Framhjulsdrift 270 hk 440 nm men spinner inte alls?

aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

Tja, jag undrar ifall någon kunnig vet vad som är orsaken till att min bil inte spinner tex när jag startar från 10km/h och drar ut på hela ettan till redline men ändå spinner bilen inte? Kan det vara för stora fälgarna? Kan det vara så att jag fått steg1 (240hk, 350nm) istället för steg2 (270, 440nm)?

Tack på förhand!

Crxkoffe
20 maj 2013 · 847 Inlägg

Tja! , samma med min bil när jag bytte till 17" går typ inte o spinna tongue , de borde ju gå lättare om du byter till ett par 15" men jag kan tyvärr inte svara på varför, min spinner inte om ja gasar fullt på 1an från 10km/h , har du kollat så det är rätt chip i då?

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
felek
20 maj 2013 · 175 Inlägg

awd?

Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

Jag kan inte så speciellt mkt om bilar men jag tror nog det är fälgarna tongue Det enda jag kan nog göra är bänka den? Vtech är ett stort företag tror inte de lurar folk men man kan ju inte veta ifall man fått steg 1 eller steg 2 hmm Det står på filen att det är steg 2 men hur ska man veta det tongue

aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

felek skrev:
awd?

Nej det är framhjulsdrift

Marlboroman
20 maj 2013 · 8 234 Inlägg

Rullande start med stora hjul kräver mycket vridmoment snabbt om du vill få det att spinna. Sen är det ju inte säkert att du hinner få upp fullt laddtryck och så på ettan. Sen kan det dessutom finnas begränsningar i mjukvaran som jobbar emot.

Sen gäller det ju att man har slagit av alla former av antispinnsystem också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
DKn
20 maj 2013 · 535 Inlägg

Tror de är för lite power till dessa hjul. Har själv dem fälgarna med 245 sulor och från original fälgarna märktes det en riktigt stor förändring.  Mycket mycket slöare.
Men varför vill du spinna med framhjulsdrift?

aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

Marlboroman skrev:
Rullande start med stora hjul kräver mycket vridmoment snabbt om du vill få det att spinna. Sen är det ju inte säkert att du hinner få upp fullt laddtryck och så på ettan. Sen kan det dessutom finnas begränsningar i mjukvaran som jobbar emot.

Sen gäller det ju att man har slagit av alla former av antispinnsystem också.

ESP/antispinn är alltid avstängt när jag ska köra "hårt". Jaha så det kan finnas massa anledningar till att den inte spinner. Men tror du att det är stor skillnad på 20 tum jag har på nu och 18 tum?

aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

DKn skrev:
Tror de är för lite power till dessa hjul. Har själv dem fälgarna med 245 sulor och från original fälgarna märktes det en riktigt stor förändring.  Mycket mycket slöare.
Men varför vill du spinna med framhjulsdrift?

Jag vill inte spinna jag gillar grepp men tycker det är konstigt att den inte gör det med 440nm.. Borde jag kanske ha 18? 19tum?

Down_
20 maj 2013 · 145 Inlägg

För lite prestanda <-> för bra grepp i däcken

Testa blöt kullersten i uppförsbacke med dragen handbroms? wink

Volkswagen Caddy "W-Design" (2012)
Marlboroman
20 maj 2013 · 8 234 Inlägg

aneel skrev:

Marlboroman skrev:
Rullande start med stora hjul kräver mycket vridmoment snabbt om du vill få det att spinna. Sen är det ju inte säkert att du hinner få upp fullt laddtryck och så på ettan. Sen kan det dessutom finnas begränsningar i mjukvaran som jobbar emot.

Sen gäller det ju att man har slagit av alla former av antispinnsystem också.

ESP/antispinn är alltid avstängt när jag ska köra "hårt". Jaha så det kan finnas massa anledningar till att den inte spinner. Men tror du att det är stor skillnad på 20 tum jag har på nu och 18 tum?

Svaret på det varierar kraftigt beroende på exakt vilka fälgar, vilka däck och vilken storlek du byter till.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
20 maj 2013 · 26 167 Inlägg

Lägg i backen. Backa. Fortfarande backandes, lägg i ettan, gasa och dumpa kopplingen.
Då bör det spinna. Men det kanske inte är rekommenderat..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DKn
20 maj 2013 · 535 Inlägg

aneel skrev:

DKn skrev:
Tror de är för lite power till dessa hjul. Har själv dem fälgarna med 245 sulor och från original fälgarna märktes det en riktigt stor förändring.  Mycket mycket slöare.
Men varför vill du spinna med framhjulsdrift?

Jag vill inte spinna jag gillar grepp men tycker det är konstigt att den inte gör det med 440nm.. Borde jag kanske ha 18? 19tum?

Testa att dumpa kopplingen på fullt varv då lär det allt spinna. Tror jag inte du skall behöva gå ner i storlek på fälgarna. Tror ja läste att du hade 235/30/20 rätta mig gärna. Kan vara värt led smalare däck. Såg att du ska sänka den. De har ja precis gjort och de skrapar i hjulen hela tiden dock har ja 245/35/20 men ska byta till 225/30/20. Kan nog vara lättare att spinna med. Hoppas de inte blev för rörigt nu.

aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

Mack skrev:
Lägg i backen. Backa. Fortfarande backandes, lägg i ettan, gasa och dumpa kopplingen.
Då bör det spinna. Men det kanske inte är rekommenderat..

hahaha ne jag skiter nog i det. Ifall jag tröttnar på prestandan jag har idag får jag nog byta till mindre hjul eller till annan bil smile

Crxkoffe
20 maj 2013 · 847 Inlägg

Köp honda wink

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

DKn skrev:

aneel skrev:

DKn skrev:
Tror de är för lite power till dessa hjul. Har själv dem fälgarna med 245 sulor och från original fälgarna märktes det en riktigt stor förändring.  Mycket mycket slöare.
Men varför vill du spinna med framhjulsdrift?

Jag vill inte spinna jag gillar grepp men tycker det är konstigt att den inte gör det med 440nm.. Borde jag kanske ha 18? 19tum?

Testa att dumpa kopplingen på fullt varv då lär det allt spinna. Tror jag inte du skall behöva gå ner i storlek på fälgarna. Tror ja läste att du hade 235/30/20 rätta mig gärna. Kan vara värt led smalare däck. Såg att du ska sänka den. De har ja precis gjort och de skrapar i hjulen hela tiden dock har ja 245/35/20 men ska byta till 225/30/20. Kan nog vara lättare att spinna med. Hoppas de inte blev för rörigt nu.

Jaha då får jag nog ta först slut på dessa däcken innan jag byter däck. Kanske byter jag till 225/30/20 som du smile Men jag har 9 tum breda fälgar kommer det gå att sätta dit 225?

aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

Crxkoffe skrev:
Köp honda wink

Honda är riktigt bra bilar men nästa bil får nog bli en V8, V10a på 400-500 hk smile

Crxkoffe
20 maj 2013 · 847 Inlägg

aneel skrev:

DKn skrev:

aneel skrev:

Jag vill inte spinna jag gillar grepp men tycker det är konstigt att den inte gör det med 440nm.. Borde jag kanske ha 18? 19tum?

Testa att dumpa kopplingen på fullt varv då lär det allt spinna. Tror jag inte du skall behöva gå ner i storlek på fälgarna. Tror ja läste att du hade 235/30/20 rätta mig gärna. Kan vara värt led smalare däck. Såg att du ska sänka den. De har ja precis gjort och de skrapar i hjulen hela tiden dock har ja 245/35/20 men ska byta till 225/30/20. Kan nog vara lättare att spinna med. Hoppas de inte blev för rörigt nu.

Jaha då får jag nog ta först slut på dessa däcken innan jag byter däck. Kanske byter jag till 225/30/20 som du smile Men jag har 9 tum breda fälgar kommer det gå att sätta dit 225?

bara att mäta på ett ungefär, 1" är 2,5cm smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
DKn
20 maj 2013 · 535 Inlägg

aneel skrev:

DKn skrev:

aneel skrev:

Jag vill inte spinna jag gillar grepp men tycker det är konstigt att den inte gör det med 440nm.. Borde jag kanske ha 18? 19tum?

Testa att dumpa kopplingen på fullt varv då lär det allt spinna. Tror jag inte du skall behöva gå ner i storlek på fälgarna. Tror ja läste att du hade 235/30/20 rätta mig gärna. Kan vara värt led smalare däck. Såg att du ska sänka den. De har ja precis gjort och de skrapar i hjulen hela tiden dock har ja 245/35/20 men ska byta till 225/30/20. Kan nog vara lättare att spinna med. Hoppas de inte blev för rörigt nu.

Jaha då får jag nog ta först slut på dessa däcken innan jag byter däck. Kanske byter jag till 225/30/20 som du smile Men jag har 9 tum breda fälgar kommer det gå att sätta dit 225?

Har exakt samma fälgar. Kommer nog bli lite strech bara. Men de e bra då kan man sänka den lite extra utan skrap;)

aneel
20 maj 2013 · 117 Inlägg

DKn skrev:

aneel skrev:

DKn skrev:

Testa att dumpa kopplingen på fullt varv då lär det allt spinna. Tror jag inte du skall behöva gå ner i storlek på fälgarna. Tror ja läste att du hade 235/30/20 rätta mig gärna. Kan vara värt led smalare däck. Såg att du ska sänka den. De har ja precis gjort och de skrapar i hjulen hela tiden dock har ja 245/35/20 men ska byta till 225/30/20. Kan nog vara lättare att spinna med. Hoppas de inte blev för rörigt nu.

Jaha då får jag nog ta först slut på dessa däcken innan jag byter däck. Kanske byter jag till 225/30/20 som du smile Men jag har 9 tum breda fälgar kommer det gå att sätta dit 225?

Har exakt samma fälgar. Kommer nog bli lite strech bara. Men de e bra då kan man sänka den lite extra utan skrap;)

Jaha så man ska nog satsa på 225 smile Kommer bilen accelerera bättre me 225 än 245 då eller? sry för så många frågor big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang