Tänkte att det var lika bra att starta upp en tråd om min kombinerade hobby/bruksbil. Planerna är ett hyfsat seriöst ljudbygge och en renovering av karossen. Finns tyvärr lite ytrost här och var på den, kanske inte så ovanligt på en 90-tals opel i och för sig.
Kanske skulle ta och presentera mig själv lite också.
31år gammal biltok, även om bilintresset har fått stå tillbaka lite dom senste åren, fru, barn och en flytt på drygt 110mil och en nystart av typ allt har så har jag äntligen fått lite tid för bilar och bilstereo igen. Gjorde en kort vända inom tävlingsvärlden för drygt 10år sedan innan intresset för bankörning fick överhanden. Men intresset för billjud har alltid funnits där i bakgrunden.
Tanken med bygget i Calibran är att försöka få till ett så bra ljud som möjligt till en rimlig kostnad, kommer använda en del gamla grejer som jag har liggandes men även en del nytt.
Bilen det byggs i är en Opel Calibra Turbo 4x4 från 96.
Bilden ljuger tyvärr lite om skicket, men allt kommer att fixas till i vinter.
Systemet består i dagsläget av följande grejer.
Huvudenhet, Pioneer DEH-80PRS
Steg, Autostudio cb-2120 samt Autostudio cb-450
Frontsystem, (provisoriskt) mds 6,5" samt diskant, kommer bytas. Kommer förmodligen att bli ett par DLS RM6, PeerlessFull Range 830985 2.5" samt ev ett par DLS diskanter. Om jag inte hittar nått annat trevligt.
Sub, MDS 1290.
Inkoppling av huvudenheten, Pioneer DEH-80PRS
Riktigt trevlig maskin, det enda jag kan sakna lite är väl att den inte har någon styrning via blåtanden.
USB-anslutning, då huvudenheten har anslutningarna på baksidan så fick det bli en anslutningsterminal bakom luckan till askkoppen.
Påbörjad dämpning av av dörrarna.
Färdigdämpad, dubbla lager silent coat på all plåt. Limmat fast allt en del invändiga lister då dessa skramlade lite när man vred på, verkade som ett par punktsvetsar släppt. Sen sitter det ett lager med dämpande skummatta mellan dörrsida och själva dörren.
Bakskärmarna är dämpade på samma sätt.
Originalsteg och högtalare är urkopplade.
Påbörjad dämpning av taket.
Dubbla lager silent coat, skummatta och limmade takbågar.
Högtalarkabel har jag dragit via taket.
Jordpunkt för batteri och motor, ska fixa en extra kabel mellan generatorn och batteriet senare så "The big three" är klara
Slutstegen monterade i reservhjulsbaljan
Påbörjad baslåda, byggd i 22mm spånskiva.