Året runt bil - Förslag?

-BMW-Motorsport- ///M-Power
26 juni 2013 · 1 032 Inlägg

Tjena!

Jag funderar lite på vad jag ska ha som året runt om om några år. Vill så klart ha någon BMW och en 740i/540i hade ju inte varit fel men kan tänka mig att dem kostar väldigt mycket i drift? Vill ju gärna ha en bil som går hyfsat snabbt, är hyfsat billig i drift och kostar upp till 40-50 000kr. Och diesel vet jag inte om det är lönt eftersom skatten är mycket högre, så man för köra många mil för att det ska löna sig. Några förslag?

/ Johan

Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
AntrE
27 juni 2013 · 2 140 Inlägg

E46 med fyrhjulsdrift?

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juni 2013 · 1 032 Inlägg

AntrE skrev:
E46 med fyrhjulsdrift?

Aa kanske det, men vad tror du man ska ha för motor isf? smile

BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Marcus_89 Biltokig elektriker
27 juni 2013 · 3 352 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

AntrE skrev:
E46 med fyrhjulsdrift?

Aa kanske det, men vad tror du man ska ha för motor isf? smile

323/325/328/330 - Går billigt och är billiga att äga

Fast själv föredrar man 5-serien då de är lite rejälare

Senast redigerat av Marcus_89 (27 juni 2013)

Rquired Allmänt envis
27 juni 2013 · 12 512 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

AntrE skrev:
E46 med fyrhjulsdrift?

Aa kanske det, men vad tror du man ska ha för motor isf? smile

Fyrhjulsdrift tror du att du behöver det? Jag upplevde att E46 fungerade alldeles utmärkt i halka med drivning bak även med lite snö på vägarna och även med ett tyngre släp bakom, men visst fyrhjulsdrift gör att den sticker lite bättre i halka till priset av högre driftkostnader.

I så fall har du 325Xi, 330Xi och 330Xd att välja mellan och jag vill påstå att 330Xi är det bästa valet, den är starkare än 25 men har samma förbrukning och driftkostnader medan skillnaden till dieseln i förbrukning är liten. Du får köra mycket för att en klenare 30d skall löna sig men en del föredrar diesel oavsett så...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juni 2013 · 1 032 Inlägg

Marcus_89 skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

AntrE skrev:
E46 med fyrhjulsdrift?

Aa kanske det, men vad tror du man ska ha för motor isf? smile

323/325/328/330 - Går billigt och är billiga att äga

Fast själv föredrar man 5-serien då de är lite rejälare

Ja precis jag tänkte på en E39 eller nått i den stilen, tror en E38 kan bli lite väl kostsam

-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juni 2013 · 1 032 Inlägg

Rquired skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

AntrE skrev:
E46 med fyrhjulsdrift?

Aa kanske det, men vad tror du man ska ha för motor isf? smile

Fyrhjulsdrift tror du att du behöver det? Jag upplevde att E46 fungerade alldeles utmärkt i halka med drivning bak även med lite snö på vägarna och även med ett tyngre släp bakom, men visst fyrhjulsdrift gör att den sticker lite bättre i halka till priset av högre driftkostnader.

I så fall har du 325Xi, 330Xi och 330Xd att välja mellan och jag vill påstå att 330Xi är det bästa valet, den är starkare än 25 men har samma förbrukning och driftkostnader medan skillnaden till dieseln i förbrukning är liten. Du får köra mycket för att en klenare 30d skall löna sig men en del föredrar diesel oavsett så...

Jag själv föredrar bensinare och hade nog kört på en bakhjulsdriven, men om man kör på en BMW E39 530i eller nått i den stilen? Den bör väl gå rätt så hyfsat ändå och inte vara allt för dyr i drift. Hittade en riktigt snygg E39a här: http://cdn4.automotiveset.com/pics/22/f … _8766e.jpg

Rquired Allmänt envis
27 juni 2013 · 12 512 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Rquired skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Aa kanske det, men vad tror du man ska ha för motor isf? smile

Fyrhjulsdrift tror du att du behöver det? Jag upplevde att E46 fungerade alldeles utmärkt i halka med drivning bak även med lite snö på vägarna och även med ett tyngre släp bakom, men visst fyrhjulsdrift gör att den sticker lite bättre i halka till priset av högre driftkostnader.

I så fall har du 325Xi, 330Xi och 330Xd att välja mellan och jag vill påstå att 330Xi är det bästa valet, den är starkare än 25 men har samma förbrukning och driftkostnader medan skillnaden till dieseln i förbrukning är liten. Du får köra mycket för att en klenare 30d skall löna sig men en del föredrar diesel oavsett så...

Jag själv föredrar bensinare och hade nog kört på en bakhjulsdriven, men om man kör på en BMW E39 530i eller nått i den stilen? Den bör väl gå rätt så hyfsat ändå och inte vara allt för dyr i drift. Hittade en riktigt snygg E39a här: http://cdn4.automotiveset.com/pics/22/f … _8766e.jpg

En femma är lite mer bil för pengarna i och med att 3-serie verkar mer populär och ligger lite högre i pris, jag hade nog själv siktat mot en 528i/530i idag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juni 2013 · 1 032 Inlägg

Rquired skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Rquired skrev:

Fyrhjulsdrift tror du att du behöver det? Jag upplevde att E46 fungerade alldeles utmärkt i halka med drivning bak även med lite snö på vägarna och även med ett tyngre släp bakom, men visst fyrhjulsdrift gör att den sticker lite bättre i halka till priset av högre driftkostnader.

I så fall har du 325Xi, 330Xi och 330Xd att välja mellan och jag vill påstå att 330Xi är det bästa valet, den är starkare än 25 men har samma förbrukning och driftkostnader medan skillnaden till dieseln i förbrukning är liten. Du får köra mycket för att en klenare 30d skall löna sig men en del föredrar diesel oavsett så...

Jag själv föredrar bensinare och hade nog kört på en bakhjulsdriven, men om man kör på en BMW E39 530i eller nått i den stilen? Den bör väl gå rätt så hyfsat ändå och inte vara allt för dyr i drift. Hittade en riktigt snygg E39a här: http://cdn4.automotiveset.com/pics/22/f … _8766e.jpg

En femma är lite mer bil för pengarna i och med att 3-serie verkar mer populär och ligger lite högre i pris, jag hade nog själv siktat mot en 528i/530i idag.

Okej, ja jag tror nog också det hade blivit rätt så bra med en sån

Marcus_89 Biltokig elektriker
27 juni 2013 · 3 352 Inlägg

Ja, en 528/530 går fint. Mkt bil för pengarna. Min E39:a är den bästa bil jag har haft, ska dock säljas snart då jag ska byta upp mig lite smile

-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juni 2013 · 1 032 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Ja, en 528/530 går fint. Mkt bil för pengarna. Min E39:a är den bästa bil jag har haft, ska dock säljas snart då jag ska byta upp mig lite smile

Ja exakt. Aha okej, något speciellt man ska tänka på med E39orna? Och vad blir det nu istället, nyare 5-serie? smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
27 juni 2013 · 3 352 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Marcus_89 skrev:
Ja, en 528/530 går fint. Mkt bil för pengarna. Min E39:a är den bästa bil jag har haft, ska dock säljas snart då jag ska byta upp mig lite smile

Ja exakt. Aha okej, något speciellt man ska tänka på med E39orna? Och vad blir det nu istället, nyare 5-serie? smile

Visst min 523:a med dubbelvanos är rätt pigg med, är egentligen 185hk i motorn. Det är rost, bussningar och kolla så all el funkar. Kolla så den är fullservad och att vattenpump, termostat och termostathus är bytt. Det är väl det vanligaste. Ne, ska köpa en mustang 2005-09 tänkte jag smile Sjukt sugen på V8:a och ngt skoj. Så ska min E34:a agera brukis

-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juni 2013 · 1 032 Inlägg

Marcus_89 skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Marcus_89 skrev:
Ja, en 528/530 går fint. Mkt bil för pengarna. Min E39:a är den bästa bil jag har haft, ska dock säljas snart då jag ska byta upp mig lite smile

Ja exakt. Aha okej, något speciellt man ska tänka på med E39orna? Och vad blir det nu istället, nyare 5-serie? smile

Visst min 523:a med dubbelvanos är rätt pigg med, är egentligen 185hk i motorn. Det är rost, bussningar och kolla så all el funkar. Kolla så den är fullservad och att vattenpump, termostat och termostathus är bytt. Det är väl det vanligaste. Ne, ska köpa en mustang 2005-09 tänkte jag smile Sjukt sugen på V8:a och ngt skoj. Så ska min E34:a agera brukis

AHa okej ja det är det vanliga typ. Men om man har en 530i och sätter i ett trimchip eller nått så man har runt 250hk så bör den väl gå rätt så bra ändå. Haha ja det är ju en fel med en Mustang wink

Marcus_89 Biltokig elektriker
27 juni 2013 · 3 352 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Marcus_89 skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Ja exakt. Aha okej, något speciellt man ska tänka på med E39orna? Och vad blir det nu istället, nyare 5-serie? smile

Visst min 523:a med dubbelvanos är rätt pigg med, är egentligen 185hk i motorn. Det är rost, bussningar och kolla så all el funkar. Kolla så den är fullservad och att vattenpump, termostat och termostathus är bytt. Det är väl det vanligaste. Ne, ska köpa en mustang 2005-09 tänkte jag smile Sjukt sugen på V8:a och ngt skoj. Så ska min E34:a agera brukis

AHa okej ja det är det vanliga typ. Men om man har en 530i och sätter i ett trimchip eller nått så man har runt 250hk så bör den väl gå rätt så bra ändå. Haha ja det är ju en fel med en Mustang wink

Chippa en 530 till 250hk är nog svårt skulle jag tro. Vill man att det ska röra på sig mkt så får man vara beredd på att det kostar att köra. Vill man ha en snålare bil får man vara beredd på att den är lite slöare

-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juni 2013 · 1 032 Inlägg

Marcus_89 skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Marcus_89 skrev:

Visst min 523:a med dubbelvanos är rätt pigg med, är egentligen 185hk i motorn. Det är rost, bussningar och kolla så all el funkar. Kolla så den är fullservad och att vattenpump, termostat och termostathus är bytt. Det är väl det vanligaste. Ne, ska köpa en mustang 2005-09 tänkte jag smile Sjukt sugen på V8:a och ngt skoj. Så ska min E34:a agera brukis

AHa okej ja det är det vanliga typ. Men om man har en 530i och sätter i ett trimchip eller nått så man har runt 250hk så bör den väl gå rätt så bra ändå. Haha ja det är ju en fel med en Mustang wink

Chippa en 530 till 250hk är nog svårt skulle jag tro. Vill man att det ska röra på sig mkt så får man vara beredd på att det kostar att köra. Vill man ha en snålare bil får man vara beredd på att den är lite slöare

Ja det har du nog rätt i, men som sagt det borde nog va en rätt bra kompromiss på en hyfsat snabb bil som inte dricker allt för mycket

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang