3572
Sök

Stereon bränd, orsak? [Problem löst]

204 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Hejsan gott folk!

Det hela började med att jorden till steget till framsystemet i bilen lossnade, så jag bad en polare att koppla in jorden igen vilket resulterade i att han inte fick in alla kardeler i anslutningen till steget. Och för att lösa detta klippte han av rätt många kardeler så det kanske var 7-8 kvar :p Efter detta funkade musiken som den skulle igen, men när jag startade bilen efter 15 minuter var det ett sju helvetes generatorvin... (med bilen avstängd fungerade det utan problem) Så jag började kolla jordpunkter och lågnivåkablar osvosv utan att hitta något men när jag bytte stereo så funkade det prima igen. Så jag antar att stereon är bränd?

Kan det ha med att göra att steget valde att jorda via lågnivån tillbaka till stereon istället för det tänkte jordkabeln? Vad går sönder i stereon?
Går det att laga själv?
Vad kostar det att reparera?

Sökord: generatorvin reparera signaljord brunnen signaljord bilen på blabla osvosv

/Eatorb
Senast redigerat av eatorb (19 maj 2013)

14 379 Inlägg
19 maj 2013
eatorb skrev:
Hejsan gott folk!

Det hela började med att jorden till steget till framsystemet i bilen lossnade, så jag bad en polare att koppla in jorden igen vilket resulterade i att han inte fick in alla kardeler i anslutningen till steget. Och för att lösa detta klippte han av rätt många kardeler så det kanske var 7-8 kvar :p Efter detta funkade musiken som den skulle igen, men när jag startade bilen efter 15 minuter var det ett sju helvetes generatorvin... (med bilen avstängd fungerade det utan problem) Så jag började kolla jordpunkter och lågnivåkablar osvosv utan att hitta något men när jag bytte stereo så funkade det prima igen. Så jag antar att stereon är bränd?

Kan det ha med att göra att steget valde att jorda via lågnivån tillbaka till stereon istället för det tänkte jordkabeln? Vad går sönder i stereon?
Går det att laga själv?

/Eatorb

Menar du allvar med denna fråga???

/Benny

5 153 Inlägg
19 maj 2013
Lossad jordkabel med sakerna igång brukar kunna leda till bränd signaljord. Går att ful laga genom att jorda yttre delen på lågnivåkabeln och sedan till plåtramen på stereon. Sen se till att jorden sitter ordentligt i steget osv. Googla på reparera signaljord så hittar du en del info smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 024 Inlägg
19 maj 2013
eatorb skrev:
Det hela började med att jorden till steget till framsystemet i bilen lossnade

/Eatorb

Bara en dum fråga.....hur fan kunde detta hända??? En korrekt monterad kabel ska inte kunna lossna. Dags att gå över samtliga kablar innan nåt allvarligare händer?

Och ja, det är troligen bränd signaljord, lätt fixat om man kan hantera lödning på kretskort.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

5 198 Inlägg
19 maj 2013
Ta aldrig bort kardelar.. de sitter där av nån anledning..

204 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
eatorb skrev:
Hejsan gott folk!

Går det att laga själv?

/Eatorb

Menar du allvar med denna fråga???

/Benny

Tänkte ifall tex brl kunde reparera för en billig peng

Edit: Kostade 3cm lödtenn, 2-3cm kabel, en kabelsko, slitage på en skruvmejsel, 1liter cola och 15 minuter så du behöver inte vara så otrevlig..

204 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Lossad jordkabel med sakerna igång brukar kunna leda till bränd signaljord. Går att ful laga genom att jorda yttre delen på lågnivåkabeln och sedan till plåtramen på stereon. Sen se till att jorden sitter ordentligt i steget osv. Googla på reparera signaljord så hittar du en del info smile

Okej, får kolla upp det! smile

204 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
eatorb skrev:
Det hela började med att jorden till steget till framsystemet i bilen lossnade

/Eatorb

Bara en dum fråga.....hur fan kunde detta hända??? En korrekt monterad kabel ska inte kunna lossna. Dags att gå över samtliga kablar innan nåt allvarligare händer?

Och ja, det är troligen bränd signaljord, lätt fixat om man kan hantera lödning på kretskort.

Är ett halv provisoriskt Denver steg (det borde förklara en hel del) och dessa har jävligt dålig konstruktion på ingångarna smile Löda kretskort har jag inga problem med, bara öppna så ser man eller?

204 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
gamlingen skrev:

Läs igen..

5 198 Inlägg
19 maj 2013
eatorb skrev:
gamlingen skrev:

Läs igen..

*så jag bad en polare att koppla in jorden igen vilket resulterade i att han inte fick in alla kardeler i anslutningen till steget. Och för att lösa detta klippte han av rätt många kardeler så det kanske var 7-8 kvar*

Så ja ? Det finns ett spec antal för att ? och tar man bort ett större antal, så vad händer ?

204 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
gamlingen skrev:
eatorb skrev:
gamlingen skrev:

Läs igen..

*så jag bad en polare att koppla in jorden igen vilket resulterade i att han inte fick in alla kardeler i anslutningen till steget. Och för att lösa detta klippte han av rätt många kardeler så det kanske var 7-8 kvar*

Så ja ? Det finns ett spec antal för att ? och tar man bort ett större antal, så vad händer ?

Okej, det är lite fel formulerat. Jag menade att jag inte var med vid tillfället då han klippte kardelerna, jag hade aldrig gjort på det viset..

204 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151573/151573-1e8f71af9fdda599bf2739b127a65050.jpg

Då var problemet fixat, som några ovanför har svarat så var signaljorden bränd. Jag skruvade först isär stereon och kollade så att det inte var bränt någonstans och det var det inte. Sedan lödde jag som på bild en kabel som jordade lågnivå utgången med stereoramen, och frågade mig inte varför jag gjorde som jag gjorde, det bara blev så smile

Edit: Tänk på att inte värme för mycket med lödkolven då plasten smälter och blir mindre vilket medför att det blir ett helvete att få in lågnivåkabeln smile

//Eatorb

Sök