Watt i cigarettuttag?

crescentcompact
2 augusti 2013 · 280 Inlägg

Var går gränsen på tillbehör som man kopplar in i cigarettutaget i bilen, ungefär hur många watt?

/Fredrik

Mido__
2 augusti 2013 · 276 Inlägg

Efter ca 2 sekunders googlande fick jag fram runt 180-190 watt men det är på bristningsgränsen. Du märker ju när säkringen går o kablarna brinner :p

Senast redigerat av Mido__ (2 augusti 2013)

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
RobbanForsell
2 augusti 2013 · 292 Inlägg

När din säkring säger ifrån wink olika bilar har olika, då säkringen inte bara styr cigg uttaget..

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
mb_pucken
2 augusti 2013 · 5 087 Inlägg

crescentcompact skrev:
Var går gränsen på tillbehör som man kopplar in i cigarettutaget i bilen, ungefär hur många watt?

/Fredrik

Watt vettefan få man brukar mäta förbrukning i ampere.

Har märkt att det brukar vara runt 10-15A beroende på lite olika bilar.
Kolla särkingen så vet du hur mycket du kan belasta ditt uttag med smile om du har separat säkring för uttaget. Annars får du prova dig fram smile

Senast redigerat av mb_pucken (2 augusti 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
PlumCrazy
2 augusti 2013 · 881 Inlägg

Vad hade du tänkt koppla in?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
crescentcompact
2 augusti 2013 · 280 Inlägg

Tack för svar!

Jag hade tänkt koppla in en ljusramp med roterande lampor på Transiten, den är på 2x55watt. Ville göra det lätt utan att elda upp elsystemet med överbelastning. Alternativet (antar jag) är att koppla direkt till batteriet och då är frågan vilken storlek på säkring man väljer.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (2 augusti 2013)

mb_pucken
3 augusti 2013 · 5 087 Inlägg

2x55w bör vara runt 10a så det kan funka. Du går prova. Säkringen går innan kablar brinner så ska inte vara någon fara smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
3 augusti 2013 · 5 087 Inlägg

Storleken på säkringen om du kopplar på batteriet bestäms av kablarna. Kablarna bestäms av förbrukningen och kablarnas längd smile max storleken på säkringen så klart. Du kan alltid ha en mindre men aldrig större än vad kablarna tillåter.

Senast redigerat av mb_pucken (3 augusti 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2013 · 13 744 Inlägg

2x55watt drar 9.16amp
men sen har du en massa annat skit som påverkar.
skulle ALDRIG köra 110watt ur ett ciggutag någon längre tid.
tanke på att dom mesta bilarna kör väldigt tunna kablar till utaget. och ofta går flera saker på samma säkring.
dock är dom flesta utagen avsäkrade med 10amp säkring


dessutom avstämmer man säkringarna efter kablarnas storlek och längd inte förbrukaren.

för ny kabeldragning óch en längd på 3meter så går det åt 2.5mm2 kabel 10amp säkring för att klara av saftblandarn

jag skulle personligen gå upp till 4mm2 och avsäkra 15amp
och självklart med relä. då har man så man klarar sig till 180-190watt
då räknat på 3meter kabel

hållt på en del med Ramper till väktarbilar där jag setat och räknat ut hur tjocka kablar det går åt.
det slutade med 6mm2 kablar från batteriet till en reläcentral. där drivs 2x55watts extraljus 2x35watts ledarbetsbelysning och 1x10watts blinklampa

så det går åt ström fortare än vad man tror

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
crescentcompact
18 augusti 2013 · 280 Inlägg

Tack så mycket för svaren!

Nästa fråga blir då vad man ska ha för relä (enkelrelä/dubbelrelä, slutande/växlande 40A/30A) och hur man kan koppla in så att "reklamplatsen" i mitten tänds när halvljuset tänds, behöver man ett relä till varje funktion?

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4089/4089-d068b7d75975ff5ad8d160171e65ba8d.jpg


De roterande lamporna är på 55watt styck + eventuellt det motorerna drar och reklamplatsen är belyst med 3x21watt.

/Fredrik

Drönirettab
18 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Relät till reklamplatsen kan du koppla via bilens ljuskontakt, dvs där halvljuset får sin spänning. Jag föreslår 40 A slutande relän, ingen vits att "snåla" med strömtåligheten på reläna med tanke på att skillnaden jämfört med 30 A relä inte är alltför stor. Ett relä för reklamplatsen och ett relä för roterande lampor är mitt förslag. smile

crescentcompact
18 augusti 2013 · 280 Inlägg

Ok.

Några frågor till så är jag nöjd:D

Kan jag köpa ett slutande dubbelrelä på 40A då? Och koppla de olika funktionerna på varsin sida?
Kan man sno styrström från ena halvljuslampan? Kommer koppla själva strömmen direkt från batteriet. Går det?
Sätter man säkringen före eller efter relät? Mellan batteriet och relät eller mellan relät och lamporna?

/Fredrik

Drönirettab
18 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Slutande dubbelrelä och koppla olika funktioner på varsin sida borde fungera, styrström kan tas från halvljuslampan eftersom reläspolarna inte drar mycket ström. Att dra själva huvudmatningen från batteriet ska man alltid sträva efter, då undviks spänningsfall och eventuell överbelastning av annan strömkrets.

Säkring sätts högst 40 cm från batteriet, den ska sitta mellan batteriet och relä. Jag föreslår en säkring per relädel, då kan du anpassa säkringsstorleken så att även kablarna efter relät klarar av den strömmen.

Om kabellängden mellan relä och taket är 3 meter så bör du använda minst 2,5 mm2 kabel, då blir spänningsfallet klart "inom ramarna" enligt mig. Den arean får ha upp till 25 A säkring enligt flera olika säkringstabeller för bilstereoinstallationer, men exempelvis 15 A säkring ska räcka till. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang