Nja sådär, men det hela är lite av ett experiment. Det finns flera fördelar med att sätta turbon i skuffen och som jag gjort även intercoolern. Man får bättre flöde och plats till vattenkylet, tyngd på bakhjulen istället för ännu mera tyngd i nosen. Det är jättegott om plats! Betydligt mindre värme i motorrummet. Kör man med skuffluckan höjd i framkant och elfläktar på ic så funkar det helt okej med kylning av laddluften. Hjälper till gör även det långa röret för laddluft under bilen..
Nackdelarna är att man får ett betydligt större mottryck, mycket sämre spoolup pga inga pulser och lägre temp och därmed en tröttare maskin jämfört med att montera snurran på grenröret som vanligt. Det tar dessutom en rejäl uppvärmning innan avgasröret är tillräckligt varmt för att få laddtryck överhuvudtaget.
I slutet av pullet så ligger totala avgasmottrycket på 3,5bar medans laddtrycket bara är 1,6bar.
Nu är det för dåligt flöde på några punkter och skulle alltså gå att förbättra en hel del. Men jag valde att göra denna enklaste modellen först för att se mer exakt hur det skulle bete sig.
Sedan skulle wastegaten varit hårdare spänd för man ser att efter 4500 när den är helt öppen sjunker trycket något medans stora turbon försöker komma ikapp så att säga. Lillen skulle jobbat lite lite till bara.
Är det några frågor så är det bara att fråga på
Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk