Frågor ang. biltrailer

Rookztr
15 maj 2013 · 22 Inlägg

Hej

Funderar på att dra hem ett vrak till 245a bara för motorn, men blir verkligen inte klok på vad jag får dra osv.

Lite info om bilen jag planerar att dra med:
Skattevikt, kg: 1340
Tjänstevikt, kg: 1340
Totalvikt, kg: 1780
Ursprunglig totaltvikt, kg: 1780
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1720
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2470
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 440
Kopplingsanordning : KULA

Info från en 245a samma årsmodell samt motor:
Skattevikt, kg: 1440
Tjänstevikt, kg: 1440
Totalvikt, kg: 1850
Ursprunglig totaltvikt, kg: 1850

Jag har B kort utfärdat November 2011, och räknar såhär:
Jag får max dra 1720 med mitt kort, så med en trailer som väger max 340kg får jag då dra en 245a som väger 1440kg.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Och 245an saknar en del delar och kanske är lättare, påverkar detta något?

Senast redigerat av Rookztr (15 maj 2013)

rilleracer
15 maj 2013 · 29 Inlägg

Vad är totalvikten på släpet du tänkt dra med? Släpets totatalvikt (släp+last) få inte överstiga bilens tjänstevikt. Sammanlagt får inte hela ekipaget överstiga 3500kg.

Rookztr
15 maj 2013 · 22 Inlägg

rilleracer skrev:
Vad är totalvikten på släpet du tänkt dra med? Släpets totatalvikt (släp+last) få inte överstiga bilens tjänstevikt. Sammanlagt får inte hela ekipaget överstiga 3500kg.

Har inte hittat något släp ännu.
Men om totalvikten på släpet inte får överskrida bilens tjänstevikt som i detta fall är 1340kg, så får jag väl iallafall inte dra en bil som väger 1440kg?

rilleracer
15 maj 2013 · 29 Inlägg

Helt riktigt, det får du inte. Få någon med BE-kort att hjälpa dig istället.

Rookztr
15 maj 2013 · 22 Inlägg

rilleracer skrev:
Helt riktigt, det får du inte. Få någon med BE-kort att hjälpa dig istället.

Hur förändrar BE-kort saken? och hur är det med dessa ändringar som trädde i kraft i år?
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

Low
15 maj 2013 · 3 317 Inlägg

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx




Där kan du ränka om du får eller inte, du behöver endast reg nummer av bilen och släppan.

Melin Trafikledare
15 maj 2013 · 563 Inlägg

Den bilen du planerar att dra med får så vitt jag kan se bara dra 1500 kg. Alltså duger den inte till det du tänkt.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
myran Foto/Bilnörd
15 maj 2013 · 1 541 Inlägg

Max släpvagnsvikt, kg: 1500   <-- Dvs din dragbil får bara dra 1500kg så det blir svårt.

Den där jävla raden "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" kan man inte lita på då den bara räknar 3500kg - bilens tjänstevikt. Den tar inte hänsyn till vad bilen faktiskt får dra.

I övrigt när jag räknat runt verkar det extremt svårt om inte omöjligt att dra en bil som väger över 1100-1200kg på B-körkort om man inte hittar en trailer som väger 0kg hmm

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Caffe
15 maj 2013 · 1 436 Inlägg

rilleracer skrev:
Vad är totalvikten på släpet du tänkt dra med? Släpets totatalvikt (släp+last) få inte överstiga bilens tjänstevikt. Sammanlagt får inte hela ekipaget överstiga 3500kg.

Blir kvarsittning för dig. Nya regler 2013. *slår med lärarlinjalen*

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Rookztr
15 maj 2013 · 22 Inlägg

myran skrev:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500   <-- Dvs din dragbil får bara dra 1500kg så det blir svårt.

Den där jävla raden "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" kan man inte lita på då den bara räknar 3500kg - bilens tjänstevikt. Den tar inte hänsyn till vad bilen faktiskt får dra.

I övrigt när jag räknat runt verkar det extremt svårt om inte omöjligt att dra en bil som väger över 1100-1200kg på B-körkort om man inte hittar en trailer som väger 0kg hmm

Så kärrans vikt+lasten får inte överskrida 1500kg?
Borde ju gå om jag hittar en kärra som väger max 60kg wink

Nej men lite kryptiskt skiten är, tack och bock för all hjälp, får väl plocka motorn på plats hmm

Senast redigerat av Rookztr (15 maj 2013)

Caffe
15 maj 2013 · 1 436 Inlägg

Rookztr skrev:

myran skrev:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500   <-- Dvs din dragbil får bara dra 1500kg så det blir svårt.

Den där jävla raden "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" kan man inte lita på då den bara räknar 3500kg - bilens tjänstevikt. Den tar inte hänsyn till vad bilen faktiskt får dra.

I övrigt när jag räknat runt verkar det extremt svårt om inte omöjligt att dra en bil som väger över 1100-1200kg på B-körkort om man inte hittar en trailer som väger 0kg hmm

Så kärrans vikt+lasten får inte överskrida 1500kg?
Borde ju gå om jag hittar en kärra som väger max 60kg wink

Nej men lite kryptiskt skiten är, tack och bock för all hjälp, får väl plocka motorn på plats hmm

Ja, tittade på blocket och 1500kg-kärrorna jag tittade på vägde typ 500-kg vilket betyder att du måste lätta bilen 440kg typ. 70kg kan du ju räkna bort direkt för föraren, 50-70kg till om tanken är tom, men du måste ändå ner 300kg till...

Ska jag vara ärlig hade jag skaffat en 1500kg-kärra, tömt volvon på sånt som är lätt att plocka, dvs allt löst, eventuellt vätskor om ni ändå ska riva bilen sedan och kört med lite överlass. Visst är det en chansning men jag hade tagit den och hoppats på det bästa... Vilket är olagligt och jag uppmanar ingen att göra så men jag hade nog gjort så ändå eftersom det rör sig om så få kilo. Har du dessutom utgått från tjänstevikt, räknat bort förare, reservhjul, oljor och bränsle, ev däck och kan visa polisen att ni räknat på det och borde komma ner i laglig vikt så kan man ju kanske komma undan för att man kan visa att man räknat på det och förhoppningsvis orkar inte polisen dra med dig till en våg...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Rookztr
15 maj 2013 · 22 Inlägg

Caffe skrev:

Rookztr skrev:

myran skrev:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500   <-- Dvs din dragbil får bara dra 1500kg så det blir svårt.

Den där jävla raden "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" kan man inte lita på då den bara räknar 3500kg - bilens tjänstevikt. Den tar inte hänsyn till vad bilen faktiskt får dra.

I övrigt när jag räknat runt verkar det extremt svårt om inte omöjligt att dra en bil som väger över 1100-1200kg på B-körkort om man inte hittar en trailer som väger 0kg hmm

Så kärrans vikt+lasten får inte överskrida 1500kg?
Borde ju gå om jag hittar en kärra som väger max 60kg wink

Nej men lite kryptiskt skiten är, tack och bock för all hjälp, får väl plocka motorn på plats hmm

Ja, tittade på blocket och 1500kg-kärrorna jag tittade på vägde typ 500-kg vilket betyder att du måste lätta bilen 440kg typ. 70kg kan du ju räkna bort direkt för föraren, 50-70kg till om tanken är tom, men du måste ändå ner 300kg till...

Ska jag vara ärlig hade jag skaffat en 1500kg-kärra, tömt volvon på sånt som är lätt att plocka, dvs allt löst, eventuellt vätskor om ni ändå ska riva bilen sedan och kört med lite överlass. Visst är det en chansning men jag hade tagit den och hoppats på det bästa... Vilket är olagligt och jag uppmanar ingen att göra så men jag hade nog gjort så ändå eftersom det rör sig om så få kilo. Har du dessutom utgått från tjänstevikt, räknat bort förare, reservhjul, oljor och bränsle, ev däck och kan visa polisen att ni räknat på det och borde komma ner i laglig vikt så kan man ju kanske komma undan för att man kan visa att man räknat på det och förhoppningsvis orkar inte polisen dra med dig till en våg...

Och vad skulle straffet bli om jag blev tagen med 'lite' överlass?
Tänk på att jag fortfarande har körkortet på prov smile

it_mutt Avstängd
15 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Rookztr skrev:

Caffe skrev:

Rookztr skrev:

Så kärrans vikt+lasten får inte överskrida 1500kg?
Borde ju gå om jag hittar en kärra som väger max 60kg wink

Nej men lite kryptiskt skiten är, tack och bock för all hjälp, får väl plocka motorn på plats hmm

Ja, tittade på blocket och 1500kg-kärrorna jag tittade på vägde typ 500-kg vilket betyder att du måste lätta bilen 440kg typ. 70kg kan du ju räkna bort direkt för föraren, 50-70kg till om tanken är tom, men du måste ändå ner 300kg till...

Ska jag vara ärlig hade jag skaffat en 1500kg-kärra, tömt volvon på sånt som är lätt att plocka, dvs allt löst, eventuellt vätskor om ni ändå ska riva bilen sedan och kört med lite överlass. Visst är det en chansning men jag hade tagit den och hoppats på det bästa... Vilket är olagligt och jag uppmanar ingen att göra så men jag hade nog gjort så ändå eftersom det rör sig om så få kilo. Har du dessutom utgått från tjänstevikt, räknat bort förare, reservhjul, oljor och bränsle, ev däck och kan visa polisen att ni räknat på det och borde komma ner i laglig vikt så kan man ju kanske komma undan för att man kan visa att man räknat på det och förhoppningsvis orkar inte polisen dra med dig till en våg...

Och vad skulle straffet bli om jag blev tagen med 'lite' överlass?
Tänk på att jag fortfarande har körkortet på prov smile

Jag vill ha för mig, så jag tänker inte svära på det, att det är som såhär;

Du drar mer än vad du får; olovlig körning

Du lastar mer än vad du får på släpet (men drar ändå mindre än vad som är max dvs; överlast på släpet, men inte "överlast på kroken"): böter (i varierande grad beroende på hur mycket)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
744GLT
15 maj 2013 · 809 Inlägg

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

it_mutt Avstängd
15 maj 2013 · 10 388 Inlägg

744GLT skrev:
Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

Påpekades redan i 4e svaret (5e inlägget)

För att röra till det ännu lite mer;

Om bilens totalvikt + släpets totalvikt inte överstiger 3500kg, får du dessutom räkna bruttovikt på släpet.

TS kan alltså hänga på ett släp med en totalvikt på 1720kg, men får då givetvis inte lasta det så att bruttovikten blir över 1500kg, då kroken inte är godkänd för mer än så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rookztr
6 juni 2013 · 22 Inlägg

Hej alla glada, kom och tänka på något annat.
Går det att besiktiga upp kroken så jag får dra 1700kg?
Kommer fortfarande under 3500kg på ekipaget då smile

Om inte så har jag nog en annan dragbil,

Skattevikt, kg: 3300
Tjänstevikt, kg: 1960
Totalvikt, kg: 3300
Ursprunglig totaltvikt, kg: 3300
Max släpvagnsvikt, kg: 2300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 950

Denna får då lasta 2300kg på kroken, men jag får bara dra 950kg om jag inte har C kort?
Så ultimata dragbilen ska vara lätt med en krok som får lasta ca 2300kg?
Och vad avgör hur mycket kroken får dra? bilen, kroken eller installation?

Senast redigerat av Rookztr (6 juni 2013)

it_mutt Avstängd
6 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Det är tillverkaren som sätter "stopp" för vad du får dra. Och kroken.

Men, det finns ex.vis krokar som är godkända för över 2 ton till Audi A4 (b7), men, Audi har satt stopp tidigare än så. Så, det är en kombination.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rookztr
6 juni 2013 · 22 Inlägg

it_mutt skrev:
Det är tillverkaren som sätter "stopp" för vad du får dra. Och kroken.

Men, det finns ex.vis krokar som är godkända för över 2 ton till Audi A4 (b7), men, Audi har satt stopp tidigare än så. Så, det är en kombination.

Ok, så då är 244an utesluten.
Men efter mycket Googlande så tror jag att jag fattar.

Körkortsbehörigheten BE ger rätt att köra personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg och en eller flera släpvagnar kopplat till sådan bil, förutsatt att släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

Så jag får alltså köra en bil med totalvikt på högst 3500kg, sedan även hänga på ett släp med samma totalvikt?
Förutsett att kroken får dra så mycket? Ekipaget(bil+släp) får alltså överskrida 3500kg?

Så bilen jag nämnde i senaste inlägget(Renault Master) får dra det mesta om jag har BE behörighet?

Senast redigerat av Rookztr (6 juni 2013)

Hamilton
6 juni 2013 · 8 865 Inlägg

Du får ALDRIG dra mer än vad MAX släpvagnsvikten i registreringsbeviset säger!
I ett inlägg skriver du  Max släpvagnsvikt, kg: 2300 och det är det som gäller oavsett vad det står på körkortet.

Fattar inte att det här med körkort och släp ska vara ett så stort problem, då allt står i regbeviset.....

Fotograf på tierpidag.se
Rookztr
6 juni 2013 · 22 Inlägg

Hamilton skrev:
Du får ALDRIG dra mer än vad MAX släpvagnsvikten i registreringsbeviset säger!
I ett inlägg skriver du  Max släpvagnsvikt, kg: 2300 och det är det som gäller oavsett vad det står på körkortet.

Fattar inte att det här med körkort och släp ska vara ett så stort problem, då allt står i regbeviset.....

Nu har jag dock inte papperet i handen, men på Transportstyrelsen så står bara följande:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 950

Vart kommer BE-behörighet in i bilden? Hur mycket får jag dra med BE kort? då detta inte står på hemsidan.
Men ska kolla papperna på bilen i morgon.

Men det du säger verkar ju inte rätt heller.
Som jag sa så får bilen dra max 2300kg, men jag får väl inte dra det på ett B kort? utan måste då ha BE?

Senast redigerat av Rookztr (6 juni 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang