När folk klagar på att bromsarna tar dåligt

dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Många som har "bättre" bromsar har kanske det inte BARA för att de bromsar "mer", utan för att KÄNSLAN är annorlunda, dvs du kan bromsa mer exakt, inte samma av/på som det kan vara med vissa originalbromsar...Jag har "bättre" bromsar på min ena bil (ok,skivor och belägg), skillnaden är dels att man kan dosera bättre, förutom att de tar betydligt bättre.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

mickius skrev:

Skaetamiddag skrev:
Varför i helvete skulle bil A stanna tidigare när båda bromsarna klarar av att låsa däcken? Inte för att man ska låsa hjulen när man bromsar, men om bromsarna klarar av att låsa hjulen så klarar de även av att bromsa till 99% innan hjulen låser sig.

Vad fan är det som är troll i min teori? Jag är helt övertygad om att den stämmer tills någon motbevisar mig, vilket ni inte kan för jag talar sanning.

Kanske dags o börja tänka på alla andra faktorer som rör bromsar?

Som vadå?

Mickius
27 juni 2013 · 4 670 Inlägg

Skaetamiddag skrev:

mickius skrev:

Skaetamiddag skrev:
Varför i helvete skulle bil A stanna tidigare när båda bromsarna klarar av att låsa däcken? Inte för att man ska låsa hjulen när man bromsar, men om bromsarna klarar av att låsa hjulen så klarar de även av att bromsa till 99% innan hjulen låser sig.

Vad fan är det som är troll i min teori? Jag är helt övertygad om att den stämmer tills någon motbevisar mig, vilket ni inte kan för jag talar sanning.

Kanske dags o börja tänka på alla andra faktorer som rör bromsar?

Som vadå?

Friktion - Värmeutveckling? Rörelse energi? OSV

DVS

Större skivor med större bromsok som tidigare skrivits, Har mer yta att arbeta med, Tar hand om rörelse energin som snurrar runt.

Tänk såhär du ska stoppa en bromsskiva. Bromsar du den lika snabbt med 2 fingrar som om du använder båda händerna? Vilket av dessa kommer producera mest värme?

Senast redigerat av mickius (27 juni 2013)

JonR
27 juni 2013 · 3 259 Inlägg

Skaetamiddag skrev:
Oj oj oj, helvete vad ni är kassa på att läsa.

Jaja, jag måste väl förenkla det ännu mer för att ni ska förstå:

Vi har två bilar, bil A och bil B. Båda bilar väger lika mycket och har samma däck. Båda två kan låsa sina bromsar i 90 km/h. Det enda som skiljer bilarna åt är att bil A har världens bästa bromsar och bil B har billiga budgetbromsar.

Båda bilar kör jämsmed varandra i 90 km/h och bromsar så effektivt som det bara går (bromsar så hårt som möjligt utan att hjulen låser sig). Båda bilar har exakt samma bromssträcka!

Din teori verkar rimlig(kan ju tillägga att jag inte är nån kärnfysiker) men ska man hålla sig till verkligheten så faller det då inte många original bilar klarar av att låsa hjulen i 90km/h. Det går att få alla teorier rimliga så länge man bänder dom tills dom passar in.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

mickius skrev:

Skaetamiddag skrev:

mickius skrev:

Kanske dags o börja tänka på alla andra faktorer som rör bromsar?

Som vadå?

Friktion - Värmeutveckling? Rörelse energi? OSV

DVS

Större skivor med större bromsok som tidigare skrivits, Har mer yta att arbeta med, Tar hand om rörelse energin som snurrar runt.

Tänk såhär du ska stoppa en bromsskiva. Bromsar du den lika snabbt med 2 fingrar som om du använder båda händerna? Vilket av dessa kommer producera mest värme?

Det är inte samma sak när det bara gäller 90 km/h en gång. Visst om man kör 140 km/h så lär det säkert vara skillnad på bromsar men inte engångshändelser i hastigheter på 90 km/h.

Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

JonR skrev:

Skaetamiddag skrev:
Oj oj oj, helvete vad ni är kassa på att läsa.

Jaja, jag måste väl förenkla det ännu mer för att ni ska förstå:

Vi har två bilar, bil A och bil B. Båda bilar väger lika mycket och har samma däck. Båda två kan låsa sina bromsar i 90 km/h. Det enda som skiljer bilarna åt är att bil A har världens bästa bromsar och bil B har billiga budgetbromsar.

Båda bilar kör jämsmed varandra i 90 km/h och bromsar så effektivt som det bara går (bromsar så hårt som möjligt utan att hjulen låser sig). Båda bilar har exakt samma bromssträcka!

Din teori verkar rimlig(kan ju tillägga att jag inte är nån kärnfysiker) men ska man hålla sig till verkligheten så faller det då inte många original bilar klarar av att låsa hjulen i 90km/h. Det går att få alla teorier rimliga så länge man bänder dom tills dom passar in.

Okej, jag är inte helt hundra på att min teori stämmer i 90 km/h men om vi stegar ner till 60-70 km/h så är jag nästan säker på att min teori stämmer till 100%.

Juvakka
27 juni 2013 · 1 697 Inlägg

mickius skrev:

Skaetamiddag skrev:

mickius skrev:

Kanske dags o börja tänka på alla andra faktorer som rör bromsar?

Som vadå?

Friktion - Värmeutveckling? Rörelse energi? OSV

DVS

Större skivor med större bromsok som tidigare skrivits, Har mer yta att arbeta med, Tar hand om rörelse energin som snurrar runt.

Tänk såhär du ska stoppa en bromsskiva. Bromsar du den lika snabbt med 2 fingrar som om du använder båda händerna? Vilket av dessa kommer producera mest värme?

Fast nu glömmer du allt att tänka på att i hans exempel så ligger begränsningen i däcken och då stämmer det att det inte spelar den minsta roll hur många tum skivorna mäter i diameter. Låser den hjulen så gör den det.

Däremot nästan inbromsning kan det göra skillnad just p.g.a. dem större bromsarna klarar av att ta upp mer värmeenergi. Sen har det ju att göra med så mycket mer också, dem stora bromsarna kan ha kinabelägg medans originalbromsarna rullar med racebelägg, kylningen på dem stora skivorna kanske inte är optimerad, osv. Stora bromsar är inte per automatik bättre.

Senast redigerat av Juvakka (27 juni 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
JonR
27 juni 2013 · 3 259 Inlägg

Skaetamiddag skrev:

JonR skrev:

Skaetamiddag skrev:
Oj oj oj, helvete vad ni är kassa på att läsa.

Jaja, jag måste väl förenkla det ännu mer för att ni ska förstå:

Vi har två bilar, bil A och bil B. Båda bilar väger lika mycket och har samma däck. Båda två kan låsa sina bromsar i 90 km/h. Det enda som skiljer bilarna åt är att bil A har världens bästa bromsar och bil B har billiga budgetbromsar.

Båda bilar kör jämsmed varandra i 90 km/h och bromsar så effektivt som det bara går (bromsar så hårt som möjligt utan att hjulen låser sig). Båda bilar har exakt samma bromssträcka!

Din teori verkar rimlig(kan ju tillägga att jag inte är nån kärnfysiker) men ska man hålla sig till verkligheten så faller det då inte många original bilar klarar av att låsa hjulen i 90km/h. Det går att få alla teorier rimliga så länge man bänder dom tills dom passar in.

Okej, jag är inte helt hundra på att min teori stämmer i 90 km/h men om vi stegar ner till 60-70 km/h så är jag nästan säker på att min teori stämmer till 100%.

Det tror jag med!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Mickius
27 juni 2013 · 4 670 Inlägg

Orkar inte

Senast redigerat av mickius (27 juni 2013)

Mickius
27 juni 2013 · 4 670 Inlägg

Juvakka skrev:

mickius skrev:

Skaetamiddag skrev:
Som vadå?

Friktion - Värmeutveckling? Rörelse energi? OSV

DVS

Större skivor med större bromsok som tidigare skrivits, Har mer yta att arbeta med, Tar hand om rörelse energin som snurrar runt.

Tänk såhär du ska stoppa en bromsskiva. Bromsar du den lika snabbt med 2 fingrar som om du använder båda händerna? Vilket av dessa kommer producera mest värme?

Fast nu glömmer du allt att tänka på att i hans exempel så ligger begränsningen i däcken och då stämmer det att det inte spelar den minsta roll hur många tum skivorna mäter i diameter. Låser den hjulen så gör den det.

Däremot nästan inbromsning kan det göra skillnad just p.g.a. dem större bromsarna klarar av att ta upp mer värmeenergi. Sen har det ju att göra med så mycket mer också, dem stora bromsarna kan ha kinabelägg medans originalbromsarna rullar med racebelägg, kylningen på dem stora skivorna kanske inte är optimerad, osv. Stora bromsar är inte per automatik bättre.

Nu diskuterar han om innan dom låser sig dvs max broms som går att få innan låsning av hjulen.

Original bromsar vs performance bromsar

Senast redigerat av mickius (27 juni 2013)

Juvakka
27 juni 2013 · 1 697 Inlägg

mickius skrev:
Nu diskuterar han om innan dom låser sig

Original bromsar vs performance bromsar

Det gjorde ju iof jag med, men orkar dem låsa så har dem tillräckligt med kraft för att uppnå maximal möjlig inbromsningskraft.  Så länge inte originalen fadear under den inbromsningen så spelar det ingen roll. Orkar dem inte med värmeutvecklingen från en inbromsning från 90 km/h är bilen livsfarlig ju.

Senast redigerat av Juvakka (27 juni 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
simlar
27 juni 2013 · 5 546 Inlägg

Juvakka skrev:

mickius skrev:

Skaetamiddag skrev:
Som vadå?

Friktion - Värmeutveckling? Rörelse energi? OSV

DVS

Större skivor med större bromsok som tidigare skrivits, Har mer yta att arbeta med, Tar hand om rörelse energin som snurrar runt.

Tänk såhär du ska stoppa en bromsskiva. Bromsar du den lika snabbt med 2 fingrar som om du använder båda händerna? Vilket av dessa kommer producera mest värme?

Fast nu glömmer du allt att tänka på att i hans exempel så ligger begränsningen i däcken och då stämmer det att det inte spelar den minsta roll hur många tum skivorna mäter i diameter. Låser den hjulen så gör den det.

Däremot nästan inbromsning kan det göra skillnad just p.g.a. dem större bromsarna klarar av att ta upp mer värmeenergi. Sen har det ju att göra med så mycket mer också, dem stora bromsarna kan ha kinabelägg medans originalbromsarna rullar med racebelägg, kylningen på dem stora skivorna kanske inte är optimerad, osv. Stora bromsar är inte per automatik bättre.

Precis så jag tänker.


TS har förenklat lite väl mycket för att det ska stämma in mot verkligheten.


Eftersom det rör sig om exakt likadana bilar i exakt samma skick med samma dimensioner på däcken osv, endast bromsarna som skiljer så går ju luftmotstånd och rullmotstånd att försumma.

Om man kan låsa hjulen eller inte bör inte vara något att fundera på utan det viktiga här är att omvandla rörelseenergi till värme vilket större bromsar gör bättre än originaldimensionerna.

En större bromsskiva kan ta upp mer värme innan den blir överhettad och det går då även att ha en större friktionsyta och större yta för kylning.
Större bromsok tillåter större friktionsplattor (bromsbelägg) och innehåller även mer bromsvätska = tar längre tid att få bromsvätskan att nå sin kokpunkt.

Det finns säkerligen flera faktorer som spelar roll som jag inte kommer på just nu.


Kom ihåg en av fysikens grundlagar:
Energi kan inte framställas eller förintas utan endast omvandlas.

Senast redigerat av simlar (27 juni 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Visst, 2 likadana bilar, med likadana BRA däck, men den ena med "värsting" bromsar o andra original. Båda kan låsa hjulen på torr asfalt i 90km/h (vilken vanlig bil grejar det? Kan inte tänka mig att nån av mina E36 M3 gör det, o då har den ena "YellowStuff" belägg. M5 E39 har "RedStuff" men tror fan inte den klarar det heller. Den enda som kanske har en teoretisk chans att låsa hjulen i 90km/h är min M5 E34, men då har den 355mm skivor runt om med "flerkolvs-ok"). Men vi glömmer en sak: ABS. Jag gissar att ABS:en kommer kunna jobba betydligt aggresivare på bilen med värstingbromsar, därav kortare bromssträcka. För även om båda är kapabla att "låsa hjulen i 90km/h" så kan det vara skillnad på hur snabbt de gör de....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Zwudda Refined
27 juni 2013 · 1 770 Inlägg

Skaetamiddag skrev:
Varför i helvete skulle bil A stanna tidigare när båda bromsarna klarar av att låsa däcken? Inte för att man ska låsa hjulen när man bromsar, men om bromsarna klarar av att låsa hjulen så klarar de även av att bromsa till 99% innan hjulen låser sig.

Vad fan är det som är troll i min teori? Jag är helt övertygad om att den stämmer tills någon motbevisar mig, vilket ni inte kan för jag talar sanning.

Jag blir nästan arg när jag läser det du skriver.
Visst är det samma bromssträcka om både bil A och B låser sina hjul.
MEN, om bil A med standardbromsar och bil B med superbromsar börjar bromsa samtidigt kommer bil B stanna snabbare alla dagar i veckan!
Och det har en väldigt enkel förklaring. När man låser bromsarna så utvecklas ingen friktion i bromsarna, och därför ingen värmeutveckling heller.
Bil A med billiga budgetbromsar bromsar 99% kommer det utvecklas en väldigt hög värme. Värmen gör omgående att bromsarna "mattas ut" snabbt och tappar bromsförmågan, medans bil B med de bästa bromsarna på marknaden antagligen har en större massa i bromsskivorna, vilket gör att värmen sprids ut på en större yta och inte upphettas lika snabbt. Speciellt även när sportbromsar oftast är ventilerade, hålborrade och slitsade just för att öka kylförmågan.

Och vad beträffar bromsbeläggen så är sportbromsarna av ett betydligt bättre slitmaterial och mer värmebeständig.

Och jag kan ärligt inte förstå din fråga. Skulle alla biltillverkare i hela världen ha fel då med att sätta större bromsar på de bättre och snabbare bilarna? Det är ju liksom lite skillnad på en Nissan Micra och en Nissan GTR. Och jag antar att det finns en anledning till det.

skanepiraten
27 juni 2013 · 466 Inlägg

JonR skrev:

skanepiraten skrev:
Sen så bromsar en bil bäst precis innan den "låser" hjulen förresten wink Därför vi har ABS ^^

Inte i alla lägen, största anledningen till att abs bromsar finns är väl för att folk samtidigt ska kunna panikbromsa och styra undan faran/hindret.

Mer eller mindre...Jo för du kan styra samtidigt som bilen bromsar till det närmaste i max läge cool
Så jo det var det jag sa wink

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Juvakka
27 juni 2013 · 1 697 Inlägg

dawwe skrev:
Visst, 2 likadana bilar, med likadana BRA däck, men den ena med "värsting" bromsar o andra original. Båda kan låsa hjulen på torr asfalt i 90km/h (vilken vanlig bil grejar det? Kan inte tänka mig att nån av mina E36 M3 gör det, o då har den ena "YellowStuff" belägg. M5 E39 har "RedStuff" men tror fan inte den klarar det heller. Den enda som kanske har en teoretisk chans att låsa hjulen i 90km/h är min M5 E34, men då har den 355mm skivor runt om med "flerkolvs-ok"). Men vi glömmer en sak: ABS. Jag gissar att ABS:en kommer kunna jobba betydligt aggresivare på bilen med värstingbromsar, därav kortare bromssträcka. För även om båda är kapabla att "låsa hjulen i 90km/h" så kan det vara skillnad på hur snabbt de gör de....

Enda skillnad jag kan tänka mig blir att dem större beläggen genererar större friktion tidigare (alltså inte lika långt mellan låsningarna av hjulen) vilket i sin tur kommer medföra snabbare inbromsning (känns som abs:en jobbar snabbare), dock vill jag inte påstå att abs-enheten jobbar snabbare. Men jag är med på den poängen.

Senast redigerat av Juvakka (27 juni 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
Zwudda Refined
27 juni 2013 · 1 770 Inlägg

Men jag kan inte riktigt förstå att så många säger att det skall vara så omöjligt att låsa däcken i 90 på en vanlig standardbil?
Jag lyckades iallafall med detta på alla fyra hjul med nästan nya 225 däck på 18" fälgar på min förra 945:a.
Visserligen var det nya bromsar och ok runt om, från biltema, och utan ABS, men det var inga problem alls att låsa dem för ett vilt som kom upp på vägen.
Förresten, hur mycket har väghållning och chassi att göra med bromsverkan på en bil? För bilen ifråga hade väldigt hårda dämpare och fjädrar. Kan det haft inverkan?

dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Kan förtydliga: Bilen med original låser däcken i 90km/h, men i själva verket så låses däcken först när hastigheten sjunkit till 80km/h, då lättar ABS på trycket lite, o sen fullt tryck igen tills nästa låsning.
"Värstingbromsarna" låser däcken först när hastigheten sjunkit till 84km/h, samma sak här, ABS lättar på trycket, o sen fullt tryck till nästa låsning. Det som skiljer är då TIDEN mellan dessa låsningar. Säg att bilen med originalbromsar där kan ABS reglera bromstrycket två gånger/sekund, medan på bilen med "värstingbromsar" så hinns det med TRE regleringar/sekund. Då borde ju bilen med värstingbromsar stanna snabbare OM det inte blir en sådan paradox att bromsverkan är effektivare med FÄRRE regleringar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Zwudda: Du låste nog hjulen först när farten var nere i ska vi säg 45km/h eller mindre....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Juvakka
27 juni 2013 · 1 697 Inlägg

Rätt komponerat chassi ger ju bättre grepp och mindre dipp i fronten vid inbromsning. Därför kommer mer vikt stanna över bakhjulen och bilen har möjlighet att bygga mer friktion där. Hur mycket skillnad det nu gör smile

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang