Vettemannen
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2013
· 14 079 Inlägg
ronburgundy skrev:
mb_pucken skrev:
precis som du beskriver betedde sig min låda när det blev dåligt med olja.
att du ska ha 9,2 liter stämmer inte då denna volym är på en tom låda. när man byter olja och filter så tappar man inte ur all olja utan det blir några liter olja kvar i turbinen.
jag körde på mercedes org. olja då den var billigast har ja för mig. tror ja gav ca 150kr litern och fyllde 5,7 liter
ett tips är att köpa eller låna en oljesticka av mercedes för att kunna kolla oljan efter bytet. ska du ändå byta packning så byt filter med det kostar inte många kronor på mercedes dom var billigare än skruvat
ett tips är att kolla alltid priser hos mercedes när du behöver delar ofta är det billigare eller samma pris som tex mekonomen och bättre kvalitet
Tack som fan för svar.
Jag har redan beställt en oljesticka ifrån MBspecialisten! Är dock osäker på hur man skall kolla oljenivån. Typ gå igenom alla lägen i lådan och sen sätta den i P och vänta 2 min, sen läsa av?
Gött att höra att jag inte behöver 9.2L, men om det nu finns kvar olja i turbinen kommer ju dessa två oljor att blandas, vilket är EXTREMT dåligt, väl?
Vettemannen:
Oljeröret är plomberat och ingen sticka finns original. Min sticka är längre än röret så jag sätter tillbaka pluggen varje gång jag kollat. Rätt drygt faktiskt...
Okay! Dom spar in på en massa saker. Jag tror inte du behöver vänta 2 min, det brukar inte jag göra men annars är det nog rätt procedur! Du måste ju ha rätt längd på stickan så max-min kommer i rätt höjd annars visar det ju fel!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!