Vinterhjul 17" vs. 18"

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
31 oktober 2006 · 605 Inlägg

Frågan e enkel; Vad e det för nackdelar/ fördelar med 17" eller 18" som vinterhjul?!
17" finns idag å pojken min tjatar om 18" nu vill jag vetat allt ni vet om för å nackdelar!
Att 18" e snyggare kan jag ju utan tvekan hålla med om å att däcken bara blir en tusing dyrare kan jag leva med....men rent egenskapsmässiga för å nackdelar vill jag veta!

Vi bor på västkusten...utanför Halmstad...

Senast redigerat av HardcoreHunny (31 oktober 2006)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
silverbird
31 oktober 2006 · 666 Inlägg

desto mindre däckprofil dästo stötigare bilr färden, mindre gummi som kan absorbera krafterna. Väg hållningen blir i gengäld bättre då bilen blir lite styvare och ligger bättre i kurvurna.

//Silver

ghost_boy83 CREW
31 oktober 2006 · 2 594 Inlägg

jag skulle satsa på 17 18kan se för stor ut på vissa bilar sen blir dom för stötiga minsta lilla gupp känns sen är 17 billigare sen ju störe man har desto mer måste man sänka bilen och då kan de bli problem med att dom tar i gupp osv

brillmongo
31 oktober 2006 · 874 Inlägg

Skippa så stora fälgar helt! Sätt på Ett par 14-15tums plåtfälgar å sen smala vinterdäck med dubb, för maximalt grepp och komfort, orka bry sig om utseende på vintern.
Om man nu ska har stora fräniga fälgar så funkar det bäst på sommaren.
anser iaf jag..

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
31 oktober 2006 · 605 Inlägg

brillmongo skrev:
Skippa så stora fälgar helt! Sätt på Ett par 14-15tums plåtfälgar å sen smala vinterdäck med dubb, för maximalt grepp och komfort, orka bry sig om utseende på vintern.
Om man nu ska har stora fräniga fälgar så funkar det bäst på sommaren.
anser iaf jag..

mvh

För mig funkar snygga fälgar året om, det e bara en fråga om hur snygga de ska vara utan att bilen blir farligare att köra med på vinterväglag!! Självklart så e det dubbade lågprofil vi talar om!
Någon som har egna erfarenheter av 18" vinterhjul dubbade?!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Cruizr
31 oktober 2006 · 417 Inlägg

jag kan väl tänka mig 15 tum vita OZ-racing med många ekrar å smala å höga dubbdäck för å få lite grepp/komfort...   men utseendet då? det väger ju tyngst. hehe 17" minst röstar jag för.

hej/jocke

PushedRay Sir Real
31 oktober 2006 · 390 Inlägg

brillmongo skrev:
Skippa så stora fälgar helt! Sätt på Ett par 14-15tums plåtfälgar å sen smala vinterdäck med dubb, för maximalt grepp och komfort, orka bry sig om utseende på vintern.
Om man nu ska har stora fräniga fälgar så funkar det bäst på sommaren.
anser iaf jag..

mvh

håller med slängde precis på mina feta 15" smile

CarBear A + B = KUL
31 oktober 2006 · 66 Inlägg

Håller med många av föregående talare. Skaffa "lagom" fälgar till vintern, gärna 17" iofs.

Har man snyggare/större sommarfälgar blir det alltid roligt att montera dessa till våren. Själv nöjde jag mig med 15" alufälgar med gubbig 195/65/15 profil till vintern, fast att polarna tyckte att jag skulle använda mig av de plåtfälgar som följde med när jag köpte bilen. (kan säga att min HÖGprofil på vinterdäcken krängde rejält när de testade bilen på besiktningen) smile hehe.

Känner man att man har råd, klart att man ska skaffa stora vinterfälgar!
Pendlar man dagligen till tex jobbet hade jag personligen inte skaffat 18" kanske, men 225/45/17 är nog inte överdrivet stötigt.

Så, nu har jag ventilerat mina tankar.
Lycka till med valet!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
PushedRay Sir Real
31 oktober 2006 · 390 Inlägg

kan tillägga att även om jag hade råd skulle jag inte satsa på större vinterfälgar smile ne dom ska va smala å små

camaro67 Meister
1 november 2006 · 6 763 Inlägg

därför att med smla hjul "skär" man igenom snön så du kommer ner till fast underlag. jag tro de e så.. men är inte säker

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
MilleN
1 november 2006 · 9 108 Inlägg

17" räcker för att sticka ut från mängden på vintern.

matte778 Chef
1 november 2006 · 103 Inlägg

kör med 17 tummare på vinter sulorna tycker de håller... men de ju en smak sak pluss att däcken brukar bli ganska dyra om man ska ha låg profil på vintern..........

Habere Unum Acceptabilis Dies!
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
1 november 2006 · 741 Inlägg

ha 16" 205 , det räcker gott och väl, ur säkerhets synpunkt blir det rätt stor skillnad om du slänger på större, ett enkelt sätt man kan jämnföra, ha lika mycke slitna däck, smala och breda och se vilka som börjar vattenplana först, då ser man fördelen med smala, och på vintern överväger det faktiskt iallafall uppe i norr

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Nknn
1 november 2006 ·

Om du syftar på bara höjden i Tum så spelar det bväl ingen roll antar jag när det gäller väggrepp. Det som är väsentligt är bredden på däcken/fälgarna. Breda däck är inget att föredra på vintern. bredare än 225 ska man nog absolut inte ha på vintern. 195/205 är väl att föredra på en normalstor bil.

Senast redigerat av N0kan (2 november 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang