Framskärm på bilen är fel färg

caromania Forummoderator
6 juli 2013 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Jag håller inte med. Om du tar dig till en som säljer billack så kan du få rätt färg fylld i sprayburk av honom. Den typen av färg är mycket tjockare än vanliga sprayburkar. Han (Hon?) kommer även kunna ge dig en fyllande grundfärg som du använder. Grunden är till för att "kapsla in" den gamla färgen som annars kan reagera konstigt med ny.

Först slipar du ytan på skärmen, gärna vått, torka torrt, och sist med klibbduk (får du av färgtillverkaren). Därefter grundmålar du med din fyllande grundfärg, slipar mycket försiktigt med bra slipduk, typ scotchbritesvamp (får du av färgkillen), klibbduk igen och sedan lägger du lacken med dina nya sprayburkar.

Eftersom skärmen är lös kommer du kunna lägga den ner och det blir mycket lättare att få färgen att flyta ut. Jag har lackat hela skärmar med ytterst gott resultat så det går med sprayburk. Nu har jag iofs en viss vana att lacka med spruta så visst, övning ger färdighet, men det är ju det du vill göra; öva.

Räkna med att sprayburkarna är dyrare än det enkla skräp du köper på bensinmacken, men de är också mycket, mycket bättre.

Vad är det du inte håller med om egentligen?

Du säger att det går att få bra, med erfarenhet. Vilket egentligen ingen sagt emot. Jag -hoppas- dock inte att du menar att det skulle bli lika bra som en "riktig" lack med sprayburkar.

Sen kan grunden mycket väl reagera med den gamla färgen, så det är inte någon garanti att det fungerar.

Annars har du ju också påpekat alla steg som redan är medtagna, och därigenom också påpekat att det tar tid och träning. Och inte heller är "ett par tjugor" det handlar om i pris.

- - Edit - -

Ser dock i längden ingen anledning att bli bra på att lacka med sprayburk. Fördelarna med att lära sig lacka "riktigt" övervinner med marginal. Men visst, som påpekat, steget in är dyrare. Eller ja, det beror ju på hur många "riktiga" sprayburkar man behöver gå igenom innan man blir "bra" wink

Jag håller inte med om att han inte ska pröva. Det går att lacka in ytor i befintlig lack med träning, och träning får man genom att... ja.

Det finns grundfärg som inte reagerar med tidigare lack oavsett vad. Inget man köper på biltema dock, men en billacksförsäljare tar fram rätt typ av isolerande grundfärg. Personligen använder jag alltid Maston proff 1k. Toppack köper jag Lechler av min "privata" färggubbe som fyller sparyburkar åt mig. 150-200spänn burken ungefär.

Det blir aldrig billigare att lacka med sprayburk än med spruta, oavsett vad. Färg och förtunning är förvånansvärt billigt, men utrustningen kostar. Däremot kan man med mellanslipning får det precis lika bra med sprayburk som med spruta, om man har en bra färg på sprayburk. Min Amazon hade en skärm lackad med sprayburk och det gick inte att se att den inte var lackad i samma veva som bilen. Och då var jag verkligen amatör när jag gjorde det. Så är det. Vått i vått tillräckligt många lager så är man hemma så länge det inte rinner.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
6 juli 2013 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Jag håller inte med. Om du tar dig till en som säljer billack så kan du få rätt färg fylld i sprayburk av honom. Den typen av färg är mycket tjockare än vanliga sprayburkar. Han (Hon?) kommer även kunna ge dig en fyllande grundfärg som du använder. Grunden är till för att "kapsla in" den gamla färgen som annars kan reagera konstigt med ny.

Först slipar du ytan på skärmen, gärna vått, torka torrt, och sist med klibbduk (får du av färgtillverkaren). Därefter grundmålar du med din fyllande grundfärg, slipar mycket försiktigt med bra slipduk, typ scotchbritesvamp (får du av färgkillen), klibbduk igen och sedan lägger du lacken med dina nya sprayburkar.

Eftersom skärmen är lös kommer du kunna lägga den ner och det blir mycket lättare att få färgen att flyta ut. Jag har lackat hela skärmar med ytterst gott resultat så det går med sprayburk. Nu har jag iofs en viss vana att lacka med spruta så visst, övning ger färdighet, men det är ju det du vill göra; öva.

Räkna med att sprayburkarna är dyrare än det enkla skräp du köper på bensinmacken, men de är också mycket, mycket bättre.

Vad är det du inte håller med om egentligen?

Du säger att det går att få bra, med erfarenhet. Vilket egentligen ingen sagt emot. Jag -hoppas- dock inte att du menar att det skulle bli lika bra som en "riktig" lack med sprayburkar.

Sen kan grunden mycket väl reagera med den gamla färgen, så det är inte någon garanti att det fungerar.

Annars har du ju också påpekat alla steg som redan är medtagna, och därigenom också påpekat att det tar tid och träning. Och inte heller är "ett par tjugor" det handlar om i pris.

- - Edit - -

Ser dock i längden ingen anledning att bli bra på att lacka med sprayburk. Fördelarna med att lära sig lacka "riktigt" övervinner med marginal. Men visst, som påpekat, steget in är dyrare. Eller ja, det beror ju på hur många "riktiga" sprayburkar man behöver gå igenom innan man blir "bra" wink

Jag håller inte med om att han inte ska pröva. Det går att lacka in ytor i befintlig lack med träning, och träning får man genom att... ja.

Det finns grundfärg som inte reagerar med tidigare lack oavsett vad. Inget man köper på biltema dock, men en billacksförsäljare tar fram rätt typ av isolerande grundfärg. Personligen använder jag alltid Maston proff 1k. Toppack köper jag Lechler av min "privata" färggubbe som fyller sparyburkar åt mig. 150-200spänn burken ungefär.

Det blir aldrig billigare att lacka med sprayburk än med spruta, oavsett vad. Färg och förtunning är förvånansvärt billigt, men utrustningen kostar. Däremot kan man med mellanslipning får det precis lika bra med sprayburk som med spruta, om man har en bra färg på sprayburk. Min Amazon hade en skärm lackad med sprayburk och det gick inte att se att den inte var lackad i samma veva som bilen. Och då var jag verkligen amatör när jag gjorde det. Så är det. Vått i vått tillräckligt många lager så är man hemma så länge det inte rinner.

Saken är väl att det inte är någon som sagt att han absolut inte ska prova. Problemet som jag ser det är att det verkar vara inställningen "how hard can it be?".

Jag personligen har inte sett en enda spraymålad större del som man inte kunnat se det på. Med det inte på något vis sagt att det inte finns. Erfarenheten får man precis som du säger, genom träning. Och det är därför jag anser att om man vill lära sig lacka, så gör det "ordentligt" (och med ordentligt i detta fall menar jag; med spruta).

Gällande grundfärgen så har jag tyvärr ingen bra erfarenhet av grundfärg+totalt okänd lack, då det hänt mer än en gång att grundfärgen som "ska kunna läggas på aaaaaaaaaaaaaaaallt" ställt till det (nåja, ska inte skulla det på grunden, kan lika bra skylla det på tidigare lack). Det är dock inget som händer ofta eller ens "ibland".


Oavsett vad så är vi ju iaf rörande överens om att lära sig lacka, oavsett med vad, är inget man -lär- sig på en eftermiddag. Det tar tid och kostar pengar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hurgorjag
6 juli 2013 · 68 Inlägg

caromania skrev:
Jag håller inte med. Om du tar dig till en som säljer billack så kan du få rätt färg fylld i sprayburk av honom. Den typen av färg är mycket tjockare än vanliga sprayburkar. Han (Hon?) kommer även kunna ge dig en fyllande grundfärg som du använder. Grunden är till för att "kapsla in" den gamla färgen som annars kan reagera konstigt med ny.

Först slipar du ytan på skärmen, gärna vått, torka torrt, och sist med klibbduk (får du av färgtillverkaren). Därefter grundmålar du med din fyllande grundfärg, slipar mycket försiktigt med bra slipduk, typ scotchbritesvamp (får du av färgkillen), klibbduk igen och sedan lägger du lacken med dina nya sprayburkar.

Eftersom skärmen är lös kommer du kunna lägga den ner och det blir mycket lättare att få färgen att flyta ut. Jag har lackat hela skärmar med ytterst gott resultat så det går med sprayburk. Nu har jag iofs en viss vana att lacka med spruta så visst, övning ger färdighet, men det är ju det du vill göra; öva.

Räkna med att sprayburkarna är dyrare än det enkla skräp du köper på bensinmacken, men de är också mycket, mycket bättre.

Okej, jag är lite nyfiken på hur mycket du tror att det kostar att måla om en framskärm själv. Pratar vi om 500 eller 1 500 kr?

Jag undrar också vad föredlen med att våtslipa är samt varför jag måste grunda (kapsla in den gamla färgen) när jag ändå slipat bort den före jag målar?

