Turbo Camaro-71

Gör en projekt tråd om byggnationen av nya turbo motorn efter raset på Orsa Speedweekend2013
  • 44 Följare
  • 16 870 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 juni 2013
Edward1
18 maj 2013 · 32 Inlägg

Gör en tråd av nya motor bygget efter raset på Orsa Speedweekend.

tommyhjortasen
18 maj 2013 · 1 049 Inlägg

Kommer att följas. Har själv ägt en 70,5 camaro.

misbehave
18 maj 2013 · 569 Inlägg

Lägger en prem - turbo-V8 kan man ju inte se för mycket av!

Pontiac Grand Prix -70 med Cadillac 500 V8, bygge från grunden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234001
Audi A4 Avant 1.8TSQ -99 (B5) - bruksbilsförfining som gått överstyr!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274253
Edward1
18 maj 2013 · 32 Inlägg

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-74bf5666c23367a257ed6ef9e29dfa40.jpg

Gamla skjutna motorn fortfarande hängande i bilen. Plockade vid återkomsten från Orsa av ena toppen och konstaterade faktumet med separerade kolven och spräckta blocket.

Dags o lyfta ur den och flytta över vattenpump o generator till nya puffran!

Edward1
18 maj 2013 · 32 Inlägg

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-b1dcd6285257560a99cb88ece0c93a98.jpg

Ny målat block i härlig cheva orange. River maskning. Rullvipporna kom till slut till nytta efter att legat flera år på hyllan. Utväxling 1:1,5. Jag köpte dom med planen att montera dom på gamla motorn men beslutade mig för att inte pilla med nått som funkar:) Den hängde som sagt med i 17år varav 4år med turbo....

Även blocket för nya bygget har legat länge i gömmorna och kom till slut till användning.

Ska bli sjukt kul o se hur den nya kommer fungera. Målet är att förbättra hållbarheten och lyfta prestandan ett snäpp högre.

Edward1
19 maj 2013 · 32 Inlägg

misbehave skrev:
Lägger en prem - turbo-V8 kan man ju inte se för mycket av!

Efter 4år med turbo V8 finns det inget annat.

Edward1
19 maj 2013 · 32 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Kommer att följas. Har själv ägt en 70,5 camaro.

Tja

Jag har haft den i 17år. 70,5 är inte fel.

Vad hade du för maskin??

DieLuftWaffe
19 maj 2013 · 647 Inlägg

Kommer lätt följas! smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Edward1
20 maj 2013 · 32 Inlägg

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-96b411a733d48efb5406d97d9caa34b4.jpg

Blev lite gjort idag i alla fall. Vattenpump, generator och styrservo pump samt höger grenrör demonterat på rasmotorn.....

Edward1
20 maj 2013 · 32 Inlägg

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-fd64ce114cc1ee834e3e349072bff378.jpg

Alu vattenpumpen tvättad. Lagring känns ok. Den lägger vi i återvinningshögen till nya......

DieLuftWaffe
20 maj 2013 · 647 Inlägg

Härligt att det går framåt smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
tommyhjortasen
21 maj 2013 · 1 049 Inlägg

Edward1 skrev:

tommyhjortasen skrev:
Kommer att följas. Har själv ägt en 70,5 camaro.

Tja

Jag har haft den i 17år. 70,5 är inte fel.

Vad hade du för maskin??

LT1 350 borrad 0.30. (Motor byggd av Avalon racing, Camaro cup motor)
4 petad M22.
Bak 12 bultat med 4.10.

Senast redigerat av tommyhjortasen (21 maj 2013)

Lycan
21 maj 2013 · 262 Inlägg

Det här ska följas, är ljusår från att börja riva med min motor men här kan man säkert få lite tips tills det är dags. Har oxå gått och grunnat på turboladdning men inte bestämt mig ännu vilken väg jag ska ta. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Edward1
22 maj 2013 · 32 Inlägg

tommyhjortasen skrev:

Edward1 skrev:

tommyhjortasen skrev:
Kommer att följas. Har själv ägt en 70,5 camaro.

Tja

Jag har haft den i 17år. 70,5 är inte fel.

Vad hade du för maskin??

LT1 350 borrad 0.30. (Motor byggd av Avalon racing, Camaro cup motor)
4 petad M22.
Bak 12 bultat med 4.10.

Låter inte fel. Manuell låda o rapp smallblock. I corvetten åker jag nått liknande men inte lika vass motor. Ljudet med manuell är jäkligt ballt.

Edward1
22 maj 2013 · 32 Inlägg

Lycan skrev:
Det här ska följas, är ljusår från att börja riva med min motor men här kan man säkert få lite tips tills det är dags. Har oxå gått och grunnat på turboladdning men inte bestämt mig ännu vilken väg jag ska ta. smile

Turbo öppnar nya dörrar framförallt om man åker med insprutning. Första åren åkte jag med mera ljud dämpning och många trodde att jag åkte standard TPI. Polarna klagade på att däck skriket överröstade avgasljudet. Med japs dämparna har det blivit mera V8 ljud.
Ska bli kul o höra hur nya puffran kommer låta smile

Edward1
22 maj 2013 · 32 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Kommer lätt följas! smile

Kul med fler intresserade!

zemet
22 maj 2013 · 4 064 Inlägg

Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)

Vad har du för effektmål med denna motorn?

Funderat på att stoppa in manuell låda istället?smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Edward1
22 maj 2013 · 32 Inlägg

zemet skrev:
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)

Vad har du för effektmål med denna motorn?

Funderat på att stoppa in manuell låda istället?smile

Effekt? Tja vem vet?big_smile körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.

Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/

Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.

zemet
23 maj 2013 · 4 064 Inlägg

Edward1 skrev:

zemet skrev:
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)

Vad har du för effektmål med denna motorn?

Funderat på att stoppa in manuell låda istället?smile

Effekt? Tja vem vet?big_smile körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.

Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/

Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.

Haha det kan inte vara många som har en bruksbil med över 400 hk, och ännu färre som har en 40+ år gammal bil som bruksbil:)


Ja då förstår jag att du inte vill ha manuell:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Lowmotion fläskpannkaka
23 maj 2013 · 856 Inlägg

Grym bil! :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang