it_mutt skrev:caromania skrev:Jag håller inte med. Om du tar dig till en som säljer billack så kan du få rätt färg fylld i sprayburk av honom. Den typen av färg är mycket tjockare än vanliga sprayburkar. Han (Hon?) kommer även kunna ge dig en fyllande grundfärg som du använder. Grunden är till för att "kapsla in" den gamla färgen som annars kan reagera konstigt med ny.
Först slipar du ytan på skärmen, gärna vått, torka torrt, och sist med klibbduk (får du av färgtillverkaren). Därefter grundmålar du med din fyllande grundfärg, slipar mycket försiktigt med bra slipduk, typ scotchbritesvamp (får du av färgkillen), klibbduk igen och sedan lägger du lacken med dina nya sprayburkar.
Eftersom skärmen är lös kommer du kunna lägga den ner och det blir mycket lättare att få färgen att flyta ut. Jag har lackat hela skärmar med ytterst gott resultat så det går med sprayburk. Nu har jag iofs en viss vana att lacka med spruta så visst, övning ger färdighet, men det är ju det du vill göra; öva.
Räkna med att sprayburkarna är dyrare än det enkla skräp du köper på bensinmacken, men de är också mycket, mycket bättre.
Vad är det du inte håller med om egentligen?
Du säger att det går att få bra, med erfarenhet. Vilket egentligen ingen sagt emot. Jag -hoppas- dock inte att du menar att det skulle bli lika bra som en "riktig" lack med sprayburkar.
Sen kan grunden mycket väl reagera med den gamla färgen, så det är inte någon garanti att det fungerar.
Annars har du ju också påpekat alla steg som redan är medtagna, och därigenom också påpekat att det tar tid och träning. Och inte heller är "ett par tjugor" det handlar om i pris.
- - Edit - -
Ser dock i längden ingen anledning att bli bra på att lacka med sprayburk. Fördelarna med att lära sig lacka "riktigt" övervinner med marginal. Men visst, som påpekat, steget in är dyrare. Eller ja, det beror ju på hur många "riktiga" sprayburkar man behöver gå igenom innan man blir "bra"
Jag håller inte med om att han inte ska pröva. Det går att lacka in ytor i befintlig lack med träning, och träning får man genom att... ja.
Det finns grundfärg som inte reagerar med tidigare lack oavsett vad. Inget man köper på biltema dock, men en billacksförsäljare tar fram rätt typ av isolerande grundfärg. Personligen använder jag alltid Maston proff 1k. Toppack köper jag Lechler av min "privata" färggubbe som fyller sparyburkar åt mig. 150-200spänn burken ungefär.
Det blir aldrig billigare att lacka med sprayburk än med spruta, oavsett vad. Färg och förtunning är förvånansvärt billigt, men utrustningen kostar. Däremot kan man med mellanslipning får det precis lika bra med sprayburk som med spruta, om man har en bra färg på sprayburk. Min Amazon hade en skärm lackad med sprayburk och det gick inte att se att den inte var lackad i samma veva som bilen. Och då var jag verkligen amatör när jag gjorde det. Så är det. Vått i vått tillräckligt många lager så är man hemma så länge det inte rinner.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
0
0
0
0