Hurgorjag
6 juli 2013 · 68 Inlägg

kjell-gbg skrev:
vad är det för färg ... kulör .... vit ... gul ... röd .....
är det en röd skärm .... så ökar min ide i värde

Röd.

caromania Forummoderator
6 juli 2013 · 9 296 Inlägg

Hurgorjag skrev:

caromania skrev:
Jag håller inte med. Om du tar dig till en som säljer billack så kan du få rätt färg fylld i sprayburk av honom. Den typen av färg är mycket tjockare än vanliga sprayburkar. Han (Hon?) kommer även kunna ge dig en fyllande grundfärg som du använder. Grunden är till för att "kapsla in" den gamla färgen som annars kan reagera konstigt med ny.

Först slipar du ytan på skärmen, gärna vått, torka torrt, och sist med klibbduk (får du av färgtillverkaren). Därefter grundmålar du med din fyllande grundfärg, slipar mycket försiktigt med bra slipduk, typ scotchbritesvamp (får du av färgkillen), klibbduk igen och sedan lägger du lacken med dina nya sprayburkar.

Eftersom skärmen är lös kommer du kunna lägga den ner och det blir mycket lättare att få färgen att flyta ut. Jag har lackat hela skärmar med ytterst gott resultat så det går med sprayburk. Nu har jag iofs en viss vana att lacka med spruta så visst, övning ger färdighet, men det är ju det du vill göra; öva.

Räkna med att sprayburkarna är dyrare än det enkla skräp du köper på bensinmacken, men de är också mycket, mycket bättre.

Okej, jag är lite nyfiken på hur mycket du tror att det kostar att måla om en framskärm själv. Pratar vi om 500 eller 1 500 kr?

Jag undrar också vad föredlen med att våtslipa är samt varför jag måste grunda (kapsla in den gamla färgen) när jag ändå slipat bort den före jag målar?

Minst 500 spänn om du lyckas direkt. Tänk inte ekonomi i detta om det är ett engångsfall och om du inte vill att det ska se ut som en tunna skit. Vill du att det ska se okej ut så köper du en annan skärm i rätt färg som redan många tipsat om eller lämnar det till nån som kan.

Eftersom jag känner mig lite felciterad så vill jag understryka att det inte blir ett bättre resultat än "hyfsat" med burk om man inte är väldigt envis och noggrann.

Annars kan du investera i en Biltemakompressor med vattenavskiljare, en hyfsad spruta och sedan leka lite. Du blir ganska snabbt duktig faktiskt och om du ska leka hobbybilsägare under ditt liv så kommer du tjäna en massa pengar i slutändan.

Den enklaste fördelen med våtslip är att pappret håller väldigt länge och att det inte blir repor av färgklägg från pappret. En hink med vatten/diskmedel som du doppar näve/papper i med jämna mellanrum gör att pappret känns som nytt och inte sätter igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
kjell-gbg
6 juli 2013 · 85 Inlägg

det finns inget som är så svårt som att delvis lackera en röd bil....
det blir olika nyanser ... efter ett tag i solen ... även om ett proffs lackar ....
....
upprepar mitt råd .... köp en skärm i rätt färg på skroten .... som inte verkar nylackerad ....

titta på röda bilar i trafiken .... du ser direkt om en skärm eller en dörr är omlackad....

hls Kjell

caromania Forummoderator
6 juli 2013 · 9 296 Inlägg

kjell-gbg skrev:
det finns inget som är så svårt som att delvis lackera en röd bil....
det blir olika nyanser ... efter ett tag i solen ... även om ett proffs lackar ....
....
upprepar mitt råd .... köp en skärm i rätt färg på skroten .... som inte verkar nylackerad ....

titta på röda bilar i trafiken .... du ser direkt om en skärm eller en dörr är omlackad....

hls Kjell

Helt sant. Röda bilar är värst faktiskt. Syftet med lagningen är viktig att ha klar för sig. Vill du testa och ta risken med ett mediokert resultat, eller vill du att det ska bli bra?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
8 juli 2013 · 5 088 Inlägg

Eftersom det har pratas om hurvida det går att få bra resultat med sprayburk så kom jag att tänka på min lilla bättringlackering i vintras, så det går att få ganska bra resultat, Var menat som att tillfälligt rost skydd över lite repor så kan lika gärna posta en bild hur det kan bli om man lackar med sprayburk och tar god tid på sig samt ligger i med våtslip. Vilket även funkar bra för förstagångsanvändare på lackerinssprutan.
Färgen som användes är helt vanlig multona samt vw bättringsfärg (klarlacken)
Dock är det en vit bil wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-24258313f8258002606f70781f8e236a.jpg

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hurgorjag
9 juli 2013 · 68 Inlägg

mb_pucken skrev:
Eftersom det har pratas om hurvida det går att få bra resultat med sprayburk så kom jag att tänka på min lilla bättringlackering i vintras, så det går att få ganska bra resultat, Var menat som att tillfälligt rost skydd över lite repor så kan lika gärna posta en bild hur det kan bli om man lackar med sprayburk och tar god tid på sig samt ligger i med våtslip. Vilket även funkar bra för förstagångsanvändare på lackerinssprutan.
Färgen som användes är helt vanlig multona samt vw bättringsfärg (klarlacken)
Dock är det en vit bil wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-24258313f8258002606f70781f8e236a.jpg

Trevligt!

Varför ska man våtslipa mellan varje lager färg man sprayar och hur länge ska man vänta från att man har sprayat ett lager färg till att man kan våtslipa?

Gjorde du i denna ordning:

Slipa bort befintlig färg
Spackla
Slipa spacklet
Spackla igen vid behov
Slipa spacklet igen
Ett lager grundfärg
Vänta 1h
Ett lager vit färg
Vänta 1h
Våtslipa
Andra lagret vit färg
Vänta 1h
Våtslipa
Tredje lagret vit färg
Vänta 1h
Våtslipa
Fjärde lagret vit färg
Vänta 1h
Våtslipa
Femte lagret vit färg
Vänta 1h
Våtslipa
Ett lager klarlack

Ovanstående lista är punkterna som JAG UPPFATTAT att man ska göra när man målar om bilen. Den är säkert helt jävla felaktig och jag skulle vilja ha en korrekt punktlista.

Mattsson_91 Självlärd
9 juli 2013 · 3 083 Inlägg

2-3 lager klarlack kan nog vara bra o ha smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Hurgorjag
9 juli 2013 · 68 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
2-3 lager klarlack kan nog vara bra o ha smile

Okej, men min punktlista kan verkligen inte vara korrekt. Jag tog den från tomma luften.

Jag vet inte ens varför man ska slipa mellan färglagren.

Ska första lagret vara så färgsnålt att man fortfarande ser plåten eller ska första lagret täcka plåten men absolut inte mer?

mb_pucken
9 juli 2013 · 5 088 Inlägg

Jag brukar göra så här typ. Vid lackeringen då spacklingmomenten ser ut att stämma.
*grundfärg. Låt torka. Våtslipa till slät yta. Sprita.
*ett tunt lager färg. Låt härda lite.
* ett tjockare täckande laget. Se upp för rinningar. Låt härda lite.
*ett lager till med så pass mycket färg att det blir slätt utan att rinna. Låt härda länge. Minst någon timme.
* våtslipa bort dam, färgstänk osv och tills du får en slät, matt yta.
*klarlack. Den brukar jag lägga på 2 tjocka lager som läggs vått i vått.
Låt härda länge. Ett par timmar.
*Våtslipa till en slät fin yta.
*poleras efter behag och behov. Brukar köra grov, medel, fin rubbing och sedan vax.
Antar att dessa steg funkar vid lackering med lackspruta smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JFfoto
9 juli 2013 ·

Du ska inte våtslipa mellan alla lager. Eftersom ytan är klibbig och inte torkat till 100% så fäster färgen ändå.

* Matta ner skärmen.
* Spackla om det behövs.
* Slipa spacklet.
* Upprepa * 2 och 3 om det behövs till det blir bra.
* Tvätta av allt överflödigt damm med vatten.
* Sprita rent ytan från alla fettiga fingeravtryck och damm som inte gick bort av vattnet.
* Låt torka och få bort alla vattendroppar, (UNDVIK ATT TA PÅ YTAN MED FINGRAR, eller annat fettigt, ytan ska vara helt ren.
* Spraya ett tunt lager grundfärg, bara DIMMA på, det ska inte bli blött så det nästan rinner. DIMMA på 2-3 lager, så allt är täckt. Med dimma menar jag, att stå på en halvmeters avstånd och spraya på.
* Låt torka.
* Dimma på basfärgen 2-3 lager, låt torka emellanåt, 15-20 min. Avsluta med ett lite tjockare lager. (Om det är metalliclack ska det bara dimmas på som beskrivet ovan, på alla lager)
* Låt torka en bra stund, sen lägg på klarlacken. Denna ska inte dimmas på, då det blir matt som basfärgen, utan lägg på lite extra, men var försiktig så det inte rinner.

Detta är så jag brukar göra, sen om du har metalliclack eller inte, vet jag ej. Och hur man gör t.e.x för att lägga klarlacken lite extra blött, är sånt man får känna sig på hur man ska göra, går inte att beskriva med ord.

Senast redigerat av Kalltkaffe (9 juli 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang