Köpråd: Rolig men praktisk förstabil!

Pendulum
8 juli 2013 · 1 298 Inlägg

Volvo är de säkra alternativet. Kunskapen om bilarna finns överallt ifall något skulle strula.

Vill du gambla lite och krydda till vardagen lite så titta vidare på BMW, Audi m.m. men kanske i synnerhet BMW. Har inte kollat några länkar men antar att det är E39 det pratas om och det är en mycket trevlig bil för pengarna. Mästerlig komfort, lågt vägbuller m.m. Det finns några sjukdomar som bilarna drabbas av. Mitt råd är att uppsöka www.autopower.se och leta upp begagnatguiden till vänster på hemsidan och klicka in på E39 så står där de vanligaste problemen de drabbas av.

Lycka till!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
MeduzaRacing
8 juli 2013 · 101 Inlägg

hade lätt tagit volvon

master_lars
8 juli 2013 · 1 162 Inlägg

Trådskaparen vill ha en rolig och praktísk bil. Att Volvon är praktisk kan jag köpa, men den är ju allt annat än rolig. Jag hade nog satsat på en Bmw, den är roligast av den trion trådskaparen stod och velade mellan. Lastar lika mycket som Volvon, bättre kvalitet.
Vad gäller sjukdomar på respektive modell, så är lika mycket på BMW, som det är på Audi och Volvo. Ingen bil är felfri och ALLA har sjukdomar. Dock tror jag det går på ett ut vid köp av någon av dessa bilar.

Mitt val faller på BMW. Bättre motorer än övriga. Rimliga servicekostnader och åkkomfort är det som gör den till "min" vinnare.

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
KinazzZ
8 juli 2013 · 235 Inlägg

Bmw

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Masquerade Aldrig nöjd
8 juli 2013 · 804 Inlägg

Undvik Audi. Kostnaden för service och reparationer drar snabbt upp det låga inköpspriset när någonting börjar strula.

Livet är för kort för att äga Volvo.
FjonkeeN93 Volkswagen <3
8 juli 2013 · 1 132 Inlägg

BMW alla dagar i veckan!

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
WonderingsANNA
8 juli 2013 · 25 Inlägg

Vad innebär förresten "rolig"?

Jag skrev Volvo tidigare i tråden för jag skulle haft himla så roligt med den. En Volvo är skön att köra, lätt att fixa, gott om lättillgänglig service/reservdelar, säker å så kan man lasta massor i den.

I Think and Wonder, Wonder and Think. /Dr Seuss
Volvo 142 DeLuxe "Min Blå Dam" (1971)
IceEyes Varningar: För många..
8 juli 2013 · 2 552 Inlägg

A6 är generös med utrymmet och riktigt praktisk, men körglädjen lyser dessvärre med sin frånvaro.

E39 är onekligen en fröjd att köra, men är allt annat är rymlig och praktisk.

Mercedes E-klass är mitt förslag. Bakhjulsdrivet, stadig väghållning och rymlig som en flyghangar smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Schmull
8 juli 2013 · 22 Inlägg

Tack för alla svar! Med rolig menar jag en bil med bra drag och ligger bra på vägen samt möjlighet till trim. Blir mer och mer sugen på BMW men då måste jag öka min budget lite hmm

carlssoon
8 juli 2013 · 144 Inlägg

Min förstabil var en Volvo 740. Den hade jag mest för att den var billig och lättmeckad som förstabil. Sen böt jag upp mig i vintras till en Audi A4 1,8ts quattro. Mest för att jag behövde kombi och dragkrok.

Jag cyklar mountainbike så slänger upp den på taket, du som åkte bräda kan ju ha skidhållare eller takbox då smile.
Jag fiskar så kan lasta in spön och saker till det utan problem.
Tvingade med mig familjen i den till landet och lastade in väskor med kläder, matkassar etc under insynsskyddet och åkte till landet på 0,8 liter/mil i 120 km/h.

Jag skulle helt klart rekommendera en audi A4. Som ungdom behöver man ingen större bil Den är jätterolig att köra. Har 180 hk original men ger 210 med en bsrchippning.

Se bara till att kamremmen är bytt, det kan bli dyrt annars. I övrigt har jag inte haft något problem med min smile

Lycka till i sökandet!

Mvh Alexander

Schmull
8 juli 2013 · 22 Inlägg

carlssoon skrev:
Min förstabil var en Volvo 740. Den hade jag mest för att den var billig och lättmeckad som förstabil. Sen böt jag upp mig i vintras till en Audi A4 1,8ts quattro. Mest för att jag behövde kombi och dragkrok.

Jag cyklar mountainbike så slänger upp den på taket, du som åkte bräda kan ju ha skidhållare eller takbox då smile.
Jag fiskar så kan lasta in spön och saker till det utan problem.
Tvingade med mig familjen i den till landet och lastade in väskor med kläder, matkassar etc under insynsskyddet och åkte till landet på 0,8 liter/mil i 120 km/h.

Jag skulle helt klart rekommendera en audi A4. Som ungdom behöver man ingen större bil Den är jätterolig att köra. Har 180 hk original men ger 210 med en bsrchippning.

Se bara till att kamremmen är bytt, det kan bli dyrt annars. I övrigt har jag inte haft något problem med min smile

Lycka till i sökandet!

Mvh Alexander

Helt klart intresant bil! Dock verkar den vara rätt så ovanlig va? Hittar inte många till salu!

Schmull
8 juli 2013 · 22 Inlägg

Vad ska man tänka på när det gäller BMW årsmodell 00-03?

carlssoon
8 juli 2013 · 144 Inlägg

Schmull skrev:

carlssoon skrev:
Min förstabil var en Volvo 740. Den hade jag mest för att den var billig och lättmeckad som förstabil. Sen böt jag upp mig i vintras till en Audi A4 1,8ts quattro. Mest för att jag behövde kombi och dragkrok.

Jag cyklar mountainbike så slänger upp den på taket, du som åkte bräda kan ju ha skidhållare eller takbox då smile.
Jag fiskar så kan lasta in spön och saker till det utan problem.
Tvingade med mig familjen i den till landet och lastade in väskor med kläder, matkassar etc under insynsskyddet och åkte till landet på 0,8 liter/mil i 120 km/h.

Jag skulle helt klart rekommendera en audi A4. Som ungdom behöver man ingen större bil Den är jätterolig att köra. Har 180 hk original men ger 210 med en bsrchippning.

Se bara till att kamremmen är bytt, det kan bli dyrt annars. I övrigt har jag inte haft något problem med min smile

Lycka till i sökandet!

Mvh Alexander

Helt klart intresant bil! Dock verkar den vara rätt så ovanlig va? Hittar inte många till salu!

Inte helt vanlig är den. Vanliga 1,8t är ju vanligare. Men den ligger på 150 hk hmm. Men hittar du en sån som inte gått så långt och lägger lite på chip på den blir det 193 hk med bsrchip smile

På B5 karossen som den kallas kom en facelift sent 1999 med klarglaslyktor, dimljus i kofångaren som tillval och lite annorlunda inredning. Den är enligt mig snyggare, så kika efter en sen 1999 eller senare så blir det grymt wink

Men om det är intressant gav jag en bra bit under 30 för min, med nybytt kamrem, vattenpump, hjullager, etc smile.


Edit: hittade denna: http://www.blocket.se/orebro/Audi_A4_1_ … 11&w=3

Senast redigerat av carlssoon (8 juli 2013)

SportPilot Ubåtsingenjör
8 juli 2013 · 7 234 Inlägg

WonderingsANNA skrev:
Vad innebär förresten "rolig"?

Jag skrev Volvo tidigare i tråden för jag skulle haft himla så roligt med den. En Volvo är skön att köra, lätt att fixa, gott om lättillgänglig service/reservdelar, säker å så kan man lasta massor i den.

precis som en bmw, bara det att den är fasiken så mycket skojjigare att köra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
8 juli 2013 · 7 234 Inlägg

Schmull skrev:
Tack för alla svar! Med rolig menar jag en bil med bra drag och ligger bra på vägen samt möjlighet till trim. Blir mer och mer sugen på BMW men då måste jag öka min budget lite hmm

glöm nu inte att det faktiskt går att pruta ... du kan kolla på bilar för 35-40 också smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Schmull
9 juli 2013 · 22 Inlägg

CHEEVA skrev:

Schmull skrev:
Tack för alla svar! Med rolig menar jag en bil med bra drag och ligger bra på vägen samt möjlighet till trim. Blir mer och mer sugen på BMW men då måste jag öka min budget lite hmm

glöm nu inte att det faktiskt går att pruta ... du kan kolla på bilar för 35-40 också smile

Jo det är ju sant! Hur långt kan en BMW ha gått innan man bör oroa sej? Vet att det beror på service och sådant men jag vill helst inte ha en bil som gått över 25k mil. Men det kanske inte är mycke för en BMW?

SportPilot Ubåtsingenjör
9 juli 2013 · 7 234 Inlägg

Schmull skrev:

CHEEVA skrev:

Schmull skrev:
Tack för alla svar! Med rolig menar jag en bil med bra drag och ligger bra på vägen samt möjlighet till trim. Blir mer och mer sugen på BMW men då måste jag öka min budget lite hmm

glöm nu inte att det faktiskt går att pruta ... du kan kolla på bilar för 35-40 också smile

Jo det är ju sant! Hur långt kan en BMW ha gått innan man bör oroa sej? Vet att det beror på service och sådant men jag vill helst inte ha en bil som gått över 25k mil. Men det kanske inte är mycke för en BMW?

25 000 mil är INGENTING för en välskött bil smile vi har en 525tds som har gått runt 50 000 mil, den har stått i 3 år nu och i förrgår gick jag ut och vred på nycklen och den hoppade igång utan några problem smile

viktigare är det att kolla så att bilen är välskött, även om bilen är utan servicebok så kan den va väldigt välskött... jag servar mina bilar själv och gör det garanterat både mer nogrant och oftare än om man lämnar in den på verkstad tex.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Schmull
9 juli 2013 · 22 Inlägg

CHEEVA skrev:

Schmull skrev:

CHEEVA skrev:

glöm nu inte att det faktiskt går att pruta ... du kan kolla på bilar för 35-40 också smile

Jo det är ju sant! Hur långt kan en BMW ha gått innan man bör oroa sej? Vet att det beror på service och sådant men jag vill helst inte ha en bil som gått över 25k mil. Men det kanske inte är mycke för en BMW?

25 000 mil är INGENTING för en välskött bil smile vi har en 525tds som har gått runt 50 000 mil, den har stått i 3 år nu och i förrgår gick jag ut och vred på nycklen och den hoppade igång utan några problem smile

viktigare är det att kolla så att bilen är välskött, även om bilen är utan servicebok så kan den va väldigt välskött... jag servar mina bilar själv och gör det garanterat både mer nogrant och oftare än om man lämnar in den på verkstad tex.

Jo det vet jag men problemet är att veta om den är välservad om det inte finns en servicebok?

SportPilot Ubåtsingenjör
9 juli 2013 · 7 234 Inlägg

Schmull skrev:

CHEEVA skrev:

Schmull skrev:

Jo det är ju sant! Hur långt kan en BMW ha gått innan man bör oroa sej? Vet att det beror på service och sådant men jag vill helst inte ha en bil som gått över 25k mil. Men det kanske inte är mycke för en BMW?

25 000 mil är INGENTING för en välskött bil smile vi har en 525tds som har gått runt 50 000 mil, den har stått i 3 år nu och i förrgår gick jag ut och vred på nycklen och den hoppade igång utan några problem smile

viktigare är det att kolla så att bilen är välskött, även om bilen är utan servicebok så kan den va väldigt välskött... jag servar mina bilar själv och gör det garanterat både mer nogrant och oftare än om man lämnar in den på verkstad tex.

Jo det vet jag men problemet är att veta om den är välservad om det inte finns en servicebok?

man får helt enkelt läsa av personen man handlar bil utav smile ofta finns det lite kvitton med också ...
man märker jävligt fort om ha/hon kan något eller om de endast snackar skit.

sen kollar man som vanligt olja, kylarvatten och lyssnar på motorn smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
master_lars
9 juli 2013 · 1 162 Inlägg

Fördel BMW är väl även att den har kedja till skillnad mot Audi & Volvo som är budgetsnöre a.k.a kamrem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang