 Inlägg

TimDogMannen skrev:
haha ja jula får funka tillsvidare, jag vill ju ha direktörslooken på min smile skall vara elegant och sportig om jag får välja...  ps. säg till om du behöver art nr till kromlisterna till dörrarna wink bra mycket billigare att modda dem enligt Midaz tips än att köpa paketet från volvo med nya plåtdelar...

Har inte riktigt förstått det där med att köpa hela paketet när man kan köpa kromlisterna lösa smile Vill minnas att priset låg någonstans runt 400-600 kronor styck nya på Volvo. Finns även en hel del såna där lister på skroten. Jag köpte hem tre stycken förra sommaren, båda bakdörrarna samt ena framdörren. Men då sitter dom monterade på den här konsollen som sitter på dörren, så man lär ta loss dom. Lyckades utan problem med listerna till bakdörrarna, så dom ligger bara och väntar på montering egentligen. Men den till framdörren va så sjukt lång och hade fler fästpunkter, så fick inte loss den utan att böja den mer än vad den var gjord för big_smile Men funderar på att bara köpa fyra helt nya så man får samma skick på allihopa, ser mer enhetligt ut.

skalman_740 skrev:

pulchi skrev:

hyrbil skrev:
Det är guld värt! Fattas bara sidospeglar med automatisk avbländning sen är man good to go! big_smile

Finns det nån biltillverkare som erbjuder det? smile

Audi har det iallafall på sin A6a som tillval smile kan säkert ha det på andra modeller med, men är just A6:an jag kollat på så bara den jag vet säkert att den har ^^

Intressant smile Vore ju helt kung att ha en sån funktion big_smile

xeno95 skrev:
Räcker det att bara byta fjädrar om man vill sänka bilen? smile
Har tänkt köpa 60/40 fjädrar till min men undrar om man också måste ha nya stötdämpare..
Tacksam för svar smile

Som martinn skriver så kommer sänkfjädrar att slita sönder en dålig stötdämpare rätt så fort. Så det beror på vad för skick stötdämparna är i när man monterar fjädrarna. Största anledningen till att jag plockade hem en uppsättning nya stötdämpare var väl egentligen kampanjpriset big_smile Men sen med tanke på att mina stötdämpare har 25k+ mil under bältet vid det här laget så är det nog inte så dåligt att byta ut dom. Är ju mer eller mindre samma jobb att bara byta fjädrar som det är att byta ut både fjädrar och dämpare, så när man ändå håller på så kan man likagärna passa på om plånboken tillåter smile

skalman_740
22 februari 2014 · 46 Inlägg

skalman_740 skrev:

pulchi skrev:

hyrbil skrev:
Det är guld värt! Fattas bara sidospeglar med automatisk avbländning sen är man good to go! big_smile

Finns det nån biltillverkare som erbjuder det? smile

Audi har det iallafall på sin A6a som tillval smile kan säkert ha det på andra modeller med, men är just A6:an jag kollat på så bara den jag vet säkert att den har ^^

Intressant smile Vore ju helt kung att ha en sån funktion big_smile

kostar 3200 att välja till på Audin så gäller att man vill ha den xD

dont take your life for granted for one day it all might be over
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
5 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Blir ju fin denna! smile

Vet inte om du har beställt fjädrar än men varför inte kolla om Lesjöfors har fjädrar? smile Brukar vara rätt humant pris på dem också! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
pulchi
5 mars 2014 · 640 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Blir ju fin denna! smile

Vet inte om du har beställt fjädrar än men varför inte kolla om Lesjöfors har fjädrar? smile Brukar vara rätt humant pris på dem också! smile

Tackar smile

Har faktiskt inte fått tummen ur och beställt än. Blev en dyr räkningsmånad när bland annat skatten på bilen skulle in smile Så avvaktar nog till nästa lön, är ju bara tre veckor bort smile

Vart beställer man såna fjädrar ifrån? Kan inte hitta ett jota på deras hemsida förutom att dom har fjädrar som sänker 30mm till min bil.

Roder
5 mars 2014 · 29 Inlägg

Hej!
Jag köpte Heico fjädrar.
Var de ända sänkningsfjädrarna som jag fick bekräftat att dem fungerar med Four-C Aktivt Chassi.
Riktigt nöjd med dem.

Volvo XC90 D5 "R-Design" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang