Henkix skrev:
vet inte om det gör så mycket om det är olika storlekar på knutkorsen. när jag var på mekonomen så undrade dom vilken storlek jag ville ha på dom o enligt dom så spelade det tydligen inte någon roll vilken storlek det va? men men inget jag är säker på.
tänk på att försöka skölja ur balken där all sand förmodligen kommit in när du blästrat. glömmer man det så suger sanden åt sej fukt inne i balken o då rostar den upp inifrån.
Okej, läste på biltemas hemsida och dem påstår att det stora ska sitta fram Ajja monterar det som dem vill så får vi lita på Biltema, vilket inte alls känns bra
Yes, har damsugat och blåst med tryckluft för att få ut sand. Är dock inte jätteglad över att skölja med vatten då vatten + metall = rost Men man kanske kan torka balken på något sätt?
Chrisehhh skrev:
Trevligt med en stor update!
Trevligt att du tycker det!
Martin77 skrev:
Blir ju riktigt fint!
Snart dags för motorn att komma tillbaka i då..
Såg att det fanns några fler posts ang olja. Var inte så orolig att välja fel - finns ju lika många olika uppfattningar om vad som är bäst som användare på internet ;-)
Så länge klassningen säger att oljan är bra så är den det också - sen kan det mycket väl vara så att Shell är bättre än Castrol eller tvärtom - svårt att syna. Hur många B230 känner du till som skurit pga dålig oljekvalitet? Jag vet ingen och då hade så gott som alla polare 240/740/940 när man var 18..
Var mekaniker åt Försvaret och jobbade med service av stora elverk för typ 10 år sedan, stora rackare med 1 Megawatts effekt - var ganska stora oljevolymer så det var väldigt dyrt att byta på intervall. Man skickade istället oljan på analys och fick svar om den behövde bytas, fick även indikation på lagerslitage mm. Kräver dock att man kör på samma olja hela tiden. Vissa motorer anpassas med spårämnen i lager och annat för att kunna ge mer info vid analys, tydligen vanligt bland militären och typ lok, marinmotorer och liknande. Om man tog 2 identiska bilar typ nya Volvo 740 :-) och kör samma körcykel och mil och skickar oljan på analys stup i kvarten så kan man ju få svar på vilken olja som är bäst - Shell eller Castrol... :-)
Tror I-boken säger API SG eller högre och har en tabell med vilken viskositet som är lämplig beroende på omgivningens temperatur. 0W-40 oljan som nämndes är ju riktigt bra när det är riktigt kallt(och annars också), men vet inte hur ofta du kör mellan Kiruna och Murmansk på vintern? Man klarar sig galant på 5W och du lär inte få tag på en olja som har sämre klassning än SG idag.
Jag hade som tidigare sagt kört på en helsyntet 5W/40 med klassning API SL eller högre och beställt den från Tyskland för att spara en slant - samt skitit i märket och tittat på klassningen..
Tänkte på din lack, hade en polare som hade en 740 GL -1990 för några år sen och den såg ut ungefär som din, blekt rejält.. Men efter några poleringar var den riktigt fin - vore ju kul om din bil skulle få ha kvar originallacken. Såklart vad jag tycker, andra kanske hellre ser den lackerad i lilametallic ;-)
Kul att läsa hur arbetet fortskrider, kommer bli fint!
/Martin
Nja, dröjer nog tyvärr lite innan motorn kommer i. Vill blästra hela motorrummet först och lackera det
Tusen tack ännu en gång för tiden du tar att skriva allt! Uppskattas! Angående oljan så har jag aldrig hört någon b230 som skurit pga fel olja, nej
Hehe, trevligt med mekaniker i försvaret! Funderar på att söka GMU och sedan fortsätta inom flyg, båt eller bil. Tycker alla låter lika roliga, men är ett tag tills dess så hinner kanske fundera
Angående oljan så är det nog inte omöjligt jag beställer från tyskland. Somsagt har en polare som kör racing och behöver byta olja nästan konstant, kan kanske se om han vill beställa där ifrån.
0-40W hade jag inte tänkt köra på nej, som du skrev så är det inte så ofta jag kör runder i Kiruna och bilen kommer inte heller användas på vintern, förutom då det ligger nysnö på vägen och plog/saltbilen inte hunnit vara ute. Då måste den ju få smaka på lite snö
Så 5-40W låter rimligt, tack för tipset! Då är det klassningen jag går på!
Har faktiskt funderat på att polera upp den, men eftersom där är rost i skärmarna bak som moste fixas, bytat vänster framskärm, valsa skärmarna och så måste jag rostlaga höger framskärm så jag är rädd att där blir färgskillader sedan när jag lägger på en ny röd färg, givetvis samma färgnummer
Någon lilametallick blir det inte, planen är att behålla samma röda färg 602-1 eller 601-2 kommer inte ihåg nu
Strävar efter att få den så fin som möjligt! Planen är att åka på Vallåkra i sommar och eventuellt någon träff innan dess, snart EDPS men tyvärr hinner jag inte få den färdig tills dess
Tack ännu en gång!
Mvh!
Jiiimmie skrev:
fan va bös under bilen xD
Hehe jupp, där är en del + en jäkla massa underredsmassa Har lite planer på att ta av stabilisatorstagen och länkarmarna igen. Ta bort all underredsmassa, blästra, epoxy färg, ny bussning till länkarmen och hammarlack