Strömbrytare till xenon extraljus på plus-sidan ok?

AEN
29 juni 2013 · 686 Inlägg

Har kopplat in en strömbrytare med en diod i sig inne i kupen för att kunna stänga av extraljusen nu under sommaren samt vid behov. Strömbrytaren ska enl spec klara 20amp.

Jag vet att man helst ska koppla in brytare på jord då brytare kan smälta om belastningen blir för stor, men det lyckas jag inte med då förra ägaren och han som monterade extraljusen har 4 stycken relän ... ett dubbelrelä och två singel relän.. tre till extraljusen och ett till positionsljusen i extraljusen och på något vänster så han denne kors och trippelkopplat jord hit och dit och jag få ingen ordning på det alls... har försökt koppla in mig på dom ställen jag kan och har lyckats antingen släcka positionsljusen eller en av extraljusen, men inte allt på samma gång hur jag än gör, så jag har istället kopplat in mig på + matningen från batteriet.

Frågan är nu hur stor är "risken" att något brinner upp?

Efter + på batteri sitter en 20 amp säk (30 innan men sänkte med tanke på brytarens max amp) sen går kabeln in i kupén och till brytaren och tillbaka, har även jordat brytaren för att få ström till dioden så den lyser när brytaren är tillslagen.
Sen går elen till första dubbelrelät och därifrån bryggkopplat till övriga relän.
Det som sedan drivs är 3 positionsljus a 5w samt 3 xenonljus på 35w.
Ballasterna är av speedstartervariant och har en kallstart på max 10 amp var (vilket bara varar någon sekund) sen går dom ner till 3.2 amp eller något sånt..

Änsålänge så funkar det med en 20 amp säkring men vet ju ej hur det blir när det är riktigt kallt ute iom startströmmen på då 30 amp tillsammans.

Så.. törs man köra med brytaren på + sidan?

Tack på förhand

scorpan6662
29 juni 2013 · 177 Inlägg

Om du ska ha strömbrytare till reläna så är det mycket bättre att lägga in den på styrkretsen till relät istället för på batterikretsen då du ej har någon belastning att tala om där.

AEN
29 juni 2013 · 686 Inlägg

Ja jag har även funderat på det, men det ser ut som ett ormbo runt reläerna och jag vet helt ärligt inte hur människan har kopplat... men fungerar gör det ju uppenbarligen.
Ska kika lite i morgon på hur styrströmen är kopplad... dvs om han trippel kopplat även den eller om han bryggat den.
Dock så kommer jag väl då inte få dioden i brytaren att lysa när brytaren är tillslagen?

Om detta nu inte skulle gå vägen, hur tror ni då om att ha kvar brytaren på + sidan?
Har kört den ett tag med lamporna igång och den  blir inte nämnvärt varm vad jag kunde känna i alla fall....

Senast redigerat av AEN (29 juni 2013)

AEN
30 juni 2013 · 686 Inlägg

Lyckades koppla in brytaren på styrströmen efter lite stök och bök... dock så lyser ju nu dioden i brytaren endast när brytaren är tillslagen och extraljusen/helljuset är på, alltså inte när endast brytaren är tillslagen... men det gr väl kanske inte att göra på något annat sätt om man inte vill koppla det till matningen?

Hur många amp kan det röra sig om i styrströmmen (som nu passerar atrömbrytaren? iom att jag har xenon även på hel/halv och den är relästyrd (tar ström direkt från batteriet även till dom ballasterna) så original lampkontakter styr bara styrströmmen även där...

Senast redigerat av AEN (30 juni 2013)

scorpan6662
30 juni 2013 · 177 Inlägg

Styrströmmen är bara det som reläerna förbrukar, brukar vara runt 80-100mA per relä ungefär.
Ang. knappen så är det väl vettigast att den indikerar som den gör nu då man ser att extraljusen är igång.

AEN
30 juni 2013 · 686 Inlägg

ok ja det var ju inte mycket...
Nja dom ser jag när dom är igång om vi säger så... blir lite skillnad med 3 xenon extraljus mot vanliga helljuset :-)
Det jag vill helst är ju att dioden lyser när knappen är aktiverad så man vet ifall man slår på helljus och extraljus tsm eller inte. Som det är nu så tänds ju dioden samtidigt som extraljusen när man drar på helljuset så att säga...

MammDiin
1 juli 2013 · 2 019 Inlägg

För att få det som du vill så måste du väl bryta minus till reläet och låta styrströmen (plus) från helljuset gå direkt till reläet. Och ta strömmen till lysdioden i knappen från tändningen eller liknande. Och så måste du troligtvis också ''vända'' plus och minus på lysdioden för att den ska lysa.

Men du ser väl (och känner) om brytaren är i on eller off-läge fastän lysdioden inte lyser? Så förstår inte varför du vill att den ska lysa konstant.

AEN
1 juli 2013 · 686 Inlägg

Det lät krångligare än vad det är värt. ..
Jo visst ser och känner man ju om den är tillslagen, dock sitter brytaren lite ovanför knähöjd med lite
andra knappar så när det är mörkt så ser man ej.. och sen så tänkte jag mest för den skulle få fylla den funktion som den finns för... dvs lysa när den är tillslagen,  men med  det krångel det verkar innebära att få den funktionen utan att koppla på matningen så får det nog vara :-)

Senast redigerat av AEN (1 juli 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